هرآنچه از رویدادهای WWDC 2021 اپل انتظار داریم

یک‌شنبه ۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۰
مطالعه 23 دقیقه
کمتر از دو هفته تا کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل فاصله داریم. WWDC 2021 یک رویداد مجازی خواهد بود و انتظار می‌رود اپل iOS 15 و سایر سیستم‌عامل‌های خود را رونمایی کند. درادامه هر آنچه اپل امسال می‌تواند در این رویداد اعلام کند، مرور می‌کنیم.
تبلیغات

اپل هفته پیش رسما اعلام کرد که کنفرانس توسعه‌دهندگان موسوم به WWDC 2021 هفتم ژوئن (هفدهم خرداد) برگزار خواهد شد. به‌دلیل همه‌گیری ویروس کرونا و تبعاتش، سی‌ودومین کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل کاملا آنلاین و مجازی خواهد بود و در آن، غول دنیای فناوری از آخرین دستاوردهایش رونمایی می‌کند. طبق روال معمول، انتظار می‌رود کانون توجه اپل به قابلیت‌های نرم‌افزاری جدید معطوف شده باشد؛ اما رونمایی سخت‌افزارهای جدید نیز دور از انتظار نخواهد بود. درادامه نگاهی اجمالی به احتمالات رویداد توسعه‌دهندگان می‌اندازیم و سپس به‌تفصیل آن‌ها را شرح می‌دهیم.

نگاهی اجمالی به احتمالات WWDC 2021

فایل گیف میموجی اپل در مراسم WWDC 2021

اپل احتمالا به‌عنوان بخشی از سخنرانی اصلی پیش‌نمایشی از سیستم‌عامل‌های بعدی خود را ارائه خواهد داد. همچنین، گمان می‌رود که این شرکت در رویداد از برخی محصولات سخت‌افزاری مانند مک‌بوک پرو بازطراحی‌شده رونمایی کند. اگر به‌خاطر داشته باشد، اپل سال گذشته در همین رویداد گذار از پردازنده‌های مبتنی‌بر معماری x86 اینتل به پردازنده‌های سفارشی خود برپایه معماری ARM64 را علنی کرد؛ بنابراین، دور از انتظار نخواهد بود که اهالی کوپرتینو از نسل بعدی پردازنده‌های اپل سیلیکون رونمایی کنند.

اعلامیه اپل برای WWDC همراه‌با یک تصویر انیمیشنی از یک شخصیت میموجی است که به مک‌بوک باز‌شده نگاه می‌کند. این تصویر اشاره به میم‌هایی دارد که پس از رویداد موسوم به One More Things رسانه‌ای شد؛ جایی که کریگ فدریگی، معاون ارشد مهندسی نرم‌افزار اپل نشان داد که چگونه مک‌های دارای تراشه M1 می‌توانند بلافاصله به حالت آماده‌باش درآیند.

افزون‌براین، عنوان و شعار اصلی رویداد توسعه‌دهندگان امسال «درخشش و نگاه کن» است. معمولا دعوت‌نامه‌های اپل شامل ایستر اِگ یا همان نکات مفهومی پنهان است که می‌توانند بسیار جذاب باشند. حال با‌توجه‌به این موضوع ممکن است پوستر مراسم که مموجی را همراه‌با عینکی با انعکاس عناصر نرم‌افزاری نشان می‌دهد، به‌نوعی ارجاع به عینک واقعیت افزوده این شرکت موسوم به اپل گلس باشد یا حتی ممکن است «درخشش» اشاره‌ای به نمایشگر مک‌بوک پرو بازطراحی‌شده یا به ویژگی‌های جدید MacOS داشته باشد. قطعا ایده‌ها و تئوری‌های دوستداران اپل بسیار جالب است. بااین‌حال، به‌قطع نمی‌توان هیچ یک را تأیید یا رد کرد؛ بنابراین، برای فهمیدن آن باید منتظر مراسم بمانیم.

به احتمال قریب‌به‌یقین آیفون بعدی که احتمالا آیفون ۱۳ نام دارد تا نیمه دوم ۲۰۲۱ به بازار عرضه نخواهد شد؛ اما انتظار می‌رود نسخه جدیدی از سیستم‌عامل گوشی‌های هوشمند اپل به نام iOS 15 با تغییرات و بهبودهای جدید رونمایی شود. سال گذشته، iOS 14 شامل ویژگی‌های جدید برای صفحه اصلی، قابلیت تصویر در تصویر، ویجت‌های هوم اسکرین، بازطراحی رابطه کاربری سیری و بخش جدیدی به نام App Library به‌عنوان روشی جدید برای سازمان‌دهی برنامه‌ها بود. شواهد نشان می‌دهد که iOS 15 شامل ویژگی‌های جدیدی ازجمله مدیریت و دسته‌بندی نوتیفیکیشن‌ها براساس فعالیت فعلی کاربر، بهبود و گسترش سفارشی‌سازی‌ها، تعاملات بیشتر برای ویجت‌ها و ویژگی‌های جدید iMessage خواهد بود که می‌تواند این پیام‌رسان را به رقیبی برای واتساپ یا فیسبوک مسنجر تبدیل کند.

سیستم‌عامل آیپدها نیز شامل تغییرات هرچند جزئی می‌شود و ظاهرا iPadOS 15 می‌تواند سفارشی‌سازی صفحه اصلی را گسترش دهد و امکان انتقال ویجت‌ها به هوم اسکرین را مهیا کند. اپل آیپد استاندارد و آیپد ایر جدید را در پاییز سال گذشته و آیپد پروهای را با تراشه M1 در ماه آوریل رونمایی و روانه بازار کرد؛ اما تمایز بین مدل‌های پایین‌رده و پرچم‌دار بیشتر در تفاوت‌های سخت‌افزاری خلاصه می‌شود؛ بنابراین، بسیار خوب خواهد بود که این تفاوت در نرم‌افزار هم ایجاد شود و 15 iPadOS ویژگی‌های بیشتری را برای آیپدهای پرچم‌دار و کاربران حرفه‌ای ارائه بدهد.

سیستم‌عامل کامپیوترهای مک همواره یکی از ارکان مهم رویدادهای WWDC بوده است و در رویداد پیش‌رو با قابلیت‌ها و نامی جدید رونمایی می‌شود. افزون‌براین، اپل از سیستم‌عامل tvOS 15 رونمایی خواهد کرد که علاوه بر دستگاه پخش محتوای اپل، قدرت نرم‌افزاری هوم پادها را نیز تأمین می‌کند.

رونمایی از iOS 15

مفهومی از iOS 15

طبق روال معمول، انتظار می‌رود که یکی از مهم‌ترین رونمایی‌های WWDC امسال مربوط به iOS 15 باشد. درحالی‌که سال گذشته پیش از رونمایی رسمی شاهد انبوهی از اطلاعات درباره ویژگی‌های iOS 14 بودیم، امسال جزئیات بسیار کمی از iOS 15 افشا شده و گویا اپل به‌خوبی از درز اطلاعات جلوگیری کرده است. بااین‌حال، می‌توان با استناد به شایعات برخی از ویژگی‌های iOS 15 را پیش‌بینی یا ایده‌پردازی کرد.

به‌طورکلی بیشتر جزئیات فعلی iOS 15 به گزارش بلومبرگ در ماه آوریل مربوط می‌شود. در گزارش مذکور، مارک گِرمن تعدادی از ویژگی‌هایی را که می‌تواند با به‌روزرسانی امسال در iOS 15 ارائه شود، عنوان کرد. اعتقاد بر این است که یکی از تمرکزهای ویژه اپل روی روش‌های جدید مدیریت نوتیفیکیشن‌ها خواهد بود. در این گزارش توضیح داده شده است که کاربران می‌توانند تنظیمات مختلف نوتیفیکیشن را بسته به وضعیت فعلی خود همچون دسته‌های کاری تنظیم کنند. علاوه‌براین، منویی برای دسترسی به این دسته‌بندی‌ها در بخش کنترل سنتر و لاک اسکرین قرار خواهد گرفت که گفته می‌شود کاملا بازطراحی شده است.

تماشا در یوتیوب

اپل احتمالا iOS 15 را به گزینه‌ای برای تنظیم پاسخ خودکار پیام‌ها بسته به وضعیتشان مجهز می‌کند. این یک بهبود نسبت به ویژگی پاسخ خودکار فعلی است که فقط در حین رانندگی در دسترس است. درحال‌حاضر، اپل برخی از ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد نوتیفیکیشن مانند «مزاحم نشوید» و «حالت خواب» را اضافه کرده است؛ اما نخستین بار است که این شرکت ویژگی مدیریت و تغییر نوتیفیکیشن بسته به وضعیت کاربر را ارائه می‌دهد.

گفته می‌شود که اپل همچنین در حال توسعه قابلیت‌های جدید آی‌مسیج (iMessage) است. هدف بلندمدت ساخت آی‌مسیج برای کوپرتینویبی‌ها بیشتر از یک پیام‌رسان و رقیبی برای واتساپ است؛ اما مشخص نیست که امسال چه ویژگی‌های جدیدی برای این پیام‌رسان معرفی خواهد شد.

یک گزارش مجزا نشان می‌دهد که iOS 15 شامل قابلتی برای ردیابی مواد غذایی در برنامه سلامتی (Health) است. این می‌تواند شبیه به برنامه‌های شخص ثالث مانند MyFitnessPal و FoodNoms باشد؛ اما تفاوت اصلی در این است که ویژگی مذکور در سیستم‌عامل به‌صورت یکپارچه درآمده است. سایر شایعات نشان می‌دهند که امسال یک کنترل سنتر بازطراحی می‌شود و پشتیبانی از احراز هویت بیومتریک دومرحله‌ای در دسترس خواهد بود. نکته جالب این است که اپل در گذشته به‌نوعی تعدادی از ویژگی‌های جدید را اعلام کرده است و به‌گفته خودش در اواخر امسال به آیفون می‌آیند. به احتمال زیاد این ویژگی‌ها شامل Background Noises است که به‌عنوان بخشی از iOS 15 ارائه خواهد شد. در حقیقت، ممکن است تصاویر به اشتراک گذاشته‌شده توسط اپل حتی نگاهی اجمالی به تغییرات طراحی در iOS 15 داشته باشند.

iOS 15 برای چه دستگاه‌هایی عرضه می‌شود

تصویری از آیفون ۶ اس در پس‌زمینه سفید و فونت به‌روزرسانی iOS 15

به‌طور کلی، شواهد حاکی از آن است که گوشی‌های آیفون مجهز به پردازنده A9 مانند آیفون ۶ اس و ۶ اس پلاس و نسل نخست آیفون SE از چرخه به‌روزرسانی iOS 15 خارج خواهند شد.

ناگفته نماند آیفون ۶ اس و ۶ اس پلاس سپتامبر ۲۰۱۵ (شهریور ۱۳۹۴) و آیفون SE مارس ۲۰۱۶ (اسفند ۱۳۹۴) معرفی شدند و به محبوبیت بسیاری دست یافتند. تاکنون، گوشی‌های یادشده بیش از چهار سال به‌روزرسانی نرم‌افزاری اپل را دریافت کرده‌اند؛ اما گمان می‌رود که کوپرتینویی‌ها با توجه به معرفی آیفون ۱۲ مینی و نسل دوم آیفون SE، به پشتیبانی نرم‌افزاری آن‌ها خاتمه خواهند داد؛ زیرا اپل در حال حاضر دو محصول مدرن در قامت و اِلِمان طراحی گوشی‌های مذکور در بازار دارد که می‌توانند جای خالی آن را پر کنند.

گفته می‌شود ‌iOS 15 در آیفون ۷ و ۷ پلاس و تمامی آیفون‌های جدیدتر که به بازار عرضه شده‌اند، قابل اجرا خواهد بود؛ به عبارت دیگر، سیستم‌عامل جدید با دستگاه‌های مجهز به پردازنده A10 یا نسخه جدیدتر، سازگار است. از این‌رو، نسل هفتم آیپاد تاچ نیز که در بطن آن پردازنده A10 تعبیه شده است، از iOS جدید بهره خواهد برد. در رابطه با سیستم‌عامل iPadOS، ادعا می‌شود که آیپدهای مجهز به تراشه A9 و A8X و A8، توانایی ارتقا به سیستم‌عامل جدید را نخواهند داشت و از قرار معلوم، تمام آیپدهای جدید از به‌روزرسانی iPadOS 15 پشتیبانی خواهند کرد. لیست آیفون و آیپدهای سازگار با سیستم‌عامل جدید به شرح زیر است:

  • آیفون ۱۲ پرو مکس
  • آیفون ۱۲ پرو 
  • آیفون ۱۲
  • آیفون ۱۲ مینی 
  • آیفون SE 2020
  • آیفون ۱۱ پرو مکس
  • آیفون ۱۱ پرو
  • آیفون ۱۱
  • آیفون XS مکس
  • آیفون XS
  • آیفون XR
  • آیفون ایکس 
  • آیفون ۸ و ۸ پلاس
  • آیفون ۷ و ۷ پلاس

اپل معمولا چندین سال از دستگاه‌های قدیمی پشتیبانی می‌کند و حتی پس از اتمام به‌روزرسانی‌های اصلی، به‌روزرسانی‌های کوچک و امنیتی برای دستگاه‌ها منتشر خواهد شد. اپل معمولا به دلیل محدودیت‌های سخت‌افزاری، پشتیبانی از محصولاتش را خاتمه می‌دهد و ظاهرا تا زمانی‌که برای پردازنده مقدور باشد، به‌روزرسانی از سمت اهالی کوپرتینو تضمین‌شده خواهد بود. برای یادآوری، آخرین بار اپل در iOS 13 به پشتیبانی از آیفون ۵ اس، آیفون ۶، نسل ششم آیپاد، نسل اول آیپد ایر و نسل سوم آیپد مینی خاتمه داد.

زمان عرضه iOS 15

پوستر تبلیغاتی مفهومی iOS 15

اپل مانند همیشه پس از اتمام رویداد WWDC، نخستین نسخه بتای iOS جدید را برای توسعه‌دهندگان در دسترس قرار خواهد داد. کاربران عادی نیز می‌توانند با برخی ترفندها این نسخه را دریافت کنند؛ اما باتوجه‌به مشکلات و باگ‌های متعدد این نسخه، پیشنهاد می‌شود که تا بتای عمومی یا انتشار رسمی صبر کنید. پیش‌بینی می‌شود که نسخه نهایی iOS 15 همراه‌با گوشی‌های آیفون ۱۳ در بازه شهریور تا مهر منتشر شود. کاربران می‌توانند با مراجعه به بخش Setting، سربرگ General و انتخاب گزینه Software Update، نسبت به بارگیری آخرین به‌روزرسانی اقدام کنند.

رونمایی از iPadOS 15

کانسپتی از قابلیت Pin Board در iPad OS 15

یکی از مهم‌ترین اتفاقات رویداد توسعه‌دهندگان ۲۰۱۹ معرفی iPadOS بود و اپل با رونمایی از آن، تا حدودی آیپدها را از گوشی‌های آیفون جدا کرد. بااین‌حال، iPadOS همچنان شباهت بسیاری به سیستم‌عامل iOS دارد و احتمالا بسیار از ویژگی‌های جدید یادشده بین هر دو آن‌ها مشترک خواهد بود. درهمین‌حین، امسال شرکت فناوری واقع در کوپرتینو می‌تواند آیپدها را بیش‌ازپیش کاربردی کنند.

بلومبرگ گزارش داده است که iPadOS 15 مهم‌ترین به‌روزرسانی مربوط به هوم اسکرین را از سال ۲۰۱۰ شامل می‌شود. این به‌روزرسانی به گونه‌ای است که به کاربران اجازه می‌دهد مانند iOS 14 ویجت‌ها را در هر نقطه از هوم اسکرین قرار دهند. ازسوی‌دیگر، اپل چندی پیش از آیپد پرو ۲۰۲۱ با قلب تپنده‌ای جدید رونمایی کرد. غول دنیای فناوری بطن حرفه‌ای‌ترین آیپد خود را به تراشه M1 آراسته کرده است که باتوجه‌به قدرت کم‌نظیرش می‌توان آن را یک نیروگاه پردازشی برای آیپدها در نظر گرفت.

تماشا در یوتیوب

استفاده از تراشه M1 در آیپد پرو جدید، تبعات بالقوه زیادی را به‌همراه دارد که امسال اپل می‌تواند در iPadOS 15 از آن‌ها بهره بگیرد. این شامل پشتیبانی از برنامه‌های حرفه‌ای همچون Xcode و Final Cut Pro، بهبودهای مولتی تسک و موارد دیگر است. اینکه  ویژگی‌های مذکور امسال تحقق می‌یابند یا خیر، باید منتظر ماند؛ اما قطعا این ویژگی‌ها خواسته بسیاری از کاربران سیستم‌عامل iPadOS است.

رونمایی از نسخه بعدی MacOS

نمایی از آی‌مک ۲۴ اینچی و MacOS 12

اپل در رویداد توسعه‌دهندگان ۲۰۲۰ تمرکز ویژه‌ای بر سیستم‌عامل و کامپیوترهای مک داشت و به‌طور رسمی اعلام کرد که طی ضرب‌الاجلی دوساله، قصد دارد مهاجرت به پردازنده‌های اپل سیلیکون را تکمیل کند. متعاقب آن، سیستم‌عامل مک OS بیگ سر رونمایی شد که یک به‌روزرسانی عظیم برای رایانه‌های مک محسوب می‌شد؛ طوری‌که سیستم‌عامل‌ خاطره‌انگیز MacOS X را کنار گذاشت و ورژن کاملا جدید ۱۱ یا همان بیگ سر را با انبوهی از تغییرات به‌ارمغان آورد. حال پس از یک سال، انتظار می‌رود که این روند همچنان ادامه داشته باشد و اپل اکوسیستم خود را بیشتر با معماری آرم ادغام کند.

یکی از مواردی که تاکنون در هاله‌ای از ابهام قرار داد، نام نسخه بعدی MacOS است. سال‌ها بود که نسخه‌های Mac OS X با نام گربه‌سانان بزرگی مانند Snow Leopard (پلنگ برفی) و Lion (شیر) نام‌گذاری می‌شدند. در سال ۲۰۱۴، با انتشار سیستم‌عامل OS X 10.10، اپل نام مستعار نرم‌افزاری را بر حسب مکان‌های برجسته کالیفرنیا مانند یوسیمیتی (Yosemite) و اخیرا بیگ سر (Big Sur) شروع کرد؛ بنابراین ممکن است مورد بعدی مونتری، گلدن گیت یا حتی مک OS هالیوود باشد.

با استناد به شایعات قبلی و اطلاعات به‌دست‌آمده از WebKit، این احتمال وجود دارد که اهالی کوپرتینو درنهایت نام macOS 12 را انتخاب کرده باشند. به‌هرحال، نام‌گذاری macOS به‌ویژه در سال جاری بسیار مهم است؛ زیرا این می‌تواند تغییر قابل‌توجهی در کنوانسیون نام‌گذاری سیستم‌عامل محبوب مک از زمان معرفی Mac OS X در سال ۲۰۰۰ باشد.

درحال‌حاضر جزئیات بسیار کمی درباره قابلیت‌های جدید سیستم‌عامل رایانه‌های اپل در دسترس است. گزارشی از بلومبرگ حاکی از آن بود که نسخه macOS امسال در مقایسه با بازطراحی‌شده سال گذشته جزئی خواهد بود. ممکن است MacOS 12 یک به‌روزرسانی کوچک‌تر باشد که روی تغییرات و بهبودهای جزئی همچون پیشرفت در بخش نوتیفیکیشن‌ها و ویژگی‌های جدید حریم خصوصی متمرکز باشد.

رونمایی از WatchOS 8

کانسپتی از سیستم‌عامل watchOS 8

به‌طورکلی، امسال جزئیات بسیار کمی از سیستم‌عامل‌های بعدی اپل منتشر شده است و قطعا این امر برای واچ OS نیز صدق می‌کند. بااین‌حال، تقریبا قطعی است که پیش‌نمایش watchOS 8 را در رویداد توسعه‌دهندگان خواهیم دید. شاید اپل در این نسخه ویژگی‌های جدیدی را برای نمایشگر همیشه روشن موجود در اپل واچ سری ۵ به بعد ارائه بدهد.

یک شایعه از بیش از یک سال پیش، حاکی از گنجاندن ویژگی‌های بهداشت روان است. به‌عنوان مثال، اپل واچ ۶ دارای یک اکسیمتر نبض است که می‌تواند همراه‌با خواندن ضربان قلب برای تشخیص سطح بالای استرس و حتی حملات وحشت استفاده شود. شایعه دیگری که به سال ۲۰۱۷ برمی‌گردد، اشاره به این دارد که اپل واچ می‌تواند سطح قند خون را کنترل کند؛ اما این ویژگی به نظر می‌رسد که در زمان راه‌اندازی نسل بعدی اپل واچ ارائه خواهد شد؛ زیرا احتمالا به سخت‌افزار جدید مانند طیف‌سنج برای انجام اندازه‌گیری‌ها نیاز دارد.

یکی از ویژگی‌هایی که بسیاری از افراد منتظر آن هستند، حذف وابستگی اپل واچ به آیفون است. اپل در سال ۲۰۱۱ وابستگی آیفون را به‌لطف سیستم‌عامل iOS 5 از کامپیوترهای مک جدا کرد. مشخص نیست که چه کاری از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای این منظور لازم است؛ اما واضح است که این ویژگی باعث می‌شود اپل واچ برای افرادی که دارای دستگاه iOS نیستند، به گزینه‌ای بسیار جذاب تبدیل شود.

رونمایی از tvOS 15 و محتوای جدید اپل تی‌وی پلاس

نمایی از رابط کاربری tvOS

سیستم‌عامل دستگاه پخش محتوای اپل احتمالا آخرین پایگاه نرم‌افزاری کوپرتینویی‌ها در رویداد توسعه‌دهندگان خواهد بود و احتمالا بهبودهای جزئی را به خود می‌بیند. اگر به خاطر داشته باشید، اپل در سال ۲۰۱۹ از سرویس جدیدی با نام اپل تی‌وی پلاس رونمایی کرد و به موجب آن، پای این شرکت به صنعت فیلم‌سازی باز شد. اپل تی‌وی پلاس فیلم و سریال‌های اورجینال اپل را استریم می‌کند و احتمالا در کنفرانس WWDC 2021، آخرین دستاوردها و همکاری‌های سینمایی غول فناوری کوپرتینو را به نمایش می‌گذارد.

پخش تریلر محتوای در دست ساخت

سریال علمی-تخیلی اپل / Foundation

یکی از مورد انتظارترین محتوای اورجینال اپل، سریال Foundation است که از قرار معلوم، می‌تواند اثری شاخص در ژانر علمی-تخیلی باشد. نخستین تریلر فاوندیشن در رویداد WWDC 2020 پخش شد و از آن موقع اطلاعات بسیاری کمی از این سریال منتشر شده است. بااین‌اوصاف، پیش‌بینی می‌شود که رویداد توسعه‌دهندگان امسال زمان مناسبی برای تریلر نهایی و اعلام تاریخ پخش آن باشد. ازسوی‌دیگر، اپل یک فیلم بسیار مورد انتظار نیز در دست تولید دارد. سال گذشته، مشخص شد که اپل تهیه‌کنندگی و حق امتیاز فیلم Killer of the Flower Moon، ساخته کارگردان نام‌آشنای هالیوود، یعنی مارتین اسکورسیزی را به دست آورده و از همه مهم‌تر یک قرارداد چندساله را با استودیو فیلم‌سازی سیکِلیا پروداکشن (Sikelia Production)، متعلق به اسکورسیزی امضاء کرده است؛ بنابراین، انتظار می‌رود نخستین تریلر این فیلم در رویداد پیش رو منتشر شود.

تصویری از تام هنکس، بازیگر هالیوود

ماه گذشته، اپل تی‌وی پلاس در یکی از حراجی‌ها، حق امتیاز و بخش فیلم علمی‌تخیلی جدیدی را با بازی تام هنکس برنده شد که ظاهرا این فیلم در اواخر سال جاری اولین‌بار در سرویس استریم اپل به نمایش درمی‌آید. گفته می‌شود در ابتدا قرار بود یونیورسال فیلم شرکت فیلم‌سازی آمبلین اینترتیمنت با نام قبلی «Bios» را اکران کند؛ اما گویا اپل توانسته گوی رقابت را از یونیورسال برباید. همچنین، ادعا می‌شود که این فیلم احتمالا اثری شاخص و رقیبی جدی در فصل جوایز خواهد بود.

گفته می‌شود این فیلم با عنوان «Finch» حول یک مرد و یک رُبات و یک سگ می‌چرخد ​​که با یکدیگر خانواده‌ای تشکیل می‌دهند. هنکس نقش فینچ، مهندس رُباتیک را بازی می‌کند که یکی از معدود بازماندگان رویداد فاجعه خورشیدی است که جهان را به ویرانه‌ای تبدیل و یک دَهه در پناهگاهی زیرزمینی زندگی کرده است. در قسمتی از روایت داستانی فیلم آمده است که فینچ رُباتی با بازی کلب لندری جونز می‌سازد تا از سگش، گودیر، مراقبت کند. گفته می‌شود این سه نفر مسافرتی خطرناک به غرب متروک آمریکایی آغاز می‌کنند؛ زیرا فینچ لذت زنده‌بودن از فاجعه خورشیدی را کشف می‌کند. به‌طورکلی، تریلر این فیلم نیز مانند ساخته اسکورسیزی می‌تواند برای نخستین بار در رویداد توسعه‌دهندگان ۲۰۲۱ به نمایش گذاشته شود.

فایل گیف، جیسون موموآ در سریال See

یکی دیگر از محتوای اورجینالی که شانس بالایی برای حضور در این رویداد دارد، فصل دوم سریال See با بازی جیسون موموآ، در نقش باباواس است. فصل نخست این سریال در سال گذشته منتشر شد و با روایت یک واقعه آخرالزمانی که منجر به کور شدن انسان‌ها شده بود، توانست عملکرد قابل قبولی از خود نشان دهد. ما از مدت‌ها پیش می‌دانیم که فصل دوم این سریال در دست ساخت است و حتی بازیگران جدیدی همچون دیو باتیستا نیز به فصل دوم این سریال اضافه شده‌اند. اکنون، پس از مدت‌ها سکوت خبری، زمان مناسبی برای اعلام تاریخ پخش و تریلر فصل دوم آن خواهد بود.

احتمال رونمایی از سیستم‌عامل rOS

لوگو پلتفورم اپل واقعیت افزوده‌ی اپل

یکی از تئوری‌های جالب این است که اپل سیستم‌عامل محصولات مبتنی بر واقعیت افزوده خود را با نام احتمالی ROS رونمایی کند و پیش‌نمایشی از آن را در اختیار توسعه‌دهندگان قرارد دهد تا به موجب آن، ساخت برنامه برای اپل گلس یا هدست واقعیت ترکیبی غول دنیای فناوری تسریع شود.

سیستم‌عامل بستری فراهم می‌سازد که در آن انبوهی از نرم‌افزارهای کاربردی اجرا می‌شوند و کاربران از خدمات آن استفاده می‌کنند. همان‌طور که می‌دانید، اپل جزو معدود شرکت‌هایی محسوب می‌شود که توانایی ساخت و توسعه سیستم‌عامل برخوردار است؛ بنابراین، انتظار می‌رود که هدست اپل از سیستم‌عامل بر پایه iOS و بهینه‌شده با محیط هدست بهره بگیرد.

گفته می‌شود اپل در حال توسعه یک سیستم‌عامل ویژه با نام احتمالی rOS یا حتی realityOS است که هدست را هدایت می‌کند و برنامه‌ها و بازی‌ها باید روی این سیستم اجرا شوند. همچنین امید می‌رود که به دلیل معماری رایج تراشه‌ها در هدست و سایر دستگاه‌های اپل، یک اکوسیستم یکپارچه و سازگار را از لحاظ نرم‌افزاری شاهد باشیم. بیایید با ارائه یک مثال این موضوع را بهتر درک کنیم. فرض کنید هدست بتواند تشخیص بدهد کاربر مثلا در اپل تی‌وی یا کامپیوتر مک خود بازی می‌کنید و سپس در صورت پشتیبانی بازی از قابلیت‌های VR محتوا را با ویژگی واقعیت ترکیبی در هدست ارائه بدهد.

یکپارچگی محیط نرم‌افزاری یک برگ برنده برای اپل خواهد بود و معدود شرکت‌هایی از این برتری برخوردار هستند. به‌طورکلی، پسندیده نخواهد بود اگر اپل هدست را محدود به کار فقط با بازی‌ها و برنامه‌های سازگار با ROS کند؛ زیرا ممکن است توسعه‌دهندگان از ساخت مجدد بازی برای سیستم‌عامل جدید منصرف شوند.

سیستم‌عامل جدید با بهره‌گیری از فناوری واقعیت افزوده و با استفاده بهینه از محیط فیزیکی کاربر، می‌تواند دوره جدیدی از بهره‌وری تعریف کند. برای مثال، در این سیستم می‌توان از فضای نامحدودی به‌ گستره دید کاربر و انبوهی از ابزارک‌ها برای بهبود تجربه بهره گرفت. ابزارک‌های یادشده در حالت دسکتاپ قرار می‌گیرند و امکان دسترسی آسان به اطلاعات مهم و مفید بدون نیاز به فضای فیزیکی زیاد فراهم می‌کنند. برای کاهش بیشتر فضای فیزیکی، گروه‌های ویجت چندین ابزارک را برای استفاده کارآمدتر از فضا ترکیب و این امکان را فراهم می‌کنند که با فشار دادن انگشت اشاره به‌راحتی با ابزارک‌ها تعامل برقرار کرد.

سرویس اپل ارکید پلاس

سرویس اپل ارکید

اخیرا گزارشی منتشر شده است که ادعا می‌کند اپل در حال توسعه کنسول بازی قابل حمل است که می‌تواند شباهت بسیاری به نینتندو سوییچ داشته باشد. حتی در در صورت صحت این شایعات، انتظار نمی‌رود که کنسول مذکور در رویداد توسعه‌دهندگان رونمایی شود؛ اما شاید اپل تصمیم داشته باشد تا از نسخه حرفه‌ای‌تر سرویس اپل ارکید را به‌عنوان زیربنای کنسول بازی آینده‌اش رونمایی کند.

اپل ارکید برای نخستین‌بار در سال ۲۰۱۹ رونمایی شد و درحال‌حاضر بیش از ۱۵۰ بازی را ارائه می‌دهد؛ اما اغلب محتوای این سرویس را بازی‌های کوچک و خلاق تشکیل داده است. قطعا برای موفقیت یک کنسول بازی نیاز به محتوای و بازی‌های باکیفیت‌تری خواهد بود؛ بنابراین، آنچه که غول دنیای فناوری به آن احتیاج دارد یک فروشگاه نرم‌افزاری پر از بازی‌های سطح کنسولی است. قطعا اکنون کاربران می‌توانند بازی‌های عالی را در اپ‌استور پیدا کنند؛ اما بیشتر آن‌ها بازی‌های موبایل هستند و نه بازی‌هایی که می‌توانید در رایانه‌های شخصی ویندوز، پلی‌استیشن یا حتی نینتندو سوییچ پیدا کنید.

اپل ارکید پلاس می‌تواند جدیدیت اپل برای ورود همه‌جانبه به صنعت گیم را نشان دهد. گفته می‌شود که اپل در حال مذاکره با تعدادی از استودیوهای معروف بازی‌سازی ازجمله یوبیسافت (Ubisoft)، سازنده عناوین مشهوری همچون اساسینز کرید، فارکرای، واچ داگز و... در مورد ساخت بازی برای دستگاه جدیدش است؛ ازاین‌رو، یوبیسافت و سایر استودیوها می‌توانند در این رویداد از بازی‌های در دست ساخت برای سرویس اپل ارکید رونمایی کنند.

معرفی مک‌بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی

طرح مفهمومی از مک‌بوک پرو بازطراحی‌شده

کنفرانس WWDC معمولا یک رویداد متمرکز بر نرم‌افزار است، اما اعلامیه‌های سخت‌افزاری نیز غیرمعمول نیستند. سال گذشته اپل در WWDC 2020، هیچ سخت‌افزار جدیدی را رونمایی نکرد؛ اما در سال ۲۰۱۹ این شرکت از مک پرو و نمایشگر پرو دیسپلی XDR رونمایی کرد؛ بنابراین، ممکن است رویداد امسال حداقل شامل رونمایی از یک محصول سخت‌افزاری باشد.

مدتی است که شایعات مبنی‌بر بازطراحی نوت‌بوک‌های حرفه‌ای اپل بیش از هر زمان دیگری داغ شده است و گمان می‌رود غول دنیای فناوری دو مک‌بوک پرو با ابعاد ۱۴ و ۱۶ اینچی را در رویداد توسعه‌دهندگان خود موسوم به WWDC 2021 رونمایی کند. دراین‌میان، تراشه‌های M1 به اولین سالگرد تولد خود نزدیک می‌شوند و انتظار می‌رود که نسخه بهبودیافته آن‌ها با نام احتمالی M1X رونمایی شود.

هفته گذشته، جان پراسر با ارسال یک توئیت اعلام کرد که می‌تواند تأیید کند مدل‌های بعدی مک‌بوک پرو به کنفرانس توسعه‌دهندگان امسال خواهند رسید. پراسر جزئیات بیشتری در مورد مدل‌ها ارائه نداد؛ اما توییت وی در پی گزارش مارک گِرمن از بلومبرگ است. طبق گفته‌های قبلی گِرمن، نسخه بازطراحی‌شده مک‌بوک پرو تابستان سال ۲۰۲۱ عرضه و به‌دنبال آن، جانشین مک‌‌بوک ایر در پایان همان سال معرفی خواهد شد.

مک‌بوک پرو ۲۰۲۱ بزرگ‌ترین تغییر در زبان طراحی را از سال ۲۰۱۶ ایجاد می‌کند

طبق شایعات، مدل‌های ۱۴ و ۱۶ اینچی مک‌بوک پرو که در سال جاری میلادی عرضه خواهند شد، دارای بزرگ‌ترین بازنگری در بخش طراحی هستند که از سال ۲۰۱۶ مشاهده کرده‌ایم. به‌طورکلی اپل از سال ۲۰۱۶ و بازطراحی مک‌بوک پرو مجهز به تاچ‌بار، طراحی این نوت‌بوک‌ها را تغییر نداده و سال گذشته نیز مک‌بوک پرو ۱۳٫۳ اینچی را با همان زبان طراحی و پردازنده M1 راهی بازار کرد؛ ازاین‌رو، انتظار می‌رود هر دو مدل جدید با تغییرات چشمگیری در طراحی روانه بازار شوند و از مؤلفه‌های طراحی جدید با لبه‌های تخت و حاشیه اندک بهره ببرند که به زبان طراحی محصولات کنونی اپل همچون آیفون ۱۲ و آیپد و آی‌مک بسیار شباهت خواهد داشت.

اعتقاد بر این است که کانون توجه اپل به رفع نواقص نسل‌های پیشین مک‌بوک پرو و توجه به خواسته کاربران معطوف شده است؛ از این‌رو، پیش‌بینی می‌شود مدل‌های بعدی مک‌بوک پرو بتوانند شارژر مگ‌سیف را بعد از مدت‌ها در کامپیوترهای مک احیا کنند و انتظار می‌رود اهالی کوپرتینو نمایشگر OLED لمسی موسوم به تاچ بار (Touch Bar) را به نفع دکمه‌های فیزیکی کنار بگذارند؛ نمایشگری که آن‌چنان از آن استقبال نشده است. مارک گِرمن نیز بسیاری از این جزئیات را تأیید کرده است و اولین کسی بود که گزارش داد درگاه کارت‌خوان SD در حال بازگشت به کامپیوترهای مک است.

از مشخصات احتمالی دیگر این محصول می‌توان به پشتیبانی از درگاه HDMI اشاره کرد. این دو مدل از حداکثر ۶۴ گیگابایت رم بهره‌مند خواهند بود. جدیدترین پیکربندی مک‌بوک پرو ۱۳٫۳ اینچی ۱۶ گیگابایت رم دارد؛ بنابراین مک‌بوک پرو ۲۰۲۱ پیشرفتی چشمگیر در بحث سخت‌افزاری خواهد بود.

گفته می‌شود قلب تپنده دو محصول جدید را پردازنده بهبودیافته از خانواده M1 (شاید M1X) تشکیل خواهد داد. پردازنده مذکور از هسته‌های مرکزی و گرافیکی بیشتری میزبانی می‌کند و قدرت پردازشی به‌مراتب بیشتری در‌مقایسه‌با پردازنده M1 ارائه می‌دهد. در مقام مقایسه، مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی مجهز به M1 هشت هسته پردازشی دارد که بین چهار هسته قدرتمند برای پردازش‌های سنگین و چهار هسته ضعیف برای پردازش‌های روزمره تقسیم می‌شود و هشت هسته گرافیکی مجتمع نیز پردازش گرافیکی آن را تأمین می‌کند. ناگفته نماند بلومبرگ نیز اطلاعاتی از پردازنده بهبوده یافته M1 منتشر کرده که می‌تواند به محصول نهایی بسیار نزدیک باشد.

طبق گزارش بلومبرگ، اپل احتمالا قصد دارد مک‌بوک پرو را با دو پردازنده متفاوت تولید کند‌. گفته می‌شود پردازنده‌های یادشده با نام رمز Jade C-Chop و Jade C-Die، به هشت هسته قدرتمند برای پردازش‌های سنگین و دو هسته ضعیف برای پردازش‌های روزمره مجهز می‌شوند. علاوه بر این، گمان می‌رود پردازنده‌های یادشده ۱۶ و ۳۲ هسته گرافیکی در بطن خود دارند و موتور عصبی بهبودیافته‌ای آن‌ها را همراهی می‌کند.

سایر احتمالات سخت‌افزاری

طراحی مفهومی مک مینی ۲۰۲۱

با گذار از مک‌بوک پرو، اپل همچنین در حال کار روی به‌روزرسانی آی‌مک ۲۷ اینچی، مک مینی، مک‌بوک ایر و مک پرو است. از میان این کامپیوترها تنها موردی که به‌طور بالقوه می‌تواند در WWDC اعلام شود، مک مینی جدید است. گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد که مک مینی جدید دارای یک شاسی بازطراحی‌شده و مجهز به پردازنده M1X است. از آنجا که این همان تراشه‌ای است که انتظار داریم در طراحی مجدد مک‌بوک پرو شاهد آن باشیم، ممکن است مک مینی جدید نیز در WWDC معرفی شود.

مک مینی جدید از شاسی خارجی بازطراحی‌شده با فریم آلومینیومی و سطح بازتابنده مانند پلکسی‌گلاس برخوردار خواهد بود. گفتنی است مک مینی کنونی به‌دلیل محدودیت‌های موجود در طراحی نسل اول تراشه‌های اپل سیلیکون، از تعداد درگاه ورودی و خروجی کمتری پشتیبانی می‌کند؛ اما اکنون تراشه M1X به اپل این امکان را می‌دهد تا باردیگر مجموعه کاملی از درگاه‌ها، شامل چهار پورت USB-4 مبتنی‌بر تاندربولت ۳، دو درگاه USB-A، درگاه HDMI و اترنت را ارائه دهد.

ظاهرا مک مینی ۲۰۲۱ از همان رابط اتصال مغناطیسی استفاده خواهد کرد که اپل برای نخستین‌بار در آی‌مک ۲۴ اینچی رونمایی کرد. افزون‌براین، ضخامت دستگاه بسیار کمتر و مانند سایر محصولات اپل به زبان طراحی با لبه‌های تخت مزین شده است. پراسر حدس می‌زند سطح فوقانی شیشه‌ای ممکن است بدین‌معنی باشد که کوپرتینویی‌ها طیف وسیعی از گزینه‌های دو رنگ را برای مک مینی مشابه مجموعه رنگ‌های آی‌مک ارائه دهد.

به نظر می‌رسد که آی‌مک بازطراحی‌شده با نمایشگر بزرگتر، مک‌بوک ایر جدید و مک پرو از نقشه راه اپل فاصله دارند؛ بنابراین، انتظار نداریم این محصولات در WWDC معرفی شوند.به طور کلی، اپل مراسم رونمایی از محصولات خود را در WWDC محدود به موارد مربوط به توسعه‌دهندگان نگه می‌دارد و احتمالا مک‌بوک پرو متناسب با این لایحه است.

رویداد WWDC را کی و چگونه تماشا کنیم

زمان برگزاری رویداد WWDC 21 اپل

همان‌طور که در ابتدا گفته شد، رویداد اصلی توسعه‌دهندگان امسال دوشنبه، ۱۷ خرداد برگزار می‌شود که در حقیقت، بازگشت به برنامه‌های سُنتی اپل است؛ زیرا شیوع بیماری همه‌گیر COVID-19 اپل را مجبور کرد که رویداد WWDC را تا پایان ژوئن سال گذشته به تأخیر بیندازد. همچنین اپل قطعا از قالب مجازی خود برای WWDC 2021 نیز پیروی می‌کند؛ از این‌رو، سخنرانی اصلی یک ویدیوی از پیش ضبط‌شده، فیلم‌برداری زیبا از اپل پارک و حضور چندین مدیر و مهندس اپل خواهد بود.

علاوه‌بر سخنران اصلی و افتتاحیه، WWDC 2021 شامل بخش جوایز طراحی اپل است که امسال در قالبی مجازی در تاریخ ۱۰ ژوئن (۲۰ خرداد) برگزار می‌شود. همچنین، تمهیداتی همچون بخش جدید Pavilions برای این رویداد درنظر گرفته شده است که به‌گفته اپل، راهی آسان برای توسعه‌دهندگان به‌منظور کاوش در جلسات، آزمایشگاه‌ها و فعالیت‌های مربوط به یک موضوع خاص است.

اپل همچنین میزبان سالن‌های دیجیتال برای WWDC 2021 است. این سالن‌ها جلسات پرسش و پاسخ و همچنین فعالیت‌های ویژه مربوط به ابزارهای توسعه را ارائه می‌دهند. سرانجام، WWDC 2021 بیش از ۲۰۰ جلسه عمیق آزمایشگاهی را ارائه می‌دهد. به‌گفته اپل، این جلسات به توسعه‌دهندگان دسترسی بی‌سابقه‌ای به مهندسان و طراحان اپل را می‌دهد.

اپل معمولا این رویداد را در کانال یوتیوب و وب‌سایت رسمی خود پوشس می‌دهد. زومیت نیز به مانند هر سال به‌صورت زنده رویداد توسعه‌دهندگان را پوشش خواهد داد و شما عزیزان می‌تواند رویداد و اخبار مرتبط با آن را در زومیت دنبال کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات