سرعت SSD مدل پایه مک‌بوک ایر M2 تا ۵۰ درصد از نسخه‌های دیگر کمتر است

شنبه ۲۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
سرعت خوانش و نگارش داده در مدل پایه لپ‌تاپ مک‌بوک ایر M2 به‌ترتیب حدود ۴۵ و ۲۰ درصد کمتر از مدل ۵۱۲ گیگی برآورد شده است.
تبلیغات

پیش‌ازاین، چندین گزارش مبنی‌بر این موضوع منتشر شد که حافظه‌ی SSD به‌کاررفته در مدل پایه‌ی لپ‌تاپ مک‌بوک پرو ام2 (MacBook Pro M2) به‌دلیل روش پیکربندی مدل‌های حافظه، در‌مقایسه‌با حافظه‌ی لپ‌تاپ مک‌بوک پرو ام1 (MackBook Pro M1) سرعت کمتری دارد.

به‌گزارش ورج، اپل تأیید کرده است که پیکربندی حافظه‌ی مدل پایه‌ی مک‌بوک ایر ام2 (MacBook Air M2) شبیه مدل‌های پرو است؛ بنابراین، طبیعتاً این پرسش مطرح می‌شود که آیا این مدل نیز دچار همان ضعف سرعت در خوانش و نگارش است یا خیر؟ بدین‌ترتیب، درنهایت مدل پایه‌ی لپ‌تاپ مک‌بوک ایر ام۲ را با حافظه‌ی ۲۵۶ گیگابایتی و رم ۸ گیگی در بوته‌ی آزمایش قرار دادند و پاسخ نهایی پرسش «بله» بود.

با درنظر‌گرفتن نتایج به‌دست‌آمده ازطریق اپلیکیشن Disk Speed Test بلک‌مجیک، سرعت نگارش مدل پایه‌ی لپ‌تاپ مک‌بوک ایر M2 حدوداً ۱۵ تا ۳۰ درصد کمتر از مدل ۵۱۲ گیگابایتی است و در سرعت خوانش نیز شاهد افت سرعت ۴۰ تا ۵۰ درصدی هستیم. این نتیجه خیلی دور از انتظار نبود؛ زیرا مدل پایه‌ی مک‌بوک ایر فقط به یک تراشه NAND مجهز شده است؛ درحالی‌که مدل‌های M1 و مدل‌های ۵۱۲ گیگابایتی یا بیشتر M2 دو تراشه‌ی NAND دارند که می‌تواند تا نزدیک دوبرابر سرعت را افزایش دهد.

تست ۱ گیگابایت در مک‌بوک ایر ام۱ ۵۱۲ گیگی
تست ۱ گیگابایت در مک‌بوک ایر ام۲ ۲۵۶ گیگابایتی

تست سرعت ۱ گیگابایت (تصویر سمت راست: MacBook Air M2 512GB، تصویر سمت چپ: MacBook Air M2 256GB)

تست ۵ گیگابایت در مک‌بوک ایر ام۱ ۵۱۲ گیگی
تست ۵ گیگابایت در مک‌بوک ایر ام۲ ۲۵۶ گیگابایتی

تست سرعت ۵ گیگابایت (تصویر سمت راست: MacBook Air M2 512GB، تصویر سمت چپ: MacBook Air M2 256GB)

نمی‌توان گفت سرعت‌های به‌دست‌آمده از مدل پایه‌ی مک‌بوک بد هستند؛ اما می‌توان این سرعت‌ها را روی لپ‌تاپ‌های دیگر نیز مشاهده کرد. برای مثال، سرعت نگارش در حافظه‌ی مدل پایه‌ی لپ‌تاپ مک‌بوک ایر ۲۰۲۲ فقط کمی از لپ‌تاپ مک‌بوک پرو ۲۰۱۹ مجهز به اینتل سریع‌تر و سرعت خوانش داده‌ها نیز بسیار بدتر است. اگر بخواهیم نتایج را با لپ‌تاپ‌های ویندوزی مقایسه کنیم، به‌طور‌کلی مقایسه نتیجه‌ی چندان متفاوتی به‌دست نمی‌دهد.

برای مثال، سرفیس لپ‌تاپ Go 2 مایکروسافت با قیمت پایه‌ی ۶۰۰ دلار در بخش سرعت نگارش دربرابر مک‌بوک‌ایر شکست می‌خورد؛ اما در سرعت خوانش می‌تواند آن را با خاک یکسان کند. در این‌جا ذکر این نکته خالی از لطف نیست که بدانید عموماً سرعت خوانش در کاربری معمولی از اهمیت بیشتری برخوردار است. منظور از این معیار، درواقع اندازه‌گیری سرعت دستگاه دردسترسی به فایل‌های روی سیستم است؛ بنابراین، اهمیت آن از نگارش بیشتر است.

کارشناسان ورج ظاهراً به مک‌بوک ایر ام وان ۲۵۶ گیگابایتی دسترسی نداشتند تا بتوانند مقایسه‌ای دیگر در شرایط یکسان با مک‌بوک ایر ام۲ ۲۵۶ گیگی انجام دهند؛ اما نمونه‌ی ۵۱۲ گیگابایتی مک‌بوک ایر M1 را نیز بررسی کردند که مشخص شد سرعت خوانش و نگارش این لپ‌تاپ نیز سریع‌تر از نمونه‌ی مجهز به ام۲ است.

تست سرعت ۵ گیگابایتی مک‌بوک ایر ام۱ ۵۱۲ گیگی
تست سرعت ۵ گیگی مک‌بوک پرو اینتل ۲۵۶ گیگی

تست سرعت ۵ گیگابایت (تصویر سمت راست: MacBook Air M1 512GB، تصویر سمت چپ: MacBook Pro 256GB Intel)

سردبیر ورج، دن سیفرت، پیش‌تر در بررسی خود از مک‌بوک ایر M2 به پیامدهای وجود حافظه‌ای با سرعت کمتر اشاره کرده بود که چگونه این معیار روی برخی از فرایندها اثر می‌گذارد. برای مثال، نقل‌وانتقال فایل و از آن مهم‌تر می‌تواند موجب کاهش سرعت عملکرد کلی لپ‌تاپ شود؛ به‌خصوص که مک‌ها در زمان سربارشدن حافظه‌ی رم، از فضای SSD به‌عنوان حافظه‌ی موقت (Swap Memory) استفاده می‌کنند.

دراین‌میان، پرسش اساسی‌تر آن است که آیا این ضعف در سرعت می‌تواند در روند کاربری بازار هدف این محصول مؤثر باشد؟ درواقع، مشتریان احتمالی مک‌بوک ایر به‌ویژه در کاربری‌های روزمره، احتمالاً متوجه تفاوت بین مدل‌های ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگی نخواهند شد. برای مثال، هیچ‌کدام از دو لپ‌تاپ ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگی در زمان اجرای هم‌زمان دو ویدئو با کیفیت 4K در یوتیوب، درحالی‌که ۲۵ تب مرورگر گوگل کروم باز بود، در مدت زمان ۳۰ دقیقه به استفاده از حافظه‌ی سواپ نیازی پیدا نکردند. همچنین، زمان بوت هر دو مدل تفاوت درخورتوجهی نشان نمی‌دهد.

محدودیت این‌چنینی برای کاربران لپ‌تاپ مک‌بوک پرو می‌تواند به‌کلی فروش محصول را دچار مشکل کند؛ بنابراین، اگر در دسته‌ی کاربرانی هستید که حجم‌ کاری زیادی دارید، توصیه می‌کنیم به‌جای مدل ایر سراغ مدل‌های پرو بروید.

مک‌بوک ایر ام۲ / MacBook Air M2 256GB

تست ۳۰ دقیقه‌ای مک‌بوک ایر M2 در زمان اجرای دو ویدئو 4K در یوتیوب با ۲۰ تب باز در مرورگر

درنهایت، اگر جزو افرادی هستید که می‌خواهید با محدودیت سرعت مواجه نشوید، بهتر است با پرداخت ۲۰۰ دلار بیشتر مک‌بوک ایر ام۲ نسخه‌ی ۵۱۲ گیگابایتی را بخرید. علاوه‌براین، می‌توانید مک‌بوک ایر M1 نسخه‌ی ۵۱۲ گیگی را با رم ۸ گیگابایتی و همان قیمت ۱٬۱۹۹ دلار تهیه کنید. مقایسه‌ی واقعی بین مدل‌ها حاکی از آن است که لپ‌تاپ‌های مجهز به پردازنده‌ی M2 قطعاً در زمان استفاده از پردازش‌های گرافیکی مثل اجرای بازی‌های ویدئویی عملکرد بهتری دارند؛ اما در اجرای کاربری‌های معمولی مثل ویرایش عکس و صدا و گشت‌وگذار در اینترنت تفاوت درخورتوجهی نشان نمی‌دهند.

اپل درباره‌ی نتایج به‌دست‌آمده به ورج پاسخی نداده است؛ اما وقتی درباره‌ی تفاوت در پیکربندی حافظه از آن‌ها سؤال شد، میشل دل‌ریو، در بیانیه‌ای پاسخ داده است:

به‌لطف بهبود عملکرد ام۲، مک‌بوک ایر و مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی حتی در‌مقایسه‌با لپ‌تاپ‌های مجهز به تراشه‌ی قدرتمند ام۱ بسیار سریع هستند. سیستم‌های جدید با کمک استفاده از NAND جدید با تراکم بیشتر، امکان اتصال فضای ذخیره‌سازی ۲۵۶ گیگابایتی ازطریق یک تراشه را فراهم می‌کنند. ممکن است بنچمارک‌های SSD ۲۵۶ گیگی درمقایسه‌با نسل قبلی تفاوتی را نشان دهند؛ اما عملکرد سیستم‌های مبتنی‌بر ام۲ در فعالیت‌های واقعی سرعت بیشتری خواهند داشت.

دیدگاه شما کاربران زومیت، درباره‌ی ضعف حافظه‌ی لپ‌تاپ مک‌بوک ایر M2 در سرعت خوانش داده‌ها در چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات