بررسی لپ تاپ Thinkpad T430 لنوو

جمعه ۱۰ آبان ۱۳۹۲ - ۲۰:۵۴
مطالعه 12 دقیقه
لنوو که حالا به‌عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده PC در دنیا شناخته می‌شود، لقب یکی از مطرح‌ترین عرضه کننده‌های لپ‌تاپ و ابزارهای پرتابل دنیا را نیز یدک می‌کشد. اکثر لپ‌تاپ‌های این شرکت از زبان طراحی نسبتا ساده و کلاسیکی برخوردار هستند که معمولا عموم کاربران آن را می‌پسندند. در این مقاله قصد داریم یکی از لپ‌تاپ‌های 14 اینچ سری T لنوو را مورد بررسی عمیق قرار دهیم، پس با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

لنوو با سری T از محصولات Thinkpad کاربران تجاری یا به عبارتی آن‌هایی که اهل کسب‌و‌کار هستند را هدف قرار می‌دهد. محصولات این سری معمولا از طراحی ساده وشیکی برخوردار بوده و کیفیت ساخت آن‌ها نیز عموما قابل قبول است. لپ‌تاپ 14 اینچی T430 درواقع نسخه‌ی بروز شده T420 است که از محبوییت جهانی خوبی برخوردار بود. حال اگر قصد آشنایی با این محصول را دارید، با ما در ادامه بررسی همراه باشید.

لپ‌تاپ T430 توسط شرکت سازگار ارقام نماینده لپ‌تاپ‌های لنوو، در اختیار زومیت قرار گرفت.

طراحی و سخت‌افزار

لپ‌تاپ 14 اینچی T430 نیز به همان رنگ مشکی استاندارد لنوو تولید شده که در بسیاری از محصولات این شرکت شاهد آن هستیم. بدنه دستگاه از جنس فیبر کربن ساخته شده و دارای مقاوت بسیار بالایی است. فیبرکربن درواقع نوعی پلیمر فشرده و تقویت شده است که استحکام بالایی دارد و همین عامل باعث افزایش دوام دستگاه می‌شود. از آنجایی که بدنه به رنگ مشکی مات است، خوشبختانه اثر انگشت نیز برروی آن باقی نمی‌ماند.

T430 از نظر کیفیت ساخت بدنه بسیار خوب است و بلافاصله پس از لمس آن متوجه این موضوع خواهید شد. این کیفیت ساخت و جنس بدنه معمولا در ابزارهای مخصوص مصرف‌کنندگان عادی استفاده نمی‌شوند و لنوو نیز چون کاربران تجاری را با این محصول نشانه رفته، از چنین شاسی باکیفیتی در T430 استفاده کرده است.

صفحه نمایشگر و بدنه‌ی اصلی دستگاه ازطریق دو لولای فلزی به یکدیگر متصل شده‌اند که خوشبختانه لنوو این لولاها را طوری طراحی کرده که صفحه‌نمایش تا زاویه‌ی حدود 180 درجه باز شود.  همانند اغلب لپ‌تاپ‌های سری Thinkpad لوگوی تینک‌پد در لبه راست روی و داخل دستگاه حک شده است، لوگوی لنوو نیز هم در داخل و هم روی دستگاه قابل مشاهده است.

لنوو T430 زاویه

در میان دو لولای فلزی یعنی قسمت منتهی‌الیه صفحه‌نمایش، مدل دستگاه، چراغ‌ها نشانگر شبکه وای-فای، دیسک‌سخت و همچنین لوگوی لنوو قابل مشاهده است. در قسمت زیر آن‌ها نیز دکمه گرد پاور که در زمان روشن شدن، هاله‌ای به رنگ سبز دور آن را می‌گیرد به همراه دکمه‌های اختصاصی کم و زیاد کردن حجم صدا، کنترل میکروفون و یک دکمه اختصاصی Thinkpad وجود دارد که دسترسی به نرم‌افزار کاربردی ساخت خود لنوو را آسان می‌کند.

در دو طرف صفحه کلید، دو نوار اسپیکر جای داده شده که پر از حفره‌های ریز هستند. صفحه کلید و تاچ‌پد دستگاه نیز از همان استانداردهای همیشگی لنوو پیروی می‌کنند. در سمت راست تاچ‌پد یک اثر انگشت‌خوان تعبیه شده تا بتوان از آن برای ورود به سیستم، بدون نیاز به وارد کردن رمز عبور بهره برد. این حسگر خصوصا برای کاربران اهل کسب‌و‌کار حائز اهمیت است.

مورد عجیبی که مدت‌ها است در لپ‌تاپ‌های دیگر شرکت‌ها استفاده نمی‌شود، وجود یک قفل در لبه جلوی دستگاه است که برای باز کردن در لپ‌تاپ باید آن را به سمت راست حرکت دهید، امروزه لولای در اکثر لپ‌تاپ‌ها به نحوی طراحی می‌شود که بدون نیاز به چنین قفل‌هایی، در زمان بسته بودن، خودبخود باز نشوند. بااین‌حال لنوو ترجیح داده تا این قفل را در T430 حفظ کند، به هر حال وجود آن نیز تغییری در تجربه کاربری ایجاد نمی‌کند.

مشخصات سخت‌افزاری T430

شرکت سازگار ارقام، لپ‌تاپ T430 را با مشخصات سخت‌افزاری و قیمت‌های متفاوتی روانه بازار کشور کرده است. این لپ‌تاپ با پردازنده‌های مختلف i5 و i7 از نسل سوم اینتل (Ivy Bridge) و همچنین میزان حافظه رم و حافظه ذخیره‌سازی گوناگون عرضه می‌شود. اما مدلی که ما مورد بررسی قرار دادیم دارای مشخصات سخت‌افزاری زیر بود:

  • پردازنده Core i7 3520M با 2 هسته 2.9 گیگاهرتز
  • حافظه رم 8 گیگابایت باس 1600MHz
  • دیسک سخت 500 گیگابایت با دور 7200RPM
  • درایو DVD رایتر
  • کارت گرافیک Nvidia NVS 5400M با 2 گیگابایت حافظه رم و گرافیک یکپارچه با پردازنده اصلی Intel HD 4000
  • صفحه‌نمایش 14 اینچ LCD با رزولوشن 1366 در 768 پیکسل
  • وزن 2.16 کیلوگرم
  • باتری 6 سل با ظرفیت 57 وات ساعت یا 4760 میلی آمپرساعت‎
  • سیستم‌عامل ویندوز 7 نسخه پروفشنال 64 بیتی

از نظر درگاه‌های ورودی و خروجی، همان‌طور که از یک لپ‌تاپ تجاری انتظار می‌رود، T430 بسیار کامل به نظر می‌رسد.

Lenovo T30

در لبه پشت دستگاه درکنار خروجی دمای سیستم خنک‌کننده، درگاه ورودی برق (AC)، شبکه اترنت و یک درگاه USB 2.0 وجود دارد.

t430 Front

درلبه جلو به جز کلید کشویی در دستگاه، درگاه دیگری وجود ندارد.

T430

در لبه چپ T430 یک دریچه دیگر برای خروج دمای داخل سیستم، خروجی VGA، جک هدفون/اسپیکر، DisplayPort و دو پورت USB 3.0 وجود دارد.

T430 Lenovo

در لبه راست دستگاه، یک کارت خوان حافظه، درایو DVD، دکمه خاموش و روشن‌ کردن شبکه وای-فای، یک درگاه USB 2.0 و وقفل کینگستون قابل مشاهده است.

صفحه‌نمایش و اسپیکرها

تا اینجای کار کیفیت ساخت، طراحی ساده و جذاب، سخت‌افزار قدرتمند و همچنین تنوع درگاه‌های ورودی خروجی در لپ‌تاپ T430 نظر ما را به خود جلب کرد. اما صفحه‌نمایش 14 اینچی این نوت بوک، مایوس کننده است. این صفحه‌نمایش دارای رزولوشن نسبتا پایین 1366 در 768 پیکسل بوده و از آنجایی که پنل آن از نوع TN است، زاویه دید محدودی دارد و با کمی تغییر در زاویه دید کاربر نسبت به صفحه‌نمایش، رنگ‌ها به هم‌ریخته شده و از کنتراست تصویر نیز کاسته می‌شود. البته خوشبختانه لولای در نوت بوک به‌نوعی طراحی شده تا صفحه‌نمایش تا زاویه 180 درجه باز شود و از این به‌راحتی می‌توان تصویر نمایشگر را به شخصی که در کنارتان ایستاده نشان دهید یا در شرایط خاص ایستاده با لپ‌تاپ خود کار کنید. از نظر شدت روشنایی این صفحه‌نمایش بد عمل نمی‌کند و به‌لطف صفحه‌نمایش مات آن می‌توان از T430 در محیط‌های پرنور خارج از محل کار نیز استفاده کرد.

در کل، صفحه‌نمایش T430 نه از نظر تراکم پیکسل‌ها و نه از نظر زاویه دید و دقت در نمایش رنگ‌ها، خوب عمل نمی‌کند.

همان‌طور که در بخش طراحی نیز اشاره کردیم، لپ‌تاپ T430 از دو اسپیکر استریو در دو طرف صفحه کلید بهره می‌برد که بسیار فراتر از صدای معمولی لپ‌تاپ‌های رایج بازار است. صدای خروجی این اسپیکرها چه از نظر حجم و چه از نظر کیفیت در سطح بالایی قرار دارد به خوبی می‌توان از آن برای پخش موسیقی و موارد دیگر بهره برد. از طرفی این دستگاه دارای یک جک ترکیبی هدفون / میکروفون است که شاید باب میل هر کسی نباشد، چون نمی‌توان هدست‌های قدیمی که دارای دو جک جداگانه هدفون و میکروفون هستند را به آن متصل کرد.

صفحه‌کلید و تاچ‌پد

اگر قصد دارید از لپ‌تاپ خود برای تایپ کردن مقالات دانشگاهی یا اسناد اداری و مواردی از این دست، استفاده کنید حتما باید به صفحه کلید لپ‌تاپ دقت کنید. از جمله موارد تاثیر گذار در راحتی کار با صفحه کلید می‌توان به فاصله مناسب کلید‌ها از یکدیگر و همچنین ارتفاع کلیدها اشاره کرد. از آنجایی که اولترابوک‌ها دارای ضخامت بسیار کمی هستند ارتفاع کلیدهای صفحه کلید آن‌ها نیز بسیار کم است و ازاین‌رو تایپ کردن با آن‌ها دلچسب نیست. اما در نقطه مقابل، T430 قرار دارد. صفحه کلید این لپ‌تاپ از همان طراحی کلاسیک لنوو بهره می‌برد که در آن فاصله کلید‌ها و ارتفاع آن‌ها فوق‌العاده خوب است و همین عوامل باعث شده‌اند تا تایپ کردن با این صفحه کلید فوق‌العاده راحت و دلپذیر شود.

T430 Keyboard

لنوو کلیدهای فیزیکی را نیز برای دسترسی سریع به کم و زیاد کردن صدا یا قطع کامل آن در نظر گرفته است. تنها موردی که در صفحه کلید این لپ‌تاپ به نظر کمی آزار دهنده می‌رسد جدا بودن کلیدهای PgUp، PgDn با Home و End است. از آنجایی که کاربران حرفه‌ای از این کلیدها برای حرکت بین فایل‌ها و صفحات استفاده می‌کنند معمولا اکثر تولیدکنندگان این کلید‌ها را درکنار یکدیگر قرار می‌دهند، اما لنوو تصمیم گرفته تا آن‌ها را با فاصله زیاد نسبت به یکدیگر قرار دهد که کمی آزار دهنده به نظر می‌رسد و مدتی طول می‌کشد تا به‌جای آن‌ها عادت کنید.

نکته دیگر مربوط‌به دکمه قرمز رنگی است که در وسط صفحه کلید قرار دارد و با فشار دادن آن در جهت‌های مختلف، نشانگر ماوس نیز حرکت می‌کند. با ترویج تاچ‌پدها بعید به نظر می‌رسد که کاربری از این دکمه خاص برای کنترل ماوس استفاده کند، اما شاید این دکمه را بتوان درواقع، امضاء یا یک مشخصه خاص لپ‌تاپ‌های ThinkPad دانست که از زمان IBM همراه این سری از لپ‌تاپ‌ها بوده است.

تاچ پد T430 نیز بسیار راحت و کار آمد است. این تاچ پد دارای کلیدهای فیزیکی مستقل و مجزایی است که به نرمی و راحتی کار می‌کنند. سطح خود تاچ‌پد نیز با دقت قابل قبولی لمس انگشت و حرکت دست را دریافت می‌کند.

قدرت و بازده

لپ‌تاپ T430 لنوو از سخت‌افزار قدرتمند و کارآمدی بهره می‌برد، اما متاسفانه با وجود عرضه عمومی پردازنده‌های نسل چهارم اینتل (Haswell) این لپ‌تاپ از پردازنده‌های نسل سوم (Ivy Bridge) بهره می‌برد. لپ‌تاپ T430 در چند نسخه مختلف و با سخت‌افزار متفاوت و پردازنده‌های i5 و i7 در کشور عرضه می‌شود. مدلی که شرکت سازگار برای بررسی در اختیار زومیت قرار داد قوی‌ترین نمونه T430 بود که به پردازنده i7 مجهز شده است. پردازنده Core i7-3520M با دو هسته 2.9 گیگاهرتز که با فناوری Turbo Boost تا 3.6 گیگاهرتز قابل افزایش است، دارای 4 مگابایت حافظه کش بوده و براساس لیتوگرافی 22 نانومتری ساخته شده است. حداکثر مصرف انرژی در این پردازنده 35 وات است.

این لپ‌تاپ همچنین دارای 8 گیگابایت حافظه رم و دیسک سخت 500 گیگابایت از نوع 7200 دور در ثانیه است. اگر لنوو از یک حافظه SSD در T430 استفاده می‌کرد سرعت بوت و اجرای نرم‌افزارها در این لپ‌تاپ به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌‌یافت، اما نکته جالب توجه در مورد حافظه ذخیره‌سازی T430 مربوط‌به تعداد دور در ثانیه‌ی دیسک سخت آن است. اغلب لپ‌تاپ‌های بازار با دیسک سخت 5400RPM روانه‌ی بازار می‌شوند که سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات در آن‌ها بسیار کم است، اما لنوو ترجیح داده تا از یک دیسک سخت سریع‌تر 7200RPM در این دستگاه بهره ببرد که خود تاثیر قابل ملاحظه‌ای در بوت دستگاه و سرعت اجرا شدن نرم افزارهای مختلف دارد.

برای آزمایش قدرت و بازده‌ی این لپ‌تاپ ما همچون روال همیشه زومیت، بنچمارک‌های مختلفی را روی آن اجرا کردیم تا بتوانید T430 را با دیگر ابزارهای بررسی شده توسط زومیت مقایسه کنید:

لپ‌تاپ

3D Mark ۲۰۰۶

PC Mark ۲۰۰۷

3D Mark ۲۰۱۱

Nova

Bench

3D Mark 2013

Ice / Cloud / Fire

Lenovo T430

9,792

2,704

1,218

778

33,519 / 3,663 / 489

Fujitsu AH552/SL

 5,580

 2,988

 661

 

 

TransformerBook TX 300 - i5

 2,081

2,450

550

 

 

Samsung 550P5C-S02

13,038

2,239

2,359

 

 

Samsung 900X3C-A02

5,520

3,630

 543

 

 

Sony VPC-SA33GX/BI

3,768

3,246

 

 

 

Samsung 530U3C-A02

 3,815

 1,288

 

 

 

Samsung 300E5Z-A01

6,073

1,788

 

 

 

Samsung 530U2A

3,061

1,491

 

 

 

Asus K53SV

9,348

2,282

 

 

 

15.6 - Samsung Series 7

9,720

2,282

 

 

 

Apple MacBook Pro - 17

8,971

-

 

 

 

Samsung RV-509

3,857

-

 

 

 

در  آزمایش‌های 3D Mark و Nova Bench بیشتر  قدرت پردازش گرافیکی سیستم در کسب امتیاز بالاتر تاثیر گذار هستند، اما در آزمایش PC Mark قدرت CPU و بازده کلی سیستم بیشترین تاثیر را دارد. برای آزمایش دستگاه در دنیای واقعی نرم افزارهای مختلف از جمله فوتوشاپ، مجموعه نرم‌افزاری آفیس و حتی نرم افزارهای ویرایش فیلم مانند Ulead Video Studio را برروی T430 اجرا کردیم و همه این نرم‌افزارها به شکل قابل قبولی روی آن اجرا شدند. با وجود اینکه لنوو با T430 گیمرها را هدف قرار نداده اما باز هم اگر قصد اجرای بازی در این لپ‌تاپ را داشته باشید، مایوس نخواهید شد. در T430 اجرای بعضی از بازی‌های امروزی در شرایطی که جزئیات و رزولوشن تصویر کاهش داده شود، میسر است. به‌عنوان مثال ما قادر به اجرای بازی Call of Duty: MWF 2 یا League of Legend با جزئیات پایین در T430 بودیم.

طول عمر باتری

T430 از یک باتری جداشدنی با ظرفیت 4760 میلی‌آمپر ساعت بهره می‌برد. در آزمایش طول عمر باتری در پخش متناوب ویدئو 720P و در شرایطی که شدت روشنایی صفحه‌نمایش روی 50 درصد تنظیم شده و شبکه وای-فای نیز خاموش بود، این لپ‌تاپ توانست 3:10 ساعت دوام بیاورد؛ یعنی حدودا می‌توان با هر بار شارژ کامل باتری، یک و نیم فیلم سینمایی را تماشا کرد. در آزمایش بعدی به سراغ نرم‌افزار خوره باتری یا Battery Eater رفتیم در این آزمایش لپ‌تاپ T430 تنها 1:28 ساعت دوام آورد.

لپ‌تاپ / طول عمر باتری

Battery Eater

پخش متناوب فیلم Full HD

استفاده روزمره

Lenovo T430 -i7

1:28

3:10

4:00

Fujitsu AH552/SL

1:19

2:13

3:30

 TransformerBook TX300

 3:15+1:42

 3:48+2:10

 8:00

Samsung 550P5C-S02

2:05

2:45

3:30

Samsung 900X3C-A02

 3:38

 4:19

 7:00

Sony VPCSA33GX/BI

1:37+1:29

2:52 + 2:58

4:30 + 4:30

Samsung 530U3C-A02

3:12

5:30

6:00

Samsung RF511-S06

1:12

2:51

3:45

Samsung 300E5Z-S01

3:01

 3:32

 4:45

Samsung Ultrabook 530U2A

2:00

4:04

5:00

Asus K53SV

1:34

3:07

4:00

15.6 - Samsung Series 7

2:58

4:56

5:30

لپ‌تاپ T430 از پردازنده سری M یا Mobile اینتل از خانواده Ivy Bridge بهره می‌برد. پردازنده‌های موبایل قدرت و بازده به مراتب بالاتری را نسبت به سری U یا Ultrabook ارائه می‌کنند اما از طرف دیگر، مصرف انرژی بالاتری دارند.

بازده حافظه ذخیره‌سازی

ما در زومیت برای آزمایش سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات برروی حافظه HDD از نرم افزارهای CrystalDiskMark و HD Tuner Pro استفاده می‌کنیم. براساس این آزمایش‌ها حداکثر سرعت انتقال اطلاعات در دیسک سخت لپ‌تاپ T430 لنوو برابر با 135.0MB/s (مگابایت در ثانیه)، حداقل سرعت انتقال اطلاعات در آن برابر 5.5MB/s و میانگین سرعت انتقال اطلاعات نیز 96.2MB/s است.

لپ‌تاپ / سرعت انتقال اطلاعات

نوع حافظه

حداکثر سرعت

حداقل سرعت

میانگین

Lenovo T430

HDD

135.0MB/s

5.5MB/s

96.2MB/s

Fujitsu AH552/SL

HDD

 86.7MB/s

 8.1MB/s

 70.3MB/s

 TransformerBook TX 300

SSD+HDD

 229.0MB/s

 178.7MB/s

 213.3MB/s

Samsung 550P5C-S02

HDD

 112.3MB/s

 0.9MB/s

 76.9MB/s

Samsung 900X3C-A02

SSD

328.1MB/s

300.4MB/s

305.1MB/s

Sony VPCSA33GX/BI

SSD

 177.8MB/s

149.5MB/s

129.9MB/s

Samsung 530UC

SSD

 332MB/s

 217MB/s

 278.4MB/s

Samsung 350U2A

HDD

 87.4MB/s

 33.2MB/s

 66.5MB/s

Asus K53V

HDD

 92Mb/s

 22MB/s

 75MB/s

Samsung 300E5Z

HDD

106MB/s

1.2MB/s

68.9MB/s

یکی از عوامل تأثیرگذار در کامپیوترهای امروزی سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات در حافظه ذخیره‌سازی است. هرچه سرعت انتقال اطلاعات بیشتر باشد، سیستم زودتر بوت می‌شود و برنامه‌ها با سرعت به مراتب بالاتری اجرا می‌شوند. با مقایسه جدول بالا به خوبی می‌توان متوجه سرعت به مراتب بالاتر حافظه‌های SSD نسبت به HDDها شد.

جمع بندی

 T430 از طراحی ساده و شیکی برخوردار بوده و جنس بدنه آن نیز از فیبرکربن است که علاوه‌بر افزایش دوام دستگاه، حس خوبی را نیز به کاربر منتقل می‌کند. این لپ‌تاپ از نظر سخت‌افزاری نیز بسیار قدرتمند ظاهر شده و از پس اجرای نرم افزارهای اداری، ویرایش عکس و حتی امور ابتدایی ویرایش ویدئو نیز بر می‌آید. هرچند صفحه‌نمایش T430 از رو‌به‌رو کیفیت تصویر نسبتا خوبی را ارائه می‌کند اما به‌دلیل زاویه دید محدود و تراکم پیکسل‌های بسیار پایین، چنگی به دل نمی‌زند.

لپ‌تاپ 14 اینچ T430 با قیمت 3.6 میلیون تومان برای مدل Core i5 و قیمت 4.2 میلیون تومان برای مدل Core i7 و با گارانتی شرکت سازگار ارقام در بازار کشور عرضه می‌شود.

نکات قوت

  •  بدنه مستحکم و مقاوم از جنس فیبرکربن
  • طراحی ساده و شیک
  • طیف وسیع ورودی و خروجی‌ها
  • صفحه کلید و تاچ‌پد کارآمد
  • قدرت و بازده بسیار خوب

نکات ضعف

  •  صفحه‌نمایش ضعیف با رزولوشن پایین و زاویه دید محدود
  • استفاده از نسل قدیمی سیستم‌عامل ویندوز و پردازنده اینتل
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات