شایعه: تولید نمایشگر نسل بعدی مک‌ بوک پرو در سه‌ ماهه سوم ۲۰۲۱ آغاز خواهد شد

سه‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
گفته می‌شود تأمین‌کنندگان اپل تولید انبوه اجزای پنل mini-LED را برای استفاده در نسل بعدی مک‌بوک پرو، در سه‌ماهه سوم ۲۰۲۱ آغاز خواهند کرد.
تبلیغات

به گفته‌ی دیجی‌تایمز و با استناد به منابع نزدیک به زنجیره تأمین محصولات اپل، غول دنیای فناوری قصد دارد در سال جاری میلادی کامپیوترهای مک مجهز به نمایشگر LCD با نور‌ پس‌زمینه‌ی mini-LED را رونمایی و روانه‌ی بازار کند. از قرار معلوم، شرکت GLT تأمین اجزای نمایشگر mini-LED را برای مدل‌های بعدی مک‌بوک پرو در بازه‌ی سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۲۱ بر عهده دارد.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که اپل قصد دارد در تاریخ ۱۷ خرداد، رویداد توسعه‌دهندگان ۲۰۲۱ را برگزار کند و تا پیش‌ از این، منابع معتبری همچون جان پراسر از معرفی نسل بعدی مک‌بوک پرو با کالبد و قلب تپنده‌ای جدید در این مراسم خبر داده بودند؛ اما با توجه به بازه‌ی تولید نمایشگرهای جدید، احتمالا در رویداد پیش‌ رو شاهد رونمایی از مک‌بوک پرو نخواهیم بود.

اپل آخرین بار مک‌بوک پرو را اواخر سال ۲۰۱۶ بازطراحی کرد و تابه‌حال که مکبوک پرو ۱۳ اینچی مجهز به پردازنده‌ M1 عرضه شده، طراحی آن بدون تغییر باقی‌ مانده است. اولین مک‌بوک پرو مجهز به نمایشگر رتینا (Retina) در سال ۲۰۱۲ روانه‌ی بازار شد و تا سال ۲۰۱۶ و عرضه‌ی مک‌بوک پرو سوپر‌رتینا، تغییر خاصی نکرد؛ بنابراین استفاده از پنل مینی LED می‌تواند بزرگ‌ترین تغییر در بخش نمایشگر مک‌بوک پرو در ۵ سال گذشته باشد.

طبق گزارش‌های قبلی، تأمین‌کنندگان اپل در تایوان شامل شرکت‌های Epistar به‌منظور تولید تراشه‌های پنل LED، شرکت FitTech متخصص آزمایش و مرتب‌سازی، SMT ارائه‌دهنده‌ی خدمات، Zhen Ding Technology تأمین‌کننده‌ی پنل‌های نور پس‌زمینه، Auras Technology ارائه‌دهنده‌ی سیستم‌های خنک‌کننده و All Ring Technology سازنده‌ی تجهیزات پردازشی، همگی برای تأمین قطعات و فناوری‌های لازم برای نمایشگرهای مینی LED در حال تلاش هستند. طبق گفته‌های دیجی‌تایمز، فاکسکان، بزرگ‌ترین مونتاژکننده‌ی اپل، در کنار کوانتانا (Quanta)، نمایشگر مک‌بوک پرو مجهز به تراشه‌ی بهبودیافته M1 را مونتاژ می‌کنند.

نور پس‌زمینه‌ی مینی LED همان‌طور که از نامش مشخص است، از LED-های بسیار کوچکی تشکیل شده و تفاوت اصلی آن با نمایشگرهای LED معمولی، در تعداد دیودهای نور پس‌زمینه‌ است. به‌طور خلاصه، نمایشگرهای سنتی برای نوردهی به چند صد LED نیاز دارند؛ درحالی‌که نمایشگرهای mini-LED با توجه‌ به کاهش ابعاد، می‌توانند هزاران LED در خود جای بدهند. با این‌ اوصاف، نمایشگرهای یادشده کنتراست و روشنایی بیشتر و رنگ سیاه عمیق‌تر به ارمغان می‌آورند. این نمایشگرها جزو دسته‌ی LCD قرار می‌گیرند؛ اما ویژگی‌های صفحه‌نمایش‌های OLED را با قیمت ارزان‌تری ارائه می‌دهند.

البته این نمایشگرها کاملا  بی‌عیب و ایراد نیستند؛ زیرا شواهد نشان می‌دهد که نمایشگر Mini-LED در برخی از سناریوها با مشکل لک نور مواجه است. این پدیده هنگامی رخ می‌دهد که شدت روشنایی محتوا به‌حدی باشد که پیکسل‌های حسگر اشباع شوند. این اشباع معمولا به‌صورت منطقه‌ای سفید روی تصویر ظاهر می‌شود که متناسب با شدت منبع نور است. داده‌ها از پیکسل‌های حساس به نور روی حسگر تصویر به ثبت‌های شیفت ریجستر منتقل و سپس برای پردازش روشن می‌شوند. در مناطقی که مقدار زیادی نور (فوتون) روی پیکسل دریافت می‌شود، آن‌ها به پیکسل‌ها و رجیسترهای مجاور می‌ریزند که این نور را به بیرون منتقل می‌کنند و باعث ایجاد خطوط مشهود در تصویر می‌شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات