نمایی از مک بوک پرو M1 Max روی میز

بررسی مک‌بوک پرو M1 Max؛ عالی برای نیمی از حرفه‌ای‌ها

چهارشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۰
مطالعه 25 دقیقه
بررسی مک بوک پرو M1 Max؛ لپ تاپ اپل با طراحی چشم‌نواز و مهندسی خیره‌کننده که لزوما نمی‌تواند پاسخ‌گوی نیاز تمام کاربران حرفه‌ای باشد.
تبلیغات

مک‌بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی را می‌توان یک اثر هنری و یک شاهکار مهندسی دانست که سرها را به سوی خود برمی‌گرداند و نگاه‌ها را خیره می‌کند؛ اما هیچ‌کدام از این توصیف‌ها بدین مفهوم نیست که هر کاربر حرفه‌ای فارغ از ماهیت حرفه‌ی خود می‌تواند لپ‌تاپ اپل را برای خرید برگزیند؛ حتی اگر قیمت نجومی آن، اشک را در چشمانمان جاری نمی‌ساخت.

برای پی‌بردن به ویژگی‌ها و قابلیت‌های مک‌بوک پرو و عملکرد آن در کاربری‌های مختلف، در ادامه با بررسی مک‌بوک پرو M1 Max همراه زومیت باشید.

مک‌بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی را می‌توان با تراشه‌ی M1 Pro و M1 Max خریداری کرد که هریک از این تراشه‌ها، بسته به مدل لپ‌تاپ ممکن است از پردازنده‌ی ۸ یا ۱۰ هسته‌ای و گرافیک ۱۴، ۱۶، ۲۴ و ۳۲ هسته‌ای بهره ببرند؛ ما در زومیت مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی با پردازنده‌ی ۱۰ هسته‌ای و گرافیک ۲۴ هسته‌ای M1 Max به‌همراه ۳۲ گیگابایت رم و ۵۱۲ گیگابایت SSD برای بررسی در اختیار داشتیم.

شما می‌توانید برای خرید مک‌بوک پرو یا سایر محصولات اپل، به فروشگاه سافتپل مراجعه کنید.

بررسی ویدیویی مک بوک پرو M1 Max

لطفا با تماشای بررسی ویدیویی مک بوک پرو M1 Max در یوتیوب، از زومیت حمایت کنید.

طراحی و کیفیت ساخت مک بوک پرو M1 Max

مک‌بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی را به‌نوعی می‌توان ادای احترام اپل به گذشته‌ی خویش دانست. لبه‌های انحنادار و غیرگونیایی مک‌بوک‌های جدید در همان نگاه نخست، حس نوستالژی را در وجودمان به قلیان می‌اندازد و طراحی نسل دوم لپ‌تاپ‌های اپل را به ذهنمان متبادر می‌سازد؛ لپ‌تاپی که نزدیک به ۱۵ سال پیش رونمایی شد.

درست‌مانند آنچه از دستگاه‌های اپل انتظار داریم، مک‌بوک پرو بسیار خوش‌ساخت و جذاب است؛ کل بدنه‌ی دستگاه از بلوک آلومینیومی ماشین‌کاری‌شده‌ای ساخته شده و تمام قطعات آن با دقت و ظرافت فوق‌العاده بالایی روی هم سوار شده‌اند؛ به‌طوری‌که در حالت بسته، گویی با همان بلوک یک‌تکه‌ی آلومینیوم سروکار داریم.

مک بوک پرو M1 Max در حالت بسته

راهکار اپل در ماشین‌کاری بدنه از بلوک‌های آلومینیومی باعث می‌شود تا مک‌بوک پرو ساختار چِگالی داشته باشد؛ چنین حسی را از کمتر دستگاهی می‌توان گرفت؛ حتی سرفیس‌های مایکروسافت و سری اسپکتر HP نیز که از نظر کیفیت ساخت، تنه به تنه‌ی مک‌بوک می‌زنند، به این اندازه قرص و محکم نیستند.

مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی با ابعاد ۱۵٫۵ × ۲۱۲٫۲ × ۳۱۲٫۷ میلی‌متری و وزن یک کیلو و ۵۹۰ گرمی‌اش، فقط ۸ درصد از مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی بزرگ‌تر و ۱۹۰ گرم از آن سنگین‌تر است؛ درحالی‌که ضخامت تفاوت فاحشی درمقایسه‌با مک‌بوک پرو اقتصادی اپل ندارد. حمل روزمره‌ی لپ‌تاپ ۱۴ اینچی اپل با چنین ابعاد جمع‌وجور و وزن معقولی، هیچ چالشی را برای کاربر به‌بار نمی‌آورد.

به‌لطف توزیع جرم منطقی و مکانیزم کارآمد لولا، درِ مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی، بدون سُر خوردن یا بلندشدن پایه، به‌راحتی با یک دست باز می‌شود. از طرف دیگر لولا بسیار مقاوم است و هنگام کار با لپ‌تاپ یا تکان‌خوردن آن، باعث جابه‌جایی یا لرزش صفحه‌نمایش نمی‌شود.

کوپرتینونشین‌ها با کم‌کردن عرض حاشیه‌های اطراف نمایشگر و کارگذاری وب‌کم درون بریدگی نسبتا مرتفعی، موفق شده‌اند تا در بدنه‌ی جمع‌وجور مک‌بوک پرو، پنلی ۱۴٫۲ اینچی جای دهند؛ از طرف دیگر، چهار گوشه‌ی نمایشگر نیز گِرد شده‌اند تا هم با طراحی انحنادار مک‌بوک، هم با زبان طراحی آیپدها، هم‌خوانی بیشتری داشته باشد. کل نمای جلویی، شامل حاشیه‌ها و خود پنل صفحه‌نمایش را محافظ شیشه‌ای یکپارچه‌ای پوشانده که پوشش آن نه مات و نه خیلی براق است و به خوانایی صفحه‌نمایش کمک می‌کند.

ناچ نمایشگر مک بوک پرو M1 Max

انتظار داشتیم تا درون بریدگی نمایشگر، علاوه‌بر وب‌کم، ماژول FaceID نیز برای احراز هویت مبتنی‌بر تشخیص چهره وجود داشته باشد؛ اما متأسفانه چنین نیست و صرفاً باید به رضایتمندی از ارتقا وضوح وب‌کم از 720p به 1080p بسنده کنیم. مورد دلگرم‌کننده‌ی دیگر، به برابری ارتفاع بریدگی نمایشگر با نوار استتوس macOS بازمی‌گردد؛ پس بریدگی مک‌بوک پرو به فضای مربوط به نرم‌افزارها یا محتوای در حال پخش تجاوز نمی‌کند.

ناگفته نماند که چنانچه نرم‌افزاری را در حالت تمام‌صفحه اجرا کنید، کل نوار استتوس به رنگ مشکی درمی‌آید تا بدین‌ترتیب و به‌لطف مشکی عمیق پنل miniLED دستگاه، حس یک‌دستی حاشیه‌ی بالایی به کاربر القا شود. در مجموع بریدگی مک بوک پرو در دنیای واقعی به‌اندازه‌ی تصاویر آزاردهنده نیست و پس از مدت کوتاهی، کاملاً به وجود آن عادت می‌کنید.

رنگ‌بندی مک‌بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی به‌اندازه‌ی مک‌بوک ایر ۲۰۲۲ متنوع نیست؛ درست‌مانند مدل پایه‌ی ۱۳ اینچی، این لپ‌تاپ‌ها را تنها می‌توان در رنگ‌های نقره‌ای و خاکستری سفارش داد. توصیه می‌کنیم برای نمایان‌نبودن آثار خردگی و زدگی در استفاده‌های طولانی‌مدت، لپ‌تاپ اپل را در رنگ نقره‌ای تهیه کنید.

کیبورد، ترک‌پد و درگاه‌های مک‌بوک پرو M1 Max

طراحان اپل کلیدها و سینی کیبورد مک‌بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی را به‌رنگ مشکی انتخاب کرده‌اند؛ بدین‌ترتیب کنتراست جالبی میان کیبورد و باقی بخش‌های بدنه ایجاد شده که از نظر من بر جذابیت دستگاه افزوده است؛ البته برخی از دوستانم در تحریریه‌ی زومیت با من هم‌نظر نیستند و ترجیح می‌دادند تا سینی کیبورد به رنگ بدنه باشد.

کیبورد مک‌بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی جزو بهترین نمونه‌هایی است که تاکنون در بررسی‌های زومیت تجربه کرده‌ایم؛ چینش کلیدها با آنچه در مک‌بوک ایر ۲۰۲۲ دیده‌ایم تفاوتی ندارد؛ بنابراین به‌سادگی و بعد از مدت کوتاهی، به تایپ‌کردن با دستگاه عادت خواهید کرد. کلیدها عمق حرکتی معقول و بازخورد بسیار خوشایندی دارند و نشت نور پس‌زمینه نیز اطراف آن‌ها به هیچ‌وجه چشمگیر نیست.

حسگر اثرانگشت مک بوک پرو M1 Max

کمی پایین‌تر از کیبورد، ترک‌پد بسیار بزرگ مک بوک پرو خودنمایی می‌کند که بخش چشم‌گیری از محل استراحت دست را دراختیار دارد. ترک‌‌پد فضای بسیار مناسبی برای اجرای ژست‌های حرکتی چند انگشتی دراختیار کاربر قرار می‌دهد. حرکت انگشت روی پوشش شیشه‌ای آن به‌نَرمی صورت می‌پذیرد و تأخیر بین حرکت انگشت و نشانگر ماوس بسیار ناچیز است. ترک‌پد غول‌آسای مک‌بوک پرو را می‌توان نمونه‌ی ایده‌آلی دانست که انتظار داریم سایر لپ‌تاپ‌ها به سطح آن نزدیک شوند.

ترک‌پد به‌‌لطف موتور تپتیکی خود از ارتعاش خطی برای شبیه‌سازی کلیک استفاده می‌کند؛ به‌طوری که فرایند کلیک روی تمام سطح آن یکسان است و برخلاف لپ‌تاپ‌های ویندوزی، کلیدهای مجزایی در نیمه‌ی پایین یا بالای ترک پد برای انجام کلیک راست یا چپ وجود ندارد. سیستم فیدبک لامسه‌ای مک‌بوک پرو امکان اجرای کلیک محکم‌تر موسوم به «Force Touch» برای اجرای دستورها خاصی، نظیر عقب یا جلو کشیدن فیلم در آیتونز و مرور کوتاه یک فایل در Finder را نیز فراهم می‌کند.

پورت‌های سمت چپ مک بوک پرو M1 Max از نمای کناری
پورت‌های سمت راست مک بوک پرو M1 Max از نمای کناری

پنج سال پس از آن که اپل با حذف درگاه‌های کارآمدی چون HDMI و کارت حافظه‌ی SD شجاعت خود را به رخ جهانیان کشید، در سال ۲۰۲۱ بار دیگر آن‌ها را به مک‌بوک پرو بازگرداند. لپ‌تاپ‌های حرفه‌ای اپل اکنون مجموعه‌ی مناسبی از درگاه‌ها را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

مک‌بوک پرو در مجموع سه درگاه USB 4 با پشتیبانی از Thunderbolt 4 و Power Delivery و DisplayPort، یک درگاه کارت حافظه‌ی SDXC، یک درگاه HDMI 2.0 و یک جک هدفون ۳٫۵ میلی‌متری با پشتیبانی از هدفون‌های حرفه‌ای امپدانس‌بالا در اختیار کاربر می‌گذارد که در دو لبه‌ی چپ و راست قرار گرفته‌اند.

اپل با مک‌بوک پرو ۲۰۲۱، درگاه مغناطیسی MagSafe را نیز بازگرداند تا کاربر برای شارژ لپ‌تاپ، ناگذیر به اشغال یکی از درگاه‌های USB 4 نباشد. لپ‌تاپ‌های مجهز به تراشه‌ی M1 Pro بالغ‌بر ۲ مانیتور اکسترنال 6K و یک مانیتور 4K را به‌طور هم‌زمان پشتیبانی می‌کنند؛ درحالی‌که برای مدل‌های M1 Max تعداد مانیتورهای 6K به ۳ افزایش می‌یابد.

انتظار داشتیم تا لپ‌تاپ گران‌قیمت اپل به‌جای HDMI 2.0 از استاندارد HDMI 2.1 پشتیبانی کنند تا قابلیت انتقال سیگنال 4K و ۱۲۰ هرتز را داشته باشند؛ اما در عمل چنین نیست و نرخ نوسازی محدود به ۶۰ هرتز است.

صفحه‌نمایش و اسپیکر مک‌بوک پرو M1 Max

صفحه‌نمایش مک‌بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی، چشم‌نوازترین بخش از آن‌ها است؛ لپ‌تاپ‌های گران‌قیمت اپل از فناوری miniLED در نمایشگرهایشان استفاده می‌کنند؛ بدین‌مفهوم که به‌جای ردیفی از LEDها در لبه‌ی نمایشگر، تعداد زیادی از LED-های ریز به‌طور گروه‌بندی‌شده در پسِ پنل جای گرفته‌اند و وظیفه‌ی نورپردازی موضعی را برعهده دارند تا در نهایت پنل LCD دستگاه، رفتاری مشابه OLED داشته باشد.

حاشیه‌های نمایشگر مک بوک پرو M1 Max
کیبورد مک بوک پرو M1 Max

مک‌بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی تنها لپ‌تاپ‌های دنیا با پنل miniLED نیستند؛ چرا که هم‌اکنون دستگاه‌های ویندوزی مانند MSI Creator و ASUS Flow X16 از چنین پنل‌هایی بهره می‌برند؛ اما باید توجه داشته باشید که در حال حاضر، مک‌بوک پرو بیشترین تعداد miniLED را در پنل خود دارد. مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی ۸۰۴۰ چراغ miniLED را در پسِ پنل خود دارد؛ درحالی‌که پنل ۱۶ اینچی ایسوس از ۲۰۴۸ چراغ miniLED میزبانی می‌کند.

عملکرد صفحه‌نمایش مک‌بوک ایر M2 دربرابر لپ‌تاپ‌های دیگر

لپ‌تاپ / آزمایش

تصویر سفید

تصویر مشکی

نسبت کنتراست

AdobeRGB

sRGB

DCI-P3

حداکثر روشنایی

حداقل روشنایی

میانگین روشنایی

Native

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

مک بوک پرو M1 Max

۴۵۵٫۲۵ نیت

(۱۴۹۷ نیت HDR)

۰

۰

۸۵

--

۱۲۱٫۶

--

۹۷٫۳

۲٫۵

زفیروس M16 2022

۴۷۷ نیت

۲۴٫۷ نیت

۵٫۶۶ نیت

۸۴٫۲۷

۷۶٫۵

۴٫۳

۹۹٫۷

۲٫۶

۷۷٫۸

۳٫۶

استلث GS77

۳۰۴ نیت

۱۶ نیت

--

--

۸۹٫۸

۳٫۹

۱۰۰

۳٫۵

۹۹٫۶

۲٫۵

اچ‌پی اسپکتر ۱۶ اینچی ۲۰۲۲

۴۴۶٫۵ نیت

۲۶ نیت

۰

۹۶٫۵

۲٫۴

۱۵۰٫۸

۵٫۱

۱۱۱٫۳

۲٫۳

مک‌بوک ایر ۲۰۲۲

۴۴۷ نیت

۰٫۱ نیت

۰٫۶۵ نیت

۶۹۳

۷۳٫۵

--

۹۹٫۸

۲٫۵

۷۷٫۵

--

مک‌بوک پرو ۲۰۲۰

۴۳۶ نیت

۰

۰٫۵۵ نیت

۸۵۵

۷۶٫۴

--

۹۹٫۹

۲٫۳

۷۸٫۳

--

*تمامی اعداد ذکرشده در جدول بالا در آزمایشگاه زومیت حاصل شده است.

در پنل ۱۹۶۴ × ۳۰۲۴ پیکسلیِ مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی، چراغ‌های miniLED به ۲۰۱۰ منطقه‌ی نوردهی چهارتایی تقسیم شده‌اند و هریک از آن‌ها مسئولیت روشن‌سازی هر بلوک ۵۵ × ۵۵ پیکسلی را برعهده دارد؛ درحالی‌که برای لپ‌تاپ Flow X16، هریک از مناطق چهارتایی miniLED، در پسِ بلوک‌های ۹۰ × ۹۰ پیکسلی قرار دارند؛ بنابراین لپ‌تاپ اپل کنترل بهتر و دقیق‌تری روی نور پس‌زمینه دارد و مشکی عمیق‌تری را با هاله‌ی خفیف‌تری در مجاورت سوژه‌های روشن تولید می‌کند.

مک‌بوک پرو در اندازه‌گیری‌های ما با دقت ۰٫۰۱ نیت، توانست رنگ مشکی را با روشنایی صفر نیت تولید کند و برهمین اساس، لپ‌تاپ گران قیمت اپل کنتراست بسیار بالایی را ارائه می‌دهد؛ به‌طوری که کنتراست و عمق رنگ مشکی آن را کم‌وبیش در سطح پنل‌های OLED می‌دانیم؛ بدون آنکه نگران بروز پدیده‌ی Burn-in باشیم.

کار با مک بوک پرو M1 Max

نسخه‌ی ۱۴ اینچی مک‌بوک پرو در زمینه‌ی حداقل روشنایی نیز فوق‌العاده ظاهر می‌شود؛ به‌طوری که دستگاه روشنایی‌سنج زومیت با دقت ۰٫۰۱ نیت، حداقل روشنایی آن را برابر صفر نیت اندازه می‌گیرد؛ بنابراین مک‌بوک پرو در محیط‌های تاریک نیز هوای چشم‌هایتان را دارد!

اپل می‌گوید پنل ۱۴٫۲ اینچی مک‌بوک پرو هنگام نمایش محتوای SDR (محتوای عادی، مانند محیط سیستم‌عامل یا وب) و محتوای HDR، به‌ترتیب قابلیت دستیابی به روشنایی بیشینه‌ی ۵۰۰ و ۱۶۰۰ نیت را دارد‍؛ اندازه‌گیری‌های ما روشنایی SDR و HDR را به‌ترتیب ۴۵۵ و ۱۴۹۷ نیتی نشان می‌دهند که به ادعای اپل بسیار نزدیک هستند؛ بدین‌ترتیب مک‌بوک پرو هم در حالت عادی، خوانایی فوق‌العاده‌ای دارد، هم تجربه‌ی فوق‌العاده‌ای از تماشای ویدئوی HDR را دراختیارتان می‌گذارد.

مک‌بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی قابلیت نمایش یک میلیارد رنگ را دارند و به‌گفته‌ی اپل کل فضای رنگی وسیع DCI P3 را پوشش می‌دهند؛ مک‌بوک پرو در تولید رنگ‌ها نیز اپل را روسفید می‌کند؛ چرا که اندازه‌گیری‌های ما نشان می‌دهد مک‌بوک پرو فضاهای sRGB و DCI P3 را به‌طور کامل و بیش‌از ۸۵ درصد از فضای AdobeRGB را با دقتی بالا و دمای متعادل پوشش می‌دهد.

لپ‌تاپ ۱۴ اینچی اپل از ترکیب ۶ اسپیکر برای تولید استفاده می‌کند و ووفرهای آن نیز به‌طور ۲ به ۲ در خلاف جهت همدیگر نصب شده‌اند تا از لرزش بدنه‌ی دستگاه جلوگیری شود. مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی از بهترین اسپیکرهایی بهره می‌برد که تاکنون در لپ‌تاپ‌ها بررسی کرده‌ایم؛ از حجم صدا گرفته تا شفافیت و تفکیک فرکانس‌های مختلف و کوبندگی بیس‌ها، مک‌بوک پرو در تمامی شاخص‌ها عالی عمل می‌کند.

عملکرد و عمر باتری مک‌بوک پرو M1 Max

برخلاف انتظارهای اولیه‌مان، اپل در سال ۲۰۲۲ از خانواده‌ی M2، تراشه‌ی بالارده‌ای را برای به‌کارگیری در لپ‌تاپ‌های ۱۴ و ۱۶ اینچی خود معرفی نکرد و ترجیح داد تا معرفی نسل جدید لپ‌تاپ‌هایش را تا سال ۲۰۲۳ به‌تعویق بیاندازد؛ در هر صورت مک‌بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی ۲۰۲۱ با تراشه‌ی M1 Pro یا M1 Max به‌فروش می‌رسد؛ اما تفاوت‌ها به همین دو نام خلاصه نمی‌شود؛ چراکه خودِ هریک از دو تراشه نیز انواع متفاوتی دارند.

چندوظیفگی با مک بوک پرو M1 Max

مانند آنچه از Apple Silicon سراغ داریم، تراشه‌های سری M1 Pro و M1 Max نیز واحدهای CPU، GPU، NPU، انکُدرهای اختصاصی ویدیو، کنترلر نمایشگر و I/O به‌همراه حافظه‌ی یکپارچه‌ی DRAM را در دل خود دارند؛ تراشه‌های بالارده‌ی اپل به‌ترتیب از ۳۳٫۷ و ۵۷ میلیارد ترانزیستور تشکیل شده‌اند و با لیتوگرافی ۵ نانومتری TSMC تولید می‌شوند.

پارامترها/تراشه

Apple M1

Apple M1 Pro

Apple M1 Max

فرآیند ساخت

۵ نانومتری N5

TSMC

۵ نانومتری TSMC

۵ نانومتری TSMC

CPU

۴ هسته‌ی ۳٫۲ گیگاهرتزی Firestorm

۴ هسته‌ی ۲٫۰ گیگاهرتزی Icestorm

۶ یا ۸ هسته‌ی ۳٫۲ گیگاهرتزی Firestorm

۲ هسته‌ی ۲٫۰ گیگاهرتزی Icestorm

۸ هسته‌ی ۳٫۲ گیگاهرتزی Firestorm

۲ هسته‌ی ۲٫۰ گیگاهرتزی Icestorm

حافظه‌ی کش

۱۲ مگابایت کش اشتراکی L2 و ۳۲۰ کیلوبایت کش L1 برای هریک از هسته‌های Firestorm

۴ مگابایت کش اشتراکی L2 و ۱۹۲ کیلوبایت کش L1 برای هریک از هسته‌های Icestorm

۱۲ مگابایت کش سیستمی برای کل تراشه

۲۴ مگابایت کش اشتراکی L2 و ۳۲۰ کیلوبایت کش L1 برای هریک از هسته‌های Firestorm

۴ مگابایت کش اشتراکی L2 و ۱۹۲ کیلوبایت کش L1 برای هریک از هسته‌های Icestorm

۳۲ مگابایت کش سیستمی برای کل تراشه

۲۴ مگابایت کش اشتراکی L2 و ۳۲۰ کیلوبایت کش L1 برای هریک از هسته‌های Firestorm

۴ مگابایت کش اشتراکی L2 و ۱۹۲ کیلوبایت کش L1 برای هریک از هسته‌های Icestorm

۳۲ مگابایت کش سیستمی برای کل تراشه

باس حافظه

۱۲۸ بیت

۲۵۶ بیت

۵۱۲ بیت

DRAM

۸ یا ۱۶ گیگابایت رم LPDDR4x-4266

۱۶ یا ۳۲ گیگابایت رم LPDDR5-6400

۳۲ یا ۶۴ گیگابایت رم LPDDR5-6400

پهنای باند حافظه

بالغ‌بر ۶۸٫۲ گیگابایت‌برثانیه

۲۰۰ گیگابایت‌برثانیه

۴۰۰ گیگابایت‌برثانیه

GPU

۷ یا ۸ هسته‌ی پردازش گرافیکی

بالغ‌بر ۱۰۲۴ واحد محاسبات منطقی

۶۴ واحد مدیریت بافت

۳۲ واحد رندر خروجی

۱۴ یا ۱۶ هسته‌ی پردازش گرافیکی

بالغ‌بر ۲۰۴۸ واحد محاسبات منطقی

۱۲۸ واحد مدیریت بافت

۶۴ واحد رندر خروجی

۲۴ یا ۳۲ هسته‌ی پردازش گرافیکی

بالغ‌بر ۴۰۹۶ واحد محاسبات منطقی

۲۵۶ واحد مدیریت بافت

۱۲۸ واحد رندر خروجی

توان محاسباتی FP32 گرافیک

۲٫۶ ترافلاپس

۵٫۲ ترافلاپس

۱۰٫۴ ترافلاپس

جدول مشخصات فنی تراشه‌های سری M1 اپل

ضعیف‌‌ترین مدل مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی از تراشه‌ی M1 Pro با پردازنده‌ی ۸ هسته‌ای، گرافیک ۱۴ هسته‌ای در کنار ۱۶ گیگابایت رم و ۵۱۲ گیگابایت SSD استفاده می‌کند؛ درحالی‌که گران‌قیمت‌ترین مدل آن از تراشه‌ی M1 Max با پردازنده‌ی ۱۰ هسته‌ای، گرافیک ۳۲ هسته‌ای در کنار ۶۴ گیگابایت رم و ۸ ترابایت SSD قدرت می‌گیرد.

عملکرد مک‌بوک پرو در بنچمارک‌ها

ما لپ‌تاپ مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی را با تراشه‌ی M1 Max، گرافیک ۲۴ هسته‌ای، ۳۲ گیگابایت رم LPDDR5-6400 و ۵۱۲ گیگابایت SSD بررسی کردیم که در واقع یکی از قدرتمندترین نسخه‌های مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی به‌حساب می‌آید. در جدول زیر می‌توانید عملکرد حافظه‌ی ذخیره‌سازی SSD دستگاه را در برابر لپ‌تاپ‌های دیگر اپل مشاهده کنید.

عملکرد حافظه‌ی ذخیره‌سازی مک‌بوک پرو M1 Max در برابر مک‌بوک‌های دیگر

مدل‌ها/عملکرد

حافظه‌ی ذخیره‌سازی

نرخ خواندن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی M1 Max

۵۱۲ گیگابایت SSD

۴۴۱۳٫۴۴

۴۲۵۹٫۸۴

مک‌بوک ایر M2

۲۵۶ گیگابایت SSD

۱۰۵۴٫۷۲

۲۳۷۵٫۶۸

مک‌بوک پرو M2

۲۵۶ گیگابایت SSD

۹۸۶٫۳۷

۲۲۷۳٫۲۸

مک‌بوک پرو M1

۲۵۶ گیگابایت SSD

۲۳۳۴٫۷۲

۲۵۱۹٫۰۴

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

پیش‌از آنکه به‌سراغ عملکرد مک‌بوک پرو M1 Max در نرم‌افزارهای کاربردی و حرفه‌ای برویم، اجازه دهید تا به‌کمک بنچمارک‌های نرم‌افزاری، چشم‌اندازی از توان پردازشی خام دستگاه را ترسیم کنیم و بتوانیم آن را با لپ‌تاپ‌های دیگر مقایسه کنیم.

عملکرد مک‌بوک پرو M1 Max در بنچمارک‌ها

لپ‌تاپ/بنچمارک

مشخصات فنی

وب‌گردی

عملکرد در گرافیک

عملکرد CPU در رندر

توان محاسباتی CPU

توان محاسباتی GPU

3Dark

CineBench R23

GeekBench 5

GeekBench 5

Speedometer 2.0

TimeSpy

Single

Multi

Single

Multi

OpenCL

DirectX 12

iGPU

dGPU

مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی ۲۰۲۱

M1 Max

24Core GPU

۳۰۰

--

۱۵۴۹

۱۲۵۰۸

۱۷۷۹

۱۲۷۶۶

۵۰۹۶۳

--

زفیروس M16 2022

Core i9 12900H

RTX 3070 Ti

۲۵۶

۱۰۴۰۱

۱۹۱۴

۱۹۹۴۳

۱۸۸۵

۱۱۷۲۷

--

۱۲۴۴۵۸

استلث GS77

Core i9 12900H

RTX 3070 Ti

۳۱۱

۱۰۲۸۶

۱۸۵۸

۱۸۳۰۴

۱۸۱۰

۱۴۰۴۱

۲۰۵۷۴

۱۱۵۱۳۵

اچ‌پی اسپکتر ۱۶ اینچی ۲۰۲۲

Core i7 1260P

Arc A370M

۱۸۷

۳۴۵۶

۱۷۵۳

۱۰۶۸۶

۱۷۲۲

۸۳۰۷

۱۶۰۰۱

۳۰۴۳۱

مک‌بوک ایر ۲۰۲۲

M2

8Core GPU

۴۰۵

--

۱۵۷۷

۸۴۷۶

۱۹۱۵

۸۹۴۲

۲۳۶۲۹

--

مک‌بوک پرو ۲۰۲۰

M1

8Core GPU

۲۰۹

--

۱۵۱۲

۷۷۷۸

۱۷۲۹

۷۶۷۰

۱۹۱۹۴

--

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

مک‌بوک پرو M1 Max در تجربه‌ی وب‌گردی کم‌وبیش با دستگاه‌های مجهز به پردازنده‌های نسل دوازدهمی سری H هم‌سطح عمل می‌کند؛ اما برتری ۳۵ درصدی مک‌بوک ایر M2 به دستگاه‌ گران‌قیمت اپل در این زمینه، بسیار جالب توجه است. به‌نظر می‌رسد که کوپرتینونشین‌ها در خانواده‌ی M2، باز هم تراشه‌هایشان را برای وب‌گردی بهینه کرده‌اند.

اجرای بازی روی مک بوک پرو M1 Max

پردازنده‌ی Core i9-12900H به‌بهای مصرف توان به‌مراتب بیشتر، M1 Max را با اختلاف فاحش ۶۰ درصدی در رندرهای CPU-محور (بنچمارک CineBench R23) پشت‌سر می‌گذارد؛ اما توان محاسباتی (بنچمارک GeekBench) پردازنده‌ی مرکزی M1 Max در عین بهینگیِ مصرف توان، هم‌سطح پردازنده‌ی اینتل است.

هرچه پردازنده‌ی مرکزی M1 Max در پردازش‌های محاسباتی کارآمد ظاهر می‌شود، گرافیک آن به‌همان میزان، ضعیف‌تر از رقبا ظاهر می‌شود. گرافیک M1 Max در محاسبات عمومی (بنچمارک GeekBench GPU) بالغ‌بر ۶۰ درصد ضعیف‌تر از RTX 3070 Ti عمل می‌کند؛ البته طبیعتا نباید تفاوت توان مصرفی را فراموش کنیم.

عمر باتری مک‌بوک پرو

مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی مانند سایر لپ‌تاپ‌های اخیر اپل با تراشه‌های Apple Silicon شارژدهی شگفت‌انگیزی دارد. این لپ‌تاپ از پنل ۱۲۰ هرتزی با وضوح ۱۹۶۴ × ۳۰۲۴ پیکسلی و باتری ۷۰ وات‌ساعتی استفاده می‌کند؛ اما دو برابرِ لپ‌تاپ ویندوزی با صفحه‌نمایش کم‌وضوح‌تر و باتری حجیم‌تر ویدیو پخش می‌کند!

عمر باتری مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی در برابر لپ‌تاپ‌های دیگر

لپ‌تاپ/آزمایش

پروفایل عملکردی

سخت‌افزار

نمایشگر

ظرفیت باتری

پخش آفلاین ویدئو

کاربری روزمره

پردازنده و گرافیک

ابعاد، وضوح و نرخ نوسازی

وات‌ساعت

720p Video

PCMark 10

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی ۲۰۲۱

--

M1 Max

24Core GPU

۱۴٫۲ اینچ و ۱۲۰ هرتز

۱۹۶۴ × ۳۰۲۴ پیکسل

۷۰

۱۸:۱۴

--

زفیروس M16 2022

Balanced

Core i9 12900H

RTX 3070Ti

۱۶ اینچ و ۱۶۵ هرتز

۱۲۰۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

۹۰

۹:۱۴

۷:۲۰

استلث GS77

Balanced

Core i9 12900H

RTX 3070Ti

۱۷٫۳ اینچ و ۲۴۰ هرتز

۱۴۴۰ × ۲۵۶۰ پیکسل

۹۹٫۹

۸:۰۶

۷:۰۴

اچ‌پی اسپکتر ۱۶ اینچی ۲۰۲۲

Best Performance

Core i7 1260P

Arc A370M

۱۶ اینچ و ۶۰ هرتز

۲۴۰۰ × ۳۸۴۰ پیکسل

۸۳

۸:۲۰

۹:۳۰

مک‌بوک ایر ۲۰۲۲

--

M2

8Core GPU

۱۳٫۶ اینچ و ۶۰ هرتز

۱۶۶۴ × ۲۵۶۰ پیکسل

۵۲٫۶

۱۴:۱۱

--

مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی ۲۰۲۰

--

M1

8Core GPU

۱۳٫۳ اینچ و ۶۰ هرتز

۱۶۰۰ × ۲۵۶۰ پیکسل

۵۸٫۲

۱۶:۴۷

--

عمر باتری بسیار خوب مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی صرفا محدود به پخش ویدیو نمی‌شود؛ چرا که در کاربری‌های روزمره نیز به‌راحتی می‌تواند یک روز کاری را پشت‌سر بگذارد و کماکان چند ساعتی را نیز برای وب‌گردی و تماشای ویدیو، همراهی‌تان کند!

کاربر درحال کار با مک بوک پرو M1 Max

اپل نسخه‌ی ۸ هسته‌ای مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی با تراشه‌ی M1 Pro را به‌همراه شارژر ۶۷ واتی به‌فروش می‌رساند؛ اما مدل‌های مجهز به نسخه‌ی ۱۰ هسته‌ای M1 Pro یا تراشه‌ی M1 Max را به‌طور پیش‌فرض با شارژر پرتوان‌ترِ ۹۶ واتی عرضه می‌کند. شارژر مک‌بوک پرو به درگاه مغناطیسی MagSafe متصل می‌شود؛ اما شما می‌توانید به‌جای شارژر خود لپ‌تاپ، شارژر ۹۶ واتی USB-C را نیز به دلخواه به یکی از پورت‌های USB-C دستگاه نیز متصل کنید.

عملکرد سیستم خنک‌کننده مک‌بوک پرو

لپ‌تاپ مک‌بوک پرو M1 Max چه در حالت متصل به برق، چه با باتری، عملکرد یکسانی را با CPU خود به‌نمایش می‌گذارد؛ بررسی ما نشان می‌دهد که پردازنده‌ی مرکزی ۱۰ هسته‌ای M1 Max در پردازش‌های چند هسته‌ای بین ۲۸ تا ۳۰ به‌طور میانگین مصرف می‌کند و گاهی نیز صعودهایی را به ۳۱ وات نیز تجربه می‌کند.

نمودار توان مصرفی CPU در مک‌بوک پرو M1 Max

پردازنده‌ی مرکزی M1 Max در پردازش‌های چندهسته‌ای به‌طور مداوم و پایدار، هسته‌های پرقدرت و کم‌مصرف خود را به‌ترتیب با فرکانس حدود ۳ و ۲ گیگاهرتز به‌کار می‌گیرد.

نمودار فرکانس هسته‌های پرقدرت مک‌بوک پرو M1 Max
نمودار فرکانس هسته‌های کم‌مصرف مک‌بوک پرو M1 Max

همان‌طور که در نمودار زیر نیز مشاهده می‌کنید، دمای داغ‌ترین نقطه‌ی پردازنده‌ی مرکزی، گاهی به ۱۰۴ درجه‌ی سلسیوس نیز می‌رسد و در مجموع، در محدوده‌ی ۱۰۰ درجه‌ی سلسیوس باقی می‌ماند.

نمودار دمای پردازنده‌ی مرکزی مک‌بوک پرو M1 Max

سرعت چرخش فن‌ها، در مواقعی که CPU زیر بار پردازشی سنگینی قرار دارد تا ۵۲۰۰ دور بر دقیقه می‌رسد؛ اما صدای فن‌ها به هیچ‌وجه در سطح لپ‌تاپ‌های گران‌قیمت آزاردهنده نیست و از سوی دیگر، حرارت غیرقابل‌تحملی نیز روی سطح بدنه‌ی لپ‌تاپ حس نمی‌شود.

نمودار سرعت فن‌ها در پردازش سنگین پردازنده‌ی مرکزی مک‌بوک پرو M1 Max

رفتار مک‌بوک پرو در پردازش‌های سنگین گرافیک‌محور کمی با پردازش‌های CPUمحور متفاوت است؛ مادامی‌که شارژ باتری به زیر ۵۰ درصد نرسیده، دستگاه درست‌مانند حالت متصل به برق بین ۲۸ تا ۳۵ وات مصرف می‌کند؛ اما در سطوح پایین‌تر باتری، توان مصرفی تا ۲۳ وات نیز پایین می‌آید و این موضوع، در افت عملکرد گرافیک نمود می‌یابد.

نمودار توان مصرفی گرافیک مک‌بوک پرو M1 Max

در حالت متصل به برق و باتری ۱۰۰ درصد، گرافیک مک‌بوک پرو با فرکانس ۱۱۰۰ تا حدود ۱۳۰۰ مگاهرتز کار می‌کند؛ اما با رسیدن باتری به زیر ۵۰ درصد، فرکانس تا ۱۰۴۰ مگاهرتز نیز کاهش می‌یابد.

نمودار فرکانس گرافیک مک‌بوک پرو M1 Max

دمای گرافیک مک‌بوک پرو در پردازش‌های سنگین به عدد ناخوشایند ۱۰۱-۱۰۲ درجه‌ی سلسیوس نیز می‌رسد؛ اما به‌طور پایدار در محدوده‌ی ۹۶ درجه‌ی سلسیوس نوسان می‌کند که حرارت غیرقابل‌تحملی را روی بدنه به‌وجود نمی‌آورد.

نمودار دمای گرافیک مک‌بوک پرو M1 Max

فن‌های مک‌بوک پرو در پردازش‌های سنگین گرافیک‌محور سریع‌تر از پردازش‌های CPU-محور می‌چرخند؛ همان‌طور که مشاهده می‌کنید، زیر ۱۰۰ ثانیه طول می‌کشد تا مک‌بوک پرو فن‌های خود را به‌کار بیندازد و سپس سرعت آن‌ها را به‌تدریج به ۶۰۰۰ دور بر دقیقه برساند.

نمودار سرعت فن‌های مک‌بوک پرو M1 Max

تفاوت عملکرد در حالت متصل به برق و با باتری

مک‌بوک پرو M1 Max لزوما سریع‌ترین پردازنده یا قدرتمندترین گرافیک را در میان لپ‌تاپ‌های بازار ندارد؛ اما آنچه این لپ‌تاپ را خاص می‌کند، بهره‌وری بسیار بالای آن است؛ همان‌طور که ملاحظه می‌کنید نسبت عملکرد به توان مصرفی M1 Max با اختلاف فاحشی، رقبای اینتل و AMD را از پیش‌رو برمی‌دارد.

مقایسه‌ی بهره‌وری M1 Max با بهترین تراشه‌های حال حاضر بازار

تراشه/بنچمارک

توان مصرفی

امتیاز عملکرد

نسبت عملکرد به توان مصرفی

تک‌هسته‌ای

چندهسته‌ای

تک‌هسته‌ای

چندهسته‌ای

تک‌هسته‌ای

چندهسته‌ای

M1 Max

۷ وات

۲۸ تا ۳۰ وات

۱۵۴۹

۱۲۵۰۸

۲۲۱

۴۳۱

Core i9 12900H

۲۹ وات

۹۰ تا ۱۳۰ وات

۱۹۱۴

۱۹۹۴۳

۶۶

۱۸۱

Ryzen 9 6900HS

۲۸ وات

۸۴ وات

۱۵۳۶

۱۴۲۱۸

۵۴

۱۶۹

M2

۸ وات

۲۰ تا ۲۱ وات

۱۵۷۹

۸۷۳۰

۱۹۷

۴۲۶

بهره‌وی بسیار بالای M1 Max به مک‌بوک پرو اجازه می‌دهد تا چه در حالت متصل به برق، چه با باتری، عملکرد کم‌وبیش یکسانی را در اختیار کاربر قرار دهد.

عملکرد لپ‌تاپ مک‌بوک پرو M1 Max در حالت متصل به برق و با باتری

وضعیت لپ‌تاپ

۳۰ دقیقه پردازش سنگین با CPU

۲۰ دقیقه پردازش سنگین با گرافیک

امتیاز اولیه

امتیاز نهایی

امتیاز اولیه

امتیاز نهایی

متصل به برق

۱۲۵۰۸

۱۲۱۳۶

۱۴۹۷۷

۱۴۱۹۹

با باتری

۱۲۳۸۴

۱۲۳۷۰

۱۴۹۱۱

۱۳۲۰۰

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، پردازنده‌ی مرکزی مک‌بوک پرو مکس چه در حالت متصل به برق، چه با باتری، عملکرد یکسانی را در اختیارتان می‌گذارد؛ اما پردازنده‌ی گرافیکی در حالت اتکا به باتری، بعد از ۲۰ دقیقه، حدود ۱۰ درصد افت عملکرد دارد.

عملکرد مک‌بوک پرو در نرم‌افزارهای حرفه‌ای

مک‌بوک پرو M1 Max عملکرد فوق‌العاده‌ای را در نرم‌افزار پریمیر پرو به‌نمایش می‌گذارد و با اختلاف فاحش ۲۵ تا ۵۰ درصدی، رقبای قدرتمند ویندوزی‌اش را از پیش‌رو برمی‌دارد؛ لپ‌تاپ اپل چه در پلی‌بک مالتی‌کم 4K ProRes، چه گرفتن خروجی از پروژه‌های سنگین، عالی عمل می‌کند.

عملکرد مک‌بوک پرو M1 Max در پریمیر پرو

مک‌بوک پرو در نرم‌افزار فتوشاپ نیز عملکرد بسیار مطلوبی را به‌نمایش می‌گذارد و در پیاده‌سازی افکت‌های مختلف، به مشکلی برنمی‌خورد؛ در تست فتوشاپ زومیت، مک‌بوک پرو با اختلاف ۲۰ درصدی از رقبا جا می‌ماند؛ اما باید توجه داشته باشید که این تست روی فتوشاپ سازگار با Apple Silicon اجرا نمی‌شود و همین موضوع، نتیجه‌ی ضعیف‌تر مک‌بوک پرو را توجیه می‌کند.

عملکرد مک‌بوک پرو M1 Max در فتوشاپ

پهنای باند بسیار زیاد حافظه، دی‌کُدرهای وسیع و فایل‌سیستم یونیکس‌محور مک‌بوک پرو به آن اجازه می‌دهد تا در کاربری‌های برنامه‌نویسی هم عالی ظاهر شود. در آزمون پایتون زومیت که تمام هسته‌های پردازنده را درگیر می‌کند، مک‌بوک پرو توانست با اختلاف ۶۰ درصدی لپ‌تاپ GS77 را پشت‌سر بگذارد؛ اما توجه داشته باشید که به‌لطف ساب‌سیستم لینوکسی (WSL) مایکروسافت، لپ‌تاپ ویندوزی بسیار بهتر از گذشته، در کامپایل کُدها عمل می‌کند و حتی با اختلاف ۳۰ درصدی از سد مک‌بوک عبور می‌کند.

اجرای ویندوز روی مک بوک پرو M1 Max

در هر صورت مک‌بوک پرو اکنون در عموم کاربری‌های برنامه‌نویسی از اندروید گرفته تا iOS یا حتی نسخه‌های جدید .NET می‌تواند گزینه‌ی ایده‌آلی برای کاربر باشد؛ البته اگر قیمت نجومی دستگاه را در نظر نگیریم!

عملکرد مک‌بوک پرو M1 Max در پایتون

یکی از ضعف‌های مک‌بوک پرو را می‌توان ناسازگاری بخش عمده‌ای موتورهای رندرینگ از جمله V-Ray و Arnold با گرافیک‌های یکپارچه‌ی اپل دانست؛ همان‌طور که مشاهده می‌کنید، لپ‌تاپ GS77 با اختلاف ۵۰ درصدی در رندرینگ CPU-محور و اختلاف نجومی ۴۰۰ درصدی در رندرینگ GPU-محور موتور V-Ray از مک‌بوک پرو M1 Max پیش می‌افتد.

عملکرد مک‌بوک پرو M1 Max در موتور V-Ray

با وجود آنکه نرم‌افزار Blender به‌صورت بومی از Apple Silicon‌ پشتیبانی می‌کند و با API گرافیکی METAL نیز سازگاری دارد؛ اما باز هم مک‌بوک پرو در این نرم‌افزار حریف لپ‌تاپ‌های ویندوزی نمی‌شود و با اختلاف ۸۰ درصدی عرصه را به GS77 واگذار می‌کند.

عملکرد مک‌بوک پرو M1 Max در بلندر

نرم‌افزار MATLAB جزو معدود نرم‌افزارهای مهندسی است که در سیستم‌عامل macOS نیز در دسترس کاربران قرار دارد؛ اما بعد از گذشته سه سال، هنوز هم نسخه‌ی بومی آن برای Apple Silicon منتشر نشده و این نرم‌افزار با لایه‌ی مترجم Rosetta روی مک‌های جدید اجرا می‌شود و به‌همین دلیل نیز شاهد ضعف عملکردی ۸۰ درصدی مک‌بوک پرو در برابر رقبای ویندوزی هستیم.

عملکرد مک‌بوک پرو M1 Max در متلب

نرم‌افزار طراحی صنعتی Solidworks برای سیستم‌عامل macOS در دسترس قرار ندارد؛ اما تصمیم گرفتیم تا آن را از طریق نرم‌افزار Parallels و ماشین مجازی ویندوز ۱۱ اجرا کنیم تا متوجه شوید که خرید ناآگاهانه‌ی لپ‌تاپ اپل برای برخی از کاربران ممکن است چه نتایج ناامیدکننده‌‌ای به‌بار بیاورد.

عملکرد مک‌بوک پرو M1 Max در سالیدورکس

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، مک‌بوک پرو با اختلاف ۸۰ درصدی در پردازش‌های CPU-محور و اختلاف ۹۵ درصدی در پردازش‌های گرافیکی، ضعیف‌تر از رقبای ویندوزی ظاهر می‌شود. توجه داشته باشید که برای اجرای سالیدورکس باید چندین لایه‌ی شبیه‌سازی، از جمله شبیه‌سازی x86 روی Windows on ARM را پشت‌سر بگذارید.

نمای کناری مک بوک پرو M1 Max اپل

جمع‌بندی و مقایسه مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی با رقبا

مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی را پکیج کاملی می‌دانیم که مشابه آن را حتی بدون درنظر گرفتن برچسب قیمتی نیز نمی‌توان در میان لپ‌تاپ‌های ویندوزی کنونی بازار یافت؛ دستگاه‌هایی که یا جمع‌وجور، خوش‌ساخت و نه‌چندان کارآمد هستند یا سخت‌افزار پرقدرتی را در دل دستگاهی قطور و با شارژدهی ناامیدکننده ارائه می‌دهد.

مک‌بوک پرو ۱۴ و طبیعتا ۱۶ اینچی، هرآنچه را که از یک لپ‌تاپ انتظار داریم، در اختیارمان می‌گذارد: بدنه‌ی فوق‌العاده باکیفیت و خوش‌ساخت، نمایشگری با روشنایی و دقت بسیار بالا، کیبورد و ترک‌پد کارآمد، اسپیکرهای عالی با صدای فراگیر و کوبنده، شارژدهی عالی و در نهایت سخت‌افزاری که برای تعدادی از کاربری‌های حرفه‌ای، تحت همه‌ی شرایط، عملکردی خیره‌کننده ارائه می‌دهد.

به عبارت «تعدادی از کاربری‌های حرفه‌ای» توجه داشته باشید؛ ترکیب نمایشگر دقیق و شتاب‌دهنده‌های سخت‌افزاری اپل، مک‌بوک پرو را به دستگاه رویایی تدوین‌گران و طراحان گرافیک بدل می‌سازد و ترکیب فایل‌سیستم یونیکس‌محور macOS، رم حجیم، پردازنده‌ی قدرتمند و کیبورد کارآمد لپ‌تاپ به عموم برنامه‌نویس‌ها اجازه می‌دهد تا با ساعت‌ها کُد بزنند و با سرعت بالایی آن‌ها را کامپایل کنند.

طبیعتا کاربری‌های حرفه‌ای به تدوین یا برنامه‌نویسی محدود نیست؛ خیل عظیمی از نرم‌افزارهای مهندسی اصلا برای macOS توسعه داده نشده‌اند و از آنجایی که دیگر از BootCamp و امکان Dual Boot با ویندوز خبری نیست، صرفا می‌توان این نرم‌افزارها را با ماشین مجازی و شبیه‌ساز x86 اجرا کرد.

استفاده از شبیه‌ساز چندلایه باعث می‌شود تا عملکرد نرم‌افزارها به هیچ‌وجه در سطح تجربه‌ی بومی ویندوز نباشد؛ هیچ مهندس حرفه‌ای هم حاضر نخواهد بود تا بیش‌از ۱۰۰ میلیون تومان خرج لپ‌تاپی کند و نرم‌افزارش را در قالب ماشین مجازی به اجرا درآورد.

از طرف دیگر، قشر گیمرها را داریم؛ کاتالوگ بازی‌های موجود برای مک اصلا با دنیای ویندوز قابل قیاس نیست؛ هرچند که به‌لطف آپدیت جدید METAL، تعدادی بازی از جمله Resident Evil Village و No Man's Sky به‌دنیای macOS پا گذاشته‌اند؛ اما خرید لپ‌تاپی گران‌قیمت برای بازی‌کردن چند عنوان محدود با دل‌بستن به وعده‌ای که اپل برای آینده‌ی گیم در پلتفرم خود داده است، به هیچ‌وجه کار معقولی نیست.

دیدگاه شما درباره‌ی مک‌بوک پرو M1 Max چیست؟ آیا آن را لپ‌تاپی ایده‌آل می‌دانید؟ آیا این لپ‌تاپ می‌تواند پاسخ‌گوی کاربری خاص شما باشد؟

شما می‌توانید برای خرید مک‌بوک پرو یا سایر محصولات اپل، به فروشگاه سافتپل مراجعه کنید.

نکات مثبت مک‌بوک پرو M1 Max

  • بهره‌وری فوق‌العاده عملکرد
  • طراحی مدرن و بسیار خوش‌ساخت
  • عملکرد یکسان با یا بدون اتصال برق
  • نمایشگر miniLED بسیار درخشان و دقیق
  • اسپیکرهای بسیار کارآمد با صدای عالی و غنی
  • بازگشت پورت HDMI، درگاه کارت SD و MagSafe

نکات منفی مک‌بوک پرو M1 Max

  • نامناسب برای تعدادی از کاربران حرفه‌ای
  • قیمت بسیار بالا
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات