در سال ۲۰۲۰ تنها یک لپ تاپ با قابلیت AMD SmartShift عرضه می‌شود

شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
دل مدتی پیش لپ‌تاپ G5 15 SE را با قابلیت اسمارت‌شیفت AMD رونمایی کرد. از قرار معلوم G5 15 SE تنها لپ‌تاپ امسال با قابلیت موردبحث خواهد بود.
تبلیغات

پردازنده‌های شتاب‌یافته‌ی سری رنیور خانواده‌ی رایزن ۴۰۰۰ AMD که تاریخ رونمایی آن‌ها به اوایل سال جاری میلادی برمی‌گردد مجهز به برخی قابلیت‌ها و فناوری‌های جدید هستند که روی افزایش قدرت پردازشی آن‌ها اثر محسوسی می‌گذارد. AMD با بهره‌گیری از روش‌هایی جدید تلاش کرده است میزان مصرف انرژی پردازنده‌های شتاب‌یافته‌ی جدید را چه‌ به‌هنگام فعالیت‌های عادی و چه به‌هنگام بیکار بودن، کاهش دهد.

افزون بر این، تیم قرمز قابلیتی جدید به تراشه‌های سری رنیور آورده است که اسمارت‌شیفت (SmartShift) نامیده می‌شود و به‌منظور مدیریت توان طراحی حرارتی (TDP) مورداستفاده قرار می‌گیرد. قابلیت اسمارت‌شیفت مخصوص سیستم‌هایی است که مجهز به پردازنده‌ی شتاب‌یافته‌ی AMD و همچنین کارت گرافیک مجزای این شرکت هستند. این قابلیت به سیستم امکان می‌دهد توان طراحی حرارتی دو پردازنده‌ موردبحث را به‌اشتراک بگذارد تا بتواند به وظایف مختلف به‌شکلی پویا توان خاصی را اختصاص دهد. 

اسمارت‌شیفت را می‌توان قابلیتی در سطح پلتفرم به‌حساب آورد که برای کار کردن به جوانب متعددی از سیستم متکی است؛ جوانبی که از خود پردازنده‌ی دستگاه تا چینش سیستم خنک‌کننده را شامل می‌شود. اسمارت‌شیفت قابلیتی است که سازندگان لب تاپ برای بهره‌گرفتن از آن باید به‌شکل ویژه برنامه‌ریزی کنند. این یعنی بهره‌مندی لپ‌تاپ‌ها از پردازنده‌های AMD لزوما به‌معنی پشتیبانی آن‌ها از قابلیت اسمارت‌شیفت نیست و باید برخی بهینه‌سازی‌های دیگر در محصولات اعمال شود.

پیچیدگی‌های استفاده از اسمارت‌شیفت باعث شده است که تابه‌امروز تنها یک لپ‌تاپ با این قابلیت روانه‌ی بازار شود. لپ‌تاپ موردبحث G5 15 SE دل است که مدتی پیش معرفی شد. در ابتدا تصور می‌کردیم که شرکت‌های دیگر هم به‌فکر استفاده از اسمارت‌شیفت در محصولات‌شان افتاده باشند، بااین‌حال از قرار معلوم لپ‌ تاپ دل G5 15 SE قرار است تنها لپ‌تاپ مجهز به اسمارت‌شیفت برای سال ۲۰۲۰ باشد.

فرانک آزور، معمار ارشد راهکارهای گیمینگ در AMD، در پاسخ به سؤال یکی از کاربران در توییتر به‌صورت رسمی اعلام کرده است G5 15 SE دل تنها لپ‌تاپ سال ۲۰۲۰ خواهد بود که با قابلیت اسمارت‌شیفت دردسترس قرار می‌گیرد. طبق گفته‌های آزور، به‌طور معمول ساخت لپ‌تاپ‌ها در چرخه‌ی زمانی یک ساله انجام می‌شود. این چرخه‌ی یک‌ساله به‌همراه برخی پیش‌نیازهای فنی اسمارت‌شیفت باعث شده‌اند اضافه‌کردن این قابلیت به لپ‌تاپ‌ها زمان‌بر باشد؛ درواقع شرکت‌ها باید از مدت‌ها پیش برای بهره‌گرفتن از اسمارت‌شیفت در محصولات‌شان برنامه بریزند.

آن‌طور که به‌نظر می‌رسد دل‌ از مدت‌ها پیش روی اسمارت‌شیفت کار کرده است تا درنهایت بتواند آن را به لپ‌تاپ جدیدش اضافه کند. بدین ترتیب دل نخستین و تنها شرکت دنیا است که در سال ۲۰۲۰ لپ‌تاپی با اسمارت‌شیفت به‌دست مصرف‌کنندگان می‌رساند. 

فرانک آزور در ادامه‌ی توییت خود همچنین می‌گوید AMD قصد دارد در همکاری با شرکت‌های مختلف شمار لپ‌تاپ‌های مجهز به اسمارت‌شیفت را در سال ۲۰۲۱ افزایش دهد تا کاربران بیشتری امکان تهیه‌ی آن‌ها را داشته باشند. بنابراین طبق اطلاعیه‌ی جدید نباید منتظر عرضه‌ی لپ‌تاپ دیگری در سال ۲۰۲۰ باشیم که از اسمارت‌شیفت بهره بگیرد. 

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی در این زمینه دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات