آداپتور شاٰرژ لپ تاپ Modern 15 B13M ام اس آی

بررسی MSI Modern 15؛ اولترابوک اقتصادی با پردازنده نسل ۱۳

پنج‌شنبه ۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۰
مطالعه 16 دقیقه
برای کسانی که به دنبال لپ‌تاپ شیک و به‌روز برای کاربری روزمره با قیمتی معقول هستند، Modern 15 B13M می‌تواند گزینه‌ای مناسب باشد.
تبلیغات

این روزها بازار لپ‌تاپ‌های روزمره خیلی داغ است؛ محصولاتی که با در نظر داشتن سطح کاربری اداری-روزمره طراحی و تجهیز می‌شوند تا علاوه‌بر همه‌پسندتر بودن، سطح عملکرد مورد نیاز را در اختیار قرار بدهند و قیمت معقول‌تری هم داشته باشند. تعداد لپ‌تاپ‌هایی که با چنین مشخصاتی می‌توان در بازار پیدا کرد، آن‌قدر زیاد است که برای هر محصول و هر سلیقه‌ای یک گزینه‌ی خوب در بازار وجود داشته باشد.

پنل پشتی لپ تاپ Modern 15 B13M ام اس آی

لپ‌تاپی که در این بررسی به سراغ آن می‌رویم، MSI Modern 15 B13M است که جزو لپ‌تاپ‌های پایین‌رده‌تر Business ام‌اس‌آی دسته‌بندی می‌شود. درواقع اگر بخواهید هزینه‌ی کمتری پرداخت کنید، سری Modern‌ گزینه‌های مناسبی پیش‌رویتان می‌گذارد، اما اگر دستتان از لحاظ مالی بازتر باشد و بخواهید لپ‌تاپ روزمره‌ی رده‌بالاتری بخرید، باید به‌سراغ سری‌های Summit و Prestige تایوانی‌ها بروید.

لپ‌تاپ Modern 15 B13M تقریبا تمام مشخصاتی که روی کاغذ از آن انتظار داریم، بدون کم و کاست ارائه می‌کند. در بررسی سعی کرده‌ایم تمام جنبه‌های کاربری محصول را با دقت زیر ذره‌بین قرار دهیم تا ببینیم آیا با کنار هم قرار دادن فاکتورهایی مثل قیمت لپ تاپ MSI و مزایای کاربری آن، با یک دستگاه قابل اتکا طرف هستیم یا خیر؛ بنابراین اگر در مورد Modern 15 B13M کنجکاو هستید، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

طراحی و کیفیت ساخت Modern 15 B13M ا‌م‌اس‌آی

تقریبا تمام لپ‌تاپ‌های MSI که با دسته‌بندی Business - Productivity عرضه می‌شوند به زبان طراحی ساده و مدرن مزین هستند. تایوانی‌ها می‌گویند که برای طراحی سری Modern 15، جوایز reddot و Good Design Award را در سال ۲۰۲۲ دریافت کرده‌اند. تقریبا هیچ المان خارج از نُرمی در طراحی لپ‌تاپ ۱۵٫۶ اینچی MSI وجود ندارد و به همین دلیل می‌تواند گزینه‌ی کاملا مناسبی برای استفاده در محیط‌های رسمی و آموزشی باشد.

پنل پشتی لپ تاپ Modern 15 B13M ام اس آی
ضخامت لپ تاپ Modern 15 B13M ام اس آی

بدنه‌ی لپ‌تاپ تماما از جنس پلاستیک است و طبعا انتظار داشتم با دستگاه سبک‌تری روبه‌رو شوم؛ اما Modern 15 تقریبا ۱٫۷ کیلوگرم وزن دارد و آن‌قدرها هم سبک به‌حساب نمی‌آید. از طرفی، با ابعاد ۱۹٫۹ × ۲۴۱ × ۳۵۹ میلی‌متر، ضخامت لپ‌تاپ روزمره‌ی MSI با لپ‌تاپ گیمینگ Stealth 15 برابری می‌کند؛ البته سری Modern پایین‌ترین رده‌ی لپ‌تاپ‌های Business - Productivity ام‌اس‌آی محسوب می‌شوند و اگر بخواهید محصولی باریک‌تر، سبک‌تر و البته قدرتمندتر در اختیار داشته باشید، باید پول بیشتری خرج کنید و به سراغ مدل‌های Prestige یا Summit بروید.

پلاستیکی‌بودن تمام بدنه قطعا از استحکام لپ‌تاپ می‌کاهد؛ اما کیفیت ساخت بدنه قابل قبول به نظر می‌رسد. با درنظر داشتن فضایی که در اختیار نمایشگر، کیبورد و ترک‌پد قرار دارد، Modern 15 یک محصول استاندارد و به اصطلاح، دات‌کام به حساب می‌آید. حاشیه‌های اطراف نمایشگر باریک هستند و فضای خوبی در اختیار نمایشگر قرار می‌گیرد. وب‌کم نیز در حاشیه‌ی بالای نمایشگر تعبیه شده است و می‌تواند با کیفیت HD و نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه فیلم‌برداری کند.

طراحی لپ‌تاپ Modern واقعا مدرن است و به استایل‌های رسمی می‌آید

رنگ‌بندی لپ‌تاپ با کاربری روزمره‌ی آن همخوانی دارد و خبری از رنگ‌بندی روشن نیست. حق انتخاب فقط بین رنگ‌های مشکی کلاسیک و سورمه‌ای محدود می‌شود. همان‌طور که در عکس‌ها مشاهده می‌کنید، مدل سورمه‌ای برای بررسی در اختیار ما قرار داشت و اگر به رنگ‌های کلاسیک تیره علاقه داشته باشید، احتمالا از این رنگ روی لپ‌تاپ خوشتان خواهد آمد؛ به‌علاوه می‌توانید آن را با استایل رسمی هم ست کنید.

وقتی در لپ‌تاپ را باز می‌کنید، برآمدگی زیر درب باعث می‌شود بخش شامل کیبورد و ترک‌پد اندکی از سطح میز فاصله بگیرند تا علاوه‌بر آسان‌تر شدن کار با لپ‌تاپ، فضا برای پخش صدا از بلندگوهای زیر لپ‌تاپ و البته گردش هوا فراهم شود. متأسفانه درِ لپ‌تاپ با یک دست باز نمی‌شود و باید با دست دیگرتان، بخش کیبورد را نگه دارید.

برای اینکه بتوانید محتوا را با سایر همکارانتان به اشتراک بگذارید، می‌توانید درِ لپ‌تاپ را تا ۱۸۰ درجه هم باز کنید. قابلیت Flip-n-Share که با دکمه‌ی F12 کیبورد فعال می‌شود، محتوای صفحه را هم ۱۸۰ درجه می‌چرخاند تا کسانی که روبه‌روی شما نشسته‌اند، بتوانند محتوا را به درستی مشاهده کنند.

کیبورد، ترک‌پد و درگاه‌های Modern 15 B13M ام‌اس‌آی

کیبورد لپ‌تاپ Modern 15 ام‌اس‌آی از چینش استاندارد به‌علاوه‌ی بخش Numpad جدا و کامل استفاده می‌کند که می‌تواند برای خیلی از کاربران یک مزیت به‌حساب بیاید. نکته‌ای که شاید موقع کار با کیبورد و به‌خصوص بخش Numpad کمی چالش برایتان به‌وجود بیاورد، جهت افقی کلید Enter است؛ اما بقیه‌ی کلیدها در جای متعارف خودشان قرار دارند.

کیبورد و ترک پد لپ تاپ Modern 15 B13M ام اس آی
کار با ترک پد لپ تاپ Modern 15 B13M ام اس آی
درگاه‌های سمت راست لپ تاپ Modern 15 B13M ام اس آی
درگاه‌های سمت  چپ لپ تاپ Modern 15 B13M ام اس آی

در مشخصات لپ‌تاپ می‌خوانیم که عمق حرکتی کلیدها ۱٫۵ میلی‌متر است. چنین مشخصه‌ای باعث می‌شود که موقع تایپ سریع و فشردن پیاپی کلیدها، انگشتان دست کمتر اذیت شوند و کار با کیبورد، خستگی کمتری به همراه داشته باشد. نور پس‌زمینه‌ی سفید هم برای مجموعه‌ی کیبورد در نظر گرفته شده است که می‌تواند از دردسر کار کردن با لپ‌تاپ در تاریکی شب بکاهد؛ البته صادقانه بگویم؛ تقابل نور سفید زیر کلیدها و رنگ سورمه‌ای لپ‌تاپ، چندان به چشم خوشایند نمی‌آید.

کیبورد و ترک‌پد استاندارد هستند؛ اما لق زدن ترک‌پد توی ذوق می‌زند

ترک‌پد لپ‌تاپ Modern 15 در قسمت میانی و پایین کیبوردها قرار دارد و مساحت مناسبی را برای کار در اختیار قرار می‌دهد. ژست‌های حرکتی ویندوز روی ترک‌پد پشتیبانی می‌شوند و دقت خوبی هم دارند. متاسفانه مشکل لق‌زدن ترک‌پد که در تعداد قابل توجهی از لپ‌تاپ‌های MSI دیده‌ایم، در ترک‌پد Modern 15 هم وجود دارد و زمانی که می‌خواهید کلید آن را بفشارید یا حتی روی آن Tap‌ کنید توی ذوقتان می‌زند.

درگاه‌های لپ‌تاپ MSI در لبه‌های سمت راست و چپ دستگاه قرار دارند و به قرار زیر هستند:

  • یک درگاه USB 3.2 Gen 2 Type-C با پشتیبانی از Display Port و Power Delivery
  • یک درگاه USB 3.2 Gen 2 Type-A
  • دو درگاه USB 2.0 Type-A
  • یک درگاه برای کارت حافظه‌ی Micro SD
  • یک درگاه HDMI با پشتیبانی از رزولوشن 4K و نرخ نوسازی ۳۰ هرتز
  • جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون و میکروفون

نمایشگر و اسپیکر Modern 15 B13M ام‌اس‌آی

لپ‌تاپ Modern 15 ام‌اس‌آی از نمایشگر ۱۵٫۶ اینچی با وضوح ۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل برای نمایش محتوا استفاده می‌کند. MSI می‌گوید اولترابوک اقتصادی‌اش از نمایشگری با پنل IPS بهره می‌برد. تکنولوژی Matrix Display نیز نمایشگر را همراهی می‌کند تا بتوانید در ستاپ‌هایی با چند مانیتور، روی صفحه‌ی نمایش لپ‌تاپ‌تان هم حساب باز کنید.

متاسفانه تست‌هایی که روی نمایشگر لپ‌تاپ Modern 15 انجام دادیم، از عملکرد نه‌چندان مطلوب آن خبر می‌دهند؛ مثلا اینکه بیشترین شدت روشنایی نمایشگر را تنها ۱۸۰ نیت به دست آوردیم. جدول زیر می‌تواند برای مقایسه‌ی عملکرد لپ‌تاپ MSI با دیگر محصولات موجود در بازار دید خوبی به دست دهد.

عملکرد صفحه‌نمایش MSI Modern 15 B13M دربرابر لپ‌تاپ‌های دیگر

لپ‌تاپ / آزمایش

تصویر سفید

تصویر مشکی

نسبت کنتراست

AdobeRGB

sRGB

DCI-P3

حداکثر روشنایی

حداقل روشنایی

میانگین روشنایی

Native

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

Modern 15 B13M

۱۸۰

۹

۰٫۸

۱۹۶

--

--

۶۷٫۸

۴٫۶

--

--

سرفیس پرو ۹

۳۹۶

۱٫۷

۰٫۷۱

۵۵۸

۸۰

--

۹۹

۱٫۲

۸۴

--

مک‌بوک پرو M1

۴۳۶

۰

۰٫۵۵

۸۵۵

۷۶٫۴

--

۹۹٫۹

۲٫۳

--

--

اچ‌پی اسپکتر ۱۶ اینچی ۲۰۲۲

۴۴۶٫۵ نیت

۲۶ نیت

۰

۹۶٫۵

۲٫۴

۱۵۰٫۸

۵٫۱

۱۱۱٫۳

۲٫۳

مک‌بوک ایر ۲۰۲۲

۴۴۷ نیت

۰٫۱ نیت

۰٫۶۵ نیت

۶۹۳

۷۳٫۵

--

۹۹٫۸

۲٫۵

۷۷٫۵

--

*تمامی اعداد ذکرشده در جدول بالا در آزمایشگاه زومیت حاصل شده است.

نمایشگر Modern 15 در زمینه‌ی پوشش فضاهای رنگی نیز عملکرد درخشانی ندارد و تنها می‌تواند حدود ۶۷ درصد فضای رنگی پایه یا همان sRGB را پوشش دهد. خطای تولید رنگ‌ها نیز چندان مناسب نیست و کمکی به بهبود عملکرد نمایشگر نمی‌کند. از آنجایی که ضعف نمایشگر می‌تواند تجربه‌ی تمام سطوح کاربری را تحت تأثیر قرار دهد، نمی‌توانیم از اهمیت عملکرد نمایشگر و ضعف محسوس Modern 15 در این بخش چشم‌پوشی کنیم.

برای پخش صدا، دو اسپیکر ۲ واتی روی لپ‌تاپ MSI تعبیه شده است. در شرایطی که بخواهید با لپ‌تاپ موسیقی پخش کنید یا فیلم و سریال ببینید، حجم صدای اسپیکرها می‌تواند در یک محیط ساکت و نه‌چندان بزرگ، برایتان کافی باشد. اسپیکرها، صداهای بم را چندان واضح پخش نمی‌کنند؛ اما در پخش صداهای فرکانس زیر و میانی عملکرد بهتری دارند.

عملکرد و عمر باتری Modern 15 B13M ام‌اس‌آی

سری Modern 15 B13M با پردازنده‌ی نسل سیزده اینتل به دست کاربران می‌رسد؛ مدلی که بررسی آن را می‌خوانید از پردازنده‌ی i7-1355U استفاده می‌کند. سری U کم‌مصرف‌ترین پردازنده‌های نسل سیزدهم اینتل را شامل می‌شوند که برای لپ‌تاپ‌های باریک و سبک درنظر گرفته شده‌اند. توان طراحی حرارتی (TDP) سری U بسته به تعداد هسته‌ها و فرکانس کاری، ۱۵ یا ۲۸ وات است و در شرایط پرمصرف، می‌تواند به ترتیب به مقادیر ۵۵ یا ۶۴ وات نیز برسد.

استیکرهای لپ تاپ Modern 15 B13M ام اس آی

طبعا در مقایسه با پردازنده‌های سری H و سری P که پرمصرف‌تر و قدرتمندتر به‌حساب می‌آیند، سری U از هسته‌های کمتری استفاده می‌کنند. i7-1355U به ۱۰ هسته پردازشی مجهز است که با چینش دو هسته‌ی پرقدرت و هشت هسته‌ی کم‌مصرف ایفای نقش می‌کنند. بین پردازنده‌های i7 سری U، مدل 1355U کم‌مصرف‌ترین به حساب می‌آید و کمترین فرکانس پردازشی را هم ارائه می‌کند.

پردازنده‌ی i7-1355U در کنار ۱۶ گیگابایت رم و ۵۱۲ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی

با توان پایه‌ی ۱۵ وات و توان توربوی ۵۵ وات، هسته‌های پرقدرت پردازنده‌ی i7-1355U در فرکانس پایه‌ی ۱۷۰۰ مگاهرتز کار می‌کنند و می‌توانند به فرکانس توربوی ۵ گیگاهرتز برسند. در همین شرایط، هسته‌های کم‌مصرف نیز برای فرکانس پایه‌ی ۱۲۰۰ مگاهرتز تنظیم شده‌اند و در شرایط پردازش‌های سنگین، به فرکانس توربوی ۳۷۰۰ مگاهرتز دست پیدا می‌کنند.

لپ‌تاپ روزمره-اداری MSI به گرافیک مجزا مجهز نیست و برای پردازش‌های گرافیکی، به GPU-ی مجتمع Iris Xe اینتل اتکا می‌کند. اینتل می‌گوید که با اتصال کابل HDMI، گرافیک مجتمع 1355U می‌تواند رزولوشن 4K و در صورت اتصال کابل DP، رزولوشن 8K را به خروجی تحویل دهد.

عملکرد در بنچمارک‌ها

لپ‌تاپ مورد بررسی ما،‌ از ۱۶ گیگابایت رم DDR4-3200 استفاده می‌کند و به ۵۱۲ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی SSD از نوع NVMe مجهز است که با رابط PCIe 4 به مادربرد متصل می‌شود. برای حافظه‌ی ذخیره‌سازی لپ‌تاپ Modern 15، سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی را به ترتیب ۳۴۱۸ و ۱۸۲۵ مگابایت‌برثانیه به دست آوردیم که نتیجه‌ی معقول و متوسطی محسوب می‌شود. با نگاهی به جدول زیر، می‌بینیم که نرخ خواندن ترتیبی حافظه‌ی Modern 15 در حد سرفیس پرو ۹ و حدودا سه برابر مک بوک ایر ۲۰۲۲ اپل است.

عملکرد حافظه سرفیس پرو ۹ دربرابر سیستم‌های دیگر

مدل‌ها / عملکرد

نرخ خواندن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

Modern 15 B13M

۳۴۱۸٫۵۷

۱۸۲۵٫۰۴

سرفیس پرو ۹

۳۵۰۷٫۴۳

۲۴۸۹٫۹۱

MacBook Pro M1

۲۵۱۷٫۱۷

۲۳۳۰٫۹

مک‌بوک ایر ۲۰۲۲

۱۰۵۴٫۷۲

۲۳۷۵٫۶۸

اچ‌پی اسپکتر ۱۶ اینچی ۲۰۲۲

۶۳۸۸٫۶۹

۴۹۰۸٫۴۴

از آنجایی که لپ‌تاپ‌های ویندوزی در حالت متصل به برق بهترین عملکرد خود را ارائه می‌کنند، تست‌های عملکرد را در حالت Plugged انجام دادیم. در مقایسه با پردازنده‌های هم‌رده‌ی نسل دوازده، اختلاف قابل توجهی را در وب‌گردی مشاهده می‌کنیم. از روی امتیاز به‌دست‌آمده و مقایسه با مک‌بوک ایر M2 متوجه می‌شویم که لپ‌تاپ Modern 15 تجربه‌ی کاربری سطح بالایی در بخش وب‌گردی ارائه می‌کند که برای محصولی با رده‌ی کاربری اداری-روزمره خبر خوبی به حساب می‌آید.

عملکرد Modern 15 B13M در بنچمارک‌ها هنگام اتصال به برق

لپ‌تاپ/بنچمارک

مشخصات فنی

وب‌گردی

عملکرد در گرافیک

عملکرد CPU در رندر

توان محاسباتی CPU

توان محاسباتی GPU

3Dark

CineBench R23

GeekBench 6

GeekBench 6

Speedometer 2.0

TimeSpy

Single

Multi

Single

Multi

OpenCL

DirectX 12

iGPU

dGPU

Modern 15 B13M

Core i7-1355U

Intel Xe

۳۶۹

۱۵۱۹

۱۸۳۰

۹۲۵۸

۲۴۷۵

۷۴۴۳

۱۲۹۶۳

--

سرفیس پرو ۹

Core i5-1235U

Intel Xe

۲۳۰

۱۴۰۹

۱۶۶۸

۸۸۷۷

۲۰۷۸

۸۴۹۴

۱۱۵۱۶

--

اچ‌پی اسپکتر ۱۶ اینچی ۲۰۲۲

Core i7 1260P

Intel Arc A370M

۱۸۷

۳۴۵۶

۱۷۵۳

۱۰۶۸۶

۱۵۰۱

۶۶۶۱

۱۰۴۷۷

۲۶۳۱۸

مک‌بوک ایر ۲۰۲۲

M2

8Core GPU

۴۰۵

--

۱۵۷۷

۸۴۷۶

۲۵۶۶

۹۶۱۶

۳۱۱۱۳

--

مک‌بوک پرو ۲۰۲۰

M1

8Core GPU

۲۰۹

--

۱۵۱۲

۷۷۷۸

۲۳۲۹

۸۲۳۱

۲۴۰۵۸

--

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

برای سنجش توان محاسباتی پردازنده‌ی i7-1355U به آزمون Geekbench 6 رجوع می‌کنیم. در این آزمون، امتیاز تک‌هسته‌ای پردازنده فقط سه درصد کمتر از M2 اپل به دست می‌آید. در پردازش چندهسته‌ای اختلاف بیشتر می‌شود و به ۲۲ درصد می‌رسد. بااین‌حال، عملکرد در مقایسه با پردازنده‌های موبایل نسل پیش که در جدول آورده‌ایم، بهبود قابل توجهی را نشان می‌دهد.

پردازنده‌ی گرافیکی Iris Xe نسل سیزدهم بااینکه عملکرد بهتری از نسل پیش ارائه می‌کند، اما در مقایسه با پردازنده‌های گرافیکی اپل سیلیکون در تراشه‌های M1 و M2 حرف خاصی برای گفتن ندارد و بااختلاف زیادی از رقابت جا می‌ماند؛ بنابراین بهتر است برای کارهایی که بار اصلی پردازش را روی دوش گرافیک می‌گذارند، اصلا روی Modern 15 حساب باز نکنید.

عملکرد در نرم‌افزارهای حرفه‌ای

با توجه به امتیازی که Modern 15 در آزمون فوتوشاپ به دست می‌آورد و مقایسه‌ی آن با عملکرد سرفیس پرو ۹ و البته HP Spectre X360 که از پردازنده‌های هم‌رده‌ی نسل دوازدهمی استفاده می‌کنند، می‌توانیم لپ‌تاپ را برای گزینه‌ی نسبتا مناسبی برای گرافیست‌ها و طراحان بدانیم. Modern 15 حدودا ۸۷ درصد بهتر از سرفیس پرو ۹ عمل می‌کند و با اختلاف اندکی از اچ‌پی اسپکتر جا می‌ماند.

تست فوتوشاپ لپ‌تاپ Modern 15 B13M

از آنجایی که از گرافیک مجزا و CPU قدرتمند در لپ‌تاپ روزمره-اداری MSI خبری نیست، انتظار نداریم که ادیت ویدیو در پریمیر پرو را جزو نقاط قوت آن ببینیم. همان‌طور که در نمودار زیر هم مشاهده می‌کنید، دستگاه نمی‌تواند قدرت پردازشی مورد نیاز برای پریمیر را در اختیار بگذارد و عملکرد Modern 15 تقریبا ۴۵ درصد ضعیف‌تر از HP Spectre با گرافیک مجزای Arc A370M اینتل است.

تست پریمیر پرو لپ‌تاپ Modern 15 B13M

در تست نرم‌افزار MATLAB، هر لپ‌تاپی که بتواند هزار دور از مجموعه‌ی تست‌های پردازشی را در زمان کمتری پشت سر بگذارد، برنده‌ی رقابت خواهد بود. Modern 15 توانست تست‌های مذکور را ۳۰ درصد سریع‌تر از سرفیس پرو ۹ پردازش کند.

تست عملکرد لپ تاپ Modern 15 B13M در نرم افزار متلب

تفاوت عملکرد در حالت متصل به برق و باتری

چالش اصلی عملکرد برای لپ‌تاپ‌های ویندوزی زمانی است که آن‌ها را از برق بکشیم. برای اینکه ببینیم CPU و GPU در شرایط متکی به باتری چه‌قدر قابل اتکا هستند، به اعداد جدول زیر رجوع می‌کنیم. در حالتی که لپ‌تاپ را از برق بکشیم، امتیاز نهایی تست استرس ۳۰ دقیقه‌ای روی CPU، نزدیک به ۱۴ درصد افت را تجربه می‌کند که قابل قبول است.

عمکلرد لپ‌تاپ Modern 15 B13M در حالت متصل به برق و باتری

وضعیت لپ‌تاپ

۳۰ دقیقه پردازش سنگین با CPU

امتیاز اولیه

امتیاز نهایی

متصل به برق

۹۲۵۸

۸۶۶۷

با باتری

۷۴۶۹

۷۴۱۴

عمر باتری

لپ‌تاپ Modern 15 از باتری ۳۹ وات‌ساعتی استفاده می‌کند؛ ظرفیتی که حداقل روی کاغذ کمی ناامیدکننده است. در شرایط تست باتری زومیت، لپ‌تاپ MSI می‌تواند ویدیوی HD را فقط حدود ۴ ساعت پخش کند. وقتی این عدد را با سایر لپ‌تاپ‌های جدول زیر مقایسه می‌کنیم، به ظرفیت ناکافی باتری پی می‌بریم. برای شارژ کردن باتری، شارژر ۶۵ وات‌ساعتی نیز به همراه لپ‌تاپ در اختیارتان قرار می‌گیرد.

عمر باتری Modern 15 B13M دربرابر لپ‌تاپ‌های دیگر

لپ‌تاپ/آزمایش

پروفایل عملکردی

سخت‌افزار

نمایشگر

ظرفیت باتری

پخش آفلاین ویدئو

کاربری روزمره

پردازنده و گرافیک

ابعاد، وضوح و نرخ نوسازی

وات‌ساعت

720p Video

PCMark 10

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

Modern 15 B13M

--

Core i7-1355U

Intel Xe

۱۵٫۶ اینچ

۶۰ هرتز

۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

۳۹٫۳

۴:۱۰

--

سرفیس پرو ۹

--

Core i5-1135G7 Intel Xe

۱۳ اینچ

۱۲۰ هرتز

۲۸۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

۴۷٫۷

۷:۲۳

۷:۰۵

مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی ۲۰۲۱

--

M1 Max

24Core GPU

۱۴٫۲ اینچ و ۱۲۰ هرتز

۱۹۶۴ × ۳۰۲۴ پیکسل

۷۰

۱۸:۱۴

--

اچ‌پی اسپکتر ۱۶ اینچی ۲۰۲۲

Best Performance

Core i7 1260P

Arc A370M

۱۶ اینچ و ۶۰ هرتز

۲۴۰۰ × ۳۸۴۰ پیکسل

۸۳

۸:۲۰

۹:۳۰

مک‌بوک ایر ۲۰۲۲

--

M2

8Core GPU

۱۳٫۶ اینچ و ۶۰ هرتز

۱۶۶۴ × ۲۵۶۰ پیکسل

۵۲٫۶

۱۴:۱۱

--

مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی ۲۰۲۰

--

M1

8Core GPU

۱۳٫۳ اینچ و ۶۰ هرتز

۱۶۰۰ × ۲۵۶۰ پیکسل

۵۸٫۲

۱۶:۴۷

--

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

عملکرد سیستم خنک‌کننده

مصرف توان لپ‌تاپ و عملکرد سیستم خنک‌کننده در شرایط پردازش‌های سنگین مشخص می‌شود. برای اینکه دستگاه را در چنین شرایطی قرار دهیم، به استرس تست ۳۰ دقیقه‌ای CineBench R23 رجوع کرده و رفتار فرکانس، دما و مصرف توان CPU را پایش می‌کنیم.

در شرایطی که لپ‌تاپ به برق متصل باشد، توان پردازنده در ابتدای آزمون تا ۴۰ وات بالا می‌رود و در ادامه‌ی آزمون، در حوالی ۳۰ وات نوسان می‌کند. با صرف همین توان، فرکانس هسته‌های پرمصرف در شرایط پایدار به ۳٫۵ گیگاهرتز و فرکانس هسته‌های کم‌مصرف نیز به حدود ۲٫۵ گیگاهرتز خواهد رسید.

توان مصرفی هسته‌ها در آزمون استرس

از مقایسه‌ی مقادیر ذکر شده با مقادیر نامی که اینتل برای پردازنده 1355U در نظر گرفته است، در می‌یابیم که به‌منظور مدیریت بهتر دمای مجموعه‌ی سخت‌افزار، بیشترین توان مصرفی پردازنده حتی نزدیک به توان توربوی ۵۵ وات هم نمی‌شود.

فرکانس هسته‌ها در آزمون استرس

در صورتی که لپ‌تاپ را از برق بکشیم، توان مصرفی به حدود ۲۵ وات افت می‌کند تا پردازنده در دمای نزدیک به ۸۰ درجه کار کند. فرکانس کاری هسته‌های پرقدرت و کم‌مصرف به‌ترتیب به ۳ گیگاهرتز و ۲٫۲ گیگاهرتز افت خواهد کرد.

دمای هسته‌ها در آزمون استرس

با درنظر داشتن عملکرد پردازنده در حالت Unplugged، اگر بخواهید پردازش‌های سنگین CPU-محور را در حالت متکی به باتری انجام دهید، باید عمر باتری را حتی کمتر از ۱٫۵ ساعت در نظر بگیرید.

جمع‌بندی و مقایسه با رقبا

همان‌طور که در ابتدای بررسی هم اشاره کردیم، لپ‌تاپ Modern 15 B13M حداقل روی کاغذ گزینه‌ی ایده‌آلی برای کاربری‌های رومزه به‌حساب می‌آید، اما نمی‌توانیم آن را یک محصول «همه‌چیز تمام» به‌حساب بیاوریم. از نظر طراحی ایراد خاصی به لپ‌تاپ MSI وارد نیست. طراحی ساده و شکیل در کنار رنگ‌بندی‌های خنثی، باعث می‌شود بتوانید بدون اینکه نگران جلوه‌های بصری عجیب و غریب باشید، لپ‌تاپ را با خودتان به دانشگاه یا محل کار ببرید. به‌علاوه، لپ‌تاپ با استایل رسمی هم خوب جفت‌وجور می‌شود.

گشتن در وبسایت زومیت با لپ تاپ Modern 15 B13M ام اس آی
تایپ با لپ تاپ Modern 15 B13M ام اس آی

وزن لپ‌تاپ برای جابه‌جایی‌های روزمره مناسب است و اذیتتان نخواهد کرد؛ اما پلاستیکی بودن تمام بدنه می‌تواند تا حدی استحکام آن را تحت‌الشعاع قرار دهد. در بخش نمایشگر، پنل IPS لپ‌تاپ تایوانی‌ها چندان چنگی به دل نمی‌زند. در نهایت، عملکرد سخت‌افزاری هم به لطف پردازنده‌ی نسل سیزدهم اینتل قابل قبول است و خللی به تجربه‌ی کاربری وارد نمی‌کند.

در حال حاضر،‌ قیمت لپ تاپ Modern 15 B13M در بازار حدود ۴۴ میلیون تومان است و در همین محدوده‌ی قیمتی، رقبای قَدَر و با اسم و رسمی همچون سرفیس پرو ۹، مک‌بوک ایر ۲۰۲۰ و البته لپ‌تاپ نسل سیزدهمی Victus hp را سر راه خود می‌بیند؛ البته در نظر داشته باشید که اولترابوک ام‌اس‌آی با این قیمت، ۱۶ گیگابایت رم و ۵۱۲ گیگابایت SSD در اختیارتان می‌گذارد؛ اما برای خرید مک‌بوک ایر با چنین کانفیگی، باید بیش‌از ۱۰ میلیون تومان به بودجه‌تان اضافه کنید.

نکات مثبت

  • طراحی شکیل و مدرن
  • درگاه‌های کامل و متنوع
  • کیبورد و ترک‌پد استاندارد
  • پایداری عملکرد قابل قبول
  • پردازنده نسل ۱۳ با عملکرد رضایت‌بخش

نکات منفی

  • شارژدهی کم
  • روشنایی و دقت رنگ ناامیدکننده‌ی نمایشگر
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات