بررسی لپ‌تاپ اچ‌پی Spectre x360 16

بررسی لپ‌تاپ هیبریدی HP Spectre x360 2022؛ زیبا و همه‌کاره

چهارشنبه ۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۶
مطالعه 27 دقیقه
لپ‌تاپ هیبریدی HP Spectre x360 16 با طراحی زیبا، نمایشگر لمسی و پردازنده قدرتمند، تقریبا از پس هر کاری، اما به‌طور محدود، برمی‌آید.
تبلیغات

اچ‌پی Spectre x360 16 از همان ابتدا، لپ‌تاپ چشمگیری به نظر می‌آید، چراکه تقریبا هیچ لپ‌تاپ تبدیل‌پذیر دیگری در این ابعاد غول‌پیکر ساخته نمی‌شود؛ البته شاید شما نیز بر این عقیده باشید که لپ‌تاپ ۱۶ اینچی برای استفاده در حالت تبلت، چندان مناسب نیست. به‌هرحال، اچ‌پی این گزینه را برای آن عده از کاربرانی که مشکلی با ابعاد بزرگ تبلت ندارند، ارائه داده؛ کاری که هیچ کمپانی دیگری جز اچ‌پی انجام نداده و حتی بزرگ‌ترین لپ‌تاپ تبدیل‌پذیر Dell نیز ۱۵ اینچی است.

شگفتی‌های Spectre x360 تنها در ابعاد منحصر‌به‌فرد آن برای لپ‌تاپ هیبریدی خلاصه نمی‌شود؛ این لپ‌تاپ خوش‌ساخت با بهره‌مندی از نمایشگر OLED لمسی با نسبت‌تصویر ۱۶:۱۰، قلمی که داخل جعبه عرضه می‌شود، وب‌کم ۵ مگاپیکسلی با کیفیتی فوق‌العاده در کنار پردازنده‌ای قدرتمند که سطوحی از کاربری حرفه‌ای را ممکن می‌کند، محصولی تقریبا همه‌کاره به نظر می‌آید.

بررسی ویدیویی اچ‌پی Spectre x360 16

آیا لپ‌تاپ اچ‌پی Spectre x360 16 واقعا می‌تواند نظر تمام کاربران با نیازهای متفاوت‌شان را جلب کند؟ از شما دعوت می‌کنیم با بررسی این لپ‌تاپ جذاب همراه زومیت باشید تا عملکرد آن را در شرایط مختلف ازجمله کاربری حرفه‌ای و اجرای بازی ارزیابی کنیم.

لپ‌تاپ HP Spectre x360 را فروشگاه اینترنتی نوآور برای بررسی دراختیار زومیت قرار داده است.

طراحی و کیفیت ساخت اچ‌پی Spectre x360

بگذارید همین ابتدا صادقانه و عامیانه بگویم؛ لپ‌تاپ Spectre x360 اچ‌پی از نظر طراحی و کیفیت ساخت حرف ندارد! این لپ‌تاپ به محض بیرون آمدن از جعبه، چنان با آن بدنه‌ی آلومینیومی با روکش مات مشکی، نوار براق دورتادور لبه‌ها و طراحی مینیمال و فوق‌العاده پریمیوم خود دلبری کرد که بین همکاران سر اینکه چه کسی بررسی‌اش را بنویسد، دعوا بود!

طراحی لپ‌تاپ HP Spectre x360 16
زومیت

راستش را بخواهید، از طراحی هنرمندانه‌ی این لپ‌تاپ هرچه بگوییم، کم گفته‌ایم. اچ‌پی همواره در طراحی لپ‌تاپ نگاه ریزبینانه‌ای دارد و حتی در لپ‌تاپ‌های گیمینگ، زبان طراحی مینیمال را به طرح‌های پرزرق‌وبرق ترجیح می‌دهد. به‌جرئت می‌توان سری Spectre x360 را اوج مهارت اچ‌پی در طراحی لپ‌تاپ پریمیوم دانست و احتمالا عاملی که بیشترین نقش را در این زیبایی دارد، روکش مات بدنه است که حتی روی ترک‌پد شیشه‌ای و لولاها نیز کشیده شده و ظاهری یک‌دست به لپ‌تاپ بخشیده است؛ لکه و آثار انگشت نیز به‌لطف این روکش چندان به چشم نمی‌آید. تصمیم مهندسان اچ‌پی به خمیده کردن اطراف لپ‌تاپ باعث شده نازک‌تر از ضخامت حدودا ۲ سانتی‌متری‌اش به نظر برسد و گوشه‌های بریده‌ی قسمت بالای لپ‌تاپ نیز شاید در نگاه اول عجیب باشد، اما طراحی هوشمندانه‌ای برای جا دادن پورت در هر دو سمت است.

نمایشگر ۱۶ اینچی برای حالت تبلت زیادی بزرگ است

Spectre x360 همان‌طور که از نامش برمی‌آید، از نوع لپ‌تاپ‌های هیبریدی یا به‌اصلاح ۲-در-۱ است و لولاهای بسیار مقاوم آن اجازه‌ی خم‌شدن نمایشگر تا ۳۶۰ درجه و تبدیل لپ‌تاپ به تبلت را می‌دهند. هرچند در نظر داشته باشید که مدل ۱۶ اینچی این لپ‌تاپ که برای بررسی در اختیار ما بود، با ابعاد ۳۵٫۸ در ۲۴٫۵۳ سانتی‌متر و وزن تقریبا ۲ کیلوگرم، برای استفاده به‌صورت تبلت چندان مناسب نیست و نهایتا بخواهید آن را به حالت خیمه (Tent) روی میز قرار دهید.

اگر قصد دارید از لپ‌تاپ هیبریدی اچ‌پی بیشتر به حالت تبلت استفاده کنید، بهتر است سراغ مدل ۱۴ اینچی با نسبت‌تصویر ۳:۲ بروید؛ البته در نظر بگیرید که مشخصات سخت‌افزاری مدل‌های مختلف سری Spectre x360 با یکدیگر فرق دارد.

نمایشگر لپتاپ هیبریدی HP Spectre x360 16

باز کردن درِ لپ‌تاپ با یک دست به‌لطف توزیع مناسب جرم و مکانیزم کارآمد لولاها، امکان‌پذیر است و لولا‌ها نیز به‌اندازه‌ای مقاوم هستند که هنگام جابه‌جایی‌ یا استفاده از نمایشگر لمسی، موقعیت نمایشگر را حفظ کنند.

ژست‌های لمسی روی نمایشگر فراتر از انتظار عمل کردند و در تمام مدتی که لپ‌تاپ برای بررسی در اختیار ما بود، تقریبا تمام فرامین لمسی به درستی اجرا شدند. من ازجمله افرادی هستم که معتقدند آینده‌ی لپ‌تاپ‌ها، نمایشگرهای لمسی است و وجود لپ‌تاپ‌هایی همچون Spectre x360 مرا به رسیدن این آینده، دلگرم‌تر می‌کند.

عملکرد فراتر از انتظار ژست‌های لمسی

نمایشگر Spectre x360 از قلم پشتیبانی می‌کند و اچ‌پی این لپ‌تاپ را با قلم MPP2.0 در جعبه همراه کرده است که به‌طور مغناطیسی به گوشه‌ی شاسی و سمت راست محل استراحت دست می‌چسبد. عملکرد قلم در بررسی‌های ما قابل‌قبول بود و تاخیر کمی داشت و اگرچه به پای Slim Pen 2 مایکروسافت یا Apple Pencil نمی‌رسد، تجربه‌ی یادداشت‌برداری رضایت‌بخشی را رقم می‌زند.

نرم‌افزار Concepts نیز که به‌طور پیش‌فرض نصب شده، فضای خوبی را برای طراحی و بازی با رنگ‌ها در اختیار کاربر قرار می‌دهد. تا صحبت از اپلیکیشن‌های پیش‌فرض است، اچ‌پی تعداد زیادی از آن‌ها را در دل Spectre x360 قرار داده که احتمالا در دقیقه‌های اولیه راه‌اندازی لپ‌تاپ کمی آزاردهنده باشند و مجبور شوید بخشی از وقت خود را به حذف آن‌ها بگذرانید.

استفاده از قلم HP Spectre x360 16

حاشیه‌های اطراف نمایشگر Spectre x360 به‌طرز دلپذیری باریک‌اند و نوار سیاه بالایی میزبان وب‌کم ۵ مگاپیکسلی با وضوح 1080p است که رنگ‌ها و جزییات را براق و شفاف نشان می‌دهد و فیلتر رتوش پوست صورت نیز اجازه می‌دهد با اعتماد‌به‌نفس کامل در جلسات آنلاین شرکت کنید. اچ‌پی تنظیمات نور و رنگ را در اختیار کاربر قرار می‌دهد تا درجه‌ی آن‌ها را به‌دلخواه تغییر دهید یا حتی فضای پس‌زمینه را محدود کنید. این لپ‌تاپ همچنین به سنسور تشخیص چهره برای سیستم احراز هویت Windows Hello و شاتر الکترونیکی برای حفظ حریم شخصی مجهز شده است که با فشردن کلید دوربین در ردیف بالایی فعال می‌شود.

حاشیه‌های نمایشگر لپتاپ HP Spectre x360 16
لولاهای HP Spectre x360 16
لولاهای لپتاپ HP Spectre x360 16
قلم لپتاپ HP Spectre x360 16

لپ‌تاپ اچ‌پی Spectre x360 هوای خنک را از دریچه‌های زیرین خود می‌گیرد و هوای داغ را ازطریق درچه‌های موجود در لبه‌ی پشتی به‌سمت بیرون هدایت می‌کند؛ در بخش سخت‌افزار درباره‌ی سیستم خنک‌کننده‌ی Spectre x360 بیشتر صحبت خواهیم کرد.

وب‌کم ۵ مگاپیکلسلی با وضوح عالی

مدل ۱۶ اینچی Spectre x360 در دو رنگ مشکی و آبی نفتی موجود است. اگر نظر مرا بخواهید، رنگ مشکی این لپ‌‌تاپ حس‌وحال رسمی‌تری از رنگ آبی دارد و در محیط کار و جلسات اداری، ظاهر حرفه‌ای‌تری به شما می‌بخشد؛ اما اگر دنبال ظاهر دوستانه‌تری هستید، رنگ آبی این لپ‌تاپ را انتخاب کنید.

کیبورد، ترک‌پد و درگاه‌های اچ‌پی Spectre x360

لپ‌تاپ‌های خانواده‌ی Spectre x360 برخلاف آنچه از طراحی کیبوردهای کلاسیک انتظار داریم، از مجموعه‌ی کلیدهای Numpad بهره نمی‌برند؛ درعوض، بخش نسبتا بزرگی از سینی زیری لپ‌تاپ به اسپیکرها اختصاص داده شده است. جدا از طراحی ناهمگون کلید‌های جهتی و جای نامتداول حسگر اثر انگشت که جایگزین کلید Ctrl سمت راست شده، ایراد دیگری نمی‌توان به کیبورد Specter x360 گرفت و تجربه‌ی تایپ با آن اگرچه در حد مک‌بوک نیست، به‌راحتی جزو بهترین‌های بازار قرار می‌گیرد.

کیبورد لپتاپ HP Spectre x360 16

چینش کلیدهای کیبورد به‌گونه‌ای است که خیلی زود به تایپ با آن عادت خواهید کرد؛ به‌ویژه چون تجربه‌ی تایپ با Spectre x360 به‌لطف عمق حرکتی و بازخورد بسیار خوب کلید‌ها، بسیار لذت‌بخش است و در تست تایپی که با لپ‌تاپ انجام دادیم، درصد خطا ناچیز بود. نور پس‌زمینه‌ی کلیدها نیز در تاریکی، روشنایی کافی برای تایپ فراهم می‌آورند.

تجربه رضایت‌بخش تایپ و استفاده از ترک‌پد

ترک‌پد Spectre x360 برای اجرای ژست‌های حرکتی چند انگشتی سطح وسیعی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد و حرکت انگشت روی پوشش شیشه‌ای آن به‌نَرمی صورت می‌گیرد. تأخیر بین حرکت انگشت و نشانگر ماوس نیز بسیار ناچیز است. بااین‌حال، به‌دلیل مکانیکی بودن ترک‌پد، کلیک تنها در بخش پایینی ترک‌پد جواب می‌دهد. بی‌شک، استفاده از ترک‌پد هپتیک مانند آنچه در مک‌بوک‌ها به کار رفته است، می‌توانست تجربه‌ی به‌مراتب بهتری را رقم بزند.

ترک پد لپتاپ HP Spectre x360 16

درگاه‌های نه‌چندان متنوع اما کارراه‌انداز

اچ‌پی مجموعه‌ای کارراه‌انداز از درگاه‌ها را در اختیارتان می‌گذارد که به مینیمال‌ترین شکل ممکن طراحی‌شده‌اند و اپل می‌تواند در طراحی پورت‌های مک‌بوک از آن درس بگیرد! در لبه‌ی سمت راست، شاهد ورودی برق، درگاه SDCard به‌همراه دو درگاه USB 4 Type-C با پشتیبانی از استاندارد ۴۰ گیگابیت‌برثانیه‌ای Thunderbolt 4، استاندارد DisplayPort 1.4 با قابلیت اتصال هم‌زمان دو مانیتور 4K UHD و قابلیت شارژ دستگاه‌های دیگر در وضعیت Sleep هستیم.

پورت‌های لبه چپ HP Spectre x360 16
درگاه‌های لبه چپ HP Spectre x360 16

در لبه‌ی سمت چپ، درگاه ۳٫۵ میلی‌متری کمبوی میکروفون/هدفون، یک درگاه HDMI 2.1 و یک درگاه USB Type-A با پهنای باند ۱۰ گیگابیت‌برثانیه و قابلیت شارژ دستگاه‌های دیگر در وضعیت Sleep جای گرفته است. از‌آنجایی که اکثر لپ‌تاپ‌های باریک قید درگاه Type-A را می‌زنند، مکانیزم خاصی که اچ‌پی برای طراحی این پورت به‌کار برده، تحسین‌برانگیز است.

صفحه‌نمایش و اسپیکر اچ‌پی Specter x360

صفحه‌نمایش لپ‌تاپی که برای بررسی در اختیار ما بود، از وضوح ۲۴۰۰ × ۳۸۴۰ پیکسل، پنل OLED لمسی ۸ بیتی و نرخ‌ نوسازی ناامیدکننده‌ی ۶۰ هرتز استفاده می‌کند. اگر نمایشگر این لپ‌تاپ به‌جای وضوح 4K که فشار زیادی را به باتری و گرافیک تحمیل می‌کند، از پنل 2K اما با نرخ‌نوسازی ۱۲۰ هرتز بهره می‌برد، تجربه‌ی به‌مراتب بهتری را با انیمیشن‌های ویندوز ۱۱ رقم می‌زد.

نمایشگر  لپتاپ HP Spectre x360 16

از سوی دیگر، نسبت تصویر ۱۶:۱۰ لپ‌تاپ فضای بیشتری را از نسبت متداول‌تر ۱۶:۹ در اختیار کاربر می‌گذارد و اگر شما نیز مانند من وقت خود را بیشتر به خواندن و تایپ کردن در لپ‌تاپ می‌گذرانید، تجربه‌ی کاربری رضایت‌بخشی را با این لپ‌تاپ خواهید داشت.

براساس اندازه‌گیری‌هایی که انجام دادیم، حداکثر روشنایی پنل ۱۶ اینچی Spectre x360 در پخش محتوای SDR به عدد بسیار خوبِ ۴۴۶ می‌رسد برای کاربری روزمره از جمله وب‌گردی و کار با نرم‌افزارهای مختلف، مناسب است و مشکلی از نظر خوانایی ایجاد نمی‌کند؛ اما در پخش ویدیوی HDR، حداکثر روشنایی به ۶۶۰ نیت می‌رسد که اگرچه ۱۰۰۰ نیت از مک‌بوک پرو ۱۴ یا ۱۶ اینچی کمتر است، کماکان برای لپ‌تاپ عدد معقولی است.

حداقل روشنایی ۲۶ نیتی Spectre x360 در شب چشم‌ها را اذیت می‌کند. OLED-بودن نمایشگر نیز بدین معنی است که میانگین روشنایی تصویر مشکی صفر و نسبت کنتراست مانند رفتار گوشی‌های هوشمند بالارده، بی‌نهایت است؛ بااین‌حال، در پس‌زمینه‌ی سفید، راه‌راه‌های خاکستری نامحسوسی روی صفحه‌نمایش به‌ چشم می‌خورد که ممکن است آزاردهنده باشد.

عملکرد صفحه‌نمایش HP Spectre x360 16 دررابر لپ‌تاپ‌های دیگر

لپ‌تاپ /

آزمایش

تصویر سفید

تصویر مشکی

نسبت

کنتراست

AdobeRGB

sRGB

DCI-P3

حداکثر

روشنایی

(نیت)

حداقل

روشنایی

(نیت)

میانگین

روشنایی

(نیت)

Native

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

HP Spectre x360 16

۴۴۶٫۵

۲۶

۰٫۰۰

۹۶٫۵

۲٫۴

۱۵۰٫۸

۵٫۱

۱۱۱٫۳

۲٫۳

MacBook Pro M2

۴۳۷

۰٫۰۰

۰٫۵

۸۷۴

۷۳٫۵

--

۱۰۰

۲٫۷

۷۹٫۵

--

MacBook Pro M1

۴۳۶

۰٫۰۰

۰٫۵۵

۸۵۵

۷۶٫۴

--

۹۹٫۹

۲٫۳

۷۸٫۳

--

MacBook Air M2

۴۴۷

۰٫۱

۰٫۶۵

۶۹۳

۷۳٫۵

--

۹۹٫۸

۲٫۵

۷۷٫۵

--

Surface Pro 9

۳۹۶

۱٫۷

۰٫۷۱

۵۵۸

۸۰

--

۹۰

۱٫۲

۸۴

--

Surface Pro 8

۴۱۷

۱٫۷

۰٫۷۷

۵۴۲٫۲

۷۹٫۷

--

۹۹

۲٫۷

۸۲٫۷

۳٫۵

* تمامی اعداد ذکرشده در جدول بالا در آزمایشگاه زومیت حاصل شده است.

در مورد نمایشگر Spectre x360 دو عامل مرا به‌شدت به‌وجد آورد؛ اول، پوشش‌دهی فوق‌العاده فضاهای رنگی که خبر خوبی برای طراحان گرافیک است و دوم رنگ‌های فوق‌العاده درخشان و کنتراست عالی نمایشگر اولد که یکی از بهترین تجربه‌های تماشای فیلم را برایتان رقم خواهد زد.

پوشش فوق‌العاده فضاهای رنگی؛ خبر خوبی برای طراحان گرافیک

صفحه‌نمایش Spectre x360 در پوشش‌دهی فضاهای رنگی، عملکرد فوق‌العاده‌ای از خود نشان داد. علاوه بر پوشش کامل فضای رنگی پایه‌ی sRGB و فضای گسترده‌تر DCI P3، نمایشگر اسپکتر می‌تواند فضای رنگی وسیع AdobeRGB را نیز تا ۹۶٫۵ درصد پوشش دهد. میزان خطا در فضای رنگی sRGB از حد قابل قبول بیشتر است، اما در پروفایل DCI P3 و AdobeRGB، رنگ‌ها دقت مناسبی دارند؛ هرچند رنگ‌ها در هر سه پروفایل، سرد هستند.

جالب است بدانید به‌لطف نرم‌افزار Display Control، پروفایل‌های رنگی به‌طور خودکار بسته به اپلیکیشنی که با آن کار می‌کنید، تغییر می‌کنند. برای مثال، هنگام کار با فوتوشاپ، پروفایل رنگی روی DCI P3 تنظیم می‌شود و هنگام وب‌گردی، پروفایل sRGB فعال می‌شود.

کار با قلم لپتاپ HP Spectre x360 16

اسپیکرهای Spectre x360 که طبق رسم همیشگی اچ‌پی با کمک برند شناخته شده‌ی Bang & Olufsen تولید شده‌اند، از ترکیب چهارتایی بهره می‌برند که دوتای آن‌ها فضای نسبتا زیادی را در دو طرف کیبورد اشغال کرده‌اند، درحالی‌که دوتای دیگر زیر لبه‌ی پایینی لپ‌تاپ به‌سختی به چشم می‌آیند. حجم و کیفیت صدای اسپیکرها برای تماشا کردن فیلم و سریال خوب است، اما وجود دیستورشن و ضعف در پوشش بیس، تجربه رضایت‌بخشی هنگام پخش موسیقی به دست نمی‌دهد و بهتر است از هدفون استفاده کنید.

بررسی سخت‌افزاری اچ‌پی Spectre x360 16

مهندسان اچ‌پی تنها به ظاهر اسپکتر x360 توجه نکرده و به باطن لپ‌تاپ نیز اهمیت ویژه‌ای داده‌اند. درواقع، Spectre x360 جزو معدود لپ‌تاپ‌هایی است که موفق به دریافت نشان Evo از اینتل شده است. این نشان تنها به لپ‌تاپ‌هایی داده می‌شود که دارای چندیدن ویژگی ازجمله پشتیبانی از تاندربولت ۴، وای‌فای ۶، عمر باتری یک روزه، بوت شدن سریع، شارژ سریع و البته عملکرد قدرتمند باشند. در تست‌های ما، می‌توان گفت Spectre x360 تقریبا به تمام این موارد پایبند بود.

نشان Evo لپتاپ HP Spectre x360 16

سری ۲۰۲۲ اچ‌پی Spectre x360 در سه مدل ۱۳، ۱۴ و ۱۶ اینچی و هر مدل نیز با مشخصات فنی متفاوت عرضه می‌شود. مدل ۱۶ اینچی لپ‌تاپ را می‌توان در چندین نسخه با رم ۱۶ یا ۳۲ گیگابایت، پردازنده‌های Core i7-12700H و Core i7-1260P، گرافیک یکپارچه و مجزا از نوع A370M آرک اینتل، نمایشگر OLED یا IPS LCD و فضای ذخیره‌سازی ۱۰۲۴ گیگابایت SSD سفارش داد؛ البته در بازار ایران عمدتا با مشخصاتی که در بررسی آمده، به‌فروش می‌رسد.

پردازنده Core i7-1260P، از بهترین‌های سری میانی آلدرلیک

مدل مورد بررسی، مجهز به پردازنده Core i7-1260P به‌همراه پردازنده گرافیکی مجزای Intel Arc A370M، رم ۱۶ گیگابایتی DDR4 با یک ترابایت حافظه پرسرعت SSD است. لپ‌تاپ Spectre X360 با این مشخصات حدود ۷۰ میلیون تومان قیمت دارد.

A370M اینتل، ضعیف‌ترین گرافیک سری آرک آلکمیست

پردازنده Core i7-1260P از چهار هسته‌ی پرقدرت و هشت هسته‌ی کم‌مصرف بهره می‌برد و جزو بهترین‌های سری میانی P پردازنده‌های نسل دوزادهمی اینتل به‌شمار می‌رود. به‌طور کلی می‌توان قدرت خام پردازش Core i7-1260P را با پردازنده‌ی هشت هسته‌ای به کار رفته در مک‌بوک پرو M1 برابر دانست.

پردازنده گرافیکی مجزا Intel Arc A370M که ضعیف‌ترین پردازنده‌ی سری آرک آلکمیست به‌شمار می‌رود، در بررسی‌های ما عملکردی مشابه GTX 1650 انویدیا از خود نشان داد که در بعضی لپ‌تاپ‌های گیمینگ میان‌رده ازجمله HP Pavilion Gaming 15 و HP Omen 15 به‌ کار رفته است. این پردازنده ۴ گیگابایتی GDDR6 مبتنی بر ریزمعماری Xe HPG، از تراشه ACM-G11 استفاده می‌کند و هشت هسته Xe، هشت واحد رهگیری پرتو و باس حافظه ۶۴ بیتی ارائه می‌دهد. شرکت تایوانی TSMC پردازنده گرافیکی اینتل را براساس لیتوگرافی ۶ نانومتری تولید می‌کند.

حافظه‌ی ذخیره‌سازی Spectre x360 سرعت چشم‌گیری را در خواندن و نوشتن دیتا ارائه می‌دهد، به‌طوری که به‌ترتیب بیش از ۲ برابر و ۶ برابرِ سرعت خواندن و نوشتن دیتا در حافظه ذخیره‌سازی Asus Zephyrus G14 و تقریبا ۲ برابرِ عملکرد حافظه‌ی سرفیس پرو ۹ است. لپ‌تاپ اچ‌پی حتی رقیب خود از برند ایسوس، لپ‌تاپ هیبریدی ROG Flow Z13 را نیز با اختلاف چشمگیر بین ۲ تا ۳ برابر پشت سر می‌گذارد.

عملکرد حافظه ذخیره‌سازی HP Spectre x360 16 دربرابر سیستم‌های دیگر

مدل‌ها / عملکرد

نرخ خواندن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

HP Spectre x360 16

۶۳۸۸٫۶۹

۴۹۰۸٫۴۴

Asus Zephyrus G14

۳۶۱۴٫۶۶

۷۸۶٫۶۵

Surface Pro 9

۳۵۰۷٫۴۳

۲۴۸۹٫۹۱

Surface Pro 8

۲۲۸۷٫۶۱

۱۰۸۹٫۳۶

Asus ROG Flow Z13

۲۹۰۷٫۶۹

۱۵۱۵٫۸۱

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

عملکرد اچ‌پی Spectre x360 16 در بنچمارک‌ها

برای اینکه بتوانیم عملکرد دستگاه را در بالاترین توان پردازشی بسنجیم، تست‌های این بخش را در حالت متصل به برق و با پروفایل Performance روی لپ‌تاپ اجرا کردیم.

در پردازش‌های مبتنی بر CPU، پردازنده‌ی ۱۲ هسته‌ای Spectre x360 حدود ۱۶ درصد در حالت تک‌هسته‌ای و حدود ۳۷ درصد در حالت چند هسته‌ای، از مک‌بوک پرو M2 با تراشه هشت هسته‌ای مبتنی بر نسل دوم لیتوگرافی پنج نانومتری TSMC سریع‌تر عمل‌ می‌کند؛ از سوی دیگر، لپ‌تاپ اچ‌پی از سرفیس پرو ۹ مجهز به پردازنده‌ی ضعیف‌تر Core i5-1235U، تنها حدود ۵ درصد در حالت تک‌هسته‌ای و حدود ۲۲ درصد در حالت چند هسته‌ای، سریع‌تر ظاهر می‌شود.

حالت خیمه لپ‌تاپ HP Spectre x360 16

لپ‌تاپ Spectre x360 در پردازش‌های محاسباتی GPU-محور نیز از برخی رقیبان خود پیشتاز است. گرافیک Intel Arc A370M که ضعیف‌ترین پردازنده‌ی سری آرک آلکمیست به‌شمار می‌رود، حدود ۱۱ درصد سریع‌تر از گرافیک یکپارچه ۱۰ هسته‌ای مک‌بوک پرو M2 ظاهر می‌شود. این عدد در مقایسه با سرفیس پرو ۹ که از گرافیک مجزا بی‌بهره است، به بیش از دو برابر می‌رسد.

لپ‌تاپ اچ‌پی در کاربری روزمره براساس امتیاز PCMark 10، حدود ۲۰ درصد بهتر از سرفیس پرو ۹ ظاهر می‌شود و اگرچه در تجربه وب‌گردی، به‌پای رقیبان اپلی نمی‌رسد، با اختلاف حدودا ۱۸ درصدی از رقیب مایکروسافتی‌اش جا می‌ماند.

عملکرد HP Spectre x360 16 در بنچمارک‌ها

لپ‌تاپ /

بنچمارک

مشخصات فنی

عملکرد روزمره

وب‌گردی

شبیه‌ساز بازی

عملکرد در گرافیک

عملکرد CPU

در رندر

توان محاسباتی CPU

توان محاسباتی GPU

GFXBench

3DMark

CineBench R23

GeekBench 5

GeekBench 5

PCMark 10

Speedometer

2.0

Aztec Ruins

High Tier

Time Spy

Wild Life

Night Raid

Single

Multi

Single

Multi

OpenCL

DirectX 12

Metal/

DirectX 12

Vulkan/Metal

DirectX 12

iGPU

dGPU

HP Spectre x360 16

Core i7-1260P

Intel Arc A370M

۶۱۴۲

۱۸۷

۸۲٬۹۹

فریم‌برثانیه

۳۵۴۶

--

۱۸۶۴۸

۱۷۵۳

۱۰۶۸۶

۱۷۲۲

۸۳۰۷

۱۶۰۰۱

۳۰۴۳۱

MacBook Pro M2

Apple M2

10Core GPU

--

۴۰۷

۱۰۹٫۹۶

فریم‌برثانیه

--

۲۴۹۸۴

--

۱۵۷۹

۸۷۳۰

۱۸۹۶

۸۹۹۸

۲۷۴۴۲

--

MacBook Pro M1

Apple M1

8Core GPU

--

۲۰۹

۸۱٫۳۷ فریم‌برثانیه

--

۱۸۰۳۶

--

۱۵۱۲

۷۷۷۸

۱۷۲۹

۷۶۷۰

۱۹۱۹۴

--

MacBook Air M2

Apple M2

8Core GPU

--

۴۰۵

۹۰٫۷

فریم‌برثانیه

--

۲۱۷۹۳

--

۱۵۷۷

۸۴۷۶

۱۹۱۵

۸۹۴۲

۲۳۶۲۹

--

Surface Pro 9

Core i5-1235U

Intel Xe

۵۱۱۵

۲۳۰

۲۸٫۲۶ فریم‌بر‌ثانیه

۱۴۰۹

۱۰۷۴۱

۱۲۶۰۵

۱۶۶۷

۸۷۷۷

۱۵۶۷

۸۲۸۶

۱۴۰۴۴

--

Surface Pro 8

Core i5-1135G7

Intel Xe

۴۲۶۸

۱۵۸

۳۹٫۴ فریم‌برثانیه

۱۴۹۴

۱۰۹۷۲

۱۵۳۱۴

۱۲۹۶

۵۵۵۰

۱۳۱۸

۵۲۰۱

۱۵۱۵۷

--

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

عملکرد اچ‌پی Spectre x360 16 در اجرای بازی

لپ‌تاپ Spectre x360 که برای بررسی در اختیار ما بود، به‌دلیل وجود پنل 4K با نرخ نوسازی ۶۰ هرتز و گرافیک نه‌چندان قدرتمند، مخصوص بازی طراحی نشده است و نمی‌توان انتظار زیادی از آن داشت. با این حال، ما برای نشان دادن تجربه گیمینگ لپ‌تاپ اچ‌پی برای آن دسته از کاربرانی که دوست دارند در زمان استراحت، کمی هم به بازی مشغول شوند،‌ از اجرای چند بازی محبوب و چالش‌برانگیز که برای حفظ شرایط استاندارد و یکسان برای همه‌ی دستگاه‌ها، به ابزار بنچمارک داخلی مجهز هستند، تست گرفتیم.

اجرای بازی در لپتاپ HP Spectre x360 16

لپ‌تاپ اسپکتر در اجرای بازی Forza Horizon 5 با تنظیمات مدیوم و وضوح FHD و در حالت متصل به برق، به نرخ‌ قابل‌قبول ۵۳ فریم‌برثانیه دست پیدا کرد. این لپ‌تاپ بازی Gear 5 را نیز با تنظیمات مشابه، با ۶۲ فریم‌برثانیه اجرا کرد؛ اما در بازی Rise of the Tomb Raider که معمولا در تست‌ها، به نتایج به‌مراتب بهتری از بازی‌های دیگر از جمله Forza Horizon 5 و Gear 5 دست پیدا می‌کند، Spectre x360 به‌سختی به ۳۷ فریم‌برثانیه رسید.

مناسب برای بازی‌های سبک با تنظیمات مدیوم

نکته جالب درباره‌ی Spectre x360 این است که در حالت باتری، افت چندانی را در نرخ فریم نشان نمی‌دهد و برای مثال، بازی Gears 5 در هر دو حالت متصل به برق و باتری، با نرخ فریم یکسانی اجرا می‌شود؛ البته این را هم باید در نظر داشت که شارژدهی لپ‌تاپ اچ‌پی هنگام اجرای بازی به‌زحمت به ۱:۳۰ ساعت می‌رسد.

برای مقایسه، لپ‌تاپ Zephyrus G14 مجهز به پردازنده AMD Ryzen 9 6900HS و گرافیک Radeon RX 6800S، بازی Forza Horizon 5 را با تنظیمات Extreme، با ۷۵ فریم‌برثانیه اجرا کرد و در اجرای بازی Rise of the Tomb Raider آن هم با تنظیمات Very High، به نرخ‌ فریم فوق‌العاده ۱۳۶ رسید.

در کل، لپ‌تاپ Spectre x360 از عهده‌ی اجرای بازی‌های سبک با تنظیمات مدیوم برمی‌آید، اما از آن انتظار اجرای بازی‌های سنگین با گرافیک بالا را نداشته باشید. این نکته را هم در نظر داشته باشید که عملکرد گرافیک اینتل در اجرای برخی بازی‌های سبک ممکن است پایین‌تر از حد انتظار باشد.

عملکرد لپ‌تاپ HP Spectre x360 16 در بازی‌‌ها

بازی / عملکرد

تنظیمات گرافیکی

نرخ‌فریم میانگین

متصل به برق

باتری

Forza Horizon 5

Medium

۵۳

۴۸

Gears 5

Medium

۶۲٫۹

۶۲٫۷

Rise of the Tomb Raider

Medium

۳۸٫۹

۲۴

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

عملکرد اچ‌پی Spectre x360 16 در کاربری‌های حرفه‌ای

لپ‌تاپ اچ‌پی Spectre x360 اگرچه تاحدی از پس اجرای بازی‌های سبک برمی‌آید، قدرت واقعی خود را در بحث کاربری حرفه‌ای به رخ می‌کشد. این لپ‌تاپ مناسب کاربری روزمره، تولید محتوا، خبرنگاران، برنامه‌نویسان، طراحان گرافیک، مدیران و کارمندان و شاید دانشجویانی باشد که دغدغه‌ی بودجه ندارند. به‌همین‌خاطر، سراغ تست نرم‌افزارهایی رفتیم که به کار این قشر از جامعه‌ی کاربری می‌آیند.

کاربری حرفه‌ای در لپ‌تاپ HP Spectre x360 16

ابتدا سراغ اکسل می‌رویم که نرم‌افزاری پرکاربرد برای مدیران و کارمندان به‌شمار می‌رود. لپ‌تاپ اسپکتر در بنچ‌مارک اکسل عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت و تقریبا هم‌سطح Zephyrus G14، اما حدود ۲ برابر سریع‌تر از مک‌بوک پرو M1 و حتی ۳۶ درصد سریع‌تر از مک‌بوک پرو M1 Max ظاهر شد؛ لپ‌تاپی که در تمام تست‌های نرم‌افزاری دیگر از اسپکتر جلوتر بود.

عملکرد HP Spectre x360 16 در اجرای اکسل

در اجرای نرم‌افزار فوتوشاپ نیز اسپکتر تقریبا با مک‌بوک پرو M1 در یک سطح ظاهر می‌شود و تنها حدود ۱۰ درصد ضعیف‌تر از پرو M1 Max است، اما رقابت را با اختلاف حدودا ۴۸ درصدی به Zephyrus G14 می‌بازد. با توجه به امتیاز به دست آمده در بنچ‌مارک و پوشش رنگ فوق‌العاده‌ی نمایشگر، لپ‌تاپ اچ‌پی برای کاربرانی که با فوتوشاپ کار می‌کنند، انتخاب خوبی است.

عملکرد HP Spectre x360 16 در اجرای فوتوشاپ

لپ‌تاپ اسپکتر در اجرای نرم‌افزار ویرایش ویدیو Premiere Pro کم می‌آورد و از تمام رقیبان عقب می‌افتد. این‌ لپ‌تاپ حدود ۶۲ درصد از مک‌بوک پرو M1 Max و حدود ۳۱ درصد از مک‌بوک پرو M1 ضعیف‌تر ظاهر شد. با توجه به امتیاز به دست آمده، Spectre x360 برای پروژه‌های سبک دانشجویی مناسب است، اما انتظار ویرایش ویدیوهای مولتی‌کم چندلایه با وضوح 4K را از آن نداشته باشید.

نمودار پریمیر پرو لپ‌تاپ اچ‌پی اسپکتر x360

اگر مهندس هستید و با نرم‌افزار برنامه‌نویسی MATLAB کار می‌کنید، می‌توانید با خیال آسوده روی عملکرد لپ‌تاپ Spectre x360 در اجرای این نرم‌افزار حساب کنید؛ چراکه در تست‌های ما، لپ‌تاپ اچ‌پی حدود ۵۰ درصد سریع‌تر از مک‌بوک پرو M1 و تنها حدود ۲۵ درصد کندتر از رقیب ویندوزی‌اش Zephyrus G14 ظاهر شد.

عملکرد HP Spectre x360 16 در اجرای متلب

نرم‌افزار SolidWorks که برای پروژه‌های مهندسی و مدل‌سازی به کار می‌رود، در بحث GPU عملکرد خوبی در لپ‌تاپ اسپکتر نداشت و ۴۸ درصد ضعیف‌تر از Zephyrus G14 ظاهر شد؛ اما در بحث CPU عملکرد تقریبا مشابهی با لپ‌تاپ ایسوس داشت و با اختلاف ۱۷ درصدی از آن جا ماند. براساس امتیاز به دست آمده از بنچ‌مارک، اسپکتر برای انجام پروژه‌های دانشجویی با کامپوننت‌های محدود مناسب است، اما برای پروژه‌های سنگین و حرفه‌ای نمی‌توان چندان روی آن حساب کرد.

عملکرد HP Spectre x360 16 در اجرای سالیدورکس

نوبتی هم که باشد، نوبت کاربرانی است که دنبال لپ‌تاپی مناسب برای برنامه‌‌نویسی هستند. پیش از هر چیز باید به این نکته اشاره کرد که برنامه‌نویسان حرفه‌ای به لپ‌تاپی مجهز به حداقل رم ۳۲ گیگابایتی نیاز دارند و لپ‌تاپ Spectre x360 با رم ۱۶ گیگابایتی عرضه می‌شود. نکته‌ی دوم آنکه مایکروسافت مدتی است ساب‌سیستم لینوکس (WSL) را به محیط ویندوز آورده تا سرعت اجرای کد درمقایسه با محیط ویندوز افزایش یابد.

گرافیک اینتل آرک A370M، پاشنه آشیل اچ‌پی Spectre x360

در تست‌های ما، لپ‌تاپ اسپکتر کد پایتون مرجع را در محیط WSL، حدود ۷۵ درصد سریع‌تر از زمانی پیاده کرد که کد در PowerShell ویندوز اجرا شد؛ اما با اختلاف حدود ۵۰ درصدی، از لپ‌تاپ Zephyrus G14 جا ماند. کامپایل مرورگر فایرفاکس نیز در لپ‌تاپ اچ‌پی ۳۳ دقیقه و ۴۴ ثانیه طول کشید که حدود ۱۴ دقیقه از لپ‌تاپ Zephyrus G14 کندتر بود. با این اوصاف، Spectre x360 برای برنامه‌نویسان سطح متوسط مناسب است، اما برای پروژه‌های حرفه‌ای و سنگین، بهتر است به گزینه‌ی دیگری فکر کنید.

عملکرد HP Spectre x360 16 در اجرای کد پایتون

و در آخر سراغ اجرای نرم‌افزار Blender رفتیم که برای انیمیشن‌سازی به کار می‌رود. اجازه دهید همین ابتدا با شما روراست باشیم؛ اگر انیمیشن‌سازی را به‌طور حرفه‌ای دنبال می‌کنید و دنبال لپ‌تاپی هستید که از پس اجرای Blender برآید، اصلا به خرید Spectre x360 فکر نکنید! چراکه این نرم‌افزار، از گرافیک A370M اینتل پشتیبانی نمی‌کند و حتی هنگام رندر با CPU نیز عملکرد خوبی از خود نشان نداد. از سوی دیگر، مک‌بوک پرو M1 Max و Zephyrus G14 در تست پردازنده، حدود ۱۶ درصد بهتر از اسپکتر ظاهر شدند؛ هرچند امتیاز هر دو در رندر GPU بیش از ۵ برابر رندر CPU بود.

عملکرد HP Spectre x360 16 در اجرای بلندر

درکل، لپ‌تاپ Spectre x360 با پردازنده چهارهسته‌ای برای کاربری روزمره و استفاده از نرم‌افزارهای بهره‌وری عادی از جمله مایکروسافت آفیس و فوتوشاپ عالی است، اما برای اجرای نرم‌افزارهای حرفه‌ای‌تر از جمله SolidWorks و Premier که معمولا به پردازنده‌هایی با شش و هشت هسته پرقدرت نیاز دارند، تنها می‌توان در حد پروژه‌های دانشجویی به آن اکتفا کرد.

سیستم خنک‌کننده و پایداری عملکرد اچ‌پی Spectre x360 16

برای ارزیابی سیستم خنک‌کننده و سطح پایداری عملکرد لپ‌تاپ Spectre x360، ابتدا آزمون چندهسته‌ای CineBench R23 را در هر دو حالت متصل به برق (Plugged) و متکی به باتری (Unplugged)، ۳۰ دقیقه به‌طور متوالی روی دستگاه اجرا کردیم؛ سپس به‌سراغ آزمون PCMark 10 برای ارزیابی عملکرد لپ‌تاپ در کاربری روزمره و اجرای بازی Forza Horizon 5 رفتیم. اسپکتر x360 در هر دو حالت متصل به برق و متکی به باتری، عملکرد تقریبا یکسانی را در اختیارتان می‌گذارد؛ اتفاقی که معمولا در لپ‌تاپ‌های ویندوزی به‌ندرت شاهد آن هستیم.

حالت تبلت HP Spectre x360 16

لپ‌تاپ اچ‌پی از سیستم خنک‌کننده‌ی کارآمدی بهره می‌برد که از داغ شدن بیش از حد بدنه‌ی لپ‌تاپ هنگام اجرای بازی و هر زمان که پردازنده تحت فشار قرار می‌گیرد، جلوگیری می‌کند. درواقع، به‌لطف همین کارآمدی است که عملکرد لپ‌تاپ در دو حالت متصل به برق و متکی به باتری، با افت محسوسی رو‌به‌رو نمی‌شود. حجم صدای فن‌ها نیز هنگام پردازش‌های سنگین در حدی نیست که آزاردهنده باشد.

عملکرد لپ‌تاپ HP Spectre x360 16 در حالت متصل به برق و با باتری

وضعیت لپ‌تاپ

امتیاز در دور

نخست آزمون

استرس CPU

امتیاز پس از ۳۰ دقیقه آزمون استرس CPU

امتیاز عملکرد روزمره در PCMark 10

اجرای بازی Forza Horizon 5 با وضوح FHD‌ و گرافیک Medium

متصل به برق

۱۰۶۸۶

۱۰۵۵۹

۶۱۴۲

۵۳

با باتری

۱۰۷۱۱

۹۸۷۰

۵۶۳۰

۴۸

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

در حالت متصل به برق و در همان لحظات ابتدایی آزمون، حدود ۶۰ وات توان به CPU تزریق می‌شود تا فرکانس کاری آن برای مدت کوتاهی به حوالی ۳۸۰۰ مگاهرتز برسد. در همین شرایط، دما نیز در مجاورت ۹۴ درجه سانتی‌گراد قرار می‌گیرد. در ادامه‌ی آزمون و در شرایط پایدار، توان در مجاورت ۴۰ وات نوسان می‌کند تا فرکانس حدود ۲۹۰۰ مگاهرتز باقی بماند و دما نیز از محدوده‌ی ۷۰ درجه‌ی سلسیوس بالاتر نرود.

در حالت متکی به باتری و به‌موجب کاهش ناچیز توان مصرفی به محدوده ۳۵ وات، فرکانس هسته‌های پرقدرت نیز با کاهش نامحسوسی رو‌به‌رو است و از ۲٫۹ گیگاهرتز به‌ محدوده‌ی ۲٫۸ افت می‌کند و دما نیز در محدوده ۶۵ درجه‌ی سلسیوس قرار می‌گیرد.

همان‌طور که در نمودارهای زیر و جدول بالا مشاهده می‌کنید، پردازنده لپ‌تاپ اسپکتر پایداری عملکرد بسیار خوبی را در هر دو حالت باتری و متصل به برق از خود نشان می‌دهد و پس از طی لحظات اولیه آزمون، بدون افت خاصی، تا انتهای تست روی یک روند پایدار به کار خود ادامه می‌دهد.

فرکانس CPU آزمون پایداری عملکرد HP Spectre x360
نمودار تغییرات فرکانس پردازنده در طول ۳۰ دقیقه
توان CPU در آزمون پایداری عملکرد HP Spectre x360
نمودار تغییرات توان مصرفی پردازنده در طول ۳۰ دقیقه
دما CPU در آزمون پایداری عملکرد HP Spectre x360
نمودار تغییرات دمای پردازنده در طول ۳۰ دقیقه

در آزمون استرس گرافیک نیز اچ‌پی Spectre x360 در هر دو حالت Plugged و Unplugged عملکرد مشابهی را ارائه می‌دهد. توان مصرفی گرافیک در دو دقیقه‌ی ابتدایی به ۳۷ وات می‌رسد و سپس به حدود ۳۳ وات افت می‌کند.

فرکانس پردازنده‌ی گرافیکی مجزای Spectre x360 نیز در دقایق ابتدایی حدود ۲۱۰۰ مگاهرتز اندازه‌گیری شد؛ اما پس از آن، فرکانس در محدوده‌ی ۱۸۰۰ مگاهرتز قرار می‌گیرد. همان‌طور که در نمودارهای زیر مشاهده می‌کنید، در طول آزمون پایداری عملکرد گرافیک، دمای این ماژول به حدود ۶۸ درجه‌ی سلسیوس می‌رسد که برای GPU عدد خوبی است.

کلاک GPU آزمون پایداری عملکرد HP Spectre x360
نمودار تغییرات فرکانس گرافیک در طول ۲۰ دقیقه
توان GPU آزمون پایداری عملکرد HP Spectre x360
نمودار تغییرات تو.ان مصرفی گرافیک در طول ۲۰ دقیقه
دما GPU آزمون پایداری عملکرد HP Spectre x360
نمودار تغییرات دمای گرافیک در طول ۲۰ دقیقه

شارژدهی باتری اچ‌پی Spectre x360 16

لپ‌تاپ Spectre x360 از باتری ۸۳ وات‌ساعتی با آداپتور ۹۰ واتی نسبتا سبک و کوچکی بهره می‌برد که با پشتیبانی از شارژ سریع، قادر است در ۴۵ دقیقه، لپ‌تاپ را تا حدود ۵۰ درصد شارژ کند. در تست‌های زومیت، شارژدهی اسپکتر باتوجه به نمایشگر ۱۶ اینچی 4K OLED-اش، بسیار مطلوب اندازه‌گیری شد؛ به‌طوری که برای کاربری روزمره می‌توانید با خیال آسوده حدود ۹ ساعت با لپ‌تاپ کار کنید و هرچه به نمایشگر بیشتر اجازه‌ی اسلیپ بدهید، به عمر باتری افزوده خواهد شد.

همان‌طور که در جدول مشاهده می‌کنید، لپ‌تاپ اچ‌پی به‌خوبی رقیبش سرفیس پرو مایکروسافت را در کاربری روزمره کنار می‌زند، اما کماکان به پای مک‌بوک‌ها نمی‌رسد؛ هرچند در دنیای شارژدهی باتری، هنوز لپ‌تاپی پیدا نشده تا مک‌بوک را به چالش بکشد.

عملکرد باتری HP Spectre x360 16 دربرابر لپ‌تاپ‌های دیگر

لپ‌تاپ / آزمایش

نمایشگر

باتری

ویدئو

PCMark 10

GFXBench Manhattan 3.1

ابعاد و رزولوشن

وات‌ساعت

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

طول‌عمر باتری

(دقیقه)

کم‌ترین نرخ فریم

(فریم‌برثانیه)

HP Spectre x360 16

۱۶ اینچ

۲۴۰۰ × ۳۸۴۰ پیکسل

۸۳

۸:۲۰

۹:۳۰

۷۷٫۹۸

۴۹٫۸۷

MacBook Pro M2

۱۳٫۳ اینچ

۱۶۰۰ × ۲۵۶۰ پیکسل

۵۸٫۲

۲۶:۱۸

--

۴۲۰٫۷

۶۰٫۰۱

MacBook Pro M1

۱۳٫۳ اینچ

۱۶۰۰ × ۲۵۶۰ پیکسل

۵۸٫۲

۱۶:۴۷

--

۲۱۸٫۸۴

۶۰٫۰۱

MacBook Air M2

۱۳٫۶ اینچ

۱۶۶۴ × ۲۵۶۰ پیکسل

۵۲٫۶

۱۴:۱۱

--

۲۵۴٫۲

۵۹٫۹۸

Surface Pro 9

۱۳ اینچ

۲۸۸۰ در ۱۹۲۰ پیکسل

۴۷٫۷

۷:۲۳

۷:۰۵

۱۴۰٫۷۱۴

۱۴٫۱۷

Surface Pro 8

(۱۲۰ هرتز)

۱۳٫۰ اینچ

۱۹۲۰ × ۲۸۸۰ پیکسل

۵۰

۸:۴۵

۷:۲۱

۱۵۹٫۶۶

۱۳٫۷۸

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

جمع‌بندی و مقایسه اچ‌پی Spectre x360 16 با رقبا

لپ‌تاپ اچ‌پی Spectre x360 16 در بحث طراحی و کیفیت ساخت بسیار پرقدرت ظاهر شده است و بی‌شک، ظاهر مینیمال و زیبای آن نظر بسیاری از کاربران را جلب خواهد کرد. در کل، تجربه‌ی شخصی من از کار با این لپ‌تاپ، به‌ویژه در ارتباط با تجربه‌ی لمسی و تایپ با کیبورد، بسیار رضایت‌بخش بود؛ هرچند مدل ۱۶ اینچی اسپکتر را برای تجربه‌ی کامل لپ‌تاپ هیبریدی پیشنهاد نمی‌کنیم، چراکه ابعاد بزرگ و وزن سنگین آن، کاربران را از استفاده‌ از این لپ‌تاپ در حالت تبلت دلسرد خواهد کرد.

لپ‌تاپ Spectre x360 مجهز به پردازنده‌ی Core i7-1260P که جزو بهترین‌های خانواده‌ی میان‌رده‌ی آلدرلیک به‌شمار می‌رود، از پس اجرای نرم‌افزارهای بهره‌وری عادی از‌جمله اکسل و فوتوشاپ به‌راحتی برمی‌آید و از این منظر، همراه قابل‌اتکایی برای مدیران، کارمندان، طراحان گرافیک و دانشجویان به‌حساب می‌آید؛ بااین‌حال، پردازنده‌ی گرافیکی نسبتا ضعیف Intel Arc A370M، عملکرد لپ‌تاپ را در اجرای نرم‌افزارهایی چون پریمیر، بلندر و سالیدورکس تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

کاربری روزمره لپتاپ HP Spectre x360 16

درکل، اگر قصدتان از خرید لپ‌تاپ، تجربه‌ی رضایت‌بخش نمایشگر لمسی و کاربری حرفه‌ای در سطح پروژه‌های دانشجویی است و همچنین دوست دارید هنگام دست کشیدن از کار، بازی‌های سبک اجرا کنید، لپ‌تاپ اچ‌پی Spectre x36 شما را ناامید نخواهد کرد؛ اما برای انجام پروژه‌های پیچیده و سنگین ازجمله تدوین ویدیوهای 4K یا ساخت انیمیشن، بهتر است به گزینه‌های دیگری از جمله مک‌بوک پرو یا زفیروس جی ۱۴ فکر کنید. اگر هم از تمام ویژگی‌های Spectre x36 خوشتان آمده، اما ترجیح می‌دهید لپ‌تاپ کوچک‌تر باشد، پیشنهاد ما مدل ۱۴ اینچی با نسبت‌تصویر ۳:۲ است که می‌توانید به‌راحتی از آن در حالت تبلت استفاده کنید.

لپ‌تاپ HP Spectre x360 را فروشگاه اینترنتی نوآور برای بررسی دراختیار زومیت قرار داده است.

نکات مثبت

  • طراحی زیبا و کیفیت ساخت پریمیوم
  • تجربه لمسی مطلوب
  • نمایشگر OLED درخشان و دقیق
  • شارژدهی رضایت‌بخش باوجود نمایشگر بزرگ
  • وب‌کم فوق‌العاده
  • مناسب برای نرم‌افزارهای بهره‌وری عادی
  • پایداری عملکرد خوب CPU و GPU در حالت Plugged و Unplugged
  • سیستم خنک‌کننده کارآمد

نکات منفی

  • پنل 4K با نرخ‌ نوسازی ۶۰ هرتزی
  • ابعاد و وزن نامناسب برای حالت تبلت
  • عملکرد ضعیف در پردازش‌های سنگین گرافیک‌محور
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات