بررسی لپ‌تاپ گیمینگ Katana GF66 ام‌اس‌آی [به‌همراه ویدیو]

سه‌شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۰
مطالعه 18 دقیقه
با قدرت نسل دوازدهم پردازنده‌های اینتل و ظاهری آشنا؛ آیا نماینده MSI بهترین لپ‌تاپ گیمینگ میان‌رده لقب خواهد گرفت؟ با بررسی Katana GF66 همراه زومیت باشید.
تبلیغات

برند MSI لپ‌تاپ‌های گیمینگ متنوعی را تحت عنوان‌های مختلف عرضه می‌کند که سری Katana این شرکت جزو لپ‌تاپ‌های گیمینگ اقتصادی به‌شمار می‌روند. تمرکز ام‌اس‌آی در این سری عرضه لپ‌تاپی با قدرت مناسب برای اجرای بازی‌های روز با کیفیت مناسب و صدالبته ارائه قیمت مناسب است.

لپ‌تاپ گیمینگ Katana GF66 به‌عنوان لپ‌تاپی که در حال حاضر در بازار ایران با قیمت حدود ۵۳ میلیون تومان به‌فروش می‌رسد، مدل‌هایی از سری TUF Dash ایسوس و Legion 5 لنوو را درمقابل خود می‌بیند که با سخت‌افزاری تقریباً مشابه، شمشیر برّنده تایوانی‌ها را به چالش می‌کشد.

مدل Katana GF66 در پیکربندی‌های مختلفی شامل تراشه گرافیکی RTX 3050 تا RTX 3070 Ti ارائه می‌شود؛ اما پردازنده تمامی مدل‌ها Core i7-12700H اینتل خواهد بود و به‌همراه رم‌هایی در کلاس DDR4 و DDR5 عرضه می‌شود. مدلی که برای بررسی دراختیار داشتیم از تراشه گرافیکی RTX 3060 به‌همراه ۱۶ گیگابایت رم از نوع DDR4-3200 استفاده می‌کرد.

بررسی ویدیویی Katana GF66 ام‌اس‌آی

تماشا در یوتیوب

طراحی و کیفیت ساخت Katana GF66 ام‌اس‌آی

برخلاف دیگر مدل‌های ام‌اس‌آی در طراحی Katana GF66 خبری از نورپردازی‌های RGB و پرزرق‌و‌برق نیست؛ تایوانی‌ها ترجیح داده‌اند تا با حفظ ظاهر مینیمال دستگاه، آن را برای طیف بیشتری از کاربران ارائه کنند.

بدنه لپ‌تاپ گیمینگ ام‌اس‌آی کاملاً از پلاستیک ساخته شده است؛ اما این موضوع باعث نشده تا با ظاهری ارزان‌قیمت رو‌به‌رو باشیم! بلکه به‌دلیل استفاده از سطح رویی مات، Katana GF66 از بدنه‌ای جذاب و مدرن بهره می‌برد. قطعات بدنه نیز به‌خوبی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند تا ساختاری یک‌پارچه و مقاوم را تشکیل دهند. استفاده از بدنه مات علاوه‌بر ایجاد ظاهری شیک و همه‌پسند، تاحد ممکن از جذب اثرانگشت و چربی دست نیز جلوگیری می‌کند.

دکمه‌های کیبورد لپ‌تاپ Katana GF66 ام‌اس‌آی
طراحی قسمت بالای کیبورد در لپ‌تاپ Katana GF66 ام‌اس‌آی
حاشیه‌های نمایشگر لپ‌تاپ Katana GF66 ام‌اس‌آی
وب‌کم لپ‌تاپ Katana GF66 ام‌اس‌آی

طراحان MSI حاشیه‌های اطراف نمایشگر را به ۵ میلی‌متر کاهش داده‌اند و تنها در قسمت بالای نمایشگر به‌دلیل قرارگیری وب‌کم، حاشیه‌ای یک سانتی‌متری به‌چشم می‌خورد. عمده حاشیه اطراف نمایشگر به قسمت پایین آن مربوط می‌شود که به‌علت استفاده از نسبت صفحه ۱۶:۹ حاصل شده است.

قسمت زیرین دستگاه به طرح‌هایی مشبک و لانه‌زنبوری مزین شده است و به‌دلیل فاصله نسبتاً زیاد شیارهای داخل‌شان، به‌راحتی می‌توان قطعات مختلف دستگاه اعم از بُرد، رم و حتی سیستم خنک‌کننده آن را مشاهده کرد.

لپ‌تاپ گیمینگ Katana GF66 از لولای فوق‌العاده نرمی بهره می‌برد و به‌راحتی می‌توان لپ‌تاپ را با یک دست باز کرد؛ البته نباید از وزن ۲٫۲۵ کیلوگرمی لپ‌تاپ نیز غافل شد که خود به پروسه بازکردن دستگاه با یک‌دست کمک شایان ذکری می‌کند.

کیبورد، ترک‌پد و درگاه‌های Katana GF66 ام‌اس‌آی

کیبورد Katana GF66 تفاوتی با مدل سال گذشته ندارد و همچنان از چینش جزیره‌ای با لبه‌های قرمز رنگ استفاده می‌شود که به نور پس‌زمینه قرمز نیز مجهز شده‌اند. کلیدهای کیبورد از پیمایش ۱٫۷ میلی‌متری بهره می‌برند و تجربه مطلوبی را دراختیار کاربر قرار می‌دهد؛ البته کار با کیبورد درابتدا کمی سخت خواهد بود و ممکن است به‌دلیل فاصله کم کلیدها، درصد خطا افزایش پیدا کند؛ اما این موضوع پس از مدتی به‌طور کامل برطرف خواهد شد.

عموماً در لپ‌تاپ‌های گیمینگ توجه چندانی به استفاده از ترک‌پد باکیفیت نمی‌شود و نماینده ام‌اس‌آی نیز از این قاعده مستثنی نیست. استانداردهای ترک‌پدِ کاربردی و مناسب در چند سال گذشته تغییرات بسیاری را به‌خود دیده‌اند و ترک‌پدی لقب شایسته دریافت لقب «خوب» است که حداقل از مساحت بالایی بهره ببرد. با اینکه ترک‌پد ۶۵×۱۰۵ میلی‌متری GF66 سطحی از جنس شیشه دارد و لغزندگی آن کار با دستگاه را راحت‌تر می‌کند، اما سطح چندان بزرگی ندارد.

کاربران لپ‌تاپ کاتانا طیف وسیعی از درگاه‌های مختلف را دراختیار خواهند داشت و از این حیث کمبودی را احساس نخواهند کرد. در سمت چپ دستگاه پورت برق، یک USB 3.2 و یک USB 2.0 به‌چشم می‌خورد. در سمت مخالف پورت RJ45، پورت HDMI، یک پورت USB-C به‌همراه یک پورت USB 3.2 و درنهایت جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون قرار دارند. همچنان پشتیبانی از تاندربولت در آخرین نسخه لپ‌تاپ کاتانا وجود ندارد.

از دیگر رابط‌های ارتباطی لپ‌تاپ Katana GF66 می‌توان به بلوتوث نسخه ۵٫۱ و Wi-Fi 6 اشاره کرد که ارتباط پایدار بی‌سیم را چه در زمینه انتقال فایل‌های حجیم بر بستر شبکه و چه انجام بازی‌های ویدیویی با تأخیر پایین، تضمین می‌کند.

صفحه‌نمایش و اسپیکر Katana GF66 ام‌اس‌آی

وظیفه تأمین پنل ۱۵٫۶ اینچی لپ‌تاپ ام‌اس‌آی درست مانند سال گذشته به شرکتی تایوانی با نام AU Optronics سپرده شده است. این پنل LCD درمجموع از ۲ میلیون پیکسل بهره می‌برد که متشکل از ۱۹۲۰ ردیف پیکسل عمودی و ۱۰۸۰ پیکسل افقی خواهد بود. با درنظر گرفتن اندازه صفحه و وضوح تصویر آن درنهایت به تراکم پیکسلی ۱۴۱ پیکسل‌براینچ می‌رسیم که عموماً برای یک لپ‌تاپ در چنین ابعادی، عددی قابل قبول تلقی می‌شود.

خوشبختانه زاویه دید در لپ‌تاپ Katana GF66 ام‌اس‌آی وسیع‌تر از پنل‌های LCD بازار است و کمی رفتاری شبیه به پنل‌های IPS LCD دارد؛ البته درزمینه پوشش رنگی چندان قدرتمند ظاهر نمی‌شود؛ هرچند که در لپ‌تاپ‌های گیمینگ، فاکتور پوشش فضای رنگی و دقت رنگ اهمیت چندانی ندارد.

گیمینگ با لپ‌تاپ Katana GF66 ام‌اس‌آی

محدودیت‌های نمایشگر به ضعف در پوشش فضای رنگی sRGB خلاصه نمی‌شود و با تولید حداکثر روشنایی ۱۶۸ نیت، شرایط برای کار در محیط‌های پرنور را کمی دچار مشکل می‌کند. بااینکه استفاده از پوشش مات می‌تواند به بهتر شدن اوضاع کمک کند، اما همچنان میزان روشنایی برای چنین دستگاه گران‌قیمتی باید بالاتر از این‌ها باشد.

از نقاط قوت نمایشگر لپ‌تاپ گیمینگ MSI می‌توان به دقت مناسب رنگ‌ها، تولید دمای رنگ خنثی و صدالبته نرخ نوسازی ۲۴۰ هرتز اشاره کرد. درنظر داشته باشید که نرخ‌نوسازی نمایشگر تنها در دو حالت ۱۴۴ و ۶۰ هرتز قابل تنظیم خواهد بود. خوشبختانه درکنار هم قرار گرفتن انیمیشن‌های نرم ویندوز ۱۱ و نرخ‌نوسازی بالای نمایشگر، عملکردی روان را دراختیار مخاطب قرار می‌دهد که در نهایت به خلق تجربه‌ای لذت‌بخش برای کاربر منتهی می‌شود.

عملکرد صفحه‌نمایش Katana GF66 ام‌اس‌آی دربرابر لپ‌تاپ‌های دیگر

لپ‌تاپ / آزمایش

تصویر سفید

تصویر مشکی

نسبت کنتراست

AdobeRGB

sRGB

DCI-P3

حداکثر روشنایی

حداقل روشنایی

میانگین روشنایی

Native

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین

خطا

MSI GF66 Katana

۱۶۸ نیت

۸٫۰۰ نیت

۱٫۲۷ نیت

۱۳۲٫۲

۴۷٫۹

--

۶۴

۴٫۰

۴۷٫۶

--

* تمامی اعداد ذکرشده در جدول بالا در آزمایشگاه زومیت حاصل شده است.

برای ایجاد تجربه فراموش‌نشدنی گیمینگ وجود بلندگویی باکیفیت همواره یکی از لازمه‌ها تلقی می‌شود. ام‌اس‌آی مدعی است که اسپیکرهای لپ‌تاپ Katana GF66 امکان تولید صدای Hi-Res را دارند. عمق صدای ۲۴ بیتی بلندگوها و همچنین نرخ نمونه‌برداری ۱۹۲ مگاهرتزی، به تولید صدایی بهتر، تفکیک شده‌تر و پرجزئیات‌تر کمک شایان ذکری کرده‌اند که در کنار حجم صدای مناسب و تقریباً «زیاد»، تجربه مطلوبی را حین تماشای فیلم یا انجام بازی‌های شوتر دراختیار کاربر قرار می‌دهد.

سخت‌افزار، عملکرد و باتری Katana GF66 ام‌اس‌آی

جدیدترین عضو سری لپ‌تاپ‌های گیمینگ Katana به‌همراه تراشه آلدرلیک Core i7-12700H روانه بازار شده است و در زمینه پردازنده گرافیکی نیز در ۴ مدل به‌همراه گرافیک RTX 3050، RTX 3050Ti، RTX 3060 و RTX 3070 عرضه می‌شود. ما نیز در زومیت مدل RTX 3060 را به‌همراه ۱۶ گیگابایت رم DDR4-3200 دراختیار داشتیم.

تراشه Core i7-12700H همانند دیگر اعضای سری H از ترکیب هسته‌های قدرتمند و کم‌مصرف استفاده می‌کند که در دو کلاستر قرار گرفته‌اند. کلاستر قدرتمند که از ۶ هسته پردازشی Golden Cove P استفاده می‌کند، توانایی اجرای دو رشته در هر هسته را دارد؛ اما ۸ هسته کم‌مصرف Gracemont E فاقد این ویژگی هستند. پردازنده گرافیکی Iris® Xe با بهره‌مندی از ۹۶ واحد اجرایی و پشتیبانی از رم‌های DDR5 از دیگر ویژگی‌های تراشه کاتانا به‌شمار می‌رود؛ البته هر ۴ مدل Katana GF66 تنها شامل رم‌های DDR4-3200 می‌شوند.

تراشه Core i7-12700H از توان مصرفی پایه ۴۵ وات بهره می‌برد و در حالت توربو برای لحظاتی می‌تواند به توان ۱۵۵ وات نیز دست یابد. بیشینه فرکانس هسته‌های قدرتمند در حالت توربو معادل ۴٫۷۰ گیگاهرتز خواهد بود و این عدد در حالت غیر توربو برای هسته‌های پرقدرت و کم‌مصرف به‌ترتیب برابر با ۴٫۷۰ و ۳٫۵۰ گیگاهرتز خواهد بود.

ام‌اس‌آی در طیف وسیعی از گرافیک‌های RTX 3060 با توان مصرفی مختلف، مدل ۸۵ واتی آن را برگزیده است که روی کاغذ با توان محاسباتی ۷٫۹ ترافلاپس، کمی قدرتمندتر از RTX 2070 Super خواهد بود؛ البته توان مصرفی بسته به پردازش درحال اجرا تا ۱۱۵ وات قابل افزایش خواهد بود.

باز کردن لپ‌تاپ Katana GF66 ام‌اس‌آی

عملکرد Katana GF66 ام‌اس‌آی در بنچمارک‌ها

تایوانی‌ها برای لپ‌تاپ گیمینگ خود نرم‌افزار مدیریتی MSI Center را نیز عرضه کرده‌اند که به کاربر این اجازه را می‌دهد تا عملکرد دستگاه را در اجرای وظایف مختلف زیر نظر بگیرند و تنظیمات خاصی را روی هریک از حالت‌ها ایجاد کنند. نرم‌افزار MSI Center هم ازطریق وب‌سایت این شرکت و هم استور مایکروسافت دردسترس است و بسیاری از ویژگی‌های مربوط به‌آن نیز ازطریق ماژول‌هایی دانلودی، دردسترس خواهد بود.

کاربران می‌توانند بنا به انتخاب خود هریک از ۴ پروفایل Super Battery، Silent، Balanced و Extreme Performance را انتخاب کنند. ما در زمان انجام بررسی‌ها پروفایل Extreme Performance را فعال کرده بودیم تا بهترین حالت دستگاه را مورد بررسی قرار دهیم.

عملکرد Katana GF66 مقابل لپ‌تاپ‌های دیگر (Plugged)

لپ‌تاپ / بنچمارک

مشخصات فنی

عملکرد روزمره

وب‌گردی

شبیه‌ساز بازی

عملکرد در گرافیک

عملکرد CPU در رندر

توان محاسباتی CPU

توان محاسباتی GPU

PCMark 10

Speedometer 2.0

GFXBench

3DMark

CineBench R23

GeekBench 5

GeekBench 5

Aztec Ruins High Tier

Time Spy

Wild Life

Night Raid

Single

Multi

Single

Multi

OpenCL

DirectX 12/Metal

DirectX 12

Vulkan/Metal

DirectX 12

iGPU

dGPU

Katana GF66

Core i7-12700H

RTX 3060

۷۰۰۲

۲۹۷

۱۹۷٫۳ فریم‌برثانیه

۸۳۶۳

۴۷۲۲۶

۴۳۵۵۳

۱۸۰۶

۱۶۳۹۵

۱۸۰۳

۱۱۲۰۵

۱۷۵۵۱

۹۶۷۰۵

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

عملکرد لپ‌تاپ گیمینگ ام‌اس‌آی در آزمون PCMark که به‌منظور نمایش راندمان دستگاه در استفاده‌های روزمره استفاده می‌شود، تفاوت چندانی با نسل قبل ندارد و تفاوت به کمتر از ۵ درصد می‌رسد؛ اما در آزمون مرورگر، افزایش کارکرد ۶۴ درصدی را شاهد هستیم که تأثیر مستقیمی در تجربه کلی کاربر در استفاده‌های تحت وب خواهد داشت. درمقام مقایسه، کاتانا GF66 درمقایسه با برادر بزرگ‌تر خود که از پردازنده مشابهی بهره می‌برد، عملکرد نسبتاً بهتری دارد.

قدرت خام پردازش تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای تراشه Core i7-12700H در مقایسه با Core i7-11800H به‌ترتیب ۱۶ و ۴۶ درصد افزایش پیدا کرده است. این افزایش می‌تواند به‌طور مستقیم روی اجرای برنامه‌های تخصصی یا حتی وظایف سبک‌تر مانند وب‌گردی، تأثیرگذار باشد.

در آزمون تک‌رشته‌ای و چندرشته‌ای بنچمارک CineBench R23 نیز درمقایسه با نسل قبلی خود بهبود عملکردی ۲۰ و ۵۲ درصدی را تجربه کرده است. بنچمارک CineBench R23 به‌عنوان بنچمارکی CPU-محور شناخته می‌شود که عملکرد رندرگیری توسط پردازنده مرکزی را ارزیابی می‌کند. درمقام مقایسه تنها لپ‌تاپ ROG Strix Scar 15 مجهز به تراشه Core i9-12900H موفق به شکست کاتانا شد و تمامی دیگر نماینده‌هایی که تاکنون بررسی کرده‌ایم کارکرد ضعیف‌تری از خود به‌نمایش گذاشته‌اند.

با تکرار مجدد آزمون Cinebench، اما این‌بار در حالت باتری (Unplugged)، طبق انتظار نتایج متفاوتی به‌دست آمد و امتیاز تراشه کاتانا با افتی ۶۰ درصدی مواجه شد. درحالی‌که تراشه Core i7-11800H در مدل سال گذشته تنها افتی ۳۳ درصدی را با خود به‌همراه داشت.

اتصال دسته ایکس باکس به لپ‌تاپ Katana GF66 ام‌اس‌آی

عملکرد Katana GF66 ام‌اس‌آی در اجرای بازی‌ها

لپ‌تاپ MSI در بنچمارک‌های گیمینگ نیز عملکرد قابل‌قبولی را از خود به نمایش می‌گذارد. این لپ‌تاپ بازی‌هایی چون Red Dead Redemption 2 را در وضوح 1080p با نرخ میانگین ۶۳ فریم‌برثانیه اجرا می‌کند. در بازی قدیمی GTA V نرخ فریم میانگین در وضوح 1080p بین ۱۳۰ تا ۱۵۰ فریم خواهد بود.

برای بررسی عملکرد رهگیری پرتو نور، از بنچمارک بازی Bright Memory: Infinite RTX استفاده کردیم که به‌صورت انحصاری برای پلتفرم PC و به‌منظور نمایش قدرت رهگیری پرتو نور در گرافیک‌های سری RTX، توسعه یافته است. لپ‌تاپ کاتانا GF66 موفق شد تا در این آزمون نرخ‌فریم ۴۹ را ثبت کند؛ درحالی‌که در مدل ۲۰۲۱ همین لپ‌تاپ با پردازنده گرافیکی مشابه، ۴۳ فریم‌برثانیه را کسب کرده بود.

عملکرد لپ‌تاپ Katana GE66 در بازی‌‌ها

بازی / عملکرد

تنظیمات گرافیکی

نرخ‌فریم میانگین

Forza Horizon 5

(No Resolution Scaling)

Extreme

۴۱ فریم‌برثانیه

Ultra

--

Red Dead Redemption 2

Ultra

۶۳٫۵ فریم‌برثانیه

Far Cry 6

Ultra

۸۴ فریم‌برثانیه

Gears 5

Ultra

۹۳٫۷ فریم‌برثانیه

Immortals Fenyx Rising

Ultra High

۶۰ فریم‌برثانیه

Bright Memory: Infinite RTX

Quality DLSS

۴۹ فریم‌برثانیه

GTA V

Highest Quality

۱۴۵٫۴ فریم‌برثانیه

* تمامی بازی‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

عملکرد Katana GF66 ام‌اس‌آی در کاربری‌های حرفه‌ای

اگر به‌همراه بازی‌های روز به‌دنبال اجرای نرم‌افزارهای تخصصی و حرفه‌ای نیز هستید، لپ‌تاپ Katana GF66 شرکت ام‌اس‌آی عملکرد قابل قبولی را دراختیارتان قرار خواهد داد. این لپ‌تاپ گیمینگ در بنچمارک نرم‌افزار متلب و در پروفایل Extreme Performance، هر دور از آزمون را در مدت ۲٫۰۶ ثانیه به‌پایان رساند؛ این عدد در پایان هزار دور به ۱۸۷۰ ثانیه رسید. می‌توان عملکرد لپ‌تاپ کاتانا در انجام محاسبات ریاضی را سریع‌تر از نسخه AMD لپ‌تاپ HP OMEN با پردازنده مرکزی Ryzen 7 5800H دانست.

بنچمارک متلب در لپ‌تاپ Katana GF66 ام‌اس‌آی

برای بررسی عملکرد لپ‌تاپ Katana در نرم‌افزار فتوشاپ و پریمیر پرو، از بنچمارک PugetBench کمک گرفتیم. نماینده MSI در بنچمارک مربوط به فتوشاپ، امتیاز ۹۲۴ را کسب کرد. درمقام مقایسه برادر بزرگ‌تر کاتانا یعنی Raider GE66 امتیاز ۹۱۷ را به‌دست آورده است که نسبتاً عملکردی مشابه محسوب می‌شود.

بنچمارک PugetBench برای Photoshop در لپ‌تاپ Katana GF66 ام‌اس‌آی

در آزمون Premiere Pro، کاتانا موفق شد تا با اختلافی جزئی رقیب خود را پشت سر بگذارد و عملکردی سریع‌تر از Zephyrus M16 ایسوس و Mackbook Pro با تراشه M1 Max داشته باشد.

بنچمارک PugetBench برای Premiere Pro در لپ‌تاپ Katana GF66 ام‌اس‌آی

در انتها نیز باید به بنچمارک SPECapc SOLIDWORKS 2021 اشاره کنیم که عملکرد پردازنده مرکزی و پردازنده گرافیکی را در نرم‌افزار مهندسی SolidWorks را مورد سنجش قرار می‌دهد. لپ‌تاپ کاتانا در آزمون CPU حدود ۳۰ درصد و در آزمون GPU نیز حدود ۷۷ درصد عملکرد بهتری درمقایسه‌با مدل Raider به‌نمایش می‌گذارد؛ درحالی‌که مدل Raider از پردازنده گرافیکی قوی‌تری بهره می‌برد و پردازنده مرکزی آن نیز مشابه با مدل کاتانا است.

بنچمارک SPECapc برای ارزیابی عملکرد کامپیوترها حین اجرای SOLIDWORKS 2021

کامپیوتر/پارامتر

مشخصات

امتیاز عملکرد CPU

امتیاز عملکرد GPU

MSI Katana GE66

Core i7-12700H

RTX 3060

۲٫۱۴

۲٫۳۱

MSI Raider GE66

Core i7-12700H

RTX 3070 Ti

۱٫۶۴

۱٫۳۰

HP OMEN

Core i7-11800H

RTX 3070

۱٫۶۱

۲٫۶۲

ASUS Zephyrus M16

Core i9-12900H

RTX 3070 Ti

۲٫۰۸

۲٫۶۶

HP Z2 Tower G5

Core i9-10900K

Radeon Pro W5700

۱٫۷۲

۲٫۴۸

Lenovo ThinkStation P520

Xeon W-2295

Quadro RTX 6000

۱٫۸۱

۴٫۶۱

پایداری عملکرد Katana GF66 ام‌اس‌آی در حالت متصل به برق

همان‌طورکه گفته شد عمومِ لپ‌تاپ‌های ویندوزی با قطع جریان برق، افت عملکردی بعضا شدید را تجربه می‌کنند. برای بررسی پایداری عملکرد لپ‌تاپ MSI، بنچمارک‌های مرتبط در این زمینه را در دو حالت Plugged و Unplugged و در پروفایل‌های Balanced و Extreme Performance اجرا کردیم.

نور پس‌زمینه کیبورد لپ‌تاپ Katana GF66 ام‌اس‌آی

آزمون پایداری عملکرد CPU

هسته‌های پرقدرت تراشه Core i7-12700H در چند ثانیه ابتدایی فرکانس را تا ۴٫۵ گیگاهرتز افزایش می‌دهند و پس از مدت کوتاهی در پروفایل Extreme Performance به ۳٫۲ گیگاهرتز و در پروفایل Balanced به ۲٫۶ گیگاهرتز کاهش پیدا می‌کنند و تا انتهای آزمون پایداری عملکرد، در همین بازه نوسان می‌کنند.

برای هسته‌های کم‌مصرف نیز شرایط مشابهی وجود دارد با این تفاوت که در ابتدای راه، حداکثر فرکانس پردازنده در پروفایل Extreme Performance تنها تا ۳٫۵ گیگاهرتز افزایش پیدا می‌کند و این عدد در پروفایل Balanced به میزان ۲٫۷ گیگاهرتز کاهش پیدا می‌کند. پس از بوست چند ثانیه‌ای فرکانس هسته‌ها به‌ترتیب به ۲٫۵ گیگاهرتز و ۲٫۱ گیگاهرتز می‌رسد.

نمودار فرکانس پردازده مرکزی در لپ‌تاپ Katana GF66 در دو پروفایل Extreme و Balanced ام‌اس‌آی

دمای گرم‌ترین هسته تراشه در پروفایل Extreme Performance به عدد ۹۵ درجه نزدیک می‌شود؛ درحالی‌که این عدد در پروفایل Balanced درنهایت بین ۷۵ تا ۸۰ درجه سلسیوس نوسان می‌کند. دمای کلی تراشه نیز در بالاترین حالت معادل ۹۵ تا ۹۸ درجه سلسیوس خواهد بود که فاصله بسیار کمی با حداکثر دمای قابل قبول از جانب اینتل یعنی ۱۰۰ درجه سلسیوس دارد.

نمودار دمای پردازده مرکزی در لپ‌تاپ Katana GF66 در دو پروفایل Extreme و Balanced ام‌اس‌آی

با فعال کردن پروفایل Extreme Performance توان مصرفی پردازنده در ابتدای آزمون پایداری عملکرد، تا ۹۰ وات نیز افزایش پیدا می‌کند؛ اما پس از کاهش ۲۰ تا ۳۰ واتی، در همسایگی ۶۵ تا ۷۰ وات نوسان می‌کند. طبق انتظار توان مصرفی در پروفایل Balanced روی عدد اعلامی از سوی اینتل یعنی ۴۵ وات تنظیم می‌شود و به صورت پایدار در همین مقدار فعالیت می‌کند.

نمودار توان مصرفی پردازده مرکزی در لپ‌تاپ Katana GF66 در دو پروفایل Extreme و Balanced ام‌اس‌آی

آزمون پایداری عملکرد GPU

شرایط برای پردازنده گرافیکی RTX 3060 کمی متفاوت‌تر از تراشه مرکزی Core i7-12700H دنبال می‌شود. در ۲ دقیقه ابتداییِ آزمون، چه در حالت Extreme Performance و چه Balanced، پردازنده روی فرکانس ۱۶۰۰ مگاهرتز فعالیت می‌کند؛ سپس اگر پروفایل Balanced فعال باشد، فرکانس به بازه ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ مگاهرتز کاهش پیدا می‌کند. با اینکه فرکانس پردازنده گرافیکی در پروفایل Extreme Performance نیز افتی ۳ تا ۴ درصدی را تجربه می‌کند؛ اما این عدد آنقدر ناچیز است که تأثیری چشمگیر بر عملکرد دستگاه نخواهد داشت.

نمودار فرکانس پردازده گرافیکی در لپ‌تاپ Katana GF66 در دو پروفایل Extreme و Balanced ام‌اس‌آی

با وجود افت فرکانس در حالت Balanced، دمای پردازنده گرافیکی در هر دو پروفایل، پس از ۴ دقیقه و با روند پیشرفتی مشابه، از ۵۵ درجه به ۹۰ درجه می‌رسد. پس از رسیدن دما به این عدد، دما به‌خوبی کنترل می‌شود و خبری از نوسان‌های متعدد نیست.

نمودار دمای پردازده گرافیکی در لپ‌تاپ Katana GF66 در دو پروفایل Extreme و Balanced ام‌اس‌آی

درانتها نیز باید به توان مصرفی پردازنده گرافیکی اشاره کنیم. طبق اعلام انویدیا، توان مصرفی پردازنده گرافیکی RTX 3060 Laptop GPU بین ۶۰ تا ۱۱۵ وات خواهد بود. در نمودار زیر نیز می‌توانید رفتاری مشابه را مشاهده کنید؛ اما با دو تفاوت عمده. اولین تفاوت به کمینه توان مصرفی مربوط می‌شود که در لپ‌تاپ Katana GF66 روی ۸۰ وات تنظیم شده است. تفاوت دوم هم با پروفایل Balanced ارتباط دارد.

درحقیقت MSI برای کنترل دمای دستگاه در پروفایل Balanced پس از حدود ۳ دقیقه، توان پردازنده را از ۱۱۵ وات به ۸۰ وات کاهش می‌دهد. این اتفاق در پروفایل Extreme Performance نیز مشاهده می‌شود اما کاهش توان مصرفی تنها برابر با ۱۵ وات خواهد بود.

نمودار توان مصرفی پردازده گرافیکی در لپ‌تاپ Katana GF66 در دو پروفایل Extreme و Balanced ام‌اس‌آی

تفاوت عملکرد در حالت متصل به برق و متکی به باتری

همانند دیگر لپ‌تاپ‌های ویندوزی، لپ‌تاپ MSI درزمان اتکا به باتری، قسمت عمده‌ای از توان پردازشی خود را از دست می‌دهد. این کار برای کنترل شارژ باتری دستگاه انجام می‌شود. برای بررسی دقیق‌تر عملکرد پردازنده مرکزی و گرافیکی دستگاه را در دو پروفایل Extreme Performance و در دو حالت غیرمتصل (UnPlugged) و متصل (Plugged) به‌باتری، پایش کردیم.

در زمان اتکا به‌باتری خبری از بوست اولیه نیست و فرکانس هسته‌های قدرتمند پردازنده روی ۱۳۰۰ مگاهرتز تنظیم می‌شود. به‌بیان دیگر در مقایسه با حالت متصل به برق، افتی ۶۰ درصدی را شاهد هستیم که تأثیر مستقیمی روی عملکرد دستگاه، حتی برای کارهای روزمره خواهد داشت.

نمودار فرکانس هسته‌های قدرتمند پردازده مرکزی در لپ‌تاپ Katana GF66 در دو حالت Plugged و UnPlugged ام‌اس‌آی

کاهش فرکانس پردازنده رابطه مستقیمی با کاهش توان مصرفی پردازنده به ۱۸ وات دارد. همان‌طورکه پیش‌تر نیز اشاره شد در حالت Plugged توان مصرفی پردازنده مرکزی به ۷۰ وات می‌رسد.

نمودار توان مصرفی پردازده مرکزی در لپ‌تاپ Katana GF66 در دو حالت Plugged و UnPlugged ام‌اس‌آی

با کم شدن توان مصرفی و درنتیجه کاهش یافتن فرکانس پردازنده، دمای تولید شده نیز کاهش پیدا می‌کند؛ اما همچنان در سناریوهایی با رسیدن دمای پردازنده به ۵۰ تا ۶۰ درجه، صدای فن دستگاه به‌گوش خواهد رسید و خبری از فعالیت بی‌صدا یا به‌اصطلاح Silent نیست.

نمودار دمای پردازده مرکزی در لپ‌تاپ Katana GF66 در دو حالت Plugged و UnPlugged ام‌اس‌آی

مشابه پردازنده مرکزی، پردازنده گرافیکی نیز با تجربه کاهشی ۶۰ درصدی، فرکانس را از ۱۶۰۰ مگاهرتز به ۷۰۰ مگاهرتز (میانگین) کاهش می‌دهد. نوسان فرکانس پردازنده در حالت UnPlugged افزایش محسوسی پیدا می‌کند و بازه نوسان به ۱۰۰ مگاهرتز می‌رسد. از این رو می‌توان گفت که در این شرایط از پردازنده گرافیکی دستگاه عملکرد ناپایدارتری را شاهد هستیم.

نمودار فرکانس پردازده گرافیکی در لپ‌تاپ Katana GF66 در دو حالت Plugged و UnPlugged ام‌اس‌آی

با اینکه پردازنده گرافیکی یکی از اصلی‌ترین مشخصه‌های یک لپ‌تاپ گیمینگ به‌شمار می‌رود، اما لپ‌تاپ Katana GF66 با کاهش توان مصرفی گرافیک به ۴۰ وات در حالت UnPlugged، شرایط متفاوتی را برای کاربر ایجاد می‌کند. به‌طوری که اگر در حین اجرای بازی‌ها دستگاه را از برق بکشید، نرخ‌فریم بازی با افتی ناگهانی از بازه بالای ۸۰ فریم برثانیه به زیر ۳۰ فریم می‌رسد؛ اتفاقی که عملا امکان اجرای بازی را زیر سؤال می‌برد. به‌نظر می‌رسد که همچنان شرکت‌های بزرگ با ساخت «لپ‌تاپی» قابل حمل و «گیمینگ» فاصله زیادی دارند و درحال‌حاضر تنها باید به استفاده از دستگاه به‌صورت Dock-شده دل‌خوش بود.

نمودار توان مصرفی پردازده گرافیکی در لپ‌تاپ Katana GF66 در دو حالت Plugged و UnPlugged ام‌اس‌آی

همان‌طورکه در نمودار زیر مشاهده می‌کنید، با جداکردن دستگاه از برق، دمای پردازنده گرافیکی نیز کاهش محسوسِ ۲۰ درجه‌ای را تجربه می‌کند.

نمودار دمای پردازده گرافیکی در لپ‌تاپ Katana GF66 در دو حالت Plugged و UnPlugged ام‌اس‌آی

شارژدهی باتری

انرژی موردنیاز لپ‌تاپ گیمینگ Katana GF66 ازطریق باتری ۵۲ وات ساعتی تأمین می‌شود. MSI ادعایی را درزمینه عمر باتری لپ‌تاپ مطرح نکرده و تنها به ارائه اطلاعات درزمینه کنترل عمر باتری و سیکل شارژ آن در نرم‌افزار MSI Center بسنده کرده است.

عملکرد باتری Katana GF66 دربرابر لپ‌تاپ‌های دیگر

لپ‌تاپ / آزمایش

نمایشگر

باتری

ویدئو

PCMark 10

GFXBench Manhattan 3.1

ابعاد و رزولوشن

وات‌ساعت

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

طول‌عمر باتری

(دقیقه)

کم‌ترین نرخ فریم

(فریم‌برثانیه)

Katana GF66

۱۵٫۶ اینچ

۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

۵۲

--

۳:۲۷

--

--

HP OMEN (Intel)

۱۶٫۱ اینچ

۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

۷۰

۲:۴۲

۲:۳۰

۶۰٫۴۶

۱۴۲٫۳

HP OMEN (AMD)

۱۶٫۱ اینچ

۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

۷۰

۴:۲۰

۳:۳۲

۱۰۲٫۷

۸۹٫۹

HP VICTUS

۱۶٫۱ اینچ

۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

۷۰

۳:۵۰

۴:۱۰

۸۱٫۸

۸۰٫۳

ASUS Strix G15

۱۵٫۶ اینچ

۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

۹۰

۱۰:۳۳

۶:۳۸

۵۹٫۸

۲۵۸٫۲

MSI Katana GF66

۱۵٫۶ اینچ

۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

۵۲

۳:۵۴

۲:۳۲

۵۱٫۲

۹۷٫۸

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

در بررسی‌های زومیت، لپ‌تاپ تایوانی‌ها در بنچمارک PCMark10 که عملکرد باتری در اجرای وظایف روزمره را شبیه‌سازی می‌کند، زمان ۳ ساعت و ۲۷ دقیقه را ثبت کرد. این نتیجه با فعال بودن پروفایل Balanced و سطح روشنایی ۲۰۰ نیت به‌دست آمد و با فعال کردن پروفایل Super Battery حدود ۳۰ دقیقه دیگر به‌عمر باتری دستگاه افزوده خواهد شد که زمان کلی شارژدهی آن را به ۳ ساعت و ۵۰ دقیقه می‌رساند.

باتوجه به نتایج بالا و همچنین کاهش عملکرد دستگاه در زمان متکی بودن به باتری، نمی‌توان حساب چندانی روی باتری دستگاه باز کردن و عموماً باید از آن به‌صورت داک‌شده و اتصال مداوم شارژر به برق شهری، استفاده کرد. صحبت از شارژر شد و باید به باتری نسبتاً سنگین و ۲۳۰ واتی لپ‌تاپ Katana GF66 اشاره کنیم که به‌همراه دستگاه عرضه می‌شود و وزن کلی آن را به‌بیش از ۲٫۵ کیلوگرم می‌رساند.

نمای پشت نمایشگر لپ‌تاپ Katana GF66 ام‌اس‌آی

جمع‌بندی و مقایسه با رقبا

لپ‌تاپ گیمینگ و قدرتمند MSI در بازه قیمتی ۵۰ میلیون تومان یکی از بهترین انتخاب‌ها به‌شمار می‌رود؛ چراکه کمتر محصولی در این بازه قیمتی، پردازنده نسل دوازدهی اینتل را دراختیار کاربر می‌گذارد. از طرفی تراشه گرافیکی RTX 3060 به خوبی می‌تواند از پس اجرای بازی‌های روز با نرخی بالاتر از ۶۰ فریم‌برثانیه برآید.

درکنار قدرت پردازشی، استفاده از نمایشگر قابل قبول با نرخ‌نوسازی ۲۴۰ هرتز و همچنین ساختار بدنه‌ای مستحکم، ارزش خرید لپ‌تاپ Katana GF66 را افزایش می‌دهد. افزون براین وجود کیبورد کامل با میزان پیمایش ۱٫۷ میلی‌متر می‌تواند برای خالقان محتوا نیز گزینه ایده‌آلی به‌حساب بیاید؛ البته نباید از قدرت بالای پردازشی در نرم‌افزارهای مهندسی و تخصصی نیز چشم‌پوشی کنیم که خود به‌تنهایی می‌تواند دلیلی برای خرید دستگاه به‌شمار برود.

نکات مثبت

  • پردازنده‌ی نسل دوازدهمی اینتل
  • اجرای روان اکثر بازی‌ها با حداکثر تنظیمات گرافیکی
  • نرخ نوسازی ۲۴۰ هرتز نمایشگر
  • تنوع زیادی از درگاه‌ها و اتصالات

نکات منفی

  • روشنایی پایین صفحه‌نمایش
  • صدای نسبتاً زیاد سیستم خنک‌کننده
  • شارژدهی پایین
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات