طراحی جدید مک‌بوک ایر می‌تواند حرکتی هوشمندانه از جانب اپل باشد

پنج‌شنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
براساس شایعات، اپل قصد دارد مک‌بوک ایر بعدی را با طراحی جدید معرفی کند که گفته می‌شود این دستگاه بین مدل‌هایی که از سال ۲۰۰۸ تاکنون عرضه شده‌اند، زیباترین ظاهر را ارائه خواهد داد.
تبلیغات

اگر گزارش‌های منتشر شده درمورد مک‌بوک ایر بعدی واقعیت داشته باشند، می‌توان تغییر در طراحی این محصول را اقدامی هوشمندانه از جانب اپل به‌حساب آورد. ظاهر جدید برای بسیاری از کاربران جذاب خواهد بود و آن‌ها را به به‌روزرسانی لپ‌تاپ‌های قدیمی تشویق خواهد کرد. علاوه‌براین افرادی که به‌دنبال لپ‌تاپی قدرتمندتر باشند به خرید مک‌بوک پرو سوق پیدا خواهند کرد.

جداسازی لپ‌تاپ‌های تجاری و لپ‌تاپ‌های مخصوص کاربران معمولی

همان‌طور که 9to5Mac اشاره می‌کند، اولین لپ‌تاپ‌های اپل با قیمت‌های بسیار بالا روانه‌ی بازار شد و بیشتر، کاربران تجاری و حرفه‌ای را هدف قرار داده بود. این کار در سال ۱۹۸۹ با معرفی مکینتاش Portable آغاز شد. البته سری PowerBook این شرکت را نیز نباید فراموش کنیم؛ لپ‌تاپ‌هایی که دوره‌ی آن‌ها از سال ۱۹۹۱ با معرفی PowerBook 100 شروع شد و تا عرضه‌ی PowerBook G4 بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶ ادامه پیدا کرد.

اولین لپ تاپ اپل که به‌طور خاص کاربران عادی را هدف قرار داد، iBook بود که در سال ۱۹۹۹ با نام iBook G3 روانه‌ی بازار شد. اپل در طراحی این محصول به‌وضوح از iMac G3 الهام گرفته بود و با وجود این‌که اکنون ظاهری شبیه اسباب‌بازی دارد، با موفقیت یک لپ‌تاپ را به کالای مد روز تبدیل کرد.

با توجه به PowerBook G3 که کاربران حرفه‌ای را هدف قرار داد، نمی‌توان به‌طور واضح مشخص کرد که این دو دستگاه بازارهای کاملاً متفاوتی را هدف گرفته‌اند.

لپ تاپ تجاری و مصرف کننده اپل در کنار هم - مدل ۱۹۹۹

این جدایی تا معرفی iBook سفید که بعداً در کنار PowerBook عرضه شد، ادامه پیدا کرد و پس از آن مک‌بوک پرو و مک‌بوک معرفی شد.

مک بوک پرو اولیه در کنار مک بوک

اپل برای مدت کوتاهی نام مک‌بوک را برای مدل ۱۲ اینچی خود مورد استفاده قرار داد اما پس از آن لپ‌تاپ‌های این شرکت با نام مک‌بوک پرو و مک‌بوک ایر عرضه شد.

مک بوک ایر در کنار مک بوک پرو

موقعیت طراحی امروزی

طراحی همیشه وجه تمایز اصلی بین مک‌بوک ایر و مک‌بوک پرو نبوده است و با باز کردن این لپ‌تاپ‌ها و همچنین توجه به بخش جلویی یا پشتی آن‌ها، تفاوت زیادی بین این دو مدل دیده نمی‌شود. در جدیدترین نسخه‌ی لپ‌تاپ‌های اپل، نام مک‌بوک ایر زیر صفحه‌نمایش آن قرار گرفته است درحالی‌که مدل پرو اینگونه نیست. البته هر دو لپ‌تاپ از بدنه‌ی آلومینیومی و حاشیه‌های مشکی بهره می‌برند.

مک‌بوک ایر و مک‌بوک پرو تفاوت بصری خیلی زیادی ندارند. اگر دستگاهی با ظاهر حرفه‌ای نیاز دارید و قدرت عملکرد اهمیت زیادی برای شما نداشته باشد، می‌توانید مدل ایر را انتخاب کنید. البته این شرایط برای اپل خیلی خوب نیست و مک‌بوک ایر همیشه به‌عنوان مک پیش‌فرض این شرکت بین کاربران درنظر گرفته شده است. اکنون شایعه شده این شرکت مدل ۱۵ اینچی مک‌بوک ایر را نیز روانه‌ی بازار خواهد کرد و عرضه‌ی چنین محصولی می‌تواند کاربرانی را که به‌دنبال نمایشگر بزرگ‌تر هستند، نیز به خرید سری ایر ترغیب کند.

علاوه‌براین، غیر از رنگ‌بندی‌های ارائه‌شده، ویژگی خاص دیگری برای تشخیص نسل‌های مختلف مک‌بوک ایر وجود ندارد. افرادی که به‌ظاهر جذاب لپ‌تاپ‌ خود اهمیت می‌دهند می‌توانند این کار را با یک مدل خیلی قدیمی‌تر نیز انجام دهند.

تأثیر بالقوه طراحی جدید مک‌بوک ایر

انتظار می‌رود تغییر بزرگی در طراحی مدل‌های آینده‌ی مک‌بوک ایر اعمال شود. گفته شده است این مدل‌ها مثل آی‌مک‌های جدید در طیف وسیعی از رنگ‌ها عرضه خواهند شد. همچنین احتمال دارد اپل در مدل‌های بعدی مک‌بوک ایر به‌جای حاشیه‌ی مشکی از حاشیه‌ی سفید بهره ببرد.

طراحی جدید مک بوک ایر

تغییر درخورتوجه در طراحی مدل‌های جدید مک‌بوک ایر، می‌تواند انگیزه‌ی لازم را برای بسیاری از دارندگان مدل‌های فعلی این محصول ایجاد کند تا دستگاه خود را ارتقاء دهند، زیرا برای اولین‌بار از زمان معرفی مک‌بوک ایر، می‌توانند از ظاهر کاملاً جدیدی در این محصول بهره ببرند. این در حالی‌ است که مدل‌های قبلی این لپ‌تاپ فقط در رنگ‌های خاکستری یا طلایی دردسترس بود.

بسیاری از کاربران به‌دلیل علاقه به رنگ‌های جدید، احتمالاً مک‌بوک ایر خود را به مدل‌های جدید ارتقاء خواهند داد. علاوه‌براین استفاده از تراشه‌های M2 و M1 در مدل‌های آینده‌ی مک‌بوک ایر، می‌تواند به افزایش عمرباتری این لپ‌تاپ‌ها کمک کند. اگرچه سفید شدن حاشیه‌ی نمایشگر مدل‌های بعدی درنگاه اول خیلی مهم به‌نظر نمی‌رسد اما همین تغییر نیز می‌تواند بسیاری از کاربران را به خرید مدل‌های جدید ترغیب کند.

شایان‌ ذکر است بسیاری از کاربران به سفید یا مشکی بودن حاشیه‌ی نمایشگر دستگاه خود اهمیت نمی‌دهند. به‌هرحال می‌توان گفت برخی مشتریان اپل حاضر خواهند بود مبلغی در حد قیمت لپ تاپ مک‌بوک پرو را برای خرید مدل‌ جدید مک‌بوک ایر هزینه کنند.

شاید مک‌بوک ایر قدرت کافی برای اجرای صفحات وب، اسناد اکسل و ارائه‌های پاورپوینت را دراختیار کاربران قرار دهد، اما ممکن است این افراد تمایلی به حضور در جلسه‌های کاری با یک لپ‌تاپ رنگی نداشته باشند. این دسته از کاربران احتمالاً حاضر هستند با پرداخت مبلغی بیشتر، مک‌بوک پرو را خریداری کنند که ظاهری عادی‌تر دارد. بااین‌حال، سابقه‌ی iMac نشان می‌دهد که مک‌بوک ایر احتمالاً در مدل نقره‌ای و با ظاهری استاندارد نیز به بازار عرضه خواهد شد.

اگرچه در بیشتر گزارش‌ها اشاره شده است که برای کسب اطلاعات بیشتر از برنامه‌های اپل درمورد لپ‌تاپ‌های بعدی این شرکت باید تا سال آینده منتظر بمانیم، اما مارک گورمن اعلام کرده احتمال معرفی مک‌بوک ایر جدید در WWDC ۲۰۲۲ وجود دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات