بررسی لپ‌تاپ گیمینگ ROG Strix Scar 15 2022 ایسوس [به‌همراه ویدیو]

سه‌شنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۴
مطالعه 24 دقیقه
ایسوس Strix Scar با تکیه بر عناصر طراحی و سخت‌افزار کارآمد، از متفاوت‌ترین و البته قدرتمندترین لپ‌تاپ‌های گیمینگ بازار است. با بررسی لپ‌تاپ ASUS ROG Strix Scar 15 2022 همراه زومیت باشید.
تبلیغات

بیراه نیست اگر بگوییم ایسوس با سری ROG، متنوع‌ترین تجهیزات گیمینگ را به گیمرها ارائه می‌کند. از سخت‌افزار گرفته تا لپ‌تاپ گیمینگ و تجهیزاتی همچون هدست، تقریباً تمام محصولاتی که علاقه‌مندان به بازی برای لذت بردن هرچه بیشتر از سرگرمی مورد علاقه‌شان به آن نیاز دارند، تحت نام سری ROG به آن‌ها ارائه می‌شود. اگر تنها نگاهی به بخش لپ‌تاپ‌های گیمینگ ایسوس بیندازیم، با دنیایی از مدل‌های مختلف با طراحی منحصربه‌فرد و مشخصات فنی متنوع روبه‌رو می‌شویم. ایسوس لپ‌تاپ‌های گیمینگ خود را در سه سری Flow و Strix و Zephyrus راهی بازار می‌کند که در بخش طراحی، کیفیت ساخت و جامعه‌ی کاربری تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند.

درحالی‌که سری Zephyrus لپ‌تاپ‌های گیمینگ/حرفه‌ای را در قالب بدنه‌ای باریک‌تر و طراحی همه‌پسندتر به کاربران ارائه می‌کند، در لپ‌تاپ‌های گیمینگ خانواده‌ی Strix قید باریک بودن کنار گذاشته شده است تا نهایت قدرت مورد نیاز گیمرها از دل سخت‌افزار استخراج شود. لپ‌تاپ‌های سری Strix با دو پسوند Scar و G به‌بازار می‌آیند. سری Scar را می‌توان به‌نوعی قدرتمندترین و «گیمینگ‌ترین» لپ‌تاپ‌های ایسوس به‌حساب آورد. درواقع تفاوت اصلی Scar با سری G به برند پردازنده و البته زبان طراحی باز می‌گردد.

در مقاله‌ی پیش‌رو، به‌سراغ یکی از مدل‌های ۲۰۲۲ سری Strix Scar 15 می‌رویم و آن را زیر ذره‌بین زومیت قرار می‌دهیم. سری Scar 15 تنها با پردازنده‌ی نسل دوازدهمی i9 - 12900H راهی بازار می‌شود و مدلی که ما برای بررسی دراختیار داریم، از گرافیک قدرتمند RTX 3070 Ti انویدیا به‌همراه ۱۶ گیگابایت رم DDR5-4800 و یک ترابایت SSD استفاده می‌کند. برای نمایش محتوا نیز ایسوس پنل QHD با نرخ نوسازی ۲۴۰ هرتز را در این مدل به کار برده است.

لپ‌تاپ گیمینگ ROG Strix Scar 15 ایسوس را فروشگاه ITCity برای بررسی دراختیار زومیت قرار داده است.

بررسی ویدیویی ROG Strix Scar 15

تماشا در یوتیوب

طراحی و کیفیت ساخت ROG Strix Scar 15

از نظر ظاهر و طراحی، تفاوت خاصی بین مدل ۲۰۲۲ لپ‌تاپ ایسوس با نسل قبل وجود ندارد و با همان محصول طرف هستیم. ایسوس برای اینکه بتواند سیستم خنک‌کننده‌ی قدرتمندی را برای لپ‌تاپ گیمینگ خود تدارک ببیند، از باریکی بدنه تا حدی صرف نظر کرده است. ضخامت لپ‌تاپ به ۲۷ میلی‌متر و وزن آن به ۲٫۳۰ کیلوگرم می‌رسد و نسبت به سخت‌افزار قدرتمندی که درون دستگاه قرار دارد با لپ‌تاپ نسبتاً جمع‌وجوری روبه‌رو هستیم.

به‌منظور کنترل بهتر دمای بدنه حین پردازش‌های سنگین، ایسوس بیشتر بخش‌های بدنه را از جنس پلاستیک ساخته است. به‌جز درِ فلزی و مات دستگاه، تمام بخش‌های دیگر بدنه پلاستیکی هستند. سطح بدنه بافت نرمی دارد که در هنگام کار با لپ‌تاپ توجه را جلب خواهد کرد؛ البته همین بافت خاص باعث می‌شود که بدنه‌ی مشکی لپ‌تاپ، رد اثرانگشت و چربی دست را تا حد زیادی روی خود نمایان کند. درِ دستگاه روی دو لولای مستحکم باز و بسته می‌شود و در حالتی که در را باز کرده باشید، فاصله‌ی قابل توجهی با بدنه‌ی دستگاه دارد.

نورپردازی لبه‌ی جلوی لپ‌تاپ گیمینگ Scar 15 ایسوس
نورپردازی زیر در لپ‌تاپ گیمینگ Scar 15 ایسوس
نورپردازی لوگوی ROG روی لپ‌تاپ گیمینگ Scar 15 ایسوس
جدا شدن بخش armor cap از لپ‌تاپ گیمینگ Scar 15 ایسوس

بخشی از سطح پایه‌ی لپ‌تاپ که کیبورد و ترک‌پد را نیز در خود جای می‌دهد، به صورت شفاف طراحی شده است و دید جالبی به سخت‌افزار درون دستگاه ارائه می‌کند. به‌نظر می‌رسد وجه تسمیه‌ی سری Scar نیز به همین زبان طراحی بازگردد. بااینکه به نظر ما چنین طرحی جای تقدیر دارد و نوعی نوآوری در طراحی لپ‌تاپ به‌حساب می‌آید، اما باعث شلوغ‌تر شدن ظاهر دستگاه می‌شود و شاید به مذاق کسانی که ظاهر ساده‌تری را می‌پسندند، خوش نیاید.

فارغ از بحث Scar روی بدنه، تقریباً به هرجای لپ‌تاپ که نگاه کنید، اثری از نورپردازی RGB خواهید دید. لوگوی ROG روی در لپ‌تاپ، لبه‌ی پایینی در، بخش پایه‌ی بدنه و البته زیر کلیدهای کیبورد به نورهای رنگی مورد علاقه‌ی گیمرها مزین شده‌اند. مثل همیشه، می‌توانید نورپردازی بخش‌های مختلف را به سلیقه‌ی خودتان تغییر دهید؛ صرفاً باید وارد نرم‌افزار Aura Creator ایسوس شوید و از افکت‌ها و جلوه‌های متنوعی که در اختیارتان قرار دارد، استفاده کنید.

امکانات شخصی‌سازی لپ‌تاپ Scar به نورپردازی خلاصه نمی‌شود. بخشی از سطح بدنه که پشت در قرار دارد و ایسوس به آن Armor Cap می‌گوید، قابل جداسازی است و علاوه‌بر سه نمونه‌ای که به‌همراه لپ‌تاپ ارائه می‌شود، می‌توان با دانلود مدل سه‌بعدی از سایت ایسوس و پرینت سه‌بعدی آن، جلوه‌ی جدیدی به Armor Cap داد.

درحالی‌که ایسوس مانور زیادی روی سیستم خنک‌کننده‌ی لپ‌تاپ گیمینگ‌اش می‌دهد، در طراحی فن‌های خنک‌کننده نیز تمهیدات خاصی اندیشیده است. لپ‌تاپ ایسوس هوای خنک را از شیارهایی که پشت لولا و زیر لپ‌تاپ تعبیه شده‌اند، می‌گیرد و هوای گرم را از لبه‌های اطراف و پشت دستگاه به بیرون هدایت می‌کند.

فن‌های خنک‌کننده لپ‌تاپ گیمینگ Scar 15 ایسوس

نمایشگر ۱۵٫۶ اینچی لپ‌تاپ، محتوا را با نسبت تصویر ۱۶:۹ نشان می‌دهد. حاشیه‌های بالا و دو طرف نمایشگر بسیار باریک هستند، در حدی که از وب‌کم در لپ‌تاپ گیمینگ ایسوس خبری نیست. به‌خاطر حفظ نسبت تصویر، حاشیه‌ی پایین پنل ضخامت بیشتری دارد. از آن‌جایی که محتوای تصویری نیز با همین نسبت تولید می‌شود، بنابراین کل نمایشگر به نمایش محتوا اختصاص می‌یابد و دیگر در بخش بالا و پایین تصویر نوارهای سیاه نمی‌بینیم.

کیبورد، ترک‌پد و درگاه‌های ROG Strix Scar 15

کلیدهای کیبورد به‌صورت جزیره‌ای در کیبورد جای داده شده‌اند و فاصله‌ی مناسبی از یکدیگر دارند تا لمس تصادفی کلیدها حین بازی کردن و البته تایپ با سرعت، به حداقل برسد. عمق حرکتی ۲ میلی‌متر و پایداری خوب کلیدها حین فشرده شدن کار با کیبورد را به تجربه‌ی لذت‌بخشی تبدیل می‌کند و خستگی انگشتان را در پی نخواهد داشت. بازخوردی که از کلیدها دریافت می‌شود، اندکی نرم‌تر و بیشتر از چیزی است که به آن عادت داریم، اما قطعاً همین مسئله، یک امتیاز مثبت برای بسیاری از کاربران خواهد بود.

کیبورد لپ‌تاپ گیمینگ Scar 15 ایسوس

برای کنترل مدیا، فراخوانی نرم‌افزار Armoury Crate ایسوس، جابه‌جایی بین پروفایل‌های عملکرد دستگاه و افزایش سرعت فن‌های خنک‌کننده نیز دکمه‌های مجزایی روی کیبورد درنظر گرفته شده است. برخلاف بسیاری از لپ‌تاپ‌های گیمینگ دیگر بازار، دکمه‌ی پاور با طراحی چند ضلعی، در ردیف بالای کیبورد و کاملاً جدا از سایر کلیدهای پرکاربرد قرار دارد تا در گیرودار بازی کردن، به اشتباه فشرده نشود.

ترک‌پد وسیع لپ‌تاپ Scar، فضای کافی برای حرکت آزادانه‌ی انگشتان را دراختیار می‌گذارد. به‌لطف سطح شیشه‌ای، به‌راحتی می‌توان انگشت‌ها را روی ترک‌پد حرکت داد. خوشبختانه دقت ترک‌پد در پایش حرکت و اجرای دستورها و ژست‌های حرکتی ویندوز را بسیار خوب ارزیابی کردیم. کلیدهای ترک‌پد هم به‌صورت یکپارچه با سطح آن تعبیه شده‌اند و در حین فشرده شدن، به‌هیچ‌وجه صدای آزاردهنده‌ای از خود تولید نمی‌کنند. باتوجه به جمع‌وجور بودن لپ‌تاپ، از بخش عددی کیبورد یا NumPad صرف نظر شده است و در عوض، می‌توانید کلیدهای عددی را در قالب ترک‌پد دراختیار داشته باشید.

ترک‌پد لپ‌تاپ گیمینگ Scar 15 ایسوس

درگاه‌های متنوع و متعدد لپ‌تاپ ROG Strix Scar 15، انتظاراتی که از یک لپ‌تاپ گیمینگ تمام‌عیار داریم به بهترین نحو برآورده می‌کنند. درگاه در لبه‌های سمت چپ و همچنین پشت دستگاه پراکنده هستند تا ترافیک کابل‌های ورودی شما را کمتر به دردسر بیندازد.

در لبه‌ی سمت راست دستگاه تنها یک درگاه برای ماژول اختصاصی Keystone ایسوس مشاهده می‌کنیم. ماژول مذکور به صورت مغناطیسی درون درگاه جای می‌گیرد و می‌تواند برای شخصی‌سازی مواردی از جمله نورپردازی، افکت‌های صوتی و مواردی از این دست مورد استفاده قرار بگیرد. تنظیمات Keystone نیز ازطریق نرم‌افزار Armoury Crate انجام می‌پذیرد.

متصل کردن ماژول Keystone به لپ‌تاپ گیمینگ Scar 15 ایسوس

درگاه‌های سمت چپ دستگاه

  • دو درگاه USB 3.2 Gen 1 Type-A با پهنای باند ۵ گیگابیت‌برثانیه
  • جک کمبوی ۳٫۵ میلی‌متری برای اتصال هدفون/میکروفن

درگاه‌ی پشت دستگاه

  • یک درگاه HDMI 2.1 با قابلیت نمایش تصویر 4K با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز
  • یک درگاه USB 3.2 Gen 2 Type-C با پهنای باند ۱۰ گیگابیت‌برثانیه و پشتیبانی از Display Port و پاور دلیوری
  • یک درگاه تاندربولت ۴ با پهنای باند ۴۰ گیگابی‌برثانیه و پشتیبانی از Display Port
  • درگاه شبکه‌ی ۲٫۵ گیگابایتی
  • درگاه شارژ

صفحه‌نمایش و اسپیکر ROG Strix Scar 15

همان‌طور که در نام‌گذاری لپ‌تاپ ایسوس هم دیده می‌شود، مدل Scar 15 از نمایشگر ۱۵٫۶ اینچی برای نمایش تصویر بهره می‌برد. پنل نمایشگر از نوع IPS LCD است و در مدل مورد بررسی ما، وضوح تصویر QHD یا ۱۴۴۰ × ۲۵۶۰ پیکسل را با نرخ نوسازی ۲۴۰ هرتز دراختیار می‌گذارد. ایسوس همین مدل را با پنل Full HD نیز راهی بازار می‌کند؛ اما فکر می‌کنیم باتوجه به ابعاد نمایشگر و البته قدرت پردازشی دستگاه، وضوح QHD تجربه‌ی لذت‌بخش و تمام و کمالی برای گیمرها به ارمغان خواهد آورد. زمان پاسخگویی نمایشگر ۳ میلی‌ثانیه است تا کمترین تأخیر را در نمایش محتوا داشته باشد.

حاشیه‌های باریک نمایشگر لپ‌تاپ گیمینگ Scar 15 ایسوس

نمایشگر از نرخ نوسازی از Adaptive Sync نیز پشتیبانی می‌کند؛ به‌این معنی که نرخ نوسازی نمایشگر با نرخ فریم بازی‌ها هماهنگ می‌شود تا بریدگی تصویر حین تجربه‌ی بازی‌ها به حداقل برسد. در مشخصات نمایشگر اشاره شده است که پنل از HDR با استاندارد Dolby Vision نیز پشتیبانی می‌کند؛ البته در اندازه‌گیری‌های زومیت، روشنایی نمایشگر ۲۸۹ نیت به‌دست آمد تا با چنین عملکردی، پشتیبانی نمایشگر از استانداردهای HDR چندان موضوعیت نداشته باشد.

برای مقایسه، شاید بد نباشد اشاره کنیم که نمایشگر Scar حدودا ۱۵۰ نیت کمتر از نمایشگر لپ‌تاپ Zephyrus روشنایی تولید می‌کند؛ البته همین مقدار روشنایی هم مشکلی برای خوانایی نمایشگر به‌وجود نمی‌آورد و پوشش مات نمایشگر بعلاوه کنتراست مناسب هم به خواناتر شدن آن کمک خواهد کرد.

تست روشنایی نمایشگر لپ‌تاپ گیمینگ Scar 15 ایسوس

باوجود روشنایی قابل قبول نمایشگر، توزیع روشنایی چندان یکنواخت نیست؛ مثلاً بخشی در بالای سمت چپ نمایشگر ۲۹۰ نیت روشنایی تولید می‌کند و قسمتی دیگر در ناحیه‌ی پایین پنل، حدود ۲۰۶ نیت روشنایی دارد. از نظر پوشش‌دهی فضاهای رنگی، صفحه‌نمایش Scar 15 عملکرد بسیار خوبی در تست‌های ما از خود نشان داد. علاوه‌بر پوشش کامل فضای رنگی پایه‌ی sRGB و فضای گسترده‌تر DCI P3، نمایشگر Scar 15 می‌تواند فضای رنگی وسیع AdobeRGB را نیز تا ۸۹ درصد پوشش دهد. رنگ‌ها با خطای بسیار قابل قبولی تولید می‌شوند و دمای رنگ‌ها نیز به وضعیت خنثی نزدیک است.

عملکرد صفحه‌نمایش ROG Strix Scar 15 دررابر لپ‌تاپ‌های دیگر

لپ‌تاپ / آزمایش

تصویر سفید

تصویر مشکی

نسبت کنتراست

AdobeRGB

sRGB

DCI-P3

حداکثر روشنایی

حداقل روشنایی

میانگین روشنایی

Native

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین

خطا

ROG Strix Scar 15

۲۸۹ نیت

۳٫۳۳ نیت

۳٫۵ نیت

۸۲٫۵

۸۹٫۵

--

۱۰۰

۳٫۵

۹۹٫۴

۲٫۲

MSI Raider GE66 (2022)

۲۶۹٫۱ نیت

۱۱٫۵ نیت

۲٫۴ نیت

۱۱۲٫۱

۷۳٫۸

۵٫۱

۹۸٫۶

۲٫۳

۷۵٫۲

۴٫۲

Asus Zephyrus M16

۴۷۷ نیت

۲۴٫۷ نیت

۵٫۶۶ نیت

۸۴٫۲۷

۷۶٫۵

۴٫۳

۹۹٫۷

۲٫۶

۷۷٫۸

۳٫۶

HP VICTUS

۲۱۱ نیت

۲ نیت

۱٫۱ نیت

۱۹۲

۴۸

۶٫۴

۶۵

۴٫۳

۴۸

۵٫۷

Asus Strix G15

۲۳۳ نیت

۱۱٫۶ نیت

۲٫۴۷ نیت

۹۴٫۱۴

۷۵٫۶

۵٫۶

۹۹٫۷

۲٫۹

۷۷

۴٫۷

سرفیس لپ‌تاپ استودیو

۴۲۳٫۲ نیت

۱٫۵۲ نیت

۰٫۴۵ نیت

۹۴۰٫۴

۷۹٫۴

--

۹۹

۲٫۱

۸۳٫۸

۲٫۷

سرفیس بوک ۳ ۱۵ اینچی

۴۰۵ نیت

۳٫۴ نیت

۰٫۵۳ نیت

۷۶۴

۶۵

۳٫۸

۹۴

۱٫۳

۷۴

۳٫۴

سرفیس پرو ۸

۴۱۷ نیت

۱٫۷ نیت

۰٫۷۷ نیت

۵۴۲٫۲

۷۹٫۷

--

۹۹

۲٫۷

۸۲٫۷

۳٫۵

مک بوک پرو M1

۴۳۶ نیت

۰٫۰۰ نیت

۰٫۵۵ نیت

۸۵۵

۷۶٫۴

--

۹۹٫۹

۲٫۳

۷۸٫۳

--

MSI GF66 Katana

۱۶۸ نیت

۸٫۰۰ نیت

۱٫۲۷ نیت

۱۳۲٫۲

۴۷٫۹

--

۶۴

۴٫۰

۴۷٫۶

--

MSI GE66 Raider

۱۸۱٫۷ نیت

۸٫۱۱ نیت

۱٫۱۶ نیت

۱۵۶٫۱

۷۳٫۱

--

۹۹

۳٫۶

۷۵٫۴

--

* تمامی اعداد ذکرشده در جدول بالا در آزمایشگاه زومیت حاصل شده است.

ایسوس برای لپ‌‌تاپ گیمینگ خود ۴ اسپیکر در نظر گرفته است؛ دو اسپیکر توییتر برای تولید صداهای زیر و دو اسپیکر ووفر برای تولید صداهای بم به‌کار گرفته شده‌اند. اسپیکرهای ووفر، صدا را از زیر لپ‌تاپ به سمت پایین پرتاب می‌کنند. لپ‌تاپ ایسوس، بیس‌ها را بسیار کوبنده تولید می‌کند و تفکیک صداها را نیز با کیفیت مقبولی انجام می‌دهد؛ اما حجم صدای تولید شده چندان زیاد نیست و احتمالاً به هدفون برای بهتر شنیدن صدای بازی‌ها و البته مدیا، نیاز خواهید داشت.

سخت‌افزار، عملکرد و باتری ROG Strix Scar 15

همان‌طور که در مقدمه نیز اشاره کردیم، ایسوس مدل‌های سال ۲۰۲۲ لپ‌تاپ Strix Scar 15 را با پردازنده‌ی نسل دوازدهمی i9 - 12900H اینتل و گرافیک RTX 3060 یا RTX 3070 Ti یا RTX 3080 یا RTX 3080 Ti راهی بازار می‌کند. ما مدل میانی لپ‌تاپ با RTX 3070 Ti را برای بررسی دراختیار داریم.

پردازنده‌ی نسل دوازدهم اینتل از ۶ هسته‌ی پرقدرت و ۸ هسته‌ی کم‌مصرف برای انجام پردازش‌ها استفاده می‌کند و می‌تواند هم‌زمان ۲۰ رشته‌ی محاسباتی را پردازش کند. هسته‌های کم‌مصرف با فرکانس پایه‌ی ۱٫۸۰ گیگاهرتز و فرکانس توربوی ۳٫۸۰ گیگاهرتز کار می‌کنند؛ درحالی‌که فرکانس پایه و توربو برای هسته‌های پرقدرت به‌ترتیب ۲٫۵۰ گیگاهرتز و ۵٫۰ گیگاهرتز است. تمام هسته‌ها نیز به ۲۴ مگابایت حافظه‌ی کش L3 به‌صورت مشترک دسترسی دارند.

استیکرهای اینتل و انویدیا روی بدنه لپ‌تاپ گیمینگ Scar 15 ایسوس

اینتل توان مصرفی پایه‌ی ۴۵ وات را برای 12900H درنظر گرفته است، اما اگر سیستم خنک‌کننده پاسخ‌گو باشد، شرکت‌های تولیدکننده می‌توانند توان CPU را تا ۱۱۵ وات نیز بالا ببرند تا هسته‌ها بتوانند در حجم پردازشی بالا، به فرکانس توربو دست پیدا کنند.

برای پردازش‌های گرافیکی، GPU-ی قدرتمند RTX 3070 Ti انویدیا با تکیه بر ۵۸۸۸ هسته‌ی کودا، ۸ گیگابایت حافظه‌ی GDDR6 و فرکانس کاری ۱۰۳۵ تا ۱۴۸۵ مگاهرتز وارد بازی می‌شود. بسته به قدرت خنک‌کنندگی لپ‌تاپ، توان مصرفی گرافیک می‌تواند تا ۱۲۵ وات بالا برود. از نظر مشخصات فنی، RTX 3070 Ti تفاوت خاصی با RTX 3080 ندارد؛ به‌جز اینکه با ۸ گیگابایت حافظه‌ی GDDR6 تولید می‌شود.

لپ‌تاپ Scar 15 از ۱۶ گیگابایت رم DDR5-4800 استفاده می‌کند؛ درحالی‌که روی مادربرد، دو اسلات برای رم تعبیه شده، ایسوس یک ماژول ۱۶ گیگابایتی برای رم در نظر گرفته است که تنها یکی از اسلات‌ها را اشغال می‌کند.

عملکرد رم ROG Strix Scar 15 دربرابر سیستم‌های دیگر

مدل‌ها / عملکرد

نرخ خواندن

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ کپی داده

(مگابایت‌برثانیه)

تأخیر

(نانوثانیه)

ROG Strix Scar 15 (2022)

۳۲۸۸۳

۳۲۱۷۱

۳۰۴۰۸

۹۹٫۰

MSI Raider GE66 (2022)

۶۰۳۹۲

۵۹۱۴۶

۵۰۲۸۲

۱۰۰٫۲

با یک ماژول رم ۱۶ گیگابایتی، پهنای باند حافظه به تقریباً نصف حالتی که دو ماژول ۸ گیگابایتی در دو اسلات رم قرار بگیرند، کاهش پیدا می‌کند؛ بنابراین لپ‌تاپ ایسوس از نظر سرعت رم، ضعیف‌تر از رقبایی همچون Raider GE66 ام‌اس‌آی با دو ماژول رم ۸ گیگابایتی ظاهر می‌شود. تفاوت نرخ عملیات خواندن، نوشتن و کپی داده را بین دو لپ‌تاپ رقیب، در جدول بالا مشاهده می‌کنید. شاید بد نباشد اشاره کنیم که پهنای باند حافظه برای کاربردهایی همچون یادگیری ماشین که اطلاعات زیادی بین رم و پردازنده رد و بدل خواهد شد، حساسیت بیشتری پیدا می‌کند.

عملکرد حافظه ذخیره‌سازی ROG Strix Scar 15 دربرابر سیستم‌های دیگر

مدل‌ها / عملکرد

نرخ خواندن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

ROG Strix Scar 15 (2022)

۶۵۰۴٫۳

۴۲۴۷٫۲

MSI Raider GE66 (2022)

۶۴۳۱٫۸۳

۴۹۴۲٫۹۲

ASUS Zephyrus M16 2022

۶۶۳۰٫۷۶

۵۰‍۱۴٫۶۷

ASUS Strix G15

۳۱۸۲٫۴۶

۱۷۲۹٫۸۸

سرفیس لپ‌تاپ استودیو

۲۲۹۳٫۳۴

۱۱۷۹٫۶۸

سرفیس پرو ۸

۲۲۸۷٫۶۱

۱۰۸۹٫۳۶

MSI Raider GE66

۳۳۹۲٫۴۰

۳۱۰۴٫۱۳

Acer ConceptD 7 Ezel Pro

۳۵۶۲٫۸۷

۳۰۲۷٫۲۲

MacBook Pro M1

۲۵۱۷٫۱۷

۲۳۳۰٫۹

Microsoft Surface Book 3 15

۲۰۷۱٫۸۷

۸۰۵٫۹۵

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

لپ‌تاپ از یک ترابایت SSD با رابط PCIe نسل چهارم برای ذخیره‌ی داده‌ها استفاده می‌کند. به‌لطف رابط PCIe، سرعت خواندن از SSD حدود ۶٫۵ گیگابیت‌برثانیه و سرعت نوشتن نیز ۴٫۲ گیگابیت‌برثانیه به دست می‌آید که با رقبای هم‌رده، برابری می‌کند.

عملکرد لپ‌تاپ در بنچمارک‌ها

در حالتی که لپ‌تاپ ROG Strix Scar به برق متصل باشد، نرم‌افزار Armoury Crate ایسوس سه پروفایل عملکرد Silent و Performance و Turbo و حالت تنظیمات دستی را دراختیار قرار می‌دهد که در این حالت، مواردی همچون توان مصرفی CPU و سرعت فن‌ها را می‌توان به‌دلخواه تنظیم کرد. قابلیت جدید دیگری که برای لپ‌تاپ‌های ایسوس درنظر گرفته شده است، با نام MUX Switch شناخته می‌شود و به کاربر اجازه می‌دهد تا گرافیک مجتمع را از مدار خارج کند و خروجی پردازنده‌ی گرافیکی مجزا، به‌صورت مستقیم روی نمایشگر به نمایش در بیاید. اثر قابلیت مذکور می‌توان به‌خوبی در اجرای بازی‌ها مشاهده کرد.

بازی با لپ‌تاپ گیمینگ Scar 15 ایسوس

برای اینکه بتوانیم عملکرد دستگاه را در بالاترین توان پردازشی بسنجیم، تست‌های این بخش را در حالت متصل به برق و با پروفایل Turbo روی لپ‌تاپ اجرا کردیم؛ بعلاوه گرافیک یکپارچه را نیز از مدار خارج کردیم. در چنین حالتی، فن‌های دستگاه با دور خیلی زیادی می‌چرخند و طبعا سروصدای زیادی نیز تولید می‌کنند.

عملکرد ROG Strix Scar 15 دررابر لپ‌تاپ‌های دیگر (Plugged)

لپ‌تاپ / بنچمارک

مشخصات فنی

عملکرد روزمره

وب‌گردی

شبیه‌ساز بازی

عملکرد در گرافیک

عملکرد CPU در رندر

توان محاسباتی CPU

توان محاسباتی GPU

PCMark 10

Speedometer 2.0

GFXBench

3DMark

CineBench R23

GeekBench 5

GeekBench 5

Aztec Ruins High Tier

Time Spy

Wild Life

Night Raid

Single

Multi

Single

Multi

OpenCL

DirectX 12/Metal

DirectX 12

Vulkan/Metal

DirectX 12

iGPU

dGPU

ROG Strix Scar 15 (2022)

Core i9-12900H

RTX 3070 Ti

۸۲۹۷

۲۷۴

۲۸۴

فریم‌برثانیه

۱۱۵۹۲

۶۵۵۳۲

۵۹۲۵۲

۱۹۱۸

۱۹۲۰۵

۱۶۷۵

۱۱۴۰۳

۱۵۳۹۶

۱۳۳۵۷۶

Raider GE66 (2022)

Core i7-12700H

RTX 3070 Ti

۶۷۸۹

۲۵۴

۲۹۸٫۱

فریم‌برثانیه

۱۱۴۳۲

۶۴۶۰۹

۴۵۲۱۵

۱۷۶۴

۱۵۴۹۸

۱۷۶۵

۱۰۵۹۱

۱۸۸۴۹

۱۲۷۹۸۰

Zephyrus M16 2022

Core i9-12900H

RTX 3070 Ti

۶۵۳۷

۲۵۶

۲۶۱٫۶ فریم‌برثانیه

۱۰۴۰۱

۵۸۲۲۱

۴۵۹۷۲

۱۹۱۴

۱۹۹۴۳

۱۸۸۵

۱۱۷۲۷

--

۱۲۴۴۵۸

MacBook Pro 16

(تقریبی)

M1 Max

32Core GPU

--

۲۷۱

۳۰۶٫۶

فریم‌برثانیه

--

--

--

۱۵۳۴

۱۲۴۰۲

۱۷۵۱

۱۲۳۱۴

۶۹۴۷۸

--

Zephyrus M16 2021

Core i7-12800H

RTX 3070

۶۶۹۸

۲۰۸٫۵

۲۲۱٫۰ فریم‌برثانیه

۷۶۳۴

۳۰۶۸۴

--

۱۵۰۲

۱۳۲۸۲

۱۴۴۲

۷۲۷۵

--

۱۱۷۵۴۶

Strix G15

Ryzen 9 5900HX

RTX 3060

۷۲۱۵

۱۷۰٫۴

۲۱۹٫۹ فریم‌برثانیه

۸۴۷۴

۴۸۵۷۹

۴۳۵۵۴

۱۴۸۲

۱۳۵۹۹

۱۴۹۱

۸۴۷۰

۱۷۳۸۶

۱۱۰۰۱۱

سرفیس لپ‌تاپ استودیو

Core i7-11370H

RTX 3050Ti

۵۷۵۳

۱۵۹

۱۰۷٫۲ فریم‌برثانیه

۴۸۸۱

۲۳۹۵۲

۲۵۴۶۰

۱۵۱۹

۶۲۹۱

۱۴۸۷

۵۸۹۶

۱۹۳۸۵

۶۰۵۰۲

Surface Book 3 15

Core i7 - 1065G7

1660Ti Max-Q

۴۲۷۰

--

۱۳۱٫۱ فریم‌برثانیه

۴۹۷۹

--

۲۲۱۸۲

۱۱۵۳

۴۴۷۵

۱۳۳۴

۴۳۴۷

۱۰۷۳۹

۶۰۳۱‍۶

سرفیس پرو ۸

Core i5-1135G7

Intel Xe

۴۲۶۸

۱۵۸

۳۹٫۴ فریم‌برثانیه

۱۴۹۴

۱۰۹۷۲

۱۵۳۱۴

۱۲۹۶

۵۵۵۰

۱۳۱۸

۵۲۰۱

۱۵۱۵۷

--

MacBook Pro M1

Apple M1

Apple GPU

--

۲۰۹

۸۱٫۳۷ فریم‌برثانیه

--

۱۸۰۳۶

--

۱۵۱۲

۷۷۷۸

۱۷۲۹

۷۶۷۰

۱۹۱۹۴

--

Raider

GE66

(2020)

Core i7-10875H

RTX 2070 Super

۵۸۸۲

۱۵۰٫۰

۲۰۹٫۱ فریم‌برثانیه

۸۳۹۳

۴۸۳۴۰

۴۶۷۰۲

۱۲۰۱

۹۶۳۳

۱۳۴۶

۸۱۰۶

۶۱۴۴

۹۵۷۳۳

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

در پردازش‌های مبتنی بر CPU، پردازنده‌ی لپ‌تاپ ایسوس، حدود ۹ درصد در حالت تک‌هسته‌ای و حدود ۲۴ درصد در حالت چندهسته‌ای، از رقیب متکی به پردازنده‌ی i7 سریع‌تر عمل می‌کند؛ اما از طرفی در مقایسه با محصول دیگر ایسوس یعنی لپ‌تاپ Zephyrus M16 مجهز به همین پردازنده‌ی i9، عملکردی کم‌وبیش برابر ارائه می‌کند. عملکرد گرافیک Scar 15 نیز تا حد خوبی با لپ‌تاپ Raider GE66 ام‌اس‌آی برابری می‌کند؛ اما در مقایسه با Zephyrus M16 حدود ۱۰ درصد سریع‌تر ظاهر می‌شود.

نمودار مقایسه عملکرد در تست CineBench R23

عملکرد لپ‌تاپ در اجرای بازی‌ها

گرافیک قدرتمند RTX 3070 Ti در اجرای بازی‌ها سنگ تمام می‌گذارد. ما در این بخش، از بنچمارک داخلی هشت بازی نسبتاً جدید و البته سنگین استفاده کرده و آن‌ها را با وضوح FHD و بالاترین تنظیمات گرافیکی روی Scar 15 اجرا کردیم؛ ضمن اینکه به‌جز بازی Forza Horizon 5، در سایر بازی‌ها با استفاده از MUX Switch گرافیک یکپارچه را نیز از مدار خارج کردیم. همان‌طور که در جدول مشاهده می‌کنید، Scar 15 بیشتر بازی‌ها را با نرخ فریم بالاتر از ۶۰ فریم‌برثانیه اجرا می‌کند و تقریباً در عموم بازی‌ها چند فریم‌برثانیه از رقیبش Raider GE66 جلو می‌افتد.

عملکرد لپ‌تاپ ROG Strix Scar 15 در بازی‌‌ها

بازی / عملکرد

تنظیمات گرافیکی

نرخ‌فریم میانگین

Forza Horizon 5

(No Resolution Scaling)

Extreme

۸۲ فریم‌برثانیه

Red Dead Redemption 2

Ultra

۸۵ فریم‌برثانیه

Far Cry 6

Ultra

۱۰۷ فریم‌برثانیه

Gears 5

Ultra

۱۲۶٫۴ فریم‌برثانیه

Immortals Fenyx Rising

Ultra High

۶۸ فریم‌برثانیه

Bright Memory: Infinite RTX

Quality DLSS

۷۰ فریم‌برثانیه

GTA V

Highest Quality

۱۷۳٫۷ فریم‌برثانیه

Ashes of The Singularity

Crazy

۸۳ فریم‌برثانیه

* تمامی بازی‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

عملکرد لپ‌تاپ در کاربری‌های حرفه‌ای

سنجش عملکرد در سناریوهایی همچون تدوین عکس و ویدیو و اجرای نرم‌افزارهای مهندسی می‌تواند دید خوبی از رفتار لپ‌تاپ در کاربری‌های حرفه‌ای به دست دهد. در بنچمارک PugetBench برای پریمیر پرو، لپ‌تاپ ایسوس حدود ۱۰ درصد بهتر از Zephyrus M16 و Raider GE66 عمل می‌کند، اما از مک‌بوک پرو M1 Max جا می‌ماند.

نمودار بنچمارک PugetBench برای Premiere Pro

در بنچمارک فوتوشاپ، Scar 15 عملکردی کم‌وبیش در حد Zephyrus از خود به جا می‌گذارد؛ اما حدودا ۱۵ درصد بهتر از لپ‌تاپ MSI عمل می‌کند.

مقایسه نتایج در بنچمارک Pugetbench برای فوتوشاپ

در بنچمارک MATLAB نیز لپ‌تاپ ایسوس با فاصله‌ی خوبی از هرسه رقیبش پیش می‌افتد و یک دور بنچمارک داخلی متلب را در مدت زمان بسیار کوتاه‌تری از رقبا، به انجام می‌رساند.

نمودار بنچمارک متلب

لپ‌تاپ Scar 15 در تست نرم‌افزار مهندسی SolidWorks، لپ‌تاپ ام‌اس‌آی را با فاصله‌ی ۹۲ درصدی پشت سر می‌گذارد؛ اما با اختلاف جزئی پشت سر Zephyrus قرار می‌گیرد. از سوی دیگر، Scar 15 در عملکرد پردازنده با تفاوت فاحشی هردو رقیبش را کنار می‌زند.

بنچمارک SPECapc برای ارزیابی عملکرد کامپیوترها حین اجرای SOLIDWORKS 2021

کامپیوتر/پارامتر

مشخصات

امتیاز عملکرد CPU

امتیاز عملکرد GPU

ASUS ROG Strix Scar 15

Core i9-12900H

RTX 3070 Ti

۲٫۵۰

۲٫۵۸

MSI Raider GE66

Core i7-12700H

RTX 3070 Ti

۱٫۶۴

۱٫۳۰

ASUS Zephyrus M16

Core i9-12900H

RTX 3070 Ti

۲٫۰۸

۲٫۶۶

HP Z2 Tower G5

Core i9-10900K

Radeon Pro W5700

۱٫۷۲

۲٫۴۸

Lenovo ThinkStation P520

Xeon W-2295

Quadro RTX 6000

۱٫۸۱

۴٫۶۱

عملکرد لپ‌تاپ در تست‌های پایداری عملکرد

باوجود عملکرد شگفت‌انگیز سخت‌افزار Scar 15، حفظ این سطح از عملکرد در شرایط پردازش‌های سنگین و طولانی‌مدت، چالش مهمی برای دستگاه به‌وجود می‌آورد و تا حد زیادی به عملکرد سیستم خنک‌کننده محدود می‌شود. ایسوس روی عملکرد سیستم خنک‌کننده‌ی لپ‌تاپ Scar مانور زیادی می‌دهد و می‌گوید که با به‌کارگیری تیغه‌های خمیده در فن‌های تقویت شده‌ی Arc Flow، علاوه‌بر بیشینه شدن جریان هوا، سروصدای فن‌ها به کمترین مقدار ممکن تقلیل داده شده است.

برای سنجیدن عملکرد سیستم خنک‌کننده و رفتار دستگاه در شرایط پرفشار، مثل همیشه از تست‌های پایداری عملکرد CPU و GPU در دو پروفایل Performance و Turbo استفاده می‌کنیم.

وقتی بار پردازشی به‌طور کامل روی دوش پردازنده بوده و پروفایل عملکرد نیز روی حالت Turbo قرار گرفته باشد، در ۳۰ ثانیه‌ی ابتدایی آزمون، حدود ۱۲۷ وات توان به پردازنده تزریق می‌شود، اما در ادامه‌ی تست و با پایدار شدن شرایط، توان تزریقی به‌حدود ۱۰۶ تا ۱۰۷ وات می‌رسد. در همین پروفایل، دمای داغ‌ترین بخش پردازنده در مجاورت ۹۳ و ۹۴ درجه‌ی سانتی‌گراد نوسان می‌کند. باوجوداین ، به لطف پلاستیکی بودن بدنه، حرارت پردازنده برای کاربر به معضل آزاردهنده‌ای تبدیل نمی‌شود؛ البته صدای فن‌ها با شدت هرچه تمام‌تر به گوش می‌رسد.

فرکانس هسته‌های پرقدرت CPU در آزمون پایداری عملکرد
فرکانس هسته‌های کم‌مصرف CPU در آزمون پایداری عملکرد
توان CPU در آزمون پایداری عملکرد
فرکانس داغ‌ترین هسته‌ی CPU در آزمون پایداری عملکرد

باانتخاب پروفایل Performance، رفتار لپ‌تاپ اندکی محتاطانه‌تر می‌شود. در لحظات ابتدایی آزمون، توان مصرفی تا حدود ۹۰ وات بالا می‌رود، اما با پایدار شدن شرایط، به ۷۰ وات می‌رسد. دما نیز روند چندان سرراستی را پی نمی‌گیرد و مدام بین ۸۵ تا ۹۵ درجه نوسان می‌کند. همان‌طور که در نمودارها مشاهده می‌کنید، باوجود پایداری عملکرد بسیار خوب لپ‌تاپ در حالت Turbo، در حالتی که پروفایل را روی حالت Performance قرار دهیم عملکرد لپ‌تاپ با افت و خیر قابل توجهی مواجه می‌شود و به‌عبارتی شاهد پایداری عملکرد چندان مناسب دستگاه گیمینگ ایسوس نیستیم.

فرکانس GPU در آزمون پایداری عملکرد
توان مصرفی GPU در آزمون پایداری عملکرد
داغ‌ترین دمای GPU در آزمون پایداری عملکرد

در تست پایداری عملکرد 3D Mark که عملکرد GPU را به چالش می‌کشد، RTX 3070 Ti انویدیا با صرف توان ۱۵۰ وات در پروفایل Turbo، به مجاورت فرکانس ۱۵۰۰ مگاهرتز می‌رسد. با توجه به اینکه دمای گرافیک در این حالت به نزدیکی‌های ۹۸ درجه سانتی‌گراد میل می‌کند، بنابراین سروصدای زیاد فن‌ها هنگام انجام پردازش‌های سنگین طبیعی به‌نظر می‌رسد.

در حالتی که لپ‌تاپ را از برق جدا کنیم، پروفایل عملکرد Turbo از دسترس خارج می‌شود. در چنین شرایطی و با انتخاب پروفایل Performance، باوجود افت قابل توجه توان گرافیک به حدود ۵۵ وات و کاهش فرکانس به محدوده‌ی ۴۰۰ مگاهرتز، دمای گرافیک تغییر چندانی نسبت به حالت Turbo-ی متصل به برق ندارد و در حوالی ۸۰ درجه‌ی سانتی‌گراد نوسان می‌کند. انتظار داشتیم سیستم خنک‌کننده‌ی ایسوس بتواند دمای گرافیک را در چنین سطح عملکردی، بهتر مدیریت کند.

عملکرد لپ‌تاپ در حالت متکی به باتری (Unplugged)

همان‌طور که از نمودارهای این بخش نیز به‌خوبی می‌توان فهمید، عملکرد پردازنده در پروفایل Performance و زمانی که لپ‌تاپ به برق متصل باشد، به‌هیچ‌وجه پایدار نیست. به‌عبارتی، برای دستیابی به مصالحه‌ای بین توان مصرفی یا دما در کنار بالا نگه داشتن فرکانس کاری، پایداری عملکرد لپ‌تاپ قربانی خواهد شد. با از برق خارج کردن دستگاه، در همین پروفایل Performance پارامترهای CPU رفتار بسیار پایداری از خود نشان می‌دهند و دیگر شاهد نوسانات متعدد نیستیم.

نمودار فرکانس هسته‌های پر قدرت در تست استرس و حالت متکی به باتری
نمودار فرکانس هسته‌های کم‌مصرف در تست استرس و حالت متکی به باتری
نمودار توان پردازنده در تست استرس و حالت متکی به باتری
نمودار دمای پردازنده در تست استرس و حالت متکی به باتری

برای درک بهتر رفتار لپ‌تاپ در حالت متکی به باتری، می‌توانید به داده‌های جدول زیر رجوع کنید.

عملکرد لپ‌تاپ ROG Strix Scar 15 در حالت متصل به برق و با باتری

وضعیت لپ‌تاپ

امتیاز در دور نخست آزمون استرس CPU

امتیاز پس از ۳۰ دقیقه آزمون استرس CPU

اجرای بازی Gears 5 با وضوح FHD‌ و گرافیک اولترا

متصل به برق - Turbo

۱۹۲۰۵

۱۸۲۵۳

۱۲۶٫۴ فریم‌برثانیه

متصل به برق - Performance

۱۶۳۶۷

۱۵۲۳۹

--

با باتری - Performance

۱۱۴۷۱

۱۱۲۰۶

۳۰ فریم‌برثانیه

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

لپ‌تاپ Scar 15 از باتری حجیم ۹۰ وات‌ساعتی استفاده می‌کند و ایسوس می‌گوید که آداپتور شارژ ۲۸۰ واتی درون جعبه، می‌تواند باتری را در مدت زمان ۳۰ دقیقه، از صفر تا ۵۰ درصد شارژ کند. در شرایطی که لپ‌تاپ را روی ضعیف‌ترین پروفایل عملکرد، یعنی Silent قرار داده بودیم، شارژدهی آن را در کاربری‌های روزمره، ۶ ساعت و ۲۰ دقیقه به دست آوردیم که دو ساعت کمتر از Zephyrus‌ است؛ اما با اختلاف سه ساعته از لپ‌تاپ Raider GE66 پیش می‌افتد. با انتخاب پروفایل Performance، شارژدهی لپ‌تاپ دو ساعت کمتر از حالت Silent می‌شود.

عملکرد باتری ROG Strix Scar 15 دربرابر لپ‌تاپ‌های دیگر

لپ‌تاپ / آزمایش

نمایشگر

باتری

ویدئو

PCMark 10

GFXBench Manhattan 3.1

ابعاد و رزولوشن

وات‌ساعت

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

طول‌عمر باتری

(دقیقه)

کم‌ترین نرخ فریم

(فریم‌برثانیه)

ROG Strix Scar 15

(Silent)

۱۵٫۶ اینچ

۱۴۴۰ × ۲۵۶۰ پیکسل

۹۰

۸:۳۴

۶:۲۰

--

--

ROG Strix Scar 15

(Performance)

۱۵٫۶ اینچ

۱۴۴۰ × ۲۵۶۰ پیکسل

۹۰

--

۴:۰۰

۹۵٫۱

۵۸٫۴

MSI Raider GE66

(۳۶۰ هرتز - Super Battery)

۱۵٫۶ اینچ

۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

۹۹٫۹

۶:۳۹

۳:۳۰

--

--

MSI Raider GE66

(۳۶۰ هرتز - Silent)

۱۵٫۶ اینچ

۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

۹۹٫۹

۵:۳۳

۳:۱۳

۹۹٫۲

۵۳٫۶

ASUS Zephyrus M16

(۱۶۵ هرتز)

۱۶ اینچ

۱۲۰۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

۹۰

۹:۱۴

۸:۱۰

۹۳٫۶

۱۰۶٫۱

ASUS Strix G15

۱۵٫۶ اینچ

۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

۹۰

۱۰:۳۳

۶:۳۸

۵۹٫۸

۲۵۸٫۲

Surface Laptop Studio

(۱۲۰ هرتز)

۱۴٫۴ اینچ

۱۶۰۰ × ۲۴۰۰ پیکسل

۵۶

۱۳:۲۰

۸:۳۱

۱۸۷٫۱

۱۴٫۰۰

Surface Book 3 15

Laptop Mode

۱۵ اینچ

۲۱۶۰ × ۳۲۴۰ پیکسل

۸۵

۱۴:۰۵

--

۱۴۱٫۲۵۷

۵۱٫۲۵

Surface Pro 8

(۱۲۰ هرتز)

۱۳٫۰ اینچ

۱۹۲۰ × ۲۸۸۰ پیکسل

۵۰

۸:۴۵

۷:۲۱

۱۵۹٫۶۶

۱۳٫۷۸

Apple MacBook Pro M1

۱۳٫۳ اینچ

۱۶۰۰ × ۲۵۶۰ پیکسل

۵۸٫۲

۱۶:۴۷

--

۲۱۸٫۸۴

۶۰٫۰۱

MSI Raider GE66

۱۵٫۶ اینچ

۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

۹۵

۵:۳۹

۳:۴۸

۵۷٫۷

۱۳۶٫۵

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

جمع‌بندی و مقایسه ROG Strix Scar 15 با رقبا

برای کسانی که به‌دنبال تجربه‌ی بازی‌ها با نرخ فریم‌های دیوانه‌وار هستند، لپ‌تاپ ROG Strix Scar 15 ایسوس یک انتخاب بسیار عالی خواهد بود. باوجود پردازنده‌ی نسل دوازدهمی i9 - 12900H اینتل و گرافیک قدرتمند RTX 3070 Ti، چه در هنگام بازی و چه در کاربری‌های حرفه‌ای دیگر، خیالتان از بابت بهترین عملکرد راحت خواهد بود. نکته‌ی مثبت دیگر لپ‌تاپ Scar 15، نمایشگر ۱۵٫۶ اینچی با وضوح QHD و نرخ نوسازی ۲۴۰ هرتز است که تجربه‌ی بسیار لذت‌بخشی را حین بازی دراختیار می‌گذارد. شاید تنها نکته‌ی منفی بخش سخت‌افزار، رم ۱۶ گیگابایتی به‌صورت تک ماژول باشد که باعث نصف شدن پهنای باند رم در مقایسه با چینش به‌صورت دو ماژول، می‌شود.

گشتن در وبسایت زومیت با لپ‌تاپ گیمینگ Scar 15 ایسوس

باوجود عملکرد ناپایدار لپ‌تاپ در پروفایل عملکرد Performance، دستگاه در پایدار نگاه داشتن شرایط با پروفایل Turbo بسیار عالی عمل می‌کند. به‌لطف سیستم خنک‌کننده‌ی کارآمد و البته پلاستیکی بودن بدنه‌ی لپ‌تاپ، گرمای قطعات درونی چندان به بدنه منتقل نمی‌شود تا هنگام بازی کردن، دستان کاربر از گرمای بیش‌ازحد در امان باشد. مثل هر لپ‌تاپ گیمینگ دیگری، عملکرد دستگاه در حالت متکی به باتری با افت قابل توجهی مواجه می‌شود و مثلاً در اجرای بازی Gears 5 نرخ فریم از ۱۳۰ فریم‌برثانیه، به‌حدود ۳۰ فریم‌برثانیه محدود می‌شود. فارغ از عملکرد در پردازش‌های سنگین، شارژدهی لپ‌تاپ را قابل قبول ارزیابی می‌کنیم، اما عمر باتری برای یک روز کاری کافی نخواهد بود.

با در نظر گرفتن تمام نقاط مثبت و منفی، ROG Strix Scar 15 در این برچسب قیمتی و در مقایسه با رقبایی همچون Zephyrus M16 2022 ایسوس و Raider GE66 2022 ام‌اس‌آی یک گزینه‌ی ارزشمند به‌حساب می‌آید و به‌خوبی می‌تواند در بخش‌های مختلف با هردو محصول رقابت کند.

لپ‌تاپ گیمینگ ROG Strix Scar 15 ایسوس را فروشگاه ITCity برای بررسی دراختیار زومیت قرار داده است.

نکات مثبت

  • نمایشگر باکیفیت با وضوح QHD و نرخ نوسازی ۲۴۰ هرتز
  • پردازنده و گرافیک بسیار قدرتمند
  • پایداری بسیار خوب در بالاترین سطح عملکرد
  • مجموعه‌ی پورت‌های کارآمد و متنوع
  • داغ نشدن بدنه در کاربری‌های سنگین و پرفشار
  • شارژدهی مناسب
  • عملکرد کارآمد سیستم خنک‌کننده

نکات منفی

  • رفتار ناپایدار لپ‌تاپ در پروفایل Performance
  • رم ۱۶ گیگابایتی تک ماژول
  • افت فاحش عملکرد در حالت Unplugged
  • سروصدای زیاد فن‌ها
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات