نسل بعدی کیبورد مک بوک‌ها؛ اپل احتمالا تاچ بار را در ابعادی غول‌پیکر احیا خواهد کرد

یک‌شنبه ۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
اپل با قابلیت تایپ Haptic در iOS 16 قدمی دیگر به‌سمت طراحی لپ‌تاپ مک‌بوک بدون کیبورد با صفحه‌کلید شیشه‌ای لمسی برداشت.
تبلیغات

بنابر گزارش مفصلی که Digital Trends منتشر کرده، درحال حاضر شایعه‌ای دست‌به‌دست می‌شود که اپل در حال کار روی صفحه‌کلید تمام شیشه‌ای برای مک است که کلیدهای فیزیکی را به‌طور کامل حذف خواهد کرد و آن‌ها را به تاریخ خواهد سپرد. از سویی دیگر، در طی سال‌های گذشته تاکنون چندین بار اخباری از طراحی مک‌بوک‌های بدون صفحه‌کلید شنیده شده است.

پیش‌ از هرچیز دیگر باید گفت احتمال به‌کارگیری صفحه‌کلید لمسی در لپ‌تاپ‌های مک اپل از آنجا قوّت گرفت که کوپرتینویی‌ها به‌تازگی سرنخ‌هایی را از آنچه در آینده ممکن است شاهدش باشیم در قالب ویژگی جدید رمزآلودی که در iOS 16 پنهان‌ شده است، خیلی بی‌سروصدا دردسترس کاربران قرار دادند. اما این ویژگی مرموز iOS 16 چیست و چه ارتباطی بین آن و لپ‌تاپ مک بدون کیبورد وجود دارد؟ شاید ایده مک‌بوک اپل با کیبورد لمسی کمی ناخوشایند به‌نظر برسد؛ اما قطعاً روی خوشی نیز خواهد داشت که در ادامه‌ی این مقاله به آن‌ها می‌پردازیم. مثل همیشه با زومیت همراه باشید.

تایپ لمسی با قابلیت Haptic

بسیاری از کاربران حرفه‌ای در رابطه با صفحه‌کلید سختگیر هستند و معیارهای مهمی را مورد توجه قرار می‌دهند. به‌خصوص درباره‌ی انتخاب بین لپ‌تاپ‌های مک‌بوک اپل این مضوع تا حدی می‌تواند اثرگذار باشد که بسیاری از افراد خرید مدل‌های قدیمی‌تر لپ‌تاپ مک‌بوک را به خرید مدل‌های جدیدتر مجهز به صفحه‌کلید پروانه‌ای ترجیح بدهند.

از سویی دیگر، ممکن است عده‌ای تمام تلاش خود را به‌کار بگیرند تا صفحه‌کلید مکانیکی مناسبی برای سیستم مک خود پیدا کنند تا به‌جای مجیک کیبورد اپل از آن استفاده کنند. بنابراین، می‌توان گفت برخی از کاربران به‌هیچ عنوان توان پذیرش ضعف در تایپ را برنمی‌تابند.

از‌این‌رو، کاری که اپل با ارائه‌ی ویژگی جدید سیستم عامل iOS 16 پیرامون تجربه تایپ روی نمایشگرهای لمسی انجام می‌دهد قادر است بخشی از کاربران سخت‌پسند را به ایده‌ی صفحه‌کلید تمام شیشه‌ای مورد ادعا، امیدوار کند.

اما این ویژگی مهمی که در iOS 16 گنجانده شده و ممکن است آینده‌ی صفحه‌کلیدها را تعیین کند تا شاهد کیبوردهای تمام شیشه‌ای لمسی باشیم چیست؟ نسخه‌ی شانزدهم iOS امکانی را برای کاربر فراهم می‌کند که می‌تواند بازخورد لمسی (Haptic Feedback) برای ضربه‌های لمس روی صفحه‌کلید را فعال کند.

درواقع، کاربر می‌تواند به‌جای انتخاب صدا در زمان لمس کلیدهای کیبورد و تایپ‌ کردن، لرزش‌های جزئی موسوم به Haptic دریافت کند و تجربه‌ی بهتری از تایپ را برای کاربر رقم بزند.

کیبورد مک بوک ایر M2

روش فعال‌سازی بازخورد لمسی (Haptic Feedback) در iOS 16 بدین‌ترتیب است که باید ابتدا وارد بخش Sound & Haptic در اپلیکیشن Settings شوید سپس داخل Keyboard Feedback گزینه‌ی Haptic را فعال کنید.

اکنون با این قابلیت هر بار که حرفی در صفحه‌کلید کوچک روی نمایشگر لمسی لمس شود، لرزش‌های کوچک و جذابی که پیش‌تر محدود به عملیات‌های خاص بود، احساس خواهد شد و بدین ترتیب تجربه بهتری از تایپ برای کاربر ایجاد خواهد شد.

اپل قابلیت بازخورد لمسی را به‌درستی تنظیم کرده است تا بدون اینکه به‌مرور زمان آزاردهنده شود، به‌گونه‌ای عمل کند که احساس متمایزی نسبت‌ به ویبره معمولی ایجاد شود. درواقع، بخشی از کاربرانی که آن را تجربه کردند، معتقدند هرچه بیشتر از آن استفاده می‌شود، احساس بهتری می‌دهد.

درحالی‌که قابلیت بازخورد لمسی به‌خودی خود عالی به‌نظر می‌رسد؛ اما این سؤال نیز مطرح می‌شود که آیا اپل قصد دارد پیش‌نمایشی کوچک از آنچه در کیبورد مجازی مک در انتظار کاربران است، ارائه کند یا خیر. به‌هرحال، قابلیت بازخورد هپ‌تیک یا شاید بهتر باشد بگوییم بازخورد لمسی-لرزه‌ای می‌تواند به‌عنوان قدم اول، حرکت خوبی برای جایگزینی با تایپ Tactile روی صفحه‌کلیدهای سنتی قلمداد شود.

علاوه‌براین، همان‌طور که از تجربه حسی کیبوردهای پروانه‌ای درس گرفته شد، ریسپانسیو بودن یا به‌عبارتی واکنشی بودن صفحه‌کلیدی که قرار است کاربران از آن بهره‌مند شوند، در محبوبیت آن پراهمیت و حیاتی خواهد بود.

رازهای پتنت کیبورد تمام‌شیشه‌ای لمسی

پتنت کیبورد تمام شیشه‌ای اپل

موضوع امیدوار کننده‌ی دیگر درباره‌ی کارآمدی کیبورد لمسی احتمالی این است که پتنت ثبت‌شده‌ی اپل نشان می‌دهد آن‌ها روی ایده‌ای کار می‌کنند که بسیار فراتر از یک پنل شیشه‌ای مسطح خواهد بود که فقط بازخورد هپ‌تیک دارد. درواقع، براساس پتنت اپل برای کیبورد لمسی می‌توان دید که این شرکت در تلاش است تا ابزاری رمزآلود مانند وسایلی که در دنیای داستان‌های علمی-تخیلی به‌چشم می‌خورند، توسعه دهد و همین امر موجب می‌شود ایده کیبورد لمسی اپل متقاعدکننده‌تر به‌نظر برسد.

در بسیاری از پتنت‌های ثبت‌شده در چند سال گذشته، شرکت اپل نوعی کیبورد با سطحی شیشه‌ای منعطف به‌تصویر کشیده است. کلیدهای این کیبورد درواقع، با لمس کاربر تغییر شکل می‌دهند و این تغییر شکل باعث می‌شود کلیدهای مجازی کیبورد شیشه‌ای اپل با لبه‌ها و کناره‌هایی که از کلیدهای سنتی تقلید می‌کند، حس کیبوردهای فیزیکی را به کاربر القا کنند.

شرکت اپل چندین سال است که این ایده را در سر می‌پروراند، برای مثال، یکی از پتنت‌هایی که برای طراحی کیبورد‌های شیشه‌ای منعطف برای مک‌بوک ثبت کرده است به ژانویه سال ۲۰۱۹ میلادی برمی‌گردد. بااین‌حال، شاید بتوان گفت کشمکش اپل برای نوآوری در طراحی صفحه‌کلید ریشه در شکست و مشکلات فراوان کیبورد پروانه‌ای دارد.

ترکیب پتنت کیبورد منعطف شیشه‌ای با بازخورد لمسی-لرزشی (Haptic Feedback) می‌تواند حس متقاعدکننده‌ای مشابه کلیدهای فیزیکی واقعی برای کاربران ایجاد کند که تمایز آن‌ها از نمونه‌های فیزیکی بسیار دشوار باشد. بنابراین، اگر استفاده از آن‌ها بتواند حس طبیعی به‌وجود بیاورد، کاربران را جذب خواهد کرد؛ البته، این شرط بسیار کار را سخت می‌کند.

شخصی‌سازی کیبورد شیشه‌ای لمسی

ایده کیبورد تمام شیشه‌ای لمسی مک‌بوک اپل

تاکنون، تمام مواردی که از آن صحبت به‌ میان آمد دستاوردهای مهمی تلقی خواهند شد؛ اما دلیل دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند مک‌بوک مجهز به کیبورد شیشه‌ای لمسی را در رقابت با سایرین جلو بیندازد و آن امکان شخصی‌سازی است.

استفاده از کیبورد مجازی می‌تواند کیبورد را به شکل دلخواه کاربر تبدیل کند. برای مثال، اگر کاربر می‌خواهد کیبوردی با طراحی ارگونومیک داشته باشد که به دو بخش تقسیم شود، می‌تواند به‌راحتی کیبورد مک‌بوک خود را مطابق با میل خود تنظیم کند.

علاوه‌براین، اگر کاربری بخواهد بازخورد کلیدهای کیبورد را تغییر دهد نیز شاید بتواند بازخورد کلیدهای مکانیکی را از تنظیمات انتخاب کند. در یک کلام، با به‌کارگیری صفحه‌کلید مجازی کاربران آزادی بیشتری در فرایند شخصی‌سازی مک‌بوک خواهند داشت و تجربه تایپ‌کردن می‌تواند دلپذیرتر باشد. ازسویی دیگر، با حذف کیبورد فیزیکی و تمام متعلقات و مکانیزم‌های دست‌وپاگیرش در مک‌بوک، اپل شاید بتواند لپ‌تاپ‌های خود را باریک‌تر کند و درنتیجه محصولات سبک‌تری دردسترس کاربران قرار دهد که حمل‌ونقل آسان‌تری داشته باشند.

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های اپل همواره در طراحی لپ‌تاپ‌ها کاهش ضخامت و وزن لپ‌تاپ بوده است تا آن را برای حمل‌ونقل مناسب‌تر کند و چه لذتی برای اپل از این بالاتر که روزی بتواند کیبورد فیزیکی را مانند بعضی پورت‌های غیرضروری حذف کند.

درحال حاضر، تمام این موارد حدس و گمان‌هایی است که برمبنای ایده‌ها شکل گرفته و هنوز حتی نمونه محصولی از آن‌ها رؤیت نشده است. اما، ویژگی بازخورد هپ‌تیک در سیستم‌عامل iOS 16 محرّک نگارش این مقاله به‌حساب می‌آید که می‌تواند به‌عنوان نخستین قدم جدی در راستای طراحی مک‌بوک‌های بدون کیبورد تلقی شود، محصولی که تجربه تایپ در آن برای کاربر بسیار بیشتر از تجربه تایپ در گوشی هوشمند اهمیت خواهد داشت.

دیدگاه شما کاربران زومیت در رابطه با حذف کیبوردهای فیزیکی و استفاده از صفحه‌کلید لمسی در مک‌بوک چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات