راس یانگ؛ مک‌بوک پرو ۲۰۲۱ قطعا به نمایشگر miniLED با نرخ به‌روزرسانی ۱۲۰ هرتز مجهز خواهد شد

سه‌شنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
به گفته یکی از تحلیلگران، اپل به‌طور قطعی از نمایشگر مینی ال‌ای‌دی مشابه نمونه به‌کاررفته در آیپد پرو ۱۲٫۹ اینچی در مک‌بوک پرو ۲۰۲۱ استفاده خواهد کرد.
تبلیغات

کامپیوترهای مک مک معمولا به داشتن نمایشگر بسیار با کیفیت‌شان شهرت دارند و قطعا نسل بعدی مک‌بوک پرو نه‌تنها از این قاعده مستثنا نیست؛ بلکه می‌تواند استاندارد جدیدی در این بخش تعریف کند. تاکنون شایعات متعددی منتشر شده است که نشان می‌دهد غول دنیای فناوری درصدد است بعد از سال‌ها، تکنولوژی به‌کاررفته در نمایشگر مک‌بوک پرو را دستخوش تغییراتی کند و نمایشگرهای سُنتی مجهز به نور پس‌زمینه LED را کنار بگذارد و نسل بعدی آن‌ها را به نور پس‌زمینه مینی ال‌ای‌دی مجهز کند.

تغییر یادشده می‌تواند رسما در رویداد پیشرو اپل در ۱۸ اکتبر (۲۶ مهر) تأیید شود. اما پیش از آن، راس یانگ، تحلیلگر نام‌آشنای بازار نمایشگرها جزئیاتی در مورد عرضه پنل نسل بعدی نوع‌بوک‌های حرفه‌ای اپل ارائه داده و به‌نوعی به‌صورت ۱۰۰ درصد استفاده از پنل‌های LCD مبتنی‌بر نور پس‌زمینه مینی ال‌ای‌دی را در این محصول تأیید کرده است.

گفته می‌شود تأمین‌کنندگان پنل یادشده برای مک‌بوک پرو و آیپد پرو دو شرکت ال‌جی و شارپ هستند و ازاین‌رو به احتمال قریب‌به‌یقین مک‌بوک پرو نیز مانند آیپد پرو به نمایشگر مشابه با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز مجهز خواهد شد. به‌طورکلی، یانگ سابقه‌ی خوبی در افشای جزئیات نمایشگرهای اپل دارد. برای مثال وی به‌درستی پیش بینی کرده بود آیپد مینی داری یک نمایشگر ۸,۳ اینچی خواهد بود و فناوری مینی ال‌ای‌دی نیز در آن بکار نخواهد رفت.

اگر اپل برای مدل‌های مک‌بوک پرو ۲۰۲۱ از نمایشگر mini-LED بهره بگیرد، با توجه به آنچه‌ در آیپد پرو ۱۲٫۹ رخ داد، نمایشگر می‌توانند از ۱۰ هزار LED استفاده کند که اندازه هر کدام کمتر از ۲۰۰ میکرون است. این نمایشگر قادر خواهد بود که حداکثر روشنایی ۱۶۰۰ نیت را در محتوای HDR ارائه بدهد. به‌علاوه، فناوری Mini-LED امکان طراحی نازک و سبک فراهم می‌کند؛ درحالی‌که مزایای زیادی مانند بهبود طیف گسترده‌ای از رنگ، کنتراست بالا، دامنه‌ی دینامیکی وسیع و عمق رنگ مشکی ارائه می‌دهد.

گفتنی است که دیجی‌تایمز نیز پیش‌تر با استناد به منابع آگاه به زنجیره تأمین محصولات اپل تخمین زده بود که تولید انبوه نمایشگر مینی ال‌ای‌دی برای مک‌بوک پرو ۲۰۲۱ در ماه آگوست آغاز شده است و احتمالا مک‌بوک پرو بازطراحی شده در بازه ماه اکتبر رونمایی خواهد شد. نشریه مذکور مدعی بود که تولید محموله‌های مک‌بوک پرو در ماه، بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار دستگاه و بالطبع، نمایشگر خواهد بود.

افزون‌براین، جزئیات موجود در نسخه بتای مک‌اواس مانتری دو وضوح صفحه‌نمایش را نشان می‌دهند که ظاهرا با شایعات مربوط به مدل‌های به‌روزشده مطابقت دارد. در صورت صحت، مدل‌های جدید می‌توانند از وضوح ۳۰۲۴×۱۹۲۴ و ۳۴۶۶×۲۲۳۴ برخوردار باشند. افزودن نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز یک ادعای غیر معمول است؛ اما با توجه به وجود نمایشگرهای بالارده در بازار با نرخ نوسازی بالاتر، منطقی است که اپل این رویه را دنبال کند. این در حالی است که مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی فعلی نرخ نوسازی بین ۴۷٫۹۵ تا ۶۰ هرتز را ارائه می‌دهد.

بااین‌حال، بعید است که نمایشگر جدید از قابلیت پروموشن (ProMotion) مشابه خانواده آیفون ۱۳ استفاده کند. فناوری یادشده می‌تواند به‌طور خودکار میزان نوسازی تصویر را بسته به محتوای مشاهده‌شده تنظیم کند؛ البته باتوجه به نبود اطلاعات کافی این احتمال نیز وجود دارد که اپل از این فناوری در مک‌بوک پرو نیز استفاده کند. خوشبختانه زمان زیادی برای پاسخ به این سؤال باقی نماند است و ۲۶ مهر ماه رسما متوجه این موضوع خواهیم شد.

برای مطالعه‌ی تمام مقالات مرتبط با کامپوترهای مک به این صفحه مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات