بررسی لپ تاپ ایسوس Zephyrus M16 2022 [به‌همراه ویدیو]

پنج‌شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۴
مطالعه 26 دقیقه
لپ‌تاپ Zephyrus M16 مدل ۲۰۲۲، ترکیبی متعادل از قابلیت حمل، تجربه‌ی بازی و کاربری حرفه‌ای را در اختیارتان می‌گذارد. با بررسی لپ تاپ ایسوس Zephyrus M16 همراه زومیت باشید.
تبلیغات

آیا می‌توان لپ‌تاپ گیمینگ توانمندی را با بدنه‌ی جمع‌وجور با ضخامت کمتر از ۲ سانتی‌متر و وزن زیر ۲ کیلوگرم ساخت؟ ظاهراً ایسوس اطمینان دارد که پاسخ این سؤال را می‌داند؛ لپ‌تاپ Zephyrus M16 سال گذشته با پردازنده‌ی نسل یازدهمی اینتل عملکرد چندان پایدار و مطلوبی را به‌نسبت برچسب قیمتی نجومی‌اش ارائه نمی‌داد؛ اما به‌نظر می‌رسد که با مدل ۲۰۲۲ لپ‌تاپ می‌توانیم خاطرات ناخوشایند گذشته را فراموش کنیم.

نسل جدید Zephyrus M16 بسیاری از مشخصات نسل گذشته را کماکان در دل خود دارد؛ اما کلیدی‌ترین تغییرات آن را می‌توانیم در پردازنده‌های نسل دوازدهمی Core i9 یا Core i7، اضافه‌شدن Mux Switch و امکان سفارش دستگاه با گرافیک‌های جدید RTX 3070 Ti یا RTX 3080 Ti بدانیم. آیا مدل ۲۰۲۲ لپ‌تاپ M16 می‌تواند انتظارات را برآورده کند؟ با بررسی Zephyrus M16 2022 همراه زومیت باشید.

لپ‌تاپ Zephyrus M16 2022 ایسوس را فروشگاه اینترنتی آی‌تی سیتی برای بررسی دراختیار زومیت قرار داده است.

بررسی ویدیویی Zephyrus M16

لطفا با تماشای ویدئو در یوتیوب و سابسکرایب در کانال یوتیوب زومیت، ما را در مسیر تولید محتوای باکیفیت و ارزشمند حمایت کنید.

طراحی و کیفیت ساخت Zephyrus M16

بدنه‌ی لپ‌تاپ با نسل قبل و صدالبته Zephyrus G15 هیچ تفاوتی ندارد. ترکیبی از آلومینیوم و پلاستیک در ساخت بدنه استفاده شده؛ درِ لپ‌تاپ آلومینیومی است و باقی بخش‌ها پلاستیکی هستند. Zephyrus M16 همانند گذشته از طراحی موسوم به Dot Matrix بهره می‌برد؛ بدین مفهوم که طراحان تایوانی روی درِ لپ‌تاپ با ماشین‌کاری، ۸۲۷۹ حفره‌ی ریز ایجاد و طرح خاصی را زیر آن‌ها پیاده کرده‌اند که با تغییر زاویه‌ی برخورد پرتوهای نور به لپ‌تاپ، جلوه‌ی رنگین‌کمانی و زیبایی به خود می‌گیرند.

طراحی دات ماتریکس لپ تاپ Zephyrus M16 2022 ایسوس

به‌لطف توزیع مناسب جرم و تنظیم سفتی لولاها، درِ Zephyrus M16 با یک دست باز می‌شود؛ این قسمت از بدنه به‌اندازه‌ی دستگاه‌های پریمیوم نظیر مک‌بوک یا سرفیس‌های مایکروسافت مقابل پیچ‌خوردگی و خَمِش مقاوم نیست؛ اما در استفاده‌های عادی و هنگام قرارگیری لپ‌تاپ روی پا، لق نمی‌خورد. طراحی خاص Ergo Lift، هم اجازه‌ی چرخش ۱۸۰ درجه را به لولاها می‌دهد و هم پایه‌ی لپ‌تاپ را کمی از روی زمین بلند می‌کند؛ بدین‌ترتیب هم هوای خنک به‌خوبی درون دستگاه جریان می‌یابد، هم تجربه‌ی تایپ با کیبورد ارتقا می‌یابد.

چندوظیفگی و بهره‌وری با لپ تاپ Zephyrus M16 2022 ایسوس

Zephyrus M16 هوای خنک را از زیر می‌گیرد و هوای داغ را از لبه‌های چپ، راست و بالا (مجاورت ضلع پایین صفحه‌نمایش) به بیرون هدایت می‌کند؛ طراحی سیستم خنک‌کننده کمی نگران‌کننده است؛ چراکه هوای داغ به‌طور مستقیم به‌سمت صفحه‌نمایش پرتاب می‌شود و احتمال دارد که در طولانی‌مدت به پنل آسیب بزند؛ هرچند که ظاهراً آزمایش‌های ایسوس خلاف این موضوع را نشان می‌دهند.

زیر لپ تاپ Zephyrus M16 2022 ایسوس

ایسوس از سال گذشته نسبت تصویر نمایشگرهای سری Zephyrus M را از ۱۶:۹ به ۱۶:۱۰ تغییر داد؛ بدین‌ترتیب حاشیه‌‌ی عریض پایین صفحه‌نمایش که در مدل ۲۰۲۰ وجود داشت، به‌اندازه‌ای باریک شده که ایسوس می‌گوید صفحه‌نمایش ۱۶ اینچی را درون دستگاهی با ابعاد مشابه لپ‌تاپ‌های ۱۵ اینچی جای داده است. ۹۴ درصد از نمای جلویی لپ‌تاپ دراختیار صفحه‌نمایش قرار دارد؛ حاشیه‌های بسیار باریک دور تا دور پنل، ظاهر بسیار مدرنی به Zephyrus M16 بخشیده‌اند و حس غوطه‌وری در محتوا را به‌خوبی به کاربر القا می‌کنند.

لولای ارگو لیفت لپ تاپ Zephyrus M16 2022 ایسوس
چراغ LED باتری و خروجی هوای داغ در لپ تاپ Zephyrus M16 2022 ایسوس
لوگوی ROG روی لپ تاپ Zephyrus M16 2022 ایسوس
وب کم لپ تاپ Zephyrus M16 2022 ایسوس

پایه‌ی لپ‌تاپ و سطح زیرین آن تماماً از جنس پلاستیک هستند؛ موضوعی که برای لپ‌تاپ گران‌قیمتی همچون Zephyrus M16 چندان خوشایند به‌نظر نمی‌رسد. تایوانی‌ها پوشش نرم خاصی را روی پایه‌ی دستگاه به‌کار برده‌اند که حس بسیار خوبی به کاربر القا می‌کند؛ اما به‌شدت چربی و لکه می‌گیرد؛ بنابراین چنانچه به تمیزی لپ‌تاپ اهمیت می‌دهید، باید مدام دستمال به‌دست باشید. از سوی دیگر، هنگام بررسی Zephyrus M16، پیوسته ترس خراشیدگی پوشش مات بدنه را در دل داشتیم!

کیبورد، ترک پد و درگاه‌های Zephyrus M16

کیبورد Zephyrus M16 از مجموعه‌‌کلیدهای جزیره‌ای استفاده می‌کند؛ ابعاد و فاصله‌ی کلیدها برای جای‌گیری بی‌دردسر انگشت‌ها مناسب ارزیابی می‌شود؛ کلیدها چینش استانداردی نیز دارند؛ به‌طوری که بعد از مدت کوتاهی، به‌خوبی می‌توان به تایپ با کیبورد عادت کرد. فقدان کلیدهای کنترل مدیا، به‌ویژه باتوجه به ماهیت گیمینگ/مالتی‌مدیای Zephyrus M16 کاملاً حس می‌شود.

کیبورد و ترک لپ تاپ Zephyrus M16 2022 ایسوس

عمق حرکتی کلیدها کافی به‌نظر می‌رسد؛ اما بازخوردشان نرم‌تر از چیزی است که ما می‌پسندیم. نور پس‌زمینه‌ی کلیدها روشنایی کافی برای تایپ در تاریکی را فراهم می‌آورند؛ اما نشت نور از لبه‌ی کلیدها به‌ویژه با توجه به برچسب قیمتی چند ۱۰ میلیون تومانی زفیروس، حس ناخوشایندی را به کاربر القا می‌کند.

درگاه‌های سمت چپ لپ تاپ Zephyrus M16 2022 ایسوس

ترک‌پد Zephyrus M16 ابعاد وسیعی دارد و از کلیه‌ی ژست‌های حرکتی ویندوز با دقت بسیار خوبی پشتیبانی می‌کند. از سوی دیگر، لغزندگی سطح شیشه‌ای ترک‌پد کاملاً مناسب است؛ به‌طوری‌که حرکت انگشتان کاربر روی سطح آن بسیار نرم صورت می‌گیرد.

درگاه های سمت راست لپ تاپ Zephyrus M16 2022 ایسوس

لپ‌تاپ گیمینگ Zephyrus M16 مجموعه‌ای متنوع و کارآمد از پورت‌ها را در اختیارتان می‌گذارد؛ اما چینش آن‌ها متوازن نیست: ۶ پورت به‌همراه درگاه ورودی برق در لبه‌ی سمت چپ دستگاه قرار دارند؛ درحالی‌که لبه‌ی سمت راست تنها از دو درگاه میزبانی می‌کند! از سوی دیگر پورت‌ها در نیمه‌ی جلویی لبه‌ها قرار دارند؛ این موضوع باعث می‌شود کابل برق به‌طور مداوم درمعرض هوای داغ خروجی از دریچه‌ی خنک‌کننده‌ی سمت چپ قرار بگیرد. پورت‌های زفیروس عبارت‌اند از:

درگاه‌های لبه‌ی سمت چپ لپ‌تاپ

  • جک ۳٫۵ میلی‌متری ترکیبی هدفون/میکروفون
  • یک USB-C با پشتیبانی از تاندربولت ۴، پاور دلیوری و DisplayPort
  • یک USB 3.2 Gen 2 Type-C با پهنای باند ۱۰ گیگابیت‌برثانیه و پشتیبانی از پاور دلیوری و DisplayPort
  • یک USB 3.2 Gen 2 Type-A با پهنای باند ۱۰ گیگابیت‌برثانیه
  • درگاه شبکه ۲٫۵ گیگابیتی RJ45
  • درگاه HDMI 2.0b
  • ورودی برق

درگاه‌های لبه‌ی سمت راست لپ‌تاپ

  • یک USB 3.2 Gen 2 Type-A با پهنای باند ۱۰ گیگابیت‌برثانیه
  • یک درگاه کارت حافظه‌ی microSD از کلاس UHS-II

Zephyrus M16 در حاشیه‌ی بالایی نمایشگر وب‌کمی با وضوح 720p نیز دارد که عملکرد چشم‌گیری ارائه نمی‌دهد و صرفاً نیازهای ابتدایی را برطرف می‌کند؛ اما خوشبختانه از سیستم احراز هویت Windows Hello با تشخیص چهره پشتیبانی می‌کند.

صفحه‌نمایش و اسپیکر Zephyrus M16

درحالی‌که برخی از مدل‌های Zephyrus M16 از وضوح QHD بهره می‌برند، مدل مورد بررسی زومیت به پنل ساخت شرکت چینی ‌BOE با وضوح WUXGA یا ۱۲۰۰ × ۱۹۲۰ پیکسل مجهز بود؛ چنین وضوحی برای دستگاه‌هایی با نمایشگر ۱۳ تا ۱۴ اینچی مناسب است؛ اما در ابعاد ۱۶ اینچ با تراکم پیکسلی ۱۴۱ پیکسل‌براینچی خوانایی کافی را در متن‌های ریز به‌ارمغان نمی‌آورد، این موضوع با در نظر گرفتن برچسب قیمتی ۸۰ میلیون تومانی دستگاه بیش‌ از پیش به‌چشم می‌آید.

پخش فیلم با لپ تاپ Zephyrus M16 2022 ایسوس

پیش‌تر اشاره کردیم که نسبت تصویر صفحه‌نمایش ۱۶:۱۰ است؛ چنین تصویری با ارتفاع زیادش، آرزوی هر فردی با کاربری‌های حرفه‌ای نظیر تولید محتوا، برنامه‌نویسی یا کار با حجم عظیمی از داده در صفحات اکسل به‌شمار می‌آید؛ اما روی چنین پنلی، هنگام پخش ویدئوها یا عموم بازی‌ها که معمولاً از نسبت ۱۶:۹ بهره می‌برند، نوارهای مشکی بالا و پایین صفحه نقش می‌بندد.

پنل دستگاه از نرخ نوسازی ۱۶۵ هرتزی بهره می‌برد و براساس اعلام ایسوس از فناوری Adaptive Sync نیز بهره می‌برد؛ بدین‌مفهوم که نرخ فریم‌های رندرشده توسط گرافیک و نرخ نوسازی تصویر روی صفحه‌نمایش به‌طور خودکار هماهنگ می‌شوند تا از بروز پدیده‌هایی همچون برش تصویر جلوگیری شود. از سوی دیگر براساس اعلام تایوانی‌ها، نرخ پاسخگویی ۳ میلی‌ثانیه‌ای پنل نیز بازی‌های رقابتی را به تجربه‌ای شگفت‌انگیز روی لپ‌تاپ Zephyrus M16 بدل می‌سازد.

مقایسه نسبت‌های تصویر

ایسوس می‌گوید روشنایی صفحه‌نمایش زفیروس M16 به عدد ۵۰۰ نیت می‌رسد؛ ما در بررسی‌های خود به روشنایی بسیار خوبِ ۴۷۷ نیتی دست یافتیم؛ عددی که ادعای تایوانی‌ها را تصدیق می‌کند و در ترکیب با پوشش مات صفحه‌نمایش، خوانایی بسیار خوبی را در عموم محیط‌ها فراهم می‌آورد. گذشته از حداکثر روشنایی مطلوب پنل، سطح کنتراست و حداقل روشنایی چندان چشم‌گیر نیست؛ از سوی دیگر در محیط‌های تاریک و تصاویر تیره، به‌راحتی می‌توان متوجه وجود نشت نور از لبه‌های پنل شد.

صفحه‌نمایش ۱۶ اینچی Zephyrus M16 از پنل ۸ بیتی IPS LCD با قابلیت نمایش ۱۶ میلیون رنگ بهره می‌برد. لپ‌تاپ جدید ایسوس در مدل‌های مجهز به پنل QHD، با Dolby Vision سازگار است و فضای رنگی DCI-P3 را به‌طور کامل پوشش می‌دهد؛ اما مدل ۱۲۰۰ × ۱۹۲۰ پیکسلی مورد بررسی زومیت تنها قابلیت پوشش ۷۷٫۸ درصد از فضای رنگی DCI-P3 را دارد و با استانداردهای HDR نیز سازگار نیست، صرفاً می‌توان چنین ویدئوهایی را روی آن پخش کرد. در هر صورت، دستگاه از فضای sRGB به‌طور کامل، با دقت بسیار بالا و البته تمایلی جزئی به سردی، پشتیبانی می‌کند.

عملکرد صفحه‌نمایش Zephyrus M16 2022 دربرابر لپ‌تاپ‌های دیگر

لپ‌تاپ / آزمایش

تصویر سفید

تصویر مشکی

نسبت کنتراست

AdobeRGB

sRGB

DCI-P3

حداکثر روشنایی

حداقل روشنایی

میانگین روشنایی

Native

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین

خطا

Asus Zephyrus M16

۴۷۷ نیت

۲۴٫۷ نیت

۵٫۶۶ نیت

۸۴٫۲۷

۷۶٫۵

۴٫۳

۹۹٫۷

۲٫۶

۷۷٫۸

۳٫۶

Asus Strix G15

۲۳۳ نیت

۱۱٫۶ نیت

۲٫۴۷ نیت

۹۴٫۱۴

۷۵٫۶

۵٫۶

۹۹٫۷

۲٫۹

۷۷

۴٫۷

سرفیس لپ‌تاپ استودیو

۴۲۳٫۲ نیت

۱٫۵۲ نیت

۰٫۴۵ نیت

۹۴۰٫۴

۷۹٫۴

--

۹۹

۲٫۱

۸۳٫۸

۲٫۷

سرفیس بوک ۳ ۱۵ اینچی

۴۰۵ نیت

۳٫۴ نیت

۰٫۵۳ نیت

۷۶۴

۶۵

۳٫۸

۹۴

۱٫۳

۷۴

۳٫۴

سرفیس پرو ۸

۴۱۷ نیت

۱٫۷ نیت

۰٫۷۷ نیت

۵۴۲٫۲

۷۹٫۷

--

۹۹

۲٫۷

۸۲٫۷

۳٫۵

مک بوک پرو M1

۴۳۶ نیت

۰٫۰۰ نیت

۰٫۵۵ نیت

۸۵۵

۷۶٫۴

--

۹۹٫۹

۲٫۳

۷۸٫۳

--

MSI GF66 Katana

۱۶۸ نیت

۸٫۰۰ نیت

۱٫۲۷ نیت

۱۳۲٫۲

۴۷٫۹

--

۶۴

۴٫۰

۴۷٫۶

--

MSI GE66 Raider

۱۸۱٫۷ نیت

۸٫۱۱ نیت

۱٫۱۶ نیت

۱۵۶٫۱

۷۳٫۱

--

۹۹

۳٫۶

۷۵٫۴

--

ایسر ConceptD 7 Ezel Pro

۲۹۴٫۶ نیت

۱۵٫۷ نیت

۲٫۴۲ نیت

۱۲۱٫۷

۱۰۰

۲٫۵

۱۴۳٫۴

۵٫۴

۹۲٫۹

۳٫۶

میت بوک D 14

۱۹۱ نیت

۳٫۶۵ نیت

۱٫۰۳ نیت

۱۸۵٫۴

۴۷٫۸

--

۶۴

۴٫۸

۴۷٫۵

--

سرفیس لپ تاپ Go

۲۱۴٫۷ نیت

۰٫۶۳ نیت

۲٫۰۴ نیت

۱۰۵٫۲

۷۳٫۳

--

۹۷٫۷

۱٫۹

۷۴٫۷

--

هلیوس ۳۰۰

۳۱۹ نیت

۲۱٫۳ نیت

۳٫۷۵ نیت

۸۵

۷۰

۶٫۱

۹۱٫۵

۵٫۵

--

--

ایسر نیترو ۷

۲۶۸ نیت

۱۸٫۸ نیت

۲٫۰۵ نیت

۱۲۹٫۵

۷۱٫۵

۵٫۳

۹۲٫۵

۴

--

--

* تمامی اعداد ذکرشده در جدول بالا در آزمایشگاه زومیت حاصل شده است.

لپ‌تاپ Zephyrus M16 از ترکیب ۶ اسپیکر استفاده می‌کند؛ دو توییتر صداهای فرکانس‌بالا را تولید می‌کنند و چهار ووفر وظیفه‌ی تولید صداهای فرکانس‌پایین را برعهده دارند؛ هرجفت ووفر در یک سمت لپ‌تاپ و خلاف جهت هم‌دیگر قرار دارند تا از لرزش بدنه‌ی دستگاه جلوگیری شود. حجم صدای لپ‌تاپ زیاد است و نویز چندانی به گوش نمی‌رسد؛ اما عمق صدا و کوبندگی بیس‌ها به‌پای مک‌بوک‌های اپل نمی‌رسد.

سخت‌افزار، عملکرد و باتری Zephyrus M16

در وب‌سایت جهانی ROG ایسوس، لپ‌تاپ Zephyrus M16 2022 را تنها می‌توان با پردازنده‌ی نسل دوازدهمی Core i9-12900H، یکی از چهار گرافیک RTX 3050 Ti، RTX 3060، RTX 3070 Ti و RTX 3080 Ti به‌همراه صفحه‌نمایش QHD یافت؛ اما این لپ‌تاپ در بازار ایران با پردازنده‌ی Core i7-12700H و صفحه‌نمایش WUXGA نیز به‌فروش می‌رسد. ما در زومیت یکی از قدرتمندترین نسخه‌های لپ‌تاپ را با پردازنده‌ی Core i9 و گرافیک RTX 3070 Ti برای بررسی دراختیار داشتیم؛ مدلی که در محدوده‌ی قیمتی ۸۰ میلیون تومان دردسترس قرار دارد.

بازی با لپ تاپ Zephyrus M16 2022 ایسوس

تراشه‌های خانواده‌ی Alder Lake سری H در جریان رویداد CES 2022 معرفی شدند؛ این تراشه‌ها که با توان مصرفی بیش‌ از ۴۵ وات، اعضای بالارده‌ی محصولات اینتل برای بازار لپ‌تاپ به‌شمار می‌آیند، مانند اعضای دیگر از طراحی هیبریدی CPU شامل هسته‌های پرقدرت Golden Cove P و هسته‌های کم‌مصرف Gracemont E بهره می‌برند. در کنار هسته‌های CPU باید به ۹۶ واحد محاسباتی گرافیک‌های Xe-LP اینتل، پشتیبانی از حداکثر چهار پورت تاندربولت ۴ و سازگاری با رم‌های DDR5 اشاره کرد.

تراشه‌ی Core i9-12900H جزو پرقدرت‌ترین اعضای سری H آلدرلیک به‌شمار می‌آید. ۸ هسته‌ی کم‌مصرف ۱۸۰۰ مگاهرتزی و ۶ هسته‌ی پرقدرت ۲۵۰۰ مگاهرتزی با پشتیبانی از پردازش ۲۰ رشته، توان مصرفی پایه‌ی ۴۵ واتی و توان مصرفی توربوی ۱۱۵ واتی برای دستیابی به فرکانس‌های لحظه‌ای ۳۸۰۰ و ۵۰۰۰ مگاهرتزی در هسته‌های کم‌مصرف و پرقدرت از جمله‌ی ویژگی‌های کلیدی 12900H به‌شمار می‌آیند.

مشخصات فنی CPU و GPU لپ‌تاپ ASUS Zephyrus M16 2022

مشخصات CPU

نام پردازنده

Intel Core i9-12900H

معماری

Golden Cove, Gracemont

لیتوگرافی

Intel 7

تعداد هسته

۸ هسته‌ی کم‌مصرف، ۶ هسته‌ی پرقدرت / ۲۰ رشته‌ی پردازشی

فرکانس

هسته‌های کم‌مصرف: ۱٫۸۰ گیگاهرتز پایه، ۳٫۸۰ گیگاهرتز توربو

هسته‌های پرقدرت: ۲٫۵۰ گیگاهرتز پایه، ۵٫۰ گیگاهرتز توربو

حافظه‌ی کش

۲۴ مگابایت Smart Cache

TDP

۴۵ وات پایه، ۱۱۵ وات توربو

گرافیک یکپارچه

۹۶ واحد محاسباتی Intel Iris Xe Graphics

eDRAM

ندارد

فرکانس گرافیک یکپارچه

۱۴۵۰ مگاهرتز

پشتیبانی از حافظه

DDR5-4800, LPDDR5-5200, DDR4-3200, LPDDR4x-4267

مشخصات dGPU

نام پردازنده‌ی گرافیکی

NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti

لیتوگرافی

۸ نانومتر سامسونگ

معماری

آمپر

تعداد هسته‌های Cuda

۵۸۸۸

تعداد هسته‌های Tensor

۱۸۴

تعداد هسته‌های RT

۴۸

تعداد TMU

۱۸۴

تعداد ROP

۹۶

فرکانس گرافیک

پایه: ۱۰۳۵ مگاهرتز - بیشینه: ۱۴۸۵ مگاهرتز

فرکانس حافظه

۱۷۵۰ مگاهرتز

حافظه

۸ گیگابایت GDDR6

پهنای باس حافظه

۲۵۶ بیت

پهنای باند حافظه

۴۴۸ گیگابایت‌برثانیه

توان محاسباتی FP32

۱۷٫۵ ترافلاپس

توان مصرفی

۸۰ تا ۱۲۵ وات

در سوی دیگر میدان، گرافیک مجزای RTX 3070 Ti را داریم که با ۵۸۸۸ هسته‌ی کودا، حافظه‌ی ۸ گیگابایتی GDDR6 و فرکانس ۱۰۳۵ تا ۱۴۸۵ مگاهرتز، اندکی ضعیف‌تر از RTX 3080 است و بسته به کارآمدی سیستم خنک‌کننده‌ی لپ‌تاپ، توان مصرفی آن می‌تواند به ۱۲۵ وات نیز برسد. تایوانی‌ها امسال به لپ‌تاپ Zephyrus M16، تراشه‌ی MUX Switch را نیز اضافه کرده‌اند تا کاربر به‌دلخواه بتواند پردازنده‌ی گرافیکی یکپارچه‌ی اینتل را از مدار خارج کند و بدین ترتیب عملکرد دستگاه در بازی‌ها را ارتقا دهد.

عملکرد حافظه ذخیره‌سازی Zephyrus M16 دربرابر سیستم‌های دیگر

مدل‌ها / عملکرد

نرخ خواندن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

ASUS Zephyrus M16 2022

۶۶۳۰٫۷۶

۵۰‍۱۴٫۶۷

ASUS Strix G15

۳۱۸۲٫۴۶

۱۷۲۹٫۸۸

سرفیس لپ‌تاپ استودیو

۲۲۹۳٫۳۴

۱۱۷۹٫۶۸

سرفیس پرو ۸

۲۲۸۷٫۶۱

۱۰۸۹٫۳۶

MSI Raider GE66

۳۳۹۲٫۴۰

۳۱۰۴٫۱۳

Acer ConceptD 7 Ezel Pro

۳۵۶۲٫۸۷

۳۰۲۷٫۲۲

MacBook Pro M1

۲۵۱۷٫۱۷

۲۳۳۰٫۹

Microsoft Surface Book 3 15

۲۰۷۱٫۸۷

۸۰۵٫۹۵

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

زومیت لپ‌تاپ Zephyrus M16 را با ۱۶ گیگابایت رم، شامل دو ماژول ۸ گیگابایتی DDR5-4800 و یک ترابایت فضای ذخیره‌سازی PCIe 4.0 SSD برای بررسی دراختیار داشت. توجه داشته باشید که یکی از دو ماژول رم را می‌توان تا سقف ۳۲ گیگابایت (در مجموع ۴۰ گیگابایت) ارتقا داد؛ از طرف دیگر لپ‌تاپ دو اسلات M.2 دارد که یکی از آن‌ها در اشغال SSD خود دستگاه است؛ بنابراین در آینده امکان اضافه‌کردن SSD دیگر یا ارتقا SSD خود لپ‌تاپ را خواهید داشت.

عملکرد لپ‌تاپ در بنچمارک‌ها

لپ‌تاپ Zephyrus M16 ازطریق نرم‌افزار Armoury Crate سه پروفایل Silent و Balanced و Turbo را به‌همراه حالت تنظیمات دستی در اختیارمان می‌گذارد؛ ما بنچمارک‌های معتبر دنیای کامپیوتر را در شرایطی‌ روی Zephyrus M16 اجرا کردیم که لپ‌تاپ به برق وصل بود و در بهترین حالت عملکردی خود (پروفایل Turbo در نرم‌افزار Armoury Crate) قرار داشت. توجه داشته باشید که زومیت لپ‌تاپ مک‌بوک پرو M1 Max را بررسی نکرده؛ اما برای مقایسه با زفیروس، نتایج تقریبی آن در بنچمارک‌ها را آورده است.

عملکرد Zephyrus M16 2022 دربرابر لپ‌تاپ‌های دیگر (Plugged)

لپ‌تاپ / بنچمارک

مشخصات فنی

عملکرد روزمره

وب‌گردی

شبیه‌ساز بازی

عملکرد در گرافیک

عملکرد CPU در رندر

توان محاسباتی CPU

توان محاسباتی GPU

PCMark 10

Speedometer 2.0

GFXBench

3DMark

CineBench R23

GeekBench 5

GeekBench 5

Aztec Ruins High Tier

Time Spy

Wild Life

Night Raid

Single

Multi

Single

Multi

OpenCL

DirectX 12/Metal

DirectX 12

Vulkan/Metal

DirectX 12

iGPU

dGPU

Zephyrus M16 2022

Core i9-12900H

RTX 3070Ti

۶۵۳۷

۲۵۶

۲۶۱٫۶ فریم‌برثانیه

۱۰۴۰۱

۵۸۲۲۱

۴۵۹۷۲

۱۹۱۴

۱۹۹۴۳

۱۸۸۵

۱۱۷۲۷

--

۱۲۴۴۵۸

MacBook Pro 16

(تقریبی)

M1 Max

32Core GPU

--

۲۷۱

۳۰۶٫۶

فریم‌برثانیه

--

--

--

۱۵۳۴

۱۲۴۰۲

۱۷۵۱

۱۲۳۱۴

۶۹۴۷۸

--

Zephyrus M16 2021

Core i7-12800H

RTX 3070

۶۶۹۸

۲۰۸٫۵

۲۲۱٫۰ فریم‌برثانیه

۷۶۳۴

۳۰۶۸۴

--

۱۵۰۲

۱۳۲۸۲

۱۴۴۲

۷۲۷۵

--

۱۱۷۵۴۶

Strix G15

Ryzen 9 5900HX

RTX 3060

۷۲۱۵

۱۷۰٫۴

۲۱۹٫۹ فریم‌برثانیه

۸۴۷۴

۴۸۵۷۹

۴۳۵۵۴

۱۴۸۲

۱۳۵۹۹

۱۴۹۱

۸۴۷۰

۱۷۳۸۶

۱۱۰۰۱۱

سرفیس لپ‌تاپ استودیو

Core i7-11370H

RTX 3050Ti

۵۷۵۳

۱۵۹

۱۰۷٫۲ فریم‌برثانیه

۴۸۸۱

۲۳۹۵۲

۲۵۴۶۰

۱۵۱۹

۶۲۹۱

۱۴۸۷

۵۸۹۶

۱۹۳۸۵

۶۰۵۰۲

Surface Book 3 15

Core i7 - 1065G7

1660Ti Max-Q

۴۲۷۰

--

۱۳۱٫۱ فریم‌برثانیه

۴۹۷۹

--

۲۲۱۸۲

۱۱۵۳

۴۴۷۵

۱۳۳۴

۴۳۴۷

۱۰۷۳۹

۶۰۳۱‍۶

سرفیس پرو ۸

Core i5-1135G7

Intel Xe

۴۲۶۸

۱۵۸

۳۹٫۴ فریم‌برثانیه

۱۴۹۴

۱۰۹۷۲

۱۵۳۱۴

۱۲۹۶

۵۵۵۰

۱۳۱۸

۵۲۰۱

۱۵۱۵۷

--

MacBook Pro M1

Apple M1

Apple GPU

--

۲۰۹

۸۱٫۳۷ فریم‌برثانیه

--

۱۸۰۳۶

--

۱۵۱۲

۷۷۷۸

۱۷۲۹

۷۶۷۰

۱۹۱۹۴

--

Raider GE66

Core i7-10875H

RTX 2070 Super

۵۸۸۲

۱۵۰٫۰

۲۰۹٫۱ فریم‌برثانیه

۸۳۹۳

۴۸۳۴۰

۴۶۷۰۲

۱۲۰۱

۹۶۳۳

۱۳۴۶

۸۱۰۶

۶۱۴۴

۹۵۷۳۳

ConceptD 7 Ezel Pro

Core i7-10875H

Quadro RTX 3000

۵۱۷۳

۱۶۴٫۰

۱۳۳٫۳۹ فریم‌برثانیه

۵۷۵۳

۲۱۱۴۱

۲۷۶۰۰

۱۳۰۷

۱۰۵۱۳

۱۳۴۰

۷۹۰۴

۶۴۴۷

۷۲۸۶۶

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

در پروفایل عملکردی Turbo که توان بسیار زیادی به قطعات تزریق می‌شود و فن‌ها با سرعت و صدای بسیار زیادی کار می‌کنند، لپ‌تاپ گیمینگ ASUS با تراشه‌ی Core i9-12900H بالغ‌بر ۶۰ درصد از مک‌بوک پرو M1 Max در پردازش‌های CPU-محور مربوط به رندر (بنچمارک CineBench R23) سریع‌تر عمل می‌کند، این اختلاف در پروفایل‌های Balanced و Silent که دستگاه توان کمتری مصرف می‌کند به‌ترتیب به ۳۸ و ۲۵ درصد می‌رسد.

عملکرد CPU لپ تاپ Zephyrus M16 در برابر مک بوک

در پردازش‌های GPU-محور محاسباتی نظیر GeekBench، گرافیک قدرتمند RTX 3070 Ti با اختلافی ۸۰ درصدی از گرافیک ۳۲ هسته‌‌ای M1 Max پیش می‌افتد؛ اما در پردازش‌های گرافیکی، با اختلاف ۱۵ درصدی از رقیب اپلی و به‌مراتب کم‌مصرف‌ترش جا می‌ماند. فراموش نکنیم که گرافیک M1 Max حدود ۵۰ وات مصرف می‌کند و توان مصرفی RTX 3070 Ti در حالت توربو و متصل به برق به ۱۲۰ وات می‌رسد!

عملکرد لپ‌تاپ در بازی‌ها

لپ‌تاپ Zephyrus M16 به‌لطف ترکیب پردازنده‌ی Core i9-12900H و گرافیک قدرتمند RTX 3070 Ti به‌همراه امکان خارج‌کردن گرافیک یکپارچه از مدار با MUX Switch، عملکردی مثال‌زدنی در بازی‌ها دارد؛ البته بهای رسیدن به چنین نتایجی، تحمل فریاد بی‌امان فن‌های دستگاه و داغ‌شدن بدنه خواهد بود؛ هرچند که پروفایل عملکردی دستگاه روی حالت Balanced قرار داشته باشد.

عملکرد ASUS Zephyrus M16 در بازی‌‌ها، وضوح 1200p و MUX Switch off

بازی / عملکرد

تنظیمات گرافیکی

نرخ‌فریم میانگین

GTA V

Highest Quality

۱۵۲ فریم‌برثانیه

Gears 5

Ultra Quality

۱۱۶ فریم‌برثانیه

Immortals Fenyx Rising

Ultra Graphics

۶۸ فریم‌برثانیه

Far Cry 5

Ultra Quality

۱۱۵ فریم‌برثانیه

Bright Memory: Infinite RTX

Quality DLSS

۵۵ فریم‌برثانیه

نسل جدید لپ‌تاپ Zephyrus M16 توانست در بازی Gears 5 با کسب نرخ فریم میانگین ۱۱۶ فریم‌برثانیه، ۴۵ درصد بهتر از نسل قبلی با گرافیک RTX 3070 ظاهر شود، از سوی دیگر در دو بازی GTA V و FarCry 5 نیز با نرخ‌های ۱۵۲ و ۱۱۵ فریم‌برثانیه، برتری ۳۰ درصدی دستگاه نسبت به گذشته را شاهد بودیم.

تمام نتایج در شرایطی به‌دست آمدند که پروفایل عملکردی روی حالت Balanced قرار داشت، اگر گوش‌هایتان طاقت شنیدن فریاد بلندتر فن‌ها در حالت Turbo را داشته باشد، بازهم می‌توان چند فریم به تمام نتایج بالا اضافه کرد.

عملکرد لپ‌تاپ در کاربری‌های حرفه‌ای

در بنچمارک PugetBench Premier Pro که مواردی همچون استریم و گرفتن خروجی از ویدئوهای 4K و 8K‌ به‌همراه افکت‌های سنگین GPU‌ و CPU-محور را روی دستگاه بررسی می‌کند، زفیروس M16 عرصه را با اختلافی ۳۰ درصدی به مک‌بوک پرو M1 Max می‌بازد؛ البته در پروفایل Turbo، اختلاف‌ها کم‌رنگ‌تر می‌شود.

عملکرد Zephyrus M16 2022 در پریمیر پرو

در بنچمارک PugetBench PhotoShop که مواردی همچون پیاده‌سازی فیلترهای CPU و GPU-محور، باز کردن فایل‌های PSD و تغییر سایز عکس را روی دستگاه بررسی می‌کند، لپ‌تاپ Zephyrus M16 با اختلافی ۱۵ درصدی از مک‌بوک پرو M1 Max پیش می‌افتد.

عملکرد Zephyrus M16 2022 در فتوشاپ

در بنچمارک MATLAB، لپ‌تاپ قدرتمند ایسوس رقیب اپلی‌اش را با اختلافی ۱۰ درصدی از پیش‌ رو برمی‌دارد؛ اما باید به‌خاطر داشت که نرم‌افزار MATLAB‌ هنوز برای معماری Apple Silicon بهینه نشده است.

عملکرد Zephyrus M16 2022 در MATLAB

در بنچمارک SPECapc SOLIDWORKS 2021 که عملکرد CPU‌ و GPU را در نرم‌افزار SOLIDWORKS ارزیابی می‌کند، لپ‌تاپ Zephyrus M16 به‌ترتیب می‌تواند از دستگاهی با پردازنده‌ی ۱۸ هسته‌ای و ۲ هزار دلاری Xeon W-2295 و دستگاهی با گرافیک هزار دلاری AMD Radeon Pro W5700 عملکرد بهتری به‌نمایش بگذارد.

بنچمارک SPECapc برای ارزیابی عملکرد کامپیوترها حین اجرای SOLIDWORKS 2021

کامپیوتر/پارامتر

مشخصات

امتیاز عملکرد CPU

امتیاز عملکرد GPU

ASUS Zephyrus M16

Core i9-12900H

RTX 3070 Ti

۲٫۰۸

۲٫۶۶

HP Z2 Tower G5

Core i9-10900K

Radeon Pro W5700

۱٫۷۲

۲٫۴۸

Lenovo ThinkStation P520

Xeon W-2295

Quadro RTX 6000

۱٫۸۱

۴٫۶۱

عملکرد سیستم خنک‌کننده لپ‌تاپ

با وجود آنکه عملکرد چشم‌گیری را از لپ‌تاپ Zephyrus M16 شاهد بودیم؛ اما باریکی بدنه‌ی دستگاه باعث می‌شود تا دستیابی به چنین سطح عملکردی با داغ‌شدن زیاد و چرخش پرصداتر سیستم خنک‌کننده همراه باشد؛ برای نشان‌دادن این موضوع آزمون پایداری عملکرد CPU-محور CineBench R23 و GPU-محور TimeSpy را هنگامی‌ که لپ‌تاپ به برق متصل بود، روی پروفایل‌های مختلف عملکردی اجرا کردیم.

آزمون پایداری عملکرد CPU

اینتل می‌گوید هسته‌های پرقدرت Core i9-12900H با توان مصرفی پایه‌ی ۴۵ واتی به فرکانس ۲٫۵ گیگاهرتز و با توان توربوی ۱۱۵ واتی به فرکانس لحظه‌ای ۵ گیگاهرتز دست می‌یابند. از طرفی هسته‌های کم‌مصرف نیز در همین شرایط به فرکانس ۱٫۸۰ و ۳٫۸ گیگاهرتز می‌رسند.

فرکانس هسته‌های پرقدرت Core i9 12900H در تست پایداری Zephyrus M16

همان‌طور که در نمودارها مشاهده می‌کنید، فرکانس هسته‌های پرقدرت در هر سه پروفایل Turbo و Balanced و Silent برای لحظاتی به همسایگی ۵ گیگاهرتز می‌رسد؛ اما سپس به‌ترتیب در محدوده‌های ۳٫۸-۴٫۱، ۳٫۱ و ۲٫۸ گیگاهرتز نوسان می‌کند.

فرکانس هسته‌های کم‌مصرف Core i9 12900H در تست پایداری Zephyrus M16

هسته‌های کم‌مصرف نیز بعد از دستیابی کوتاه‌مدت به همسایگی ۳٫۸ گیگاهرتز، در پروفایل‌های عملکردی Turbo و Balanced و Silent به‌ترتیب در محدوده‌های ۲٫۸-۳٫۲، ۲٫۵ و ۲٫۳ گیگاهرتز پایدار می‌شوند.

توان مصرفی Core i9 12900H در تست پایداری Zephyrus M16

در پروفایل Turbo، لپ‌تاپ برای لحظات کوتاهی توان ۱۳۰ وات را به پردازنده تزریق می‌کند و سپس توان مصرفی آن را در محدوده‌ی ۹۰ تا ۱۱۰ وات نگه می‌دارد. در پروفایل Balanced، توان بیشینه برای لحظاتی به ۹۰ وات می‌رسد، سپس روی ۶۰ وات پایدار می‌شود. در سوی دیگر میدان، پروفایل Silent، توان لحظه‌ای را به بیش‌از ۶۰ وات می‌رساند و وضعیت ماندگار آن را به محدوده‌ی ۴۵ وات برمی‌گرداند.

دمای Core i9 12900H در تست پایداری Zephyrus M16

فن‌های Zephyrus M16 در حالت Turbo برای انتقال حرارت بسیار زیاد پردازنده به بیرون، با سرعت و صدای بسیار زیادی کار می‌کنند، وضعیت در مورد پروفایل Balanced با شدت کمتری، مشابه است. دمای میانگین پردازنده در هر دو پروفایل برای لحظاتی به ۹۶ درجه‌ی سلسیوس نیز می‌رسد، سپس در محدوده‌ی ۸۵ درجه‌ی سلسیوس پایدار می‌شود. در پروفایل Silent، دمای بیشینه‌ی ۸۵ و دمای پایدار ۷۶ درجه‌ی سلسیوس را شاهد هستیم.

آزمون پایداری عملکرد GPU

وضعیت در مورد گرافیک وخیم‌تر است؛ پردازنده‌ی گرافیکی RTX 3070 Ti در پروفایل Turbo با فرکانس حدود ۱۵۰۰ و در پروفایل Balanced با فرکانس تقریبی ۱۲۰۰ مگاهرتز کار می‌کند.

فرکانس گرافیک RTX 3070 Ti در تست پایداری Zephyrus M16

لپ‌تاپ Zephyrus M16 برای دستیابی به چنین سطح عملکردی، در پروفایل‌های Turbo و Balanced به‌ترتیب توان پایدار ۱۲۰ و ۹۶ وات را به‌طور مداوم به گرافیک تزریق می‌کند.

توان مصرفی گرافیک RTX 3070 Ti در تست پایداری Zephyrus M16

دمای گرافیک RTX 3070 Ti پس از ۲۰ دقیقه اجرای آزمون پایداری عملکرد، در پروفایل‌های Turbo و Balanced به‌ترتیب به ۸۴ و ۸۰ درجه‌ی سلسیوس می‌رسد که برای گرافیک درجه‌حرارت بسیار بالایی به‌حساب می‌آید. توجه داشته باشید که در طول آزمایش، دمای داغ‌ترین قسمت تراشه به ۹۳-۹۴ درجه‌ی سلسیوس هم رسید.

دمای گرافیک RTX 3070 Ti در تست پایداری Zephyrus M16

در طول هر دو آزمایش پایداری عملکرد CPU و GPU، دمای بدنه‌ی دستگاه نیز به‌شدت داغ شد؛ به‌طوری که لمس بدنه در مجاورت کلیدهای Function بسیار آزاردهنده بود.

عملکرد لپ‌تاپ در حالت متکی به باتری (Unplugged)

برای آنکه رفتار دستگاه در حالت متکی به باتری (Unplugged) را بسنجیم، سراغ آزمون‌های پایداری عملکرد در دو پروفایل Balanced و Silent رفتیم؛ توجه داشته باشید که نرم‌افزار Armoury Crate امکان انتخاب پروفایل Turbo را در حالت Unplugged‌ نمی‌دهد. ازآنجاکه با پایین‌آمدن سطح باتری، ممکن است رفتار دستگاه نیز تغییر کند، آزمون پایداری عملکرد CPU را در پروفایل Silent با دو سطح ۱۰۰ و ۵۰ درصد باتری تکرار کردیم.

آزمون پایداری عملکرد CPU در حالت Unplugged

فرکانس هسته‌های پرقدرت Core i9 12900H در تست آنپلاگد Zephyrus M16

در شرایطی‌ که سطح باتری به زیر ۵۰ درصد افت نکند، رفتار پروفایل‌های Silent و Balanced کم‌وبیش مشابه است؛ در هر دو حالت، هسته‌های پرقدرت به‌طور لحظه‌ای به همسایگی فرکانس ۳٫۵ گیگاهرتز هجوم می‌برند؛ اما فرکانس پایدار آن‌ها روی ۲٫۵ گیگاهرتز (۰٫۶ گیگاهرتز پایین‌تر از حالت Plugged) باقی می‌ماند، با آمدن باتری به زیر ۵۰ درصد، فرکانس پایدار پروفایل Silent به ۲٫۲ گیگاهرتز کاهش می‌یابد.

فرکانس کم‌مصرف Core i9 12900H در تست آنپلاگد Zephyrus M16

هسته‌های کم‌مصرف رفتار مشابهی را با فرکانس‌هایی متفاوت به‌نمایش می‌گذارند؛ در حالتی که سطح بالاتری به زیر ۵۰ درصد نرسیده است، هسته‌ها گهگاه به فرکانس حدود ۲٫۵ گیگاهرتز می‌رسند؛ اما فرکانس پایدارشان در هر دو حالت Balanced و Silent در محدوده‌ی ۲٫۱-۲٫۲ گیگاهرتز باقی می‌ماند و با رسیدن باتری به زیر ۵۰ درصد، فرکانس نیز به حدود ۱٫۸ گیگاهرتز کاهش می‌یابد؛ به‌نظر می‌رسد که فرکانس‌ هسته‌های کم‌مصرف در حالت Unplugged به‌شدتِ هسته‌های پرمصرف کاهش نمی‌یابد.

توان مصرفی Core i9 12900H در تست آنپلاگد Zephyrus M16

در حالت Unplugged و با سطح باتری بیش‌ از ۵۰ درصد، در هر دو پروفایل Balanced و Silent، توان مصرفی پردازنده همواره ۴۰ وات است؛ اما با رسیدن باتری به زیر ۵۰ درصد، توان مصرفی به ۳۰ وات افت می‌کند.

دمای Core i9 12900H در تست آنپلاگد Zephyrus M16

دمای پردازنده در حالت Unplugged متعادل‌تر است؛ در حالت Balanced، پردازنده حدود ۱۵ دقیقه با دمای میانگین ۷۵ درجه‌ی سلسیوس کار می‌کند، سپس دما تا حدود ۷۰ درجه‌ی سلسیوس پایین می‌آید. در حالتی که سطح باتری بیش‌ از ۵۰ درصد باشد، پروفایل Silent رفتار مشابهی را به‌نمایش می‌گذارد؛ البته دما زودتر افت می‌کند. با آمدن سطح باتری به زیر ۵۰ درصد، دمای پردازنده نیز خیلی زود، در محدوده‌ی ۶۵ درجه‌ی سلسیوس قرار می‌گیرد.

آزمون پایداری عملکرد GPU در حالت Unplugged

به‌ محض آنکه جریان متناوب برق از لپ‌تاپ جدا می‌شود، گرافیک RTX 3070 Ti دچار افت شدید عملکرد می‌شود؛ گویی اصلاً چنین تراشه‌ی قدرتمندی درون دستگاه نیست. فرکانس گرافیک در هر دو حالت Balanced و Silent به حدود ۷۸۰ مگاهرتز (از ۱۲۰۰ مگاهرتز) افت می‌کند؛ اما همان‌طور که مشاهده می‌کنید، فرکانس به‌اندازه‌ای ناپایدار است و به‌طور لحظه‌ای افت می‌کند که نمی‌توان به تراشه‌ی گرافیکی در اجرای بازی‌ها اتکا داشت.

فرکانس گرافیک RTX 3070 Ti در تست آنپلاگد Zephyrus M16

توان گرافیک نیز از محدوده‌ی ۹۴ وات در حالت Plugged افت کرده است و به‌طور مداوم بین اعداد ۴۴ تا ۵۴ وات نوسان دارد.

توان مصرفی RTX 3070 Ti‌ در تست آنپلاگد Zephyrus M16 2022

دمای گرافیک در وضعیت Unplugged در پروفایل‌های Balanced و Silent به‌طور پایدار در محدوده‌ی ۷۰ و ۶۰ درجه‌ی سلسیوس نوسان دارد.

دمای RTX 3070 Ti‌ در تست آنپلاگد Zephyrus M16 2022

برای آنکه دید مناسبی از عملکرد Zephyrus M16 داشته باشید، می‌توانید به اعداد درج‌شده در جدول زیر توجه کنید که اختلاف امتیاز دستگاه در حالت‌های مختلف Plugged‌ و Unplugged را نشان می‌دهد.

عملکرد لپ‌تاپ ASUS Zephyrus M16 2022 در حالت متصل به برق و با باتری

وضعیت لپ‌تاپ

امتیاز در دور نخست آزمون استرس CPU

امتیاز پس از ۳۰ دقیقه آزمون استرس CPU

اجرای بازی Gears 5 با وضوح FHD‌ و گرافیک اولترا

متصل به برق - Balanced

۱۶۹۹۲

۱۳۰۶۹

۱۱۶ فریم‌برثانیه

با باتری ۱۰۰ درصد - Balanced

۱۲۲۴۷

۱۰۶۶۶

۳۰ فریم‌برثانیه

با باتری ۱۰۰ درصد - Silent

۱۲۴۱۹

۱۲۳۸۰

--

با باتری ۵۰ درصد - Silent

--

۱۰۴۷۷

--

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

ایسوس باتری ۴ سلولی و بسیار حجیم ۹۰ وات‌ساعتی را برای لپ‌تاپ Zephyrus M16 تدارک دیده است و می‌گوید با این باتری می‌توان تا ۱۰ ساعت ویدئو پخش کرد. تایوانی‌ها لپ‌تاپ گیمینگ خود را با شارژر ۲۴۰ واتی به‌فروش می‌رسانند که ظرف ۳۰ دقیقه، ۵۰ درصد از ظرفیت باتری را شارژ می‌کند. توجه داشته باشید که با توجه به پشتیبانی USB-C لپ‌تاپ از Power Delivery می‌توان از شارژرهای کوچک‌ترِ ۱۰۰ واتی نیز برای Zephyrus M16 استفاده کرد.

عملکرد باتری Zephyrus M16 2022 دربرابر لپ‌تاپ‌های دیگر

لپ‌تاپ / آزمایش

نمایشگر

باتری

ویدئو

PCMark 10

GFXBench Manhattan 3.1

ابعاد و رزولوشن

وات‌ساعت

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

طول‌عمر باتری

(دقیقه)

کم‌ترین نرخ فریم

(فریم‌برثانیه)

ASUS Zephyrus M16

(۱۶۵ هرتز)

۱۶ اینچ

۱۲۰۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

۹۰

۹:۱۴

۸:۱۰

۹۳٫۶

۱۰۶٫۱

ASUS Strix G15

۱۵٫۶ اینچ

۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

۹۰

۱۰:۳۳

۶:۳۸

۵۹٫۸

۲۵۸٫۲

Surface Laptop Studio

(۱۲۰ هرتز)

۱۴٫۴ اینچ

۱۶۰۰ × ۲۴۰۰ پیکسل

۵۶

۱۳:۲۰

۸:۳۱

۱۸۷٫۱

۱۴٫۰۰

Surface Book 3 15

Laptop Mode

۱۵ اینچ

۲۱۶۰ × ۳۲۴۰ پیکسل

۸۵

۱۴:۰۵

--

۱۴۱٫۲۵۷

۵۱٫۲۵

Surface Pro 8

(۱۲۰ هرتز)

۱۳٫۰ اینچ

۱۹۲۰ × ۲۸۸۰ پیکسل

۵۰

۸:۴۵

۷:۲۱

۱۵۹٫۶۶

۱۳٫۷۸

Apple MacBook Pro M1

۱۳٫۳ اینچ

۱۶۰۰ × ۲۵۶۰ پیکسل

۵۸٫۲

۱۶:۴۷

--

۲۱۸٫۸۴

۶۰٫۰۱

MSI Raider GE66

۱۵٫۶ اینچ

۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

۹۵

۵:۳۹

۳:۴۸

۵۷٫۷

۱۳۶٫۵

Acer Ezel Pro

۱۵٫۶ اینچ

۲۱۶۰ × ۳۸۴۰ پیکسل

۸۴

۹:۴۱

۶:۴۷

۱۱۷٫۹

۳۰٫۲

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، لپ‌تاپ Zephyrus M16 در حالت Unplugged ازطریق نرم‌افزار Armoury Crate تنها دو پروفایل مصرف انرژی Balanced و Silent را دراختیارتان می‌گذارد؛ چنانچه در حالت Unplugged قصد استفاده از دستگاه برای کاربری‌های روزمره نظیر وب‌گردی، مطالعه، ویرایش متن یا تماشای فیلم را دارید، پروفایل Silent کاملاً پاسخگوی نیازهایتان خواهد بود.

بررسی زومیت نشان می‌دهد که در پروفایل Silent، دستگاه می‌تواند بالغ‌بر ۸ ساعت و ۱۰ دقیقه در استفاده‌های روزمره شارژدهی کند؛ اما چنانچه پروفایل را به Balanced تغییر دهید، شارژدهی حدود یک ساعت کاهش خواهد یافت.

جمع‌بندی و مقایسه Zephyrus M16 با رقبا

لپ‌تاپ‌های سال ۲۰۲۲، بیشتر از انویدیا، زمینه را برای قدرت‌نمایی اینتل فراهم کردند؛ لپ‌تاپ Zephyrus M16 قدرت پردازشی کم‌نظیری را در برخی از کاربری‌ها ارائه می‌دهد و حتی در برخی سناریوها، بهترین لپ‌تاپ‌های اپل را نیز کنار می‌زند. پردازنده‌‌ی Alder Lake اینتل در صورت اتصال دستگاه به برق، خود را به‌سطح دسکتاپ می‌رساند و در توان‌های مصرفی پایین نیز عملکرد آبرومندانه‌ای دارند؛ هرچند که هنوز به سطح بهینگی خانواده‌ی M1 اپل نرسیده‌اند.

در سوی دیگر میدان، برای گرافیک انویدیا وضعیت کاملاً متفاوتی وجود دارد؛ مادامی‌ که لپ‌تاپ به جریان برق متصل باشد، RTX 3070 Ti عملکرد شگفت‌انگیزی را ولو با توان مصرفی زیاد ارائه می‌دهد؛ بازی‌ها با نرخ فریم سه رقمی اجرا می‌شوند و کارهای گرافیکی با نرم‌افزارهایی مثل SolidWorks عالی صورت می‌گیرند؛ اما با جداسازی کابل برق، ماهیت لپ‌تاپ به‌کل تغییر می‌کند!

زومیت گردی با لپ تاپ Zephyrus M16 2022 ایسوس

ما نسل ۱۲ اینتل را نقطه‌ی شروع خوبی برای شرکت‌ها در مسیر رقابت با اپل می‌دانیم و چشم‌به‌انتظار گرافیک‌های سری RTX 4000 با لیتوگرافی ۴ نانومتری TSMC می‌مانیم.

گذشته از بحث عملکرد، Zephyrus M16 از لحاظ طراحی ایراداتی دارد؛ بدنه‌ی دستگاه چربی دست و لکه‌ها را به‌شدت به خود می‌گیرد، بدنه در پردازش‌های سنگین به‌شدت داغ می‌شود و سیستم خنک‌کننده نیز هوای داغ را به‌طور مستقیم به سمت صفحه‌نمایش پرتاب می‌کند.

زفیروس M16 مدل ۲۰۲۲ ترکیب متعادلی از لپ‌تاپ گیمینگ، حرفه‌ای و روزمره به‌شمار می‌آید؛ اما در هیچ‌کدام بهترینِ بازار نیست؛ چراکه با برچسب قیمتی همین لپ‌تاپ می‌توان سراغ دستگاه‌های گیمینگ قدرتمندتر، لپ‌تاپ‌های حرفه‌ای کارآمدتر و اولترابوک‌های خوش‌ساخت‌تر رفت.

لپ‌تاپ Zephyrus M16 2022 ایسوس را فروشگاه اینترنتی آی‌تی سیتی برای بررسی دراختیار زومیت قرار داده است.

نکات مثبت

  • پردازنده و گرافیک بسیار قدرتمند
  • پایداری بسیار خوب عملکرد پردازنده
  • مجموعه‌ای متنوع از پورت‌های کارآمد
  • یک روز کاری شارژدهی در کاربری روزمره
  • طراحی مدرن و باریک با نمایشگر بدون حاشیه

نکات منفی

  • داغ‌شدن بدنه و صدای زیاد فن‌ها
  • پایین‌بودن وضوح نمایشگر به‌نسبت ابعاد
  • جذب‌شدن سریع لکه و چربی روی سطح بدنه
  • افت فاحش عملکرد گرافیک در حالت Unplugged
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات