مک بوک ایر ۱۵ اینچ اپل روی کاناپه

مک بوک ایر ۱۵ اینچ از نگاه کارشناسان فناوری؛ تسلا مدل Y دنیای لپ تاپ!

کارشناسان چه دیدگاهی درباره‌ی لپ تاپ جدید اپل دارند؟
پنج‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۰مطالعه 6 دقیقه
از بدنه‌ی چشم‌نواز آشنا تا سخت‌افزار توانمند و طراحی بدون فن؛ کارشناسان صنعت فناوری مک بوک ایر ۱۵ اینچ اپل را زیر ذره‌بین برده‌اند.
تبلیغات

مک بوک ایر ۱۵ اینچ شکافی را در لاین‌آپ کامپیوترهای اپل پر می‌کند که تقریبا همیشه خالی بوده: لپ تاپی با نمایشگر بزرگ که عموم مردم توانایی تهیه‌ی آن را داشته باشند. البته بدیهی است وقتی چنین سخنی به زبان می‌آوریم، منظورمان هرجایی به غیر از بازار ایران است.

مشخص نیست که اپل چرا برای عرضه‌ی مک بوک ایر ۱۵ اینچ تا سال ۲۰۲۳ منتظر ماند؛ با این‌حال عرضه‌ی این لپ تاپ، اتفاقی هیجان‌انگیز در بازارهای جهانی است. مک‌های اپل با افت درآمد مواجه شده‌اند و اکنون زمان مناسبی است تا فروش مک به‌لطف لپ تاپ ۱۵ اینچ جدید اپل بار دیگر روند صعودی بگیرد.

اپل برخلاف سایر شرکت‌ها، فعلا تمایلی به مانور روی هوش مصنوعی ندارد و همان فرمول همیشگی‌اش را دنبال می‌کند؛ با این‌حال در دنیای کامپیوترهای ویندوزی، هوش مصنوعی در حال تبدیل‌شدن به سرویسی برجسته است و کارهایی مثل بهبود کیفیت تماس‌های ویدیویی و خیره‌نگه‌داشتن چشم به وب‌کم را انجام می‌دهد.

طراحی مک بوک ایر M2
مک بوک ایر ۱۳ اینچ M2

درحالی‌که لپ تاپ‌های ویندوزی تنوع بسیار بالایی دارند، اپل همچنان دستگاه‌هایی با فرم‌فکتور آشنا می‌سازد؛ در مک بوک‌ها نه خبری از نمایشگر جوهر الکترونیک است نه دستگاه‌هایی که به دو نمایشگر یا تاچ‌پد مخفی مجهز باشند. اپل به‌دنبال تولید دستگاهی است که به کار مردم بیاید و سال‌ها است که از این استراتژی نتیجه می‌گیرد.

اپل تا پیش از تولید لپ تاپ جدیدش، هیچ محصولی برای علاقه‌مندان به لپ تاپ‌های ۱۵ اینچ نداشت؛ بدین ترتیب وقتی کاربران به فروشگاه‌ها مراجعه می‌کردند، اپل مجبور بود مک بوک ایر ۱۶ اینچ را به آن‌ها معرفی کند، لپ تاپی که برچسب قیمت ۲٬۵۰۰ دلاری‌اش آزاردهنده است.

لپ تاپ جدید اپل همچون مدل ۱۳ اینچ از پردازنده‌ی M2 استفاده می‌کند،‌ اما دو اسپیکر اضافی دارد و کمی ضخیم‌تر است.

مک بوک ایر ۱۵ اینچ سخت‌افزار توان‌مندی دارد، از طراحی مدرن استفاده می‌کند و به‌لطف نمایشگر بزرگ‌تر، بیشتر از مدل ۱۳ اینچ به چشم می‌آید. در فاصله‌ی اندک پس از عرضه‌ی عمومی مک بوک ایر ۱۵ اینچ، کارشناسان صنعت فناوری این لپ تاپ را زیر ذره‌بین برده‌اند.

The Verge

دختر جوان در حال کار با مک بوک ایر ۱۵ اینچ ۲۰۲۳ اپل

کارشناس سایت ورج به‌طور کلی دیدگاه مثبتی نسبت‌به Apple MacBook Air 15 دارد و می‌گوید لپ تاپ جدید اپل دقیقا همان چیزی است که کاربران درخواست کرده بودند. به نوشته‌ی کارشناس ورج، درحالی‌که برخی از شرکت‌ها روی مدرن‌ترین فناوری‌ها مانور می‌دهند، اپل با مک بوک ایر ۱۵ اینچ به‌دنبال جلب رضایت افراد عادی است، کسانی که وب‌گردی می‌کنند، ایمیل‌ها را بررسی می‌کنند و به دستگاهی برای استفاده‌ی روزمره نیاز دارند.

ورج، مک بوک ایر ۱۵ اینچ را یکی از بهترین لپ تاپ‌ها برای عموم مردم می‌داند

نبود فن در مک بوک ایر ۱۵ اینچ در نگاه اول ناامید‌کننده است،‌ اما بدنه‌ی ضخیم‌تر باعث می‌شود هوای بیشتری جریان پیدا کند. مک بوک ایر دستگاهی مناسب برای بازی نیست، اما این لپ تاپ در اجرای برخی از بازی‌ها نیز عملکرد خوبی نشان می‌دهد.

به‌طور کلی ورج مک بوک ایر ۱۵ اینچ را یکی از بهترین لپ تاپ‌ها برای عموم مردم می‌داند؛ دستگاهی که در عین بهره‌مندی از زیبایی ظاهری، سخت‌افزار قدرتمندی دارد و اکنون از نمایشگری بزرگ‌تر استفاده می‌کند.

CNET

کارشناس سایت سی‌نت روی ارزش خرید بالای مک بوک ایر ۱۵ اینچ مانور داده است، خصوصا وقتی سراغ تهیه‌ی کانفیگ ۵۱۲ گیگابایتی این محصول بروید. این کانفیگ که هشت گیگابایت رم دارد با قیمت ۱٬۴۹۹ دلار روانه‌ی بازار می‌شود، درحالی‌که کانفیگ ۵۱۲ گیگابایتی مک بوک ایر ۱۳ اینچ ۱٬۳۹۹ دلار است.

بدین ترتیب در حالتی که به دنبال تهیه‌ی لپ تاپی با ۵۱۲ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی باشید، اختلاف قیمت مک بوک ایر ‍۱۵ اینچ و مک بوک ایر ۱۳ اینچ به تنها ۱۰۰ دلار می‌رسد. البته وقتی درباره‌ی کانفیگ پایه صحبت کنیم، اختلاف قیمت ۲۰۰ دلار است. این اختلاف قیمت نیز در بازارهای جهانی چندان به چشم نمی‌آید.

کارشناس سایت سی‌نت می‌گوید که مدل ۱۳ اینچ را به‌خاطر ساده‌تر بودن حمل‌و‌نقل، به مدل ۱۵ اینچ ترجیح می‌دهد. با این‌حال نمایشگر بزرگ‌تر مک بوک ایر ۱۵ اینچ را نمی‌توان نادیده گرفت.

Engadget

رنگ بندی مک بوک ایر ۱۵ اینچ ۲۰۲۳

کارشناس انگجت با اشاره به پردازنده‌ی M2 می‌گوید که شاید خرید مک بوک ایر ۱۵ اینچ در این برهه‌ی زمانی چندان منطقی نباشد، چون اپل قبل از پایان ۲۰۲۳ اولین لپ تاپ مجهزبه پردازنده‌ی M3 را روانه‌ی بازار می‌کند. M3 تفاوت قابل‌توجهی به M2 خواهد داشت و در کنار افزایش قدرت پردازشی، مصرف انرژی را پایین خواهد آورد.

شاید خرید مک بوک ایر ۱۵ اینچ چندان منطقی نباشد، چون اپل قبل از پایان ۲۰۲۳ اولین لپ تاپ مجهزبه پردازنده‌ی M3 را روانه‌ی بازار می‌کند

بزرگ‌ترین نگرانی کارشناس سایت انگجت، بهره‌مندی مک بوک ایر ۱۵ اینچ از پردازنده‌ای است که یک سال از عرضه‌ی آن می‌گذرد: «M2 به حدی قدرتمند است که این موضوع نباید به مشکلی برای مخاطب هدف مک بوک ایر تبدیل شود، اما همچنان نمی‌توان قدیمی‌بودن پردازنده را نادیده گرفت.»

کارشناس انگجت می‌گوید اگر به‌دنبال تهیه‌ی لپ تاپی هستید که تا سال‌ها آن‌ را نگه دارید، ایدئال‌ترین سناریو این است که سراغ جدیدترین و سریع‌ترین پردازنده بروید. M2 با وجود قدرت پردازشی بالا، پردازنده‌ای کاملا جدید محسوب نمی‌شود. کارشناس انگجت توصیه می‌کند که سراغ خرید مک بوک پرو بروید یا منتظر عرضه‌ی مک بوک ایر M3 بمانید.

TechCrunch

کارشناس سایت تک‌کرانچ مک بوک ایر را بهترین لپ تاپ اپل برای اکثر مردم خطاب می‌کند و شارژدهی ۱۸ ساعته را یکی از نقاط قوت محصول می‌داند. مک بوک ایر ۱۵ اینچ شارژدهی مشابه مدل ۱۳ اینچ را در حالی ارائه می‌دهد که دو اسپیکر اضافی و نمایشگر بزرگ‌تر دارد. کارشناس تک‌کرانچ در آزمون‌هایش شاهد شارژدهی ۱۹ ساعته‌ی مک بوک ایر ۱۵ اینچ بود.

کارشناس تک‌کرانچ عرضه‌ی مک بوک ایر ۱۵ اینچ بدون پردازنده‌ی M3 را اتفاقی ناامیدکننده می‌داند و با در نظر گرفتن عرضه‌ی مک بوک ایر ۱۳ اینچ M3 در سال ۲۰۲۳، شاید خرید مدل ۱۵ اینچ چندان منطقی نباشد.

MKBHD

مدل طلایی مک بوک ایر ۱۵ اینچ ۲۰۲۳ اپل

مارکز برونلی، یوتیوبر سرشناس، مک بوک ایر ۱۵ اینچ را «تسلا مدل Y دنیای لپ تاپ» خطاب می‌کند. او در توضیح می‌گوید خودروی مدل ۳ مهم‌ترین محصول برای تسلا بود. تسلا تا قبل از مدل ۳، محصولات گران‌قیمت و لوکس دیگری نیز داشت، اما این مدل ۳ بود که برای عموم مردم ساخته شد و در زمانی سریع به پرفروش‌ترین خودروی تسلا تبدیل شد. مدل ۳ محصولی بود که بسیاری از مردم را برای اولین‌بار به مشتری تسلا تبدیل کرد؛ با این‌حال در ایالات متحده مردم به خودروهای بزرگ‌تر علاقه داشتند و در همین راستا تسلا سراغ عرضه‌ی مدل Y رفت. در زمانی نه‌چندان طولانی،‌ تسلا مدل Y به محبوب‌ترین خودروی تسلا و پرفروش‌ترین خودروی دنیا تبدیل شد.

مک بوک ایر ۱۵ اینچ به احتمال زیاد به‌زودی به محبوب‌ترین لپ تاپ ۱۵ اینچ دنیا تبدیل خواهد شد

مک بوک ایر نیز شرایطی مشابه دارد. اپل لپ تاپ‌های رده‌بالای مک بوک پرو را نیز عرضه می‌کند، اما این مک بوک ایر است که با استقبال بیشتری مواجه می‌شود و در دسترس عموم مردم قرار می‌گیرد. همین مشخصه باعث شده است مک بوک ایر محصولی بسیار محبوب باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهد کاربران به‌ویژه ساکنان آمریکا به لپ تاپ‌های بزرگ‌تر تمایل دارند و همین موضوع باعث شد اپل سراغ عرضه‌ی مک بوک ایر ۱۵ اینچ برود.

مک بوک ایر ۱۵ اینچ از همان پلتفرم مک بوک ایر ۱۳ اینچ استفاده می‌کند، اما نمایشگرش کمی بزرگ‌تر شده و به احتمال زیاد به‌زودی به محبوب‌ترین لپ تاپ ۱۵ اینچ دنیا تبدیل خواهد شد.

برونلی در بررسی مک بوک ایر ۱۵ اینچ به پردازنده‌ی M2 اشاره کرد و گفت وقتی سراغ تهیه‌ی کانفیگ‌های گران‌تر می‌روید، با همان قیمت می‌توان لپ تاپ‌های ویندوزی جذابی تهیه کرد که گاهی‌اوقات نمایشگر بهتری دارند یا برای تجربه‌ی بازی مناسب‌ترند؛ اما هیچ‌یک از آن‌ها پکیجی را که مک بوک ایر دارد،‌ ارائه نمی‌دهند.

بنچمارک

بنچمارک

مک بوک ایر M1

مک بوک ایر M2

مک بوک پرو M2

Geekbench 5.3 CPU Single

۱٬۷۳۰

۱٬۸۷۶

۱٬۹۳۷

Geekbench 5.3 CPU Multi

۷٬۵۱۰

۸٬۸۲۹

۸٬۹۶۸

Geekbench 5.3 Open CL / Compute

۱۸٬۳۵۷

۲۷٬۰۶۸

۲۷٬۴۹۶

Cinebench R23 Single

۱٬۴۹۴

۱٬۵۹۱

۱٬۵۸۴

Cinebench R23 Multi

۶٬۸۰۳

۷٬۷۰۶

۸٬۶۸۹

Cinebench R23 Multi 30-min loop

۵٬۳۶۹

۶٬۵۷۵

۸٬۹۶۸

Shadow of the Tomb Raider

۱۹ فریم‌برثانیه

۲۳ فریم‌برثانیه

۲۹ فریم‌برثانیه

PugetBench for Premiere Pro 333

۳۳۳

۴۶۸

۵۵۶

خروجی 4K در Adobe Premiere Pro 23

۵:۴۶

۵:۲۲

-

منبع: وب‌سایت ورج

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات