اپل: شارژدهی کم‌نظیر مک‌های مجهز به پردازنده M1 ما را به‌اشتباه انداخت

شنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۵
مطالعه 4 دقیقه
مدیر بازاریابی اپل در مصاحبه جدیدش ادعا کرده است عمر باتری مک‌بوک‌های مجهز به پردازنده M1 به‌قدری عالی است که در ابتدا مهندسان این شرکت تصور می‌کردند نشانگر باتری باگی دارد که تخلیه باتری را نشان نمی‌دهد.
تبلیغات

پردازنده M1 نخستین دستاورد اپل در حوزه طراحی تراشه محسوب می‌شود که برای کامپیوترهای مک طراحی و بهینه شده است. این تراشه نقش بسیار مهمی در آینده کامپیوترهای مک ایفا می‌کند و شاید در دهه آینده از آن به‌عنوان انقلابی یاد کرد که بر تمامی جوانب کامپیوترهای مک تأثیر گذاشت و به‌کارگیری معماری آرم را در کامپیوترهای شخصی رواج داد. پردازنده یادشده شگفتی و پیشرفت چشمگیری در ارائه قدرت پردازشی به‌ازای هر وات محسوب می‌شود. به‌عبارت‌دیگر، این تراشه درحالی‌که قدرت پردازشی درخورتوجهی در محصولات قابل‌حمل به‌ارمغان می‌آورد، مصرف انرژ‌ی‌اش نیز بسیار کم است.

برای درک بهتر این موضوع، کافی است نگاهی به محصولاتی بیندازید که از پردازنده استفاده می‌کنند. تراشه M1 به‌طوری طراحی شده است که می‌تواند در کامپیوترهای چندمنظوره آی‌مک، مک‌بوک، مک مینی و حتی آیپد پرو قرار بگیرد و این دستاوردی محسوب می‌شود که تقریبا در هیچ‌یک از محصولات یا تولیدکنندگان تراشه دیگر دیده نمی‌شود.

معاون رئیس بازاریابی اپل، باب بورچرز، مصاحبه جالبی با نشریه تامز گاید کرده است که نشان می‌دهد اولین بازخورد مهندسان اپل به شارژدهی مک‌بوک پرو به‌گونه‌ای بوده است که آن را باگی در نشاگر باتری تصور کرده‌اند. وی همچنین اظهار کرد نسل‌های آینده تراشه اپل ممکن است به‌اندازه‌ای خوب باشند تا کامپیوترهای مک را به محصولاتی برای بازی تبدیل کنند. تامز گاید پس از بررسی مک‌بوک پرو M1 می‌گوید:

چشمگیرترین نکته درباره M1 عمر باتری آن است. به‌عنوان مثال، مک‌بوک پرو در آزمایش وب‌گردی ما ۱۶ ساعت و ۲۵ دقیقه دوام آورد که این مدت برای مدل قبلی اینتلی، تنها ۱۰ ساعت و ۲۱ دقیقه به‌طول انجامید. این تفاوت بسیار بزرگی محسوب می‌شود که شارژدهی را تقریبا دوبرابر کرده است. هنگامی‌که برای نخستین بار با مک‌بوک مجهز به پردازنده M1 مواجه شدیم و چند ساعت با آن کار کردیم، متوجه شدیم باتری تکان نخورده است و فکر کردیم این باگی در نشانگر باتری است. سپس، وقتی مشکل را بیان کردیم، تیم کوک، مدیرعامل اپل، خندید و گفت هیچ مشکلی وجود ندارد و دستگاه به‌درستی کار می‌کند.

به‌طورکلی، هر مهاجرت نه‌تنها شامل تلاش‌های گسترده‌ای برای تحویل سخت‌افزار جدید، بلکه تبدیل سیستم‌عامل‌های گسترده نرم‌افزاری و ایجاد ابزارهای توسعه جدید برای به‌حداقل‌رساندن مشکلات در انتقال کاربران و توسعه‌دهندگان است؛ از‌این‌رو، اپل روزتای ۲ را توسعه داده است که به‌گفته بورچرز، یکی از ارکان مهم اپل برای گذار به پردازنده‌های اپل سیلیکون بوده است.

روزتای ۲ ابزار ترجمه خودکار نرم‌افزار اپل است که در مک OS بیگ سر برای ترجمه بلافاصله کد x86 استفاده می‌شود. این ابزار ایجاد شده است تا اکثر برنامه‌های پردازنده‌های مبتنی‌بر اینتل x86 را به‌صورت سازگاری به پردازنده‌های مبتنی‌بر آرم منتقل کند و تا وقتی توسعه‌دهندگان نرم‌افزارهایشان را برای پردازنده و معماری جدید بهینه کنند، روزتای ۲ جای خالی آن‌ها را برای کاربران پر می‌کند. مایلز، معاون معماری پلتفرم اپل، درباره روزتای ۲ می‌گوید:

سال‌ها قبل از شروع گذار به اپل سیلیکون، پروژه کوچکی را شروع کردیم تا مطمئن شویم می‌توانیم نسل دوم روزتا را به‌گونه‌ای تحویل دهیم که امکان دهد بدون وقفه مهاجرت به پردازنده مبتنی‌بر آرم را انجام دهیم. معتقدیم این قسمت بزرگی از داستان گذار بود و همه‌چیز همان‌طور کار کرد که انتظار می‌رفت.

معمولا کامپوترهای مک مجهز به تراشه M1 در بسیاری از آزمون‌ها با فاصله از رقبای ویندوزی‌شان پیشی می‌گیرند. درمقابل، مشکل اساسی در تمامی کامپیوترهای مک بخش گیمینگ است که درمقایسه‌با ویندوز تقریبا هیچ حرفی برای گفتن ندارد. بااین‌حال، بورچرز اذعان می‌کند که این روند ممکن است با تراشه‌های بعدی اپل سیلیکون ادامه نداشته باشد و بهبودهای گیمینگ را در کامپیوترهای مک شاهد باشیم.

طبق شایعات قبلی، اپل در حال تولید پردازنده‌های پیشرفته‌تر M1 با ۱۶ تا ۳۲ هسته گرافیکی است که می‌تواند عملکرد گیمینگ را به‌طرز چشمگیری افزایش بدهد. در‌حال‌حاضر، به‌عنوان بخشی از SoC اپل تراشه M1 را به ۷ تا ۸ هسته پردازشی مجهز کرده است. نسخه هشت‌هسته‌ای آن ادعا می‌شود سریع‌ترین گرافیک یکپارچه جهان است و می‌تواند تقریبا ۲۵ هزار تِرِد را اداره کند و با قدرت ۲٫۶ ترافلاپس به ۱۲۸ واحد اجرایی دست یابد. احتمالا تراشه بعدی می‌تواند این میزان را به دو تا چهار برابر افزایش بدهد و این پیشرفتی شگرف برای مجاب‌کردن بازی‌سازان برای ارائه و بهینه‌سازی بازی‌هایشان در کامپیوترهای مک خواهد بود.

برای مطالعه تمام مقالات مرتبط با اپل به این صفحه مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات