هر آنچه از سرفیس پرو ۸ انتظار داریم

یک‌شنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۰
مطالعه 8 دقیقه
مایکروسافت درصدد است سرفیس پرو ۸ را با طراحی جدید و احتمالا با صفحه‌نمایش ۱۳ اینچی روانه بازار کند. در این مقاله، شایعات متعدد موجود درباره این محصول را بررسی می‌کنیم.
تبلیغات

بی‌شک سری سرفیس پرو موفق‌ترین محصول خانواده سرفیس تا‌ امروز بوده است. نه‌تنها پرفروش‌ترین کامپیوتر شخصی که مایکروسافت می‌سازد؛ بلکه کامپیوتری است که شرکت‌های مختلف از طراحی آن الگو و الهام گرفته‌اند و حتی جرقه تولید محصولی مانند آیپد پرو بعد از موفقیت سرفیس پرو در ذهن اپل روشن شد.

حالا نوبت به سرفیس پرو ۸ رسیده است؛ محصولی که می‌تواند تغییری را دوباره تکرار کند که سرفیس پرو ۳ در این خانواده ایجاد کرد و آن را به قله بلند موفقیت رساند. حالا همه نگاه‌ها به مایکروسافت است تا ببیند این شرکت قصد دارد چه تغییر بزرگی در این محصول ایجاد کند. در این مطلب، به تمام شایعات و اخبار منتشر‌شده درباره سرفیس پرو ۸ نگاهی خواهیم انداخت.

سرفیس پرو ۸ چه زمانی عرضه می‌شود؟

با‌‌توجه‌‌به اینکه هنوز مایکروسافت تاریخی را تأیید نکرده است، این احتمال وجود دارد سرفیس پرو ۸ اواخر سال جاری میلادی معرفی شود. اگر نگاهی به گذشته بیندازیم، مایکروسافت همیشه ماه مهر را برای معرفی محصولات خانواده سرفیس پرو انتخاب می‌کرده است و احتمالا امسال هم در همین ماه معرفی این محصول موفق را شاهد خواهیم بود.

رویداد معرفی سرفیس پرو معمولا با حضور خبرنگاران در شهر نیویورک برگزار می‌شد؛ البته در‌حال‌حاضر مشخص نیست با‌‌توجه‌‌‌به همه‌گیری کرونا، مایکروسافت هنوز‌هم این رویداد را حضوری در نیویورک برگزار کند یا خیر. با این اوصاف و با‌‌‌توجه‌‌به تاریخ احتمالی انتشار ویندوز ۱۱ در همین ماه، تقریبا جای شکی برای معرفی سرفیس پرو در ماه مهر باقی نخواهند ماند.

سرفیس پرو 7 / Surface Pro 7

سرفیس پرو ۸؛ آنچه انتظار داریم

به طرز عجیبی تاکنون هیچ عکس و مشخصاتی از سرفیس پرو ۸ فاش نشده است. به‌نظر می‌رسد تیم سرفیس تمام نکات امنیتی را برای جلوگیری از افشای اطلاعات سرفیس پرو ۸ رعایت کرده است؛ در‌نتیجه هر آنچه در‌ادامه خواهیم گفت، بر‌‌‌اساس شایعه‌ها و گمانه‌‌زنی‌های است که تا امروز منتشر شده است.

ابتدا نگاهی به گذشته می‌اندازیم. طراحی سرفیس پرو در زمان معرفی سرفیس پرو 3 در سال ۲۰۱۴ به مرحله بلوغ رسید. با معرفی سرفیس پرو ۴ در سال ۲۰۱۵، این محصول کمی نازک‌تر شد و صفحه‌نمایشش از ۱۲ به ۱۲/۳ اینچ افزایش پیدا کرد. دقیقا از همان زمان، یعنی از سال ۲۰۱۴، دیگر هیچ تغییر عمده‌ای را در شاسی سرفیس پرو شاهد نبوده‌ایم؛ هرچند تغییرات جزئی، از‌جمله موارد زیر وجود داشته‌اند:

  • اضافه‌شدن رنگ مشکی در سرفیس پرو ۶
  • حذف Mini DisplayPort در سرفیس پرو ۷ و جایگزین‌کردن آن با USB Type-C
  • اضافه‌شدن قابلیت حافظه ذخیره‌سازی جدا‌شدنی در سرفیس پرو ۷+

سرفیس پرو ۸ باید با تغییرات بزرگی در زمینه طراحی همراه شود

طراحی سرفیس پرو تا حد زیادی از زمان معرفی ویندوز ۱۰ در شش سال پیش بدون تغییر باقی مانده است؛ اما حالا می‌توان انتظار اعمال تغییرات را داشت. مایکروسافت سال ۲۰۱۵ سرفیس پرو ۴ را با ویندوز ۱۰ معرفی کرد؛ ولی حالا زمان آن رسیده است که سرفیس پرو ۸ با طراحی متفاوت از قبل پرچم‌دار جدید مایکروسافت باشد که با ویندوز ۱۱ به‌دست کاربران می‌رسد.

اگر به نام‌گذاری مدل جدید سرفیس پرو، یعنی سرفیس پرو ۷+ نگاه کنید، متوجه می‌شوید مایکروسافت با‌‌‌توجه‌‌‌به پیشرفت‌های این مدل، از پسوند پلاس برای آن استفاده کرده است و به آن سرفیس پرو ۸ نمی‌گوید. این نام‌گذاری می‌تواند بدین‌دلیل باشد که ردموندی‌ها برنامه بزرگی برای تغییر طراحی سرفیس پرو ۸ در ذهن دارند.

سرفیس پرو 7 / Surface Pro 7

حافظه ذخیره‌سازی جداشدنی

مایکروسافت در سرفیس پرو ۷+ و سرفیس‌ لپ‌تاپ و سرفیس پرو ایکس امکان ارتقای حافظه ذخیره‌سازی سرفیس‌ها را به راحت‌ترین شکل ممکن دردسترس قرار داد. فقط کافی است کاربران با استفاده از سوزن سیم‌کارت، محافظ حافظه را جدا کنند تا به حافظه اصلی دستگاه دسترسی پیدا کنند. برای مثال، اگر روزی نیاز بود سرفیس خود را برای برای تعمیر به جایی تحویل دهید، قبل از آن می‌توانید حافظه را از سرفیس جدا کنید. حافظه ذخیره‌سازی جدا‌شدنی بی‌شک یکی از ویژگی‌های عالی سرفیس پرو ۸ خواهد بود.

سرفیس پرو ایکس / Microsoft Surface Pro X

صفحه‌‌نمایش بزرگ‌تر با گوشه‌های گِرد

هنگامی‌که مایکروسافت سرفیس پرو ایکس را رونمایی کرد، برخی بر این باور بودند که طراحی سرفیس پرو بعدی مانند سرفیس پرو ایکس خواهد بود. بااین‌حال، به‌نظر نمی‌رسد سرفیس پرو بعدی از نظر باریکی و سبکی به‌اندازه سرفیس پرو ایکس باشد. باید به این نکته توجه کنید که دلیل اصلی نازک و بدون فن بودن سرفیس پرو ایکس استفاده از پردازنده ARM است و سرفیس پرو ۸ به‌دلیل استفاده از پردازنده‌های اینتل نمی‌تواند به آن نازکی و سبکی باشد.

بااین‌همه، این احتمال نیز وجود دارد که مایکروسافت از طراحی صفحه‌نمایش سرفیس پرو ایکس در سرفیس پرو ۸ استفاده کند و این بدان‌معنا است که احتمالا با صفحه‌نمایش ۱۳ اینچی با حاشیه‌های باریک در سرفیس پرو ۸ رو‌به‌رو خواهیم بود. به‌نظر می‌رسد مایکروسافت تصمیم گرفته است گوشه‌های شاسی سرفیس پرو ۸ را به‌صورت گِرد طراحی کند تا با طراحی ویندوز ۱۱ بیشتر هماهنگ باشد.

انتظار می‌رود سرفیس پرو ۸ مانند سرفیس پرو ایکس از حاشیه بالا و پایینی یکسانی برخوردار باشد. دلیل این موضوع آن است که در حاشیه بالا دوربین سلفی و حسگرهای دیگر مانند سنسور تشخیص چهره تعبیه خواهد شد و حاشیه پایین محل اتصال صفحه‌کلید و احتمالا اضافه‌شدن محل قلم به داخل صفحه‌کلید خواهد بود.

سرفیس پرو ایکس / Microsoft Surface Pro X

مشخصات فنی احتمالی سرفیس پرو ۸

اگر همین امروز برای خرید لپ‌تاپی جدید با پردازنده اینتل به بازار بروید، با لپ‌تاپ‌هایی رو‌به‌رو خواهید شد که از پردازنده‌های نسل‌یازدهمی اینتل استفاده می‌کنند. جای تعجبی نخواهد بود که مایکروسافت در سرفیس پرو ۸ از پردازنده‌های جدید اینتل استفاده کند؛ اما اینجا دو احتمال متفاوت پیش روی مایکروسافت قرار داد:

  • مایکروسافت از پردازنده‌های نسل‌یازدهمی اینتل در سرفیس پرو ۸ استفاده کند.
  • مایکروسافت تصمیم بگیرید از پردازنده‌‎های نسل‌دوازدهمی اینتل، یعنی آلدر لیک، بهره برد.

بر‌‌اساس شایعات، پردازنده‌های آلدر لیک اینتل تا اواخر امسال معرفی خواهند شد؛ اما این احتمال وجود دارد که اینتل بتواند این پردازنده‎‌ها را زودتر به‌دست مایکروسافت برساند. ناگفته نماند با وجود همه‌گیری کرونا، این موضوع کمی بعید به‌نظر می‌رسد؛ درنتیجه، اگر مایکروسافت سرفیس پرو ۸ را با پردازنده‌های نسل‌یازدهمی اینتل به بازار عرضه کند، این احتمال وجود دارد که در آینده نه‌چندان دور، مدل بهبودیافته آن با پردازنده‌‎های نسل‌دوازدهمی اینتل، یعنی آلدر لیک، به بازار عرضه شوند.

سرفیس پرو 7 / Surface Pro 7

قیمت سرفیس پرو ۸ چقدر خواهد بود؟

انتظار می‌رود قیمت سرفیس پرو ۸ فرق خاصی با نسل قبلی خود نداشته باشد. مانند همیشه قیمت سرفیس پرو‌ها بدون قلم و صفحه‌کلید محاسبه می‌شود. قیمت لوازم جانبی سرفیس پرو معمولا بین ۱۰۰ تا ۲۳۰ دلار است. سرفیس پرو ۷ با پردازنده Core i3 با قیمت ۷۵۰ دلار فروخته می‌شود و قیمت قوی‌ترین مدل مجهز به پردازنده Core i7 و ۳۲ گیگابایت رم و ۱ ترابایت حافظه ذخیره‌سازی به بیش از ۲ هزار دلار می‌رسد. به‌نظر می‌رسد سرفیس پرو ۸ نیز از این قیمت‌ها پیروی کند، با این تفاوت که احتمالا نسخه پایه سرفیس پرو ۸ به‌جای استفاده از ۴ گیگابایت حافظه رم از ۸ گیگابایت حافظه رم استفاده کند.

سرفیس پرو ایکس / Microsoft Surface Pro X

قابلیت‌هایی که انتظار داریم در سرفیس پرو ۸ ببینیم

تاندربولت ۴

سرعت انتقال ۴۰ گیگابیت‌‌بر‌‌ثانیه و امکان اتصال گرافیک اکسترنال و پشتیبانی هم‌زمان از دو مانتیور 4K ازجمله امکانات تاندربولت ۴ هستند که فقط در یک پورت جمع شده‌‎‌اند. اضافه‌شدن تاندربولت ۴ به سرفیس پرو ۸ بی‌شک برگ‌برنده بزرگ دیگری برای مایکروسافت خواهد بود. در سال‌های اخیر، مایکروسافت توجه زیادی به سرویس گیم پَس کرده است. اگر مایکروسافت درنهایت تاندربولت ۴ را به سرفیس پرو ۸ اضافه کند، کاربران بیش‌ازپیش می‌توانند با استفاده از گرافیک اکسترنال روی سرفیس خود بازی‌های سنگین را به‌راحتی اجرا کنند.

 پشتیبانی از شبکه 5G

سرفیس پرو ۷ + و سرفیس پرو ایکس هر دو از شبکه 4G پشتیبانی می‌‎کنند؛ اما حالا که شبکه 5G در سراسر دنیا در حال رشد است، بهترین گزینه آینده‌نگرانه برای مایکروسافت پشتیبانی از پشتیبانی از شبکه 5G در سرفیس پرو ۸ است.

صفحه‌نمایش ضدانعکاس

شرکت‌های دل، اچ‌پی، لنوو و اپل همگی لایه ضدانعکاس (Anti-Glare) را به صفحه‌نمایش محصولاتشان اضافه می‌کنند تا مانع از بازتاب نور شوند. این موضوع باعث ایجاد تجربه‌ای بهتر برای کاربران خواهد شد. صفحه‌نمایش براق سرفیس پرو به این لایه ضدانعکاس بسیار نیازمند است.

نرخ نوسازی (Refresh Rate) بیشتر

ویندوز ۱۱ از قابلیت نرخ نوسازی پویا پشتیبانی می‌کند و این موضوع باعث کاهش مصرف باتری لپ‌تاپ خواهد شد. این قابلیت ویندوز ۱۱ براساس کاری که کاربر با سیستم انجام می‌دهد، به‌صورت مداوم بین نرخ نوسازی کم و زیاد نوسان می‌کند. استفاده از این ویژگی در سرفیس پرو ۸ فرصت مغتنمی برای ایجاد تجربه‌ای بهتر و جدید برای کاربران این محصول است.

آنچه در این مقاله بیان شد، تمام اخبار و شایعاتی بود که تا امروز درباره سرفیس پرو ۸ می‌دانیم. باید ببینم در روزهای آینده و با نزدیک‌ترشدن به زمان احتمالی کنفرانس مایکروسافت، اطلاعات بیشتری از این محصول به بیرون درز پیدا می‌کند یا خیر. 

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره سرفیس پرو ۸ چیست؟ انتظار دارید مایکروسافت چه ویژگی‌های جدیدی به این محصول اضافه کند؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات