میز کار با ASUS Zephyrus G14 2022

بررسی لپ تاپ ایسوس Zephyrus G14؛ بهترین ۱۴ اینچی بازار؟

جمعه ۳۰ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۰
مطالعه 21 دقیقه
بررسی Zephyrus G14؛ لپ تاپ ۱۴ اینچی ایسوس که تجربه‌ی گیمینگ فوق‌العاده‌ای را در ابعادی کوچک و جمع‌وجور در اختیار کاربر می‌گذارد.
تبلیغات

Zephyrus G14 دستگاه جریان‌سازی به‌شمار می‌آید؛ ایسوس با آن به دنیا نشان داد که در ابعاد جمع‌وجور ۱۴ اینچ نیز می‌توان لپ‌تاپ گیمینگ کارآمدی ساخت. دو سال پیش، هنگامی که نخستین نسل G14، وارد بازار شد، به‌لطف تعادل مناسبش بین عملکرد و قابلیت حمل، توانست خیلی زود دل بسیاری از گیمرها را به‌دست آورد.

اکنون نسل سوم Zephyrus G14 را در اختیار داریم؛ دستگاهی که سال ۲۰۲۲ با تغییرات ریز و درشت متعددی نسبت به دو نسل قبل روانه‌ی بازار شد؛ ایسوس نسل اول و دوم را با پردازنده‌های نسل چهارم و پنجم AMD و گرافیک انویدیا به‌فروش می‌رساند؛ اما حالا هم پردازنده، هم گرافیک، دستپخت AMD و بانو لیسا سو هستند.

شما می‌توانید برای خرید لپ‌تاپ Zephyrus G14 یا بسیاری لپ‌تاپ‌های دیگر، به فروشگاه آداک مراجعه کنید.

در شرایطی‌که مشتاقانه در انتظار از راه رسیدن Zephyrus G14 2023 با پردازنده‌ی نسل هفتمی AMD و گرافیک RTX 40 انویدیا هستیم، به سراغ بررسی مدل ۲۰۲۲ با پردازنده‌ی Ryzen 9 6900HS و گرافیک RX 6800S می‌رویم. در ادامه با بررسی Zephyrus G14 2022 همراه زومیت باشید.

بررسی ویدیویی ایسوس Zephyrus G14

لطفا با تماشای بررسی ویدیویی در یوتیوب، از زومیت حمایت کنید.

طراحی و کیفیت ساخت Zephyrus G14

لپ‌تاپ Zephyrus G14 طراحی بسیار جذابی دارد؛ گویی با نسخه‌ی جمع‌وجور و کامپکت Zephyrus M16 طرف هستیم. ایسوس می‌گوید بدنه‌ی دستگاه را از ترکیب منیزیوم و آلومینیوم ساخته است؛ البته من به‌ویژه از محل استراحت دست‌ها، بیشتر حس‌وحال پلاستیک را می‌گیرم. لپ‌تاپ ۱۴ اینچی ایسوس از بدنه‌ی بسیار خوش‌ساخت و محکمی بهره می‌برد؛ اما بی‌شک نمی‌توان آن را در سطح دستگاه‌های پریمیومی همچون مک‌بوک یا سرفیس دانست.

پشت ASUS Zephyrus G14 2022

لپ‌تاپ گیمینگ ۱۴ اینچی ایسوس در دو رنگ سفید و خاکستری به‌فروش می‌رسد؛ اما در بازار ایران، عموماً آن را در رنگ سفید خواهید یافت. پوشش بدنه‌ی لپ‌تاپ در تمامی بخش‌ها مات است و خوشبختانه برخلاف لپ‌تاپ Zephyrus M16، اثرانگشت یا چربی را به خود نمی‌گیرد. رنگ بدنه را حاشیه‌ی تراش‌کاری‌شده و صیقلی قاب فلزی نمایشگر تکمیل می‌کند و در مجموع ظاهر جذاب و خوشایندی را به دستگاه می‌بخشد.

طراحان ایسوس روی قاب فلزی صفحه‌نمایش، ۱۴۹۶۹ روزنه‌ی کوچک را با دقت بسیار بالا ماشین‌کاری کرده‌اند؛ در برخی از مدل‌های لپ‌تاپ G14 مانند آنچه پیش‌تر در بررسی Zephyrus M16 دیدیم، الگوی گرادیانی جذابی در پسِ این روزنه‌ها وجود دارد که رنگ‌های متنوعی را به‌نمایش می‌گذارد؛ اما در دیگر مدل‌ها، ۱۴۴۹ چراغ LED بسیار ریز وجود دارد که ایسوس آن‌ها را برای قابلیت AniMe Matrix به‌کار می‌گیرد.

طرح پشتی ASUS Zephyrus G14 2022

چراغ‌های کوچک AniMe Matrix، قابلیت‌های متنوعی را در اختیارتان می‌گذارند؛ شما می‌توانید این چراغ‌ها را از طریق نرم‌افزار Armoury Crate ایسوس شخصی‌سازی کنید؛ به‌عنوان مثال چراغ‌های AniMe Matrix، متن یا طرح دلخواه شما را به‌نمایش می‌گذارند، درصد شارژ باتری را نشان می‌دهند یا شما را از تعداد اعلانات آگاه می‌سازند؛ البته امکان غیرفعال‌سازی کامل AniMe Matrix نیز وجود دارد.

لولای ارگولیفت به‌نوعی، امضای طراحی لپ‌تاپ‌های ایسوس به‌حساب می‌آید و G14 نیز از آن بی‌بهره نیست. به‌لطف همین لولا، می‌توان درِ لپ‌تاپ را با یک دست باز کرد؛ هرچقدر که درِ لپ‌تاپ را بیشتر باز می‌کنید، کیبورد نیز بالاتر می‌آید، با بالا آمدن کیبورد، هم حاشیه‌‌ی پایینی صفحه‌نمایش کمتر به‌چشم می‌آید، هم هوای خنک راحت‌تر وارد دستگاه می‌شود، هم زاویه‌‌ای میان کیبورد و سطح میز ایجاد می‌شود که تایپ با لپ‌تاپ را آسان‌تر می‌کند.

لولای ۱۸۰ درجه ASUS Zephyrus G14 2022

تایوانی‌ها صفحه‌نمایش ۱۶:۹ نسل قبلی را در مدل ۲۰۲۲ با پنل مرتفع ۱۶:۱۰ تعویض کرده‌اند، این صفحه‌نمایش اکنون حاشیه‌های بسیار باریک‌تری نیز دارد؛ ایسوس می‌گوید، نسبت نمایشگر به بدنه به ۹۱ درصد می‌رسد، از طرف دیگر همان‌طور که پیشتر نیز اشاره کردم، به‌لطف لولای ارگولیفت، حاشیه‌ی پایینی نمایشگر، پشتِ کیبورد پنهان می‌شود و ظاهر تمیزتری به لپ‌تاپ می‌بخشد. مهندسان ایسوس موفق شده‌اند تا در حاشیه‌ی بالایی صفحه‌نمایش، ماژول وب‌کم 720p با پشتیبانی از قابلیت تشخیص چهره‌ی Windows Hello را نیز جا دهند.

زفیروس جی ۱۴ هوای خنک را از دریچه‌های زیرین خود می‌گیرد و پس‌از خنک‌کردن قطعات خود، هوای داغ را از دریچه‌های کناری و لبه‌ی بالایی در مجاورت نمایشگر به بیرون می‌راند؛ پیش‌تر در بررسی Zephyrus M16 نیز گفتیم که لولای ارگولیفت باعث می‌شود تا هوای داغ به سطح نمایشگر برخورد کند، این موضوع می‌تواند در طولانی‌مدت موجب آسیب پنل شود؛ هرچند که ایسوس احتمال وقوع چنین آسیبی را رد می‌کند.

حاشیه‌های ASUS Zephyrus G14 2022
وب کم ASUS Zephyrus G14 2022
استیکرهای ASUS Zephyrus G14 2022
دکمه پاور ASUS Zephyrus G14 2022

با ضخامت حدود ۲۰ میلی‌متر، لپ‌تاپ Zephyrus G14 چندان باریک نیست؛ اما خود دستگاه با ابعاد ۱۹٫۵-۱۸٫۵ × ۲۲۷ × ۳۱۲ میلی‌متری و وزن ۱٫۷ کیلوگرمی‌اش، بسیار جمع‌وجور است و به‌راحتی می‌توان آن را برای ساعت‌های طولانی، درون کوله‌پشتی حمل کرد؛ البته اگر آداپتور ۲۴۰ واتی همراه جی ۱۴ را نیز در نظر بگیریم، وزن دستگاه افزایش خواهد یافت.

کیبورد، ترک‌پد و درگاه‌های Zephyrus G14

کیبورد جی ۱۴ جزو بهترین نمونه‌هایی است که تاکنون بررسی کرده‌ام؛ کلیدها چینش استانداردی دارند، پایدار و کم‌صدا هستند، سرجایشان لق نمی‌خورند و بازخورد لذت‌بخشی را با عمق حرکتی مناسب ارائه می‌دهند. خیلی راحت و در کمتر از یک روز می‌توان به تایپ‌کردن با کیبورد Zephyrus G14 عادت کرد. بالاتر از کلیدهای ردیف فانکشن، چهار کلید Macro وجود دارد که برای فراخوانی نرم‌افزار دلخواه، می‌توان شخصی‌سازی‌شان کرد؛ فقط کاش ایسوس کلیدهای کنترل مدیا را نیز به لپ‌تاپ ۱۴ اینچی‌اش اضافه می‌کرد.

تایپ با کیبورد ASUS Zephyrus G14 2022

ترک‌پد Zephyrus G14 2022 بالغ‌بر ۵۰ درصد بزرگ‌تر از مدل‌های پیشین است و اکنون فضای بزرگ‌تری برای کار کردن با آن در اختیار دارید. ترک‌پد شیشه‌ای جی ۱۴، اصطکاک اندکی دارد و انگشت به‌راحتی رویش سُر می‌خورد. بازخورد کلید‌های کلیک راست و چپ مناسب به‌نظر می‌رسد، از طرف دیگر، ترک‌پد دقت بسیار خوبی در رهگیری انگشت کاربر و اجرای ژست‌های حرکتی ویندوز به‌نمایش می‌گذارد.

ترک پد ASUS Zephyrus G14 2022

لپ‌تاپ زفیروس جی ۱۴ از پورت‌های متنوعی بهره می‌برد؛ در لبه‌ی سمت چپ، جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون/میکروفون، یک درگاه USB 3.2 Gen 2 Type-C با پشتیبانی از Power Delivery و DisplayPort، یک درگاه HDMI 2.0b با پشتیبانی از سیگنال تصویر ۶۰ هرتزی 4K و درگاه برق به چشم می‌خورد؛ به‌عنوان یک نکته‌ی منفی در طراحی باید بگویم که هنگام اتصال آداپتور، کابل برق در معرض هوای داغ خروجی از لپ‌تاپ قرار می‌گیرد و نکته‌ی مثبت اینکه، به‌لطف پشتیبانی از Power Delivery، می‌توانید برای کاربری‌های روزمره به‌جای حمل آداپتور سنگین لپ‌تاپ، از یک شارژر ۱۰۰ واتی PD برای لپ‌تاپ و گوشی‌تان استفاده کنید.

پورت های سمت راست ASUS Zephyrus G14 2022
پورت های سمت چپ ASUS Zephyrus G14 2022

در لبه‌ی سمت راست زفیروس جی ۱۴، دو درگاه USB 3.2 Gen 2 Type-A، یک درگاه USB 3.2 Gen 2 Type-C با پشتیبانی از DisplayPort و بدون پشتیبانی از Power Delivery به‌همراه درگاه کارت حافظه‌ی نه‌چندان کاربردی microSD قرار گرفته‌اند؛ تمام پورت‌های USB جی ۱۴ از پهنای باند ۱۰ گیگابیت‌برثانیه بهره می‌برند و هیچ‌یک از پورت‌های USB-C با استاندارد Thunderbolt سازگاری ندارند.

صفحه‌نمایش و اسپیکر Zephyrus G14

ایسوس در تمامی مدل‌های Zephyrus G14 2022 از نمایشگر ۱۴ اینچی با پنل ۸ بیتی IPS LCD و نسبت تصویر مرتفعِ ۱۶:۱۰ استفاده می‌کند. این پنل از وضوح ۱۶۰۰ × ۲۵۶۰ پیکسل بهره می‌برد که در ابعاد ۱۴ اینچ، تراکم بسیار خوبِ ۲۱۶ پیکسل‌براینچ را فراهم می‌آورد؛ بدین‌ترتیب در فواصل عادی کار با لپ‌تاپ، به‌سختی می‌توان پیکسل‌ها را از هم تفکیک کرد و تصاویر بسیار شفاف و پروضوح به‌نظر می‌رسند.

بازدید از زومیت با ASUS Zephyrus G14 2022

صفحه‌نمایش لپ‌تاپ زفیروس جی ۱۴ از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز بهره می‌برد و به‌لطف فناوری Adaptive Sync امکان هماهنگ‌سازی نرخ نوسازی با نرخ فریم بازی را نیز دارد؛ ضمن اینکه از تنظیمات ویندوز، می‌توان نرخ نوسازی را روی ۶۰ هرتز نیز تنظیم کرد. ایسوس زمان پاسخ‌گویی پنل را ۳ میلی‌ثانیه عنوان کرده است که خبر بسیار خوبی برای کاربر به‌شمار می‌آید.

ایسوس می‌گوید پنل ۱۴ اینچی G14 کل فضای رنگی وسیع DCI P3 را پوشش می‌دهد، گواهی دقت نمایش رنگ‌ها را از شرکت Pantone دریافت کرده، به حداکثر روشنایی ۵۰۰ نیت می‌رسد و قابلیت نمایش ویدئوهای HDR با استاندارد Dolby Vision را نیز دارد؛ توجه کنید که قابلیت پخش دالبی‌ویژن لزوماً به‌مفهوم دریافت گواهی Dolby Vision نیست؛ چراکه دو مورد از پیش‌نیازهای دریافت این گواهی، ۱۰ بیتی‌بودن پنل و حداقل‌روشنایی ۱۰۰۰ نیتی است.

عملکرد صفحه‌نمایش مک‌بوک ایر M2 دربرابر لپ‌تاپ‌های دیگر

لپ‌تاپ / آزمایش

تصویر سفید

تصویر مشکی

نسبت کنتراست

AdobeRGB

sRGB

DCI-P3

حداکثر روشنایی

حداقل روشنایی

میانگین روشنایی

Native

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

زفیروس G14 2022

۳۳۵ نیت

۱۷ نیت

۳٫۲۸ نیت

۱۰۲

۹۰ درصد

--

۱۲۵ درصد

--

۱۰۰ درصد

۳٫۳

مک بوک پرو M1 Max

۴۵۵٫۲۵ نیت

(۱۴۹۷ نیت HDR)

۰

۰

۸۵

--

۱۲۱٫۶

--

۹۷٫۳

۲٫۵

زفیروس M16 2022

۴۷۷ نیت

۲۴٫۷ نیت

۵٫۶۶ نیت

۸۴

۷۶٫۵

۴٫۳

۹۹٫۷

۲٫۶

۷۷٫۸

۳٫۶

استلث GS77

۳۰۴ نیت

۱۶ نیت

--

--

۸۹٫۸

۳٫۹

۱۰۰

۳٫۵

۹۹٫۶

۲٫۵

اچ‌پی اسپکتر ۱۶ اینچی ۲۰۲۲

۴۴۶٫۵ نیت

۲۶ نیت

۰

۹۶٫۵

۲٫۴

۱۵۰٫۸

۵٫۱

۱۱۱٫۳

۲٫۳

مک‌بوک ایر ۲۰۲۲

۴۴۷ نیت

۰٫۱ نیت

۰٫۶۵ نیت

۶۹۳

۷۳٫۵

--

۹۹٫۸

۲٫۵

۷۷٫۵

--

مک‌بوک پرو ۲۰۲۰

۴۳۶ نیت

۰

۰٫۵۵ نیت

۸۵۵

۷۶٫۴

--

۹۹٫۹

۲٫۳

۷۸٫۳

--

*تمامی اعداد ذکرشده در جدول بالا در آزمایشگاه زومیت حاصل شده است.

در اندازه‌گیری‌های من، حداکثر روشنایی صفحه‌نمایش Zephyrus G14، برابر با ۳۳۵ نیت به‌دست آمد که ۱۶۵ نیت کمتر از عدد ادعا‌شده از سوی ایسوس است. این سطح از روشنایی با وجود روکش مات روی صفحه‌نمایش، کافی به‌نظر می‌رسد و خوانایی مناسبی را در محیط‌های مختلف فراهم می‌آورد؛ اما ضعف پنل به توزیع نامناسب روشنایی پس‌زمینه بازمی‌گردد؛ به‌طوری که نیمه‌ی بالایی، حدود ۵۰ نیت روشنایی بیشتری درمقایسه‌با نیمه‌ی پایین پنل دارد و در محیط‌های تاریک، هنگام نمایش تصاویر تیره، نشت نور از گوشه‌های نمایشگر، به‌چشم می‌خورد.

حداکثر روشنایی نه‌چندان چشمگیر زفیروس جی ۱۴ باعث می‌شود تا نسبت کنتراست آن نیز در سطح لپ‌تاپ Zephyrus M16 باشد و پایین‌تر از دستگاه‌هایی همچون مک‌بوک پرو M1 یا سرفیس پرو قرار گیرد. نقطه‌ضعف دیگر دستگاه را نیز حداقل‌روشنایی ۱۷ نیتی‌اش می‌دانم که باعث می‌شود تا هنگام کار با لپ‌تاپ در محیط‌های تاریک، فشار زیادی روی چشمانتان باشد.

ساندکلاد با ASUS Zephyrus G14 2022

براساس بررسی‌های من، صفحه‌نمایش لپ‌تاپ زفیروس جی ۱۴، کل فضای رنگی DCI P3 و ۹۰ درصد از فضای AdobeRGB را پوشش می‌دهد. دقت رنگ‌های تولیدی در فضای DCI P3 مناسب به‌نظر می‌آید؛ اما تمایل نسبی به رنگ‌های سرد به‌چشم می‌خورد.

لپ‌تاپ Zephyrus G14 از ترکیب چهار اسپیکر بهره می‌برد که صدا را به سمت زیر دستگاه پرتاب می‌کنند؛ ایسوس می‌گوید اسپیکرهای مدل ۲۰۲۲ تا ۸۰ درصد حجم صدای بیشتری درمقایسه‌با گذشته تولید می‌کنند و با فناوری Dolby Atmos سازگاری دارند. تجربه‌ی صوتی جی ۱۴ مناسب ارزیابی می‌شود؛ اما باید توجه داشته باشید که اسپیکرها بلندی صدای شگفت‌انگیزی ندارند و بیس‌های کوبنده‌ای را نیز تولید نمی‌کنند.

عملکرد و عمر باتری Zephyrus G14

تمامی پیکره‌بندی‌های Zephyrus G14 2022 با پردازنده‌ی نسل ششمی AMD Ryzen 9 6900HS و حافظه‌ی ذخیره‌سازی یک ترابایتی SSD به‌فروش می‌رسند؛ تفاوت‌ها را گرافیک و مقدار رم رقم می‌زنند. ما قوی‌ترین پیکره‌بندی زفیروس جی ۱۴ را با گرافیک RX 6800S و ۳۲ گیگابایت رم DDR5-4800 در اختیار داشتیم؛ درحالی‌که می‌توان دستگاه را با گرافیک ضعیف‌تر RX 6700S و ۱۶ گیگابایت رم نیز سفارش داد.

بازی با ASUS Zephyrus G14 2022

توجه داشته باشید که در تمامی مدل‌های Zephyrus G14، دستگاه از دو استیک رم DDR5-4800 استفاده می‌کند؛ یکی از استیک‌ها روی بُرد لحیم شده؛ اما دیگری از نوع قابل ارتقای SO-DIMM است؛ بدین‌ترتیب در صورت خرید مدل ۱۶ گیگابایتی، می‌توانید یکی از استیک‌ها را از ۸ به ۱۶ گیگابایت تغییر داده و مجموع رم را به ۲۴ گیگابایت ارتقا دهید.

تراشه‌ی Ryzen 9 6900HS چهارمین پردازنده‌‌ی پرقدرت موبایل در نسل ششم AMD به‌شمار می‌آید. این پردازنده از معماری +Zen3 بهره می‌برد، با لیتوگرافی نسبتا قدیمی N6 شرکت تایوانی TSMC تولید می‌شود و AMD توان طراحی حرارتی آن را ۳۵ وات عنوان می‌کند که به‌مراتب پایین‌تر از توان +۴۵ واتی سری HX است.

کار حرفه ای با ASUS Zephyrus G14 2022

Ryzen 9 6900HS از ۸ هسته با پشتیبانی از ۱۶ رشته‌ی پردازشی قدرت می‌گیرد که با فرکانس پایه‌ و توربوی ۳۳۰۰ و ۴۹۰۰ مگاهرتز کار می‌کنند، هسته‌های CPU را ۱۲ واحد محاسباتی با معماری RDNA2 و فرکانس ۲۴۰۰ مگاهرتز همراهی می‌کنند که AMD مجموع آن‌ها را گرافیک یکپارچه‌ی Radeon 680M می‌نامد. این پردازنده در مجموع از ۵۱۲ کیلوبایت کش L1 و ۴ مگابایت کش L2 به‌همراه ۱۶ مگابایت کش L3 استفاده می‌کند.

طبیعتاً ایسوس در لپ‌تاپ گیمینگ خود صرفاً به گرافیک یکپارچه‌ی Radeon 680M اتکا ندارد و برای ارائه‌ی تجربه‌ی بازی مطلوب، دستگاه ۱۴ اینچی‌اش را با یکی از دو پردازنده‌ی گرافیکی مجزای RX 6800S و RX 6700S به‌فروش می‌رساند. ما لپ‌تاپ Zephyrus G14 را با گرافیک قدرتمندترِ 6800S برای بررسی در اختیار داشتیم.

نمای جلویی ASUS Zephyrus G14 2022

پردازنده‌ی گرافیکی RX 6800S در دل خود ۱۱٫۱ میلیارد تراشه دارد، از ۳۲ واحد محاسباتی شامل ۲۰۴۸ پردازنده‌ی جریان (معادل هسته‌های CUDA در دنیای ای‌ام‌دی) و ۶۴ واحد ROP بهره می‌برد و با فرکانس کاری ۱۹۷۵ مگاهرتز به توان محاسباتی ۹٫۲۲ ترافلاپسی روی اعداد FP32 دست می‌یابد. پردازنده‌ی RX 6800S را ۸ گیگابایت حافظه‌ی GDDR6 با پهنای باند حداکثری ۲۵۶ گیگابایت‌برثانیه همراهی می‌کند. ای‌ام‌دی توان مصرفی گرافیکش را ۱۰۰ وات اعلام کرده است.

عملکرد Zephyrus G14 در بنچمارک‌ها

همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره کردم؛ لپ‌تاپ Zephyrus G14 2022 در تمامی نسخه‌ها از فضای ذخیره‌سازی یک ترابایتی SSD استفاده می‌کند؛ بررسی‌های من نشان می‌دهد که این ماژول به دست شرکت Micron ساخته شده است و از رابط NVMe PCIe Gen 4.0 استفاده می‌کند.

عملکرد حافظه‌ی ذخیره‌سازی Zephyrus G14

مدل‌ها/عملکرد

حافظه‌ی ذخیره‌سازی

نرخ خواندن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

زفیروس G14 2022

یک ترابایت SSD

۳۶۱۷٫۴۷

۲۸۳۱٫۸۵

اچ‌پی اسپکتر x360 16

یک ترابایت SSD

۶۳۸۸٫۶۹

۴۹۰۸٫۴۴

ایسوس Flow Z13

یک ترابایت SSD

۲۹۰۷٫۶۹

۱۵۱۵٫۸۱

زفیروس M16 2022

یک ترابایت SSD

۶۶۳۰٫۷۶

۵۰۱۴٫۶۷

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

لپ‌تاپ ۱۴ اینچی Zephyrus G14 ایسوس به‌نسبت دستگاه‌های دیگرِ مجهز به حافظه‌های ذخیره‌سازی مبتنی‌بر PCIe Gen 4.0 عملکرد به‌مراتب ضعیف‌تری را در زمینه‌ی سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی دیتا به‌نمایش می‌گذارد.

لپ‌تاپ Zephyrus G14 به‌موجب نرم‌افزار Armoury Crate ایسوس، چند پروفایل عملکردی شامل Silent، Balanced و Turbo را در اختیار کاربر می‌گذارد؛ ضمن اینکه با حالت Manual آن می‌توان توان مصرفی CPU یا رفتار فن خنک‌کننده‌ی گرافیک را تغییر داد. برای آنکه از نهایت پتانسیل لپ‌تاپ ۱۴ اینچی ایسوس آگاه شویم، در ادامه تمام تست‌های عملکردی را در شرایطی اجرا کرده‌ام که لپ‌تاپ به برق متصل است و روی پروفایل Turbo قرار دارد.

عملکرد Zephyrus G14 در بنچمارک‌ها هنگام اتصال به برق

لپ‌تاپ/بنچمارک

مشخصات فنی

وب‌گردی

عملکرد در گرافیک

عملکرد CPU در رندر

توان محاسباتی CPU

توان محاسباتی GPU

3Dark

CineBench R23

GeekBench 5

GeekBench 5

Speedometer 2.0

TimeSpy

Single

Multi

Single

Multi

OpenCL

DirectX 12

iGPU

dGPU

زفیروس G14 2022

Ryzen 9 6900HS

RX 6800S

۲۳۳

۹۰۷۵

۱۵۳۶

۱۴۲۱۸

۱۵۵۹

۱۰۲۰۸

۳۳۵۲۳

۸۶۷۲۷

مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی ۲۰۲۱

M1 Max

24Core GPU

۳۰۰

--

۱۵۴۹

۱۲۵۰۸

۱۷۷۹

۱۲۷۶۶

۵۰۹۶۳

--

زفیروس M16 2022

Core i9 12900H

RTX 3070 Ti

۲۵۶

۱۰۴۰۱

۱۹۱۴

۱۹۹۴۳

۱۸۸۵

۱۱۷۲۷

--

۱۲۴۴۵۸

استلث GS77

Core i9 12900H

RTX 3070 Ti

۳۱۱

۱۰۲۸۶

۱۸۵۸

۱۸۳۰۴

۱۸۱۰

۱۴۰۴۱

۲۰۵۷۴

۱۱۵۱۳۵

اچ‌پی اسپکتر ۱۶ اینچی ۲۰۲۲

Core i7 1260P

Arc A370M

۱۸۷

۳۴۵۶

۱۷۵۳

۱۰۶۸۶

۱۷۲۲

۸۳۰۷

۱۶۰۰۱

۳۰۴۳۱

مک‌بوک ایر ۲۰۲۲

M2

8Core GPU

۴۰۵

--

۱۵۷۷

۸۴۷۶

۱۹۱۵

۸۹۴۲

۲۳۶۲۹

--

مک‌بوک پرو ۲۰۲۰

M1

8Core GPU

۲۰۹

--

۱۵۱۲

۷۷۷۸

۱۷۲۹

۷۶۷۰

۱۹۱۹۴

--

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

پردازنده‌ی Ryzen 9 6900HS در لپ‌تاپ Zephyrus G14، در زمینه‌ی رندر، بیش‌از ۱۰ درصد سریع‌تر از M1 Max و بالغ‌بر ۳۰ درصد ضعیف‌تر از پردازنده‌ی پرقدرت Core i9 12900H در لپ‌تاپ Zephyrus M16 عمل می‌کند؛ درحالی‌که در پردازش‌های محاسباتی همچون فشرده‌سازی یا رمزگذاری، با اختلاف ۲۰ درصدی از دو رقیب خود بازمی‌ماند.

در سوی دیگر میدان، پردازنده‌ی گرافیکی RX 6800S در زمینه‌ی پردازش‌های گرافیکی، حدود ۱۰ درصد و در پردازش‌های محاسباتی بالغ‌بر ۳۰ درصد از گرافیک RTX 3070Ti در لپ‌تاپ Zephyrus M16 ضعیف‌تر عمل می‌کند؛ البته در زمینه‌ی محاسبات، شاهد برتری ۷۰ درصدی گرافیک AMD بر پردازنده‌ی گرافیکی ۲۴ هسته‌ای M1 Max اپل هستیم.

عمر باتری Zephyrus G14

لپ‌تاپ Zephyrus G14 انرژی موردنیازش را از طریق باتری ۷۶ وات‌ساعتی تأمین می‌کند که به نسبت ابعاد دستگاه، باتری نسبتاً حجیمی به‌شمار می‌آید. تایوانی‌ها همراه لپ‌تاپ، آداپتور ۲۴۰ واتی در اختیار کاربر قرار می‌دهند که ظرف ۳۰ دقیقه، می‌تواند ۵۰ درصد از ظرفیت باتری را شارژ کند؛ ضمن اینکه می‌توانید در استفاده‌های روزمره، از یک شارژر ۱۰۰ واتی USB-C نیز برای شارژ لپ‌تاپ و گوشی هوشمندتان استفاده کنید.

ایسوس اطلاعات دقیقی در مورد شارژدهی زفیروس جی ۱۴ ارائه نمی‌دهد و صرفاً عمر باتری آن را تحسین‌برانگیز اعلام می‌کند؛ اما بررسی‌های من نشان از شارژدهی مأیوس‌کننده‌ی لپ‌تاپ ۱۴ اینچی تایوانی‌ها دارند.

عمر باتری Zephyrus G14 در برابر لپ‌تاپ‌های دیگر

لپ‌تاپ/آزمایش

پروفایل عملکردی

سخت‌افزار

نمایشگر

ظرفیت باتری

پخش آفلاین ویدئو

کاربری روزمره

پردازنده و گرافیک

ابعاد، وضوح و نرخ نوسازی

وات‌ساعت

720p Video

PCMark 10

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

زفیروس G14 2022

Performance Mode

Ryzen 9 6900HS

RX 6800S

۱۴ اینچ و ۱۲۰ هرتز

۱۶۰۰ × ۲۵۶۰ پیکسل

۷۶

۵:۵۰

۴:۰۳

مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی ۲۰۲۱

--

M1 Max

24Core GPU

۱۴٫۲ اینچ و ۱۲۰ هرتز

۱۹۶۴ × ۳۰۲۴ پیکسل

۷۰

۱۸:۱۴

--

زفیروس M16 2022

Performance Mode

Core i9 12900H

RTX 3070Ti

۱۶ اینچ و ۱۶۵ هرتز

۱۲۰۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

۹۰

۹:۱۴

۷:۲۰

استلث GS77

Balanced

Core i9 12900H

RTX 3070Ti

۱۷٫۳ اینچ و ۲۴۰ هرتز

۱۴۴۰ × ۲۵۶۰ پیکسل

۹۹٫۹

۸:۰۶

۷:۰۴

اچ‌پی اسپکتر ۱۶ اینچی ۲۰۲۲

Best Performance

Core i7 1260P

Arc A370M

۱۶ اینچ و ۶۰ هرتز

۲۴۰۰ × ۳۸۴۰ پیکسل

۸۳

۸:۲۰

۹:۳۰

مک‌بوک ایر ۲۰۲۲

--

M2

8Core GPU

۱۳٫۶ اینچ و ۶۰ هرتز

۱۶۶۴ × ۲۵۶۰ پیکسل

۵۲٫۶

۱۴:۱۱

--

مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی ۲۰۲۰

--

M1

8Core GPU

۱۳٫۳ اینچ و ۶۰ هرتز

۱۶۰۰ × ۲۵۶۰ پیکسل

۵۸٫۲

۱۶:۴۷

--

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

در شرایطی که نرخ نوسازی روی ۱۲۰ هرتز، روشنایی روی ۲۰۰ نیت و پروفایل عملکردی روی Performance قرار دارد، زفیروس جی ۱۴ در بهترین حالت نزدیک به ۶ ساعت ویدیو پخش می‌کند و حدود ۴ ساعت در استفاده‌ی روزمره دوام می‌آورد که درمقایسه‌با دستگاه قدرتمندترِ Zephyrus M16، آمار ناامیدکننده‌ای به‌شمار می‌‌آید.

چنانچه نرخ نوسازی روی ۶۰ هرتز و پروفایل عملکردی روی ضعیف‌ترین حالت ممکن، یعنی Silent باشد، دستگاه ۶ ساعت و ۱۰ دقیقه ویدیو پخش می‌کند و ۴ ساعت و ۳۰ دقیقه در استفاده‌ی روزمره دوام می‌آورد.

عملکرد Zephyrus G14 در بازی‌ها

لپ‌تاپ Zephyrus G14 از MUX Switch بهره می‌برد؛ بدین‌مفهوم که می‌توان برای دستیابی به نرخ‌های فریم بالاتر، پردازنده‌ی گرافیکی یکپارچه را به‌طور کامل از مدار خارج ساخت و نمایشگر را به‌طور مستقیم به پردازنده‌ی گرافیکی مجزای دستگاه متصل کرد. برهمین اساس، در نتایج جدول زیر، برای پی‌بردن به نهایت قدرت زفیروس جی ۱۴ در بازی‌ها، پردازنده‌ی گرافیکی یکپارچه را از مدار خارج کرده‌ام.

عملکرد Zephyrus G14 در بازی‌ها

بازی/عملکرد

تنظیمات گرافیکی

نرخ فریم میانگین در وضوح QHD

نرخ فریم میانگین در وضوح 1080p

Ashes of the Singularity

Crazy Graphics

۶۲ فریم‌برثانیه

۶۵ فریم‌برثانیه

Cyberpunk 2077

Ultra Quality

۵۷ فریم‌برثانیه (RT off)

۷۸ فریم‌برثانیه (RT off)

FarCry 6

Ultra Quality

۷۱ فریم‌برثانیه

۹۰ فریم‌برثانیه

Forza Horizon 5

Extreme Graphics

۶۰ فریم‌برثانیه

۷۵ فریم‌برثانیه

Gears 5

Ultra Graphics

۶۷ فریم‌برثانیه

۱۰۱ فریم‌برثانیه

Red Dead Redemption 2

Ultra Graphics

۶۴ فریم‌برثانیه

۱۱۰ فریم‌برثانیه

Red Dead Redemption 2

Medium Graphics iGPU

۳۸ فریم‌برثانیه

--

*تمامی بازی‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

لپ‌تاپ ۱۴ اینچی ایسوس عملکرد بسیار خوبی را در بازی‌ها به‌نمایش می‌گذارد؛ در عموم بازی‌ها با وضوح QHD و بالاترین تنظیمات گرافیکی می‌توان به نرخ حدود ۶۰ فریم‌برثانیه رسید؛ درحالی‌که در وضوح 1080p، نرخ فریم برخی بازی‌ها حتی به ۱۰۰ فریم‌برثانیه نیز می‌رساند؛ البته دستگاه عملکرد مطلوبی در زمینه‌ی رهگیری پرتو (Ray Tracing) ندارد؛ به‌‌عنوان مثال با رهگیری پرتوی Medium در وضوح QHD، نرخ فریم میانگین بازی Cyberpunk 2077 از ۵۷ به ۳۵ فریم‌برثانیه کاهش می‌یابد.

عملکرد Zephyrus G14 در نرم‌افزارهای حرفه‌ای

پردازنده‌ی ۸ هسته‌ای Ryzen 9 6900HS در نرم‌افزار محاسباتی MATLAB حریف Core i9-12900H نمی‌شود و با اختلاف ۱۵ درصدی به آن می‌بازد؛ اما با اختلاف ۴۵ درصدی از M1 Max بهتر عمل می‌کند.

Zephyrus G14 2022 MATLAB
عملکرد لپ‌تاپ در نرم‌افزار متلب

در نرم‌افزار طراحی صنعتی SOLIDWORKS، لپ‌تاپ ۱۴ اینچی ایسوس عملکرد مطلوبی را از خود به‌نمایش می‌گذارد و پابه‌پای رقیب قدرتمندش با گرافیک RTX 3070Ti و پردازنده‌ی Core i9-12900H می‌آید.

Zephyrus G14 2022 SOLIDWORKS
عملکرد لپ‌تاپ در نرم‌افزار سالیدورکس

ضعف سیستم مدیریت فایل ویندوز و معماری Ryzen 9 6900HS باعث می‌شود تا زفیروس جی ۱۴ در کامپایل کدهای پایتون روی پاورشل، حریف مک‌بوک پرو M1 Max نشود؛ اما به‌مدد قابلیت WSL، می‌توان از برکات لینوکس روی ویندوز بی‌نصیب نماند و از عملکردی در سطح لپ‌تاپ‌های گران‌قیمت اپل بهره برد.

Zephyrus G14 2022 Python
عملکرد لپ‌تاپ در کامپایل کدهای پایتون

گرافیک RX 6800S به‌اندازه‌ی گرافیک‌های انویدیا با نرم‌افزار Blender سازگاری ندارد و همان‌طور که مشاهده می‌کنید، با اختلاف بالغ‌بر ۷۵ درصد، از رقیب خود RTX 3070Ti جا می‌ماند.

Zephyrus G14 2022 Blender
عملکرد لپ‌تاپ در نرم‌افزار Blender

بسیاری از موتورهای رندرگیری نظیر V-Ray با گرافیک‌های AMD سازگاری ندارند و همان‌طور که مشاهده می‌کنید گرافیک RX 6800S لپ‌تاپ Zephyrus G14 در رندرگیری GPU-محور با اختلاف ۸۰ درصدی از RTX 3070Ti جا می‌ماند؛ اگر در نرم‌افزار حرفه‌ای‌تان از موتور V-Ray استفاده می‌کنید، توصیه می‌کنم سراغ مدل‌های مجهز به گرافیک انویدیا بروید.

Zephyrus G14 2022 V-Ray
عملکرد لپ‌تاپ در موتور رندرگیری V-Ray

در نرم‌افزار فوتوشاپ، لپ‌تاپ Zephyrus G14 خودی نشان می‌دهد و رقبای گران‌قیمت و بالارده‌ای همچون Zephyrus M16 و مک‌بوک پرو M1 Max را از پیش‌رو برمی‌دارد.

Zephyrus G14 2022 Photoshop
عملکرد لپ‌تاپ در نرم‌افزار فتوشاپ

در نرم‌افزار پریمیر پرو، ضعف پردازنده و گرافیک‌های AMD بار دیگر نمایان می‌شود؛ لپ‌تاپ زفیروس جی ۱۴ چه در زمینه‌ی پخش ویدیوهای 4K مالتی‌کمرا، چه خروجی‌گرفتن از پروژه‌ها، بسیار ضعیف‌تر از زفیروس M16 و مک‌بوک پرو M1 Max عمل می‌کند.

Zephyrus G14 2022 Premiere Pro
عملکرد لپ‌تاپ در نرم‌افزار پریمیر پرو

عملکرد سیستم خنک‌کننده Zephyrus G14

ایسوس می‌گوید محفظه‌ی بخار به‌کاررفته در سیستم خنک‌کننده‌ی زفیروس جی ۱۴ به انتقال بهتر حرارت کمک می‌کند و فضا را برای انتقال ۲۵ وات حرارت بیشتر فراهم می‌سازد؛ از طرف دیگر، براساس ادعای تایوانی‌ها، استفاده از فلز مایع روی سطح تراشه‌ی CPU و GPU به‌جای خمیر حرارتی رایج، به ۱۴ برابر رسانایی حرارتی بهتر و ۱۰ درجه‌ی سلسیوس، حرارت کمتر در CPU انجامیده است.

لپ‌تاپ ۱۴ اینچی زفیروس جی ۱۴ از ۲ فن خنک‌کننده بهره می‌برد؛ هوای خنک از دریچه‌های زیرین لپ‌تاپ وارد می‌شود و هوای داغ نیز از لبه‌های کناری و بالایی (در مجاورت ضلع پایینی نمایشگر) به سمت بیرون پرتاب می‌شود.

برای آنکه ذهنیت مناسبی از رفتار CPU و GPU زفیروس جی ۱۴ تحت بارهای پردازشی سنگین داشته باشید، با پروفایل‌های عملکردی Turbo و Performance، در حالت‌های متصل به پریز برق و با باتری، پردازش‌های سنگین CPU-محور و گرافیکی را به‌ترتیب به‌مدت ۳۰ دقیقه و ۲۰ دقیقه روی این لپ‌تاپ اجرا کرده‌ام، شما می‌توانید نتایج را در نمودارهای زیر مشاهده کنید.

در شرایطی که پروفایل عملکرد روی Turbo قرار دارد و لپ‌تاپ به پریز برق متصل است، پردازنده به‌طور مداوم با فرکانس حدودی ۴۲۰۰ مگاهرتز کار می‌کند؛ اما روی پروفایل Performance، در هر دو حالت متصل به برق و با باتری، فرکانس پردازنده به‌طور پایدار روی ۳۶۰۰ مگاهرتز قرار دارد. AMD فرکانس پایه‌ی Ryzen 9 6900HS را ۳۳۰۰ مگاهرتز عنوان می‌کند؛ پس لپ‌تاپ ایسوس، فرکانس را ۳۰۰ تا ۹۰۰ مگاهرتز فراتر از عدد اعلامی ای‌ام‌دی نگه می‌دارد.

Zephyrus G14 2022 CPU Clock
فرکانس پردازنده در پردازش‌های سنگین

زفیروس جی ۱۴ در پروفایل عملکردی توربو، به‌طور مداوم حدود ۸۴ وات به Ryzen 9 6900HS پمپاژ می‌کند؛ اما روی پروفایل Performance، توان مصرفی در محدوده‌ی ۵۰ وات قرار می‌گیرد، نکته‌ی جالب‌توجه آن است که افزایش ۶۰ درصدی توان مصرفی در حالت Turbo، عملکرد پردازنده را فقط ۱۵ درصد بهبود می‌دهد!

Zephyrus G14 2022 CPU Power
توان مصرفی پردازنده در پردازش‌های سنگین

روی پروفایل عملکردی توربو، دمای داغ‌ترین هسته‌ی پردازنده به حدود ۹۵ درجه‌ی سلسیوس می‌رسد؛ موضوعی که دمای بدنه را به طرز آزاردهنده‌ای افزایش می‌دهد و صدای فن‌ها را نیز به‌شدت بالا می‌برد؛ اما در پروفایل Performance، دمای داغ‌ترین نقطه‌ی پردازنده، در محدوده‌ی ۸۰ درجه‌ی سلسیوس باقی می‌ماند.

Zephyrus G14 2022 CPU Temp
دمای داغ‌ترین هسته‌ی پردازنده در پردازش‌های سنگین

در پروفایل عملکردی Turbo، پردازنده‌ی گرافیکی مجزای زفیروس جی ۱۴، با فرکانس ۲۳۰۰ مگاهرتز آغاز به‌کار می‌کند؛ اما سرانجام در محدوده‌ی ۲۰۰۰-۲۱۰۰ مگاهرتز پایدار می‌شود. چنانچه در حالت متصل به برق، پروفایل Performance را انتخاب کنید، فرکانس در دقایق ابتدایی، فراتر از ۱۵۰۰ مگاهرتز است؛ سپس در محدوده‌ی ۱۴۰۰-۱۵۰۰ مگاهرتز نوسان می‌کند؛ درحالی‌که در وضعیت Unplugged، فرکانس همواره در محدوده‌ی ۱۶۰۰ مگاهرتز باقی می‌ماند.

Zephyrus G14 2022 GPU Clock
فرکانس گرافیک در پردازش‌های سنگین

پردازنده‌ی گرافیکی در پروفایل Turbo، طی چند دقیقه‌ی ابتدایی ۱۰۰ وات و در دقایق بعدی بین ۸۵ تا ۹۰ وات مصرف می‌کند؛ در پروفایل Performance، توان مصرفی به مدت دو دقیقه در محدوده‌ی ۸۵-۹۰ وات قرار می‌گیرد، سپس در حدود ۶۰ وات پایدار می‌شود؛ اما با جدا کردن لپ‌تاپ از پریز برق، توان مصرفی گرافیک به‌طور پایدار، در محدوده‌ی ۵۰-۵۵ وات نوسان می‌کند.

Zephyrus G14 2022 GPU Power
توان مصرفی گرافیک در پردازش‌های سنگین

در پروفایل Turbo، دمای داغ‌ترین نقطه‌ی گرافیک، همواره حدود ۱۰۰ درجه‌ی سلسیوس است و به‌همین دلیل، بدنه‌ی دستگاه نیز به‌شدت داغ می‌شود و از فن‌ها صدای نسبتا آزاردهنده‌ای به‌گوش می‌رسد؛ اما در پروفایل Performance، بالاترین دمای گرافیک، در محدوده‌ی ۸۰-۸۵ درجه‌ی سلسیوس قرار می‌گیرد.

Zephyrus G14 2022 GPU Temp
دمای داغ‌ترین نقطه‌ی گرافیک در پردازش‌های سنگین

تفاوت عملکرد در حالت متصل به برق و با باتری

متأسفانه سطح بهره‌وری و نسبت عملکرد به توان مصرفی، حتی در نسل ششم پردازنده‌های Ryzen با لیتوگرافی TSMC N6 نیز پاشنه‌ی آشیل پردازنده‌های AMD محسوب می‌شود.

مقایسه‌ی بهره‌وری Ryzen 9 6900HS با بهترین تراشه‌های حال حاضر بازار

تراشه/بنچمارک

توان مصرفی

امتیاز عملکرد

نسبت عملکرد به توان مصرفی

تک‌هسته‌ای

چندهسته‌ای

تک‌هسته‌ای

چندهسته‌ای

تک‌هسته‌ای

چندهسته‌ای

Ryzen 9 6900HS

۲۸ وات

۸۴ وات

۱۵۳۶

۱۴۲۱۸

۵۴

۱۶۹

M1 Max

۷ وات

۲۸ تا ۳۰ وات

۱۵۴۹

۱۲۵۰۸

۲۲۱

۴۳۱

Core i9 12900H

۲۹ وات

۹۰ تا ۱۳۰ وات

۱۹۱۴

۱۹۹۴۳

۶۶

۱۸۱

M2

۸ وات

۲۰ تا ۲۱ وات

۱۵۷۹

۸۷۳۰

۱۹۷

۴۲۶

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

بررسی‌های من نشان می‌دهد که پردازنده‌ی Ryzen 6900HS در پردازش‌های تک هسته‌ای برای آنکه به عملکرد هم‌سطح M1 Max، دست یابد، ۴ برابر آن، توان مصرف می‌کند، از سوی دیگر در پردازش‌های چندهسته‌ای نیز برای دستیابی به حدود ۱۰ درصد عملکرد بهتر، بالغ‌بر ۱۸۰ درصد، مصرف توان بالاتری دارد!

عملکرد لپ‌تاپ Zephyrus G14 در حالت متصل به برق و با باتری

وضعیت لپ‌تاپ

۳۰ دقیقه پردازش سنگین با CPU

اجرای بازی Red Dead Redemption 2 QHD

امتیاز اولیه

امتیاز نهایی

نرخ فریم

متصل به برق

۱۴۲۱۸

۱۴۰۸۱

۶۴

با باتری

۱۲۵۶۱

۱۲۳۰۱

۳۷

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

توان مصرفی بالای قطعات، باعث می‌شود تا لپ‌تاپ زفیروس جی ۱۴ نتواند با باتری، عملکردی هم‌سطح حالتی داشته باشد که به پریز برق متصل است؛ بررسی‌های من نشان می‌دهد که عملکرد پردازنده و گرافیک در حالت Unplugged به‌ترتیب ۱۵ و ۴۵ درصد ضعیف‌تر از حالت Plugged است.

جمع‌بندی و مقایسه Zephyrus G14 با رقبا

در دنیای لپ‌تاپ‌های ویندوزی، یافتن دستگاهی که بتواند سخت‌افزار قدرتمندی را در قالب بدنه‌ای جمع‌وجور و کامپکت با وزن سبک در اختیار کاربر بگذارد، بیشتر به مأموریتی غیرممکن می‌ماند؛ اما تایوانی‌ها توانسته‌اند تا حدود بسیار زیادی از این مأموریت سربلند بیرون بیایند.

نمای پشتی ASUS Zephyrus G14 2022

لپ‌تاپ Zephyrus G14 در دل بدنه‌ای که تنها یک کیلو و ۷۰۰ گرم وزن دارد، صفحه‌نمایش ۱۴ اینچی ۱۶:۱۰ و QHD، پردازنده‌ی ۸۰ و گرافیک ۱۰۰ واتی، اسپیکرهای چهارتایی و کیبوردی بسیار کارآمد را ارائه می‌دهد؛ مجموعه‌ای که امکان اجرای اغلب بازی‌های AAA، با بالاترین تنظیمات گرافیکی، وضوح QHD و نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه فراهم می‌آورد.

زفیروس جی ۱۴ با وجود تمام نقاط قوتش، ضعف‌هایی نیز دارد؛ لپ‌تاپ کامپکت ایسوس در پردازش‌های سنگین به‌شدت داغ می‌شود و شارژدهی آن در کاربری‌های روزمره چنگی به دل نمی‌زند؛ از طرف دیگر برچسب قیمتی ۷۰ میلیون تومانی، این لپ‌تاپ را مقابل دستگاه‌های قدرتمندتری همچون Zephyrus M16 یا Legion 5 Pro قرار می‌دهد.

شما می‌توانید برای خرید لپ‌تاپ Zephyrus G14 یا بسیاری لپ‌تاپ‌های دیگر، به فروشگاه آداک مراجعه کنید.

نکات مثبت

  • طراحی جمع‌وجور و بدنه‌ی خوش‌ساخت
  • اجرای نرم اکثر بازی‌های QHD
  • قدرت پردازشی بسیار خوب
  • درگاه‌های متنوع و کارآمد
  • تجربه‌ی تایپ عالی

نکات منفی

  • داغ‌شدن بیش‌از حد بدنه
  • شارژدهی محدود
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات