اپل خود را برای عرضه ۹ کامپیوتر مک مجهز به تراشه M2 آماده می‌کند

جمعه ۲۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
شواهد نشان می‌دهد که اپل در حال آزمایش و توسعه حداقل ۹ کامپیوتر جدید مک است که از قرار معلوم همگی از تراشه‌‌های M2 بهره می‌گیرند.
تبلیغات

شنیده‌ها حاکی از آن است که غول دنیای فناوری به‌زودی استفاده از دومین نسل تراشه‌های سری M را در کامپیوترهای جدید مک آغاز می‌کند و ظاهراً مک‌بوک ایر و مک مینی نخستین محصلاتی خواهند بود که از تراشه پایه M2 بهره خواهند گرفت. در همین راستا، گزارشی از بلومبرگ منتشر شده که در آن ادعا می‌شود کوپرتینویی‌ها برای عرضه حداقل ۹ کامپیوتر مک مجهز به تراشه مذکور برنامه‌ریزی کرده‌اند.

در این گزارش آمده است که تراشه M2 مانند نسل گذشته‌ می‌تواند دارای ۸ هسته پردازشی (CPU)، شامل ۴ هسته قدرتمند و ۴ هسته کم‌مصرف باشد؛ با این‌ تفاوت که هسته‌های یادشده از طراحی جدیدی برخوردار هستند و قدرت به‌مراتب بیشتر به ارمغان می‌آورند. افزون‌براین، پیش‌بینی می‌شود که پیکربندی جدید گرافیک تا ۱۰ هسته را نیز شاهد باشیم. این در حالی است که تراشه M1 شامل دو گزینه‌ی گرافیکی ۷ و ۸ هسته‌ای بود.

علاوه‌براین، گفته می‌شود نسل بعدی مک مینی می‌تواند دارای پیکربندی‌های M2 و M2 Pro باشد. با استناد به شایعات پیشین، تراشه‌ی یادشده ممکن است به ۱۲ هسته‌ی پردازشی و ۱۶ هسته‌ی گرافیکی جدید مجهز باشد. البته منابع می‌گویند که اپل یک مدل مک مینی با تراشه ام‌وان پرو و ام‌وان مکس نیز آزمایش کرده است.

به‌نظر می‌رسد که مک‌بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی نیز با تراشه‌های جدید به‌روز خواهند شد؛ نوت‌بوک‌هایی که قلب تپنده‌ی آن‌ها را تراشه‌ی M2 Pro و M2 MAX تشکیل خواهد داد. ادعا می‌شود که تراشه M2 مکس دارای ۱۲ هسته CPU و ۳۸ هسته GPU خواهد بود؛ درحالی‌‌که تراشه M1 مکس کنونی از حداکثر ۱۰ هسته CPU و ۳۲ هسته GPU بهره می‌گیرد. مستندات گزارش همچنین از آزمایش نسل بعدی تراشه ام‌وان اولترا خبر می‌دهد؛ اما متأسفانه اطلاعات دیگری در این زمینه ارائه نمی‌دهد.

با‌‌ توجه‌‌ به پنجره دوساله‌ی اپل برای مهاجرت کامل از پردازنده‌های اینتل، گمان می‌کنیم که کوپرتینویی‌ها تا انتهای سال جاری میلادی تمامی کامپوترهای مک را به تراشه‌های اختصاصی‌شان مجهز کنند و این گذار را به سرانجام برساند. در این میان، مک پرو آخرین کامپیوتر از این خانواده محسوب می‌شود که هنوز به تراشه‌های جدید مبتنی‌بر معماری آرم مجهز نشده است؛ بنابراین، شاید مهم‌ترین سوأل این باشد که مک پرو بعدی به چه تراشه‌ای مجهز خواهد شد.

برخی شایعات از آن حکایت داشتند که مک پرو بعدی از دو بلوک تراشه ام وان اولترا قدرت خواهد گرفت. بااین‌حال، جزئیات دراین‌باره نیز در هاله‌ای از ابهام است؛ ازاین‌رو بهتر است صبر کنیم و ببینیم اپل چه تصمیمی را در این قبال اتخاذ خواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات