لپ تاپ‌های جدید MSI جزو اولین محصولات با حافظه پرسرعت PCIe 5 هستند

پنج‌شنبه ۱۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۹
مطالعه 2 دقیقه
لوگوی گیمینگ ام‌اس‌آی در پشت مانیتور خمیده Optix G27CQ4
MSI در کانفیگ رده‌بالای چند لپ تاپ جدیدش از درایو ذخیره‌سازی PCIe 5 استفاده ‌می‌کند که سرعت انتقالش حدوداً دو برابر بیشتر از PCIe 4 است.
تبلیغات

در حین مهاجرت سیستم‌های دسکتاپ به حافظه‌های پرسرعت PCIe 5.0، ام اس آی به یکی از اولین شرکت‌های فعال در صنعت کامپیوتر تبدیل شده است که از چنین حافظه‌هایی در لپ تاپ استفاده می‌کند. این شرکت در نمایشگاه CES 2023 چندین لپ تاپ جدید رونمایی کرد که هر کدام بخش خاصی از بازار را هدف قرار می‌دهند.

بر اساس گزارش تک‌اسپات، در حال حاضر تعداد لپ تاپ‌هایی که از حافظه‌ی PCIe 5.0 SSD استفاده می‌کنند چندان زیاد نیست. کانفیگ‌های رده‌بالای لپ تا‌پ‌های ام اس آی Titan GT77 HX و دو مدل جدید Raider به این استاندارد مجهزند. لپ تاپ Titan به دو اسلات PCIe 4 SSD و یک اسلات PCIe 5 مجهز است. لپ تاپ‌های جدید سری Vector و Stealth و Katana و Pulse و Sword و Cyborg صرفا از حافظه‌ی PCIe 4 استفاده می‌کنند.

لپ تاپ های GE Raider و GT Titan ام اس آی

اولین درایوهای ذخیره‌سازی PCIe 5 سال گذشته از راه رسیدند. این درایوها سرعت بالای ۱۰ گیگابایت‌برثانیه دارند که تقریبا دو برابر بیشتر از درایوهای ذخیره‌سازی PCIe 4 SSD است. درایوهای PCIe 5 فعلا قیمت بالایی دارند، اما به گفته‌ی تحلیلگران، قیمت آن‌ها تا اواسط سال جاری میلادی نصف می‌شود.

لپ تاپ‌های جدید MSI افزون‌بر بهره‌مندی از حافظه‌ی ذخیره‌سازی پرسرعت، به سخت‌افزار پرقدرتی مجهز هستند. مدل‌های جدید Vector و Stealth و Katana و Pulse و Sword و Cyborg و Titan با پردازنده‌ی نسل ۱۳ اینتل، گرافیک RTX 4000 انویدیا، نمایشگری با نرخ نوسازی بالا و رم DDR5 روانه‌ی بازار می‌شوند.

قوی‌ترین لپ تاپ جدید ام اس آی مدل Titan است که از پردازنده‌ی Core i9-13980HX با فرکانس بوست ۵٫۶ گیگاهرتز، گرافیک RTX 4090 Laptop و نمایشگر ۱۴۴ هرتز مینی LED با وضوح 4K استفاده می‌کند. هر دو مدل از لپ تاپ‌های جدید سری Raider نمایشگر ۲۴۰ هرتز 1440p و پردازنده‌ی Core i9 دارند.

لپ تاپ‌های مجهزبه درایو PCIe 5 قرار است بسیار گران‌قیمت باشند. پیش‌بینی می‌شود قیمت مدل‌های پرچمدار از مرز ۵٬۰۰۰ دلار عبور کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات