بررسی مک بوک پرو 13 اینچ 2015 اپل

سه‌شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۲
مطالعه 17 دقیقه
اپل در جریان مراسم Spring Forward که با هدف معرفی رسمی ساعت هوشمند این شرکت برگزار شد، نسخه جدید مک‌بوک پرو رتینا ۱۳ اینچی خود را نیز معرفی کرد. مک‌بوک پرو ۱۳ اینچ ۲۰۱۵ اپل مجهز به فناوری فورس تاچ بوده و همچنین از نسل پنجم تراشه‌‌ی اینتل موسوم به برادول بهره می‌برد. در ادامه به بررسی آخرین نسخه از مک‌بوک ۱۳ اینچی اپل می‌پردازیم.
تبلیغات

اپل از ژانویه ۲۰۰۶ نسل جدیدی از رایانه‌های قابل حمل خود را با عنوان مک بوک پرو (Macbook Pro) روانه‌ی بازار کرد که جایگزین پاوربوک جی۴ این شرکت شدند. هم‌اکنون شاهد عرضه‌ی سومین نسل از این محصولات به بازار هستیم.

اپل در دو نسل ابتدایی، مک بوک پرو‌های خود را در سه اندازه‌ی ۱۳، ۱۵ و ۱۷ اینچی روانه‌‌ی بازار می‌کرد، اما پس از ارائه‌ی نسل دوم دیگر خبری از نسخه‌ی ۱۷ اینچی نبود. نسل اول مک بوک پرو‌های اپل از سال ۲۰۰۶ تا اواخر ۲۰۰۸، نسل دوم از اواخر ۲۰۰۸ تا میانه‌های ۲۰۱۲ و نسل سوم از میانه‌های ۲۰۱۲ تا میانه‌های سال جاری میلادی ادامه پیدا کرده است. اولین مک‌بوک پرو ها شباهت زیادی به پاوربوک جی ۴ داشت، اما از نسل دوم، اپل با معرفی طراحی موسوم به Unibody که شامل استفاده از آلومینیوم در لپ‌تاپ به‌صورت یکپارچه بود، بیش‌ازپیش به ماهیت کنونی مک‌بوک نزدیک‌ شد.

مک بوک پرو‌های اپل در نسل‌های مختلف و به‌روزرسانی‌های انجام شده با تغییرات زیادی رو‌به‌رو شده‌اند که از جمله‌ی آن می‌توان به اضافه شدن صفحه‌ی نمایش رتینا، استفاده از حافظه‌ی SSD به‌جای هارد درایو، حذف درایو نوری و در آخرین به‌روزرسانی نسل سوم به اضافه شدن فورس تاچ اشاره کرد. اپل در آخرین به‌روزرسانی‌های نسل سوم مک بوک پرو که شامل مدل ابتدای ۲۰۱۵ و میانه ۲۰۱۵ است، فناوری فورس تاچ را در ترک‌ پد لپ‌تاپ خود تعبیه کرده است. در ادامه به بررسی نسخه‌ی ۱۳.۳ اینچی مک بوک پرو خواهیم پرداخت که طی به‌روزرسانی ابتدای ۲۰۱۵ روانه‌‌ی بازار شده است. مدل‌های ارائه شده در به‌روزرسانی میانه‌‌ی ۲۰۱۵ نسل سوم شامل نسخه‌های ۱۵ اینچی است.

مک بوک پرو 13

مشخصات فنی لپ‌تاپ مک بوک پرو ۱۳.۳ اینچی ۲۰۱۵:

  • پردازنده: نسل پنجم (برادول) Core i5 اینتل با فرکانس ۲.۷ گیگاهرتز با قابلیت افزایش تا ۳.۱ گیگاهرتز در حالت توربو بوست با ۳ مگابایت حافظه‌ی کش
  • پردازنده گرافیکی: HD Graphics 6100 Iris Pro اینتل
  • نمایشگر: ۱۳.۳ اینچ از نوع TFT LED-Backlit LCDبا رزولوشن ۲٫۵۶۰ در ۱٫۶۰۰ پیکسل
  • حافظه رم: ۸ گیگابایت از نوع DDR3
  • حافظه ذخیره‌سازی داخلی: ۱۲۸ گیگابایت از نوع SSD
  • وزن: ۱.۵۸ کیلوگرم
  • کیبورد با نور پس‌زمینه
  • ترک پد با پشتیبانی از فورس تاچ و دستورها چند لمسی
  • پشتیبانی از بلوتوث، درگاه HDMI، درگاه USB 3.0، درگاه تاندربولت و کارت خوان
  • باتری ۶ سلولی غیرقابل جداشدن
  • قیمت در بازار ایران: حدودا ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان

طراحی

در حالت کلی باید مک‌بوک‌های اپل را از جمله‌ی زیباترین محصولاتی خواند که در بازار وجود دارند. استفاده از آلومینیوم در کل ساختار لپ‌تاپ درکنار استفاده از رنگ مشکی در قسمت لولا و حاشیه‌ی صفحه‌ی نمایش، زیبایی منحصر به فردی را به مک‌بوک‌های اپل بخشیده است.

مک بوک پرو 13

فلسفه‌ی طراحی مک‌بوک برگرفته از نگرش استیو جابز است. به اعتقاد جابز لزومی ندارد تا کاربران  بخش‌هایی از یک گجت هوشمند را که نیازی به دیدن آن توسط کاربر نیست، ببینند؛ درواقع مک‌بوک پرو اپل مبتنی بر شعار جایز یعنی «سادگی غایت کمال است» طراحی می‌شود. همان‌طور که اشاره کردیم برخلاف بسیاری از لپ‌تاپ‌های موجود در بازار، جز چند پیچ در قسمت زیرین که وجود آن‌ها نیز اجتناب‌ناپذیر است، نمی‌توان ساختاری مشابه سایر لپ‌تاپ‌ها در این محصول دید.

مک بوک پرو 13

اپل شیارهای مورد نیاز برای تهویه‌ی هوای داخل را که در اثر استفاده از پردازنده‌ی اصلی و گرافیکی گرم می‌شود، به محلی انتقال داده که به سختی می‌توان دید؛ برای دیدن شیارهای تهویه‌ی هوای درون باید مک بوک پرو را باز کرد و از قسمت داخلی به محلی که در روبروی لولای مشکی رنگ روی بدنه‌ی دستگاه قرار دارد، نگاه کرد تا به توان یک ردیف از شیارها را دید که در این قسمت پنهان شده‌اند. البته استفاده از چنین قابلیتی نیز محدودیت‌هایی را به ارمغان آورده که از جمله‌ی آن می‌توان به عدم امکان خارج کردن باتری و سخت بودن فرایند تعمیر در مقایسه با سایر لپ‌تاپ‌ها اشاره کرد.

macbook pro 17

کلید‌های جزیره‌ای کیبورد به نحوی کنار هم قرار گرفته‌اند که پس از چند ساعت استفاده، خبری از احساس غربت به کاربر دست نمی‌دهد و می‌توان به‌راحتی همچون کیبوردی که به آن عادت داریم، از آن استفاده کرد. کلیدهای کیبورد در مک بوک پرو ۱۳ اینچ ۱.۵ میلی‌متر بالاتر از سطح فلزی قرار دارند و می‌توان با وارد کردن فشاری ۶۰ گرمی، کلید را به سمت پایین فشار داد. درکنار راحتی استفاده از کیبورد باید به صدای حاصل از فشردن کلید‌ها نیز اشاره کرد که لذت خاصی را هنگام تایپ در کاربر القا می‌کند.

macbook pro 13

مک‌بوک پرو نیز مثل بسیاری از لپ‌تاپ‌های رده بالای بازار از وجود نور Backlit یا همان نور پس‌زمینه‌ی کیبورد بهره می‌برد که این موضوع فرایند تایپ در محیط‌های کم‌نور را بسیار آسان می‌کند. وجود حسگر سنجش نور محیط درکنار دوربین مخصوص مکالمات ویدیویی این امکان را دراختیار مک‌بوک قرار می‌دهد تا شدت روشنایی صفحه‌ی نمایش و صفحه‌ی کلید را به‌صورت خودکار براساس نور محیط تنظیم کند.

مک بوک پرو 13

در حالت کلی نمی‌توان تغییر چندانی را در طراحی نسخه‌ی اوایل ۲۰۱۵ مک‌‌بوک با نسخه‌ی آخر که در اواخر سال ۲۰۱۳ روانه‌ی بازار شده، مشاهده کرد. ابعاد مک بوک پرو به ترتیب ۳۱.۴ در ۲۱.۹ در ۱.۸ سانتی‌متر است که تقریبا هیچ تفاوتی با دو نسخه‌ی پیشین نسخه‌ی ۱۳ اینچی نکرده است. در نهایت باید به این موضوع اشاره کرد که از نظر ظاهری مک بوک پرو تغییری با نسخه‌‌های پیشین نداشته و تنها مشخصات فنی این لپ‌تاپ بهبود یافته و کامپوننت‌هایی با سرعت و عملکرد بهتر مورد استفاده قرار گرفته است. طراحی مک بوک اپل به شکلی است که حتی پس از چند ماه استفاده از آن دلسرد نمی‌شوید. طراحی ساده در قالب بدنه‌ای تماما فلزی و شیک، باعث می‌شود تا ظاهر این دستگاه برایتان تکراری نشود.

نمایشگر

اپل در مک‌بوک ۱۳ اینچی خود از صفحه‌ی نمایش رتینای ۱۳.۳ اینچی با رزولوشن ۲٫۵۶۰ در ۱٫۶۰۰ پیکسلی استفاده کرده است. نسبت تصویر نمایشگر مورد استفاده در این مک بوک پرو ۱۶ به ۱۰ و تراکم پیکسلی آن نیز ۲۲۷ پیکسل در هر اینچ است. صفحه‌ی نمایش رتینا یک نام تجاری است که توسط اپل به ثبت رسیده است. براساس فناوری صفحات نمایش رتینا، تراکم پیکسلی صفحه‌ی نمایش براساس کاربری گجت مدنظر علاوه بر سایز ارتباط مستقیم با فاصله‌‌ی معمول کاربر از صفحه‌ی نمایش نیز دارد. اپل می‌گوید در نمایشگر رتینا تفکیک پیکسل‌ها توسط چشم غیرمسلح از فاصله‌ی استاندارد میسر نیست. واقعا همینطور هم هست و تراکم پیکسلی در این نمایشگر کاملا مناسب است.

مک بوک پرو 13

همان‌طور که اشاره کردیم با وجود یک حسگر که میزان نور محیط را اندازه‌گیری می‌کند، نور صفحه‌ی نمایش به تناسب محیط تنظیم می‌شود، هرچند می‌توان نور صفحه‌ی نمایش را به‌صورت دستی نیز تغییر داد. با وجود بهره‌گیری از پوشش غیرمات، انعکاس نور محیط روی صفحه‌ی نمایش تأثیر چندان منفی روی تجربه‌ی استفاده از لپ‌تاپ ندارد. نمایش رنگ‌های زنده و شفاف، تجربه‌ی لذت بخشی را از در زمان استفاده از این محصول به کاربر القا می‌کند. ضمنا باید به این موضوع اشاره کرد که نمایش متون و به‌طور کلی نوشته‌ها دراین نمایشگر به بهترین شکل ممکن انجام می‌شود و از این‌رو این لپ‌تاپ مناسب افرادی است که در امور روزانه‌ی خود با تهیه‌ی مستندات گوناگون سر و کار دارند.

صفحه‌نمایش رتینا در مک‌بوک‌ها جزو بهترین‌های موجود در بازار است و تجربه‌ی کار با این لپ‌تاپ‌ها را چه در زمینه‌های چند رسانه‌ای و چه مطالعه متون و ویرایش اسناد، لذت بخش می‌کند.

بازده و عملکرد

هر چند به‌روزرسانی جدید نسل سوم مک بوک‌ پروی اپل با به‌روزرسانی‌های پیشین از نظر ظاهری ورای چند تغییر و بهبود کوچک تفاوت چندانی ندارد، اما مشخصات فنی در این لپ‌تاپ به‌طور کلی دگرگون شده است. به فاصله‌ی کم از زمانی‌که اینتل پردازنده‌های نسل پنجمی برادول خود را معرفی کرد، اپل با به‌روزرسانی مک بوک‌های خود از این پردازنده‌ها در محصولاتش استفاده کرد.

مک بوک پرو 13

اولین به‌روزرسانی مک‌بوک پرو‌های اپل در سال ۲۰۱۵ که شامل نسخه‌ی ۱۳ اینچی این محصول است، با بهره‌گیری از تراشه‌های Core i5 و Core i7 این شرکت روانه‌ی بازار شده است که در نسخه‌ی بررسی شده، از تراشه‌ی Core i5 با حافظه‌ی کش ۴ مگابایتی از نوع L3 اینتل بهره گرفته شده که فرکانس آن در حالت عادی روی ۲.۷ گیگاهرتز بوده و در حالت Turbo Boost به ۳.۱ گیگاهرتز نیز افزایش می‌یابد. اینتل با معرفی پردازنده‌های برادول به روشنی اعلام کرده که پردازنده‌های نسل پنجمی خود در مقایسه با نسل پیشین از نظر عملکرد تنها ۴ درصد بهینه شده‌اند. اما پیشرفت تراشه‌‌‌های برادول در زمینه‌ی عملکرد گرافیکی داستان متفاوتی دارد، چراکه پردازنده‌ی گرافیکی مورد استفاده در تراشه‌‌ی برادول در بنچمارک‌های گرافیکی سه‌بعدی شاهد بهبود عملکرد ۲۲ درصدی و در بنچمارک تبدیل ویدئو ۵۰ درصد بهینه شده است. پردازنده‌ی گرافیکی مورد استفاده در تراشه‌ی Core i5، آیریس ۶۱۰۰ است که مبتنی بر سری HD اینتل است.

مک بوک پرو 13

درکنار پردازنده‌ی قدرتمند باید به حافظه‌ی رم ۸ گیگابایتی و حافظه‌ی ذخیره‌سازی SSD مورد استفاده نیز اشاره کرد. حافظه‌ی SSD مورد استفاده از ارتباط PCIe استفاده می‌کند که سرعت نقل و انتقال داده‌ها در آن بالاتر از حافظه‌های SSD مبتنی بر رابط mSATA است. اپل مدعی است که حافظه‌ی SSD مورد استفاده در مک بوک پرو این شرکت از نظر سرعت عملکرد دو برابر سریع‌تر از نمونه‌های اس اس دی معمولی مبتنی بر PCIe موجود در بازار است. کاپرتینویی‌ها سرعت خواندن اطلاعات در مک بوک پرو را ۱.۶ گیگابایت در ثانیه و سرعت نوشتن اطلاعات را ۱.۵ گیگابایت در ثانیه اعلام کرده‌اند.

مک بوک پرو 13

به‌صورت کلی بخشی از سرعت بالای مک‌بوک پرو در اجرای اپلیکیشن‌ها و سیستم‌عامل را باید وامدار بهره‌گیری از پردازنده‌ی جدید، حافظه‌ی رم ۸ گیگابایتی LPDDR3 و حافظه‌ی SSD بسیار سریع خواند.

در ادامه می‌توانید نتیجه بنچمارک‌های این لپ‌تاپ را مشاهده کنید:

عمرباتری

ترکیب بی‌بدیل نرم‌افزار با سخت‌‌افزار یکی از بهترین نتایج اکوسیستم بسته‌ی اپل است که نتیجه‌ی آن عمرباتری بالا برای محصولات این شرکت، مخصوصا مک‌بوک‌ها است. رکورددار عمر باتری در میان مدل‌های مختلف، مک‌بوک ایر‌های این شرکت‌ است که عمر باتری ۱۲ ساعته را دراختیار کاربران قرار می‌دهد. اپل خود مدعی است که مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی اوایل ۲۰۱۵ این شرکت در زمان وب‌گردی می‌تواند با یک بار شارژ بیش از ۱۰ ساعت به‌صورت مداوم کار کند. همچنین بنابر اطلاعات ارائه شده توسط اپل این لپ‌تاپ قادر است در زمان پخش ویدئو به‌صورت دنباله‌دار تا ۱۲ ساعت بدون توقف کار کند. اما در آزمایش‌های ما طول عمر باتری در پخش ویدئو در شرایطی که شدت روشنایی صفحه‌نمایش روی ۵۰ درصد تنظیم شده بود به ۱۰ ساعت رسید.

مک بوک پرو 13

باید به این موضوع اشاره کرد که اپل با درنظرگرفتن استفاده از مرورگر سافاری و پخش ویدئو با استفاده از نرم‌افزاری کوئیک تایم به چنین رکوردهایی دست یافته است. یقینا در صورتی که برای گشت‌و‌گذار در وب، مرورگر پرمصرف کروم را مورد استفاده قرار دهیم، باتری مک بوک پرو زودتر از ۱۰ ساعت آغاز به نمایش هشدار کاهش باتری خواهد کرد. این موضوع در مورد پخش ویدئو نیز حاکم است.

فورس تاچ

اصلی‌ترین و بزرگ‌ترین تغییر در مک‌بوک پرو‌های جدید اپل را باید اضافه شدن فناوری فورس‌تاچ به ترک‌پد به‌روزرسانی جدید لپ‌تاپ‌های اپل خواند. کاربران و کارشناسان نگرش‌های متفاوتی را در برابر فناوری فورس تاچ در پیش گرفته‌اند. شماری از این فناوری استقبال کرده و آن را بسیار کاربردی خوانده‌اند درحالی‌که برخی دیگر این قابلیت را چندان کاربردی نخوانده و استفاده از قابلیت‌های چند لمسی در ترک‌پد مک‌بوک پرو را کافی خوانده‌اند. فورس تاچ درکنار برخی از قابلیت‌های جدید، امکان اجرا و صدور دستورها ازطریق ترک‌پد که پیش از این باید به‌صورت چند لمسی از آن استفاده می‌شد را برای کاربر ممکن کرده است.

مک بوک پرو 13

ابتدا باید به ساختار ترک‌پد جدید مک‌بوک پرو بپردازیم. در ترک‌پد مجهز به فناوری فورس‌تاچ دیگر خبری از سازوکار پیشین مورد استفاده در ترک‌پد که شامل لولا در زیر صفحه‌ی لمسی بود، نیست. اپل در مک‌بوک‌های جدید خود از یک صفحه‌ی ثابت به‌همراه موتور‌های مغناطیسی موسوم به تپتیک استفاده کرده حس فشرده شدن ترک‌پد را در کاربر القا می‌کنند. این تجربه به اندازه‌ای واقعی است که نمی‌توان ثابت بودن صفحه‌ی ترک‌پد در زمان فشردن آن را تصور کرد. برای درک بهتر این موضوع بهتر است زمانی‌که مک‌بوک پرو خاموش است، سعی کنیم تا با انگشت خود روی ترک‌پد فشاری را وارد کنیم، نتیجه بسیار جالب است، اثری از صدای کلیک و پایین رفتن ترک‌پد نیست. در زمان روشن شدن مک‌بوک پرو موتور‌های تپتیک تعبیه شده در زیر صفحه‌ی ترک‌پد به‌همراه حسگر‌های تشخیص فشار آماده‌اند تا تجربه‌ی فشرده شدن ترک‌پد را ازطریق انگشت به کاربر القا کند.

macbook pro 13

با مراجعه به بخش تنظیمات ترک‌پد می‌توان امکان استفاده از قابلیت فورس تاچ را غیرفعال یا فعال کرد. در حالت غیرفعال بودن این فناوری دیگر خبری از امکانات نرم‌افزاری وابسته به میزان فشار ارائه شده به کاربر نخواهد بود، اما در صورتی که این قابلیت فعال باشد، می‌توان از ویژگی‌های متعدد آن استفاده کرد. برای مثال می‌توان در مرورگر سافاری بدون نیاز به بازکردن یک لینک، با بهره‌گیری از فورس تاچ و فشار ممتد روی ترک‌پد، ازطریق یک پاپ‌آپ، لینک مدنظر را لود کرده و از محتوای آن استفاده کرد. همچنین در صورت کلیک و فشار ممتد روی یک لغت در مرورگر سافاری، معنای از دیکشنری نمایش داده شده و در صورت وجود اطلاعاتی در رابطه با کلمه‌ی مدنظر در ویکیپدیا، اطلاعات این دانشنامه نیز در قالب یک پاپ‌آپ پیش روی کاربر قرار می‌گیرد. از سایر قابلیت‌های فورس تاچ می‌توان در اپلیکیشن کوییک تایم (Quick Time) یا مدیریت ایمیل مک نام برد. اپل  API فورس تاچ در ترک‌پد مک بوک پرو را دراختیار توسعه‌دهندگان قرار داده تا از این قابلیت‌ در اپلیکیشن‌های خود استفاده کنند، اما درحال‌حاضر جز اپلیکیشن‌های خود مکینتاش، نمی‌توان از ویژگی‌های مدنظر در سایر اپلیکیشن‌ها استفاده کرد.

MacForce

در مورد دستورها چند لمسی مک باید به این نکته اشاره کرد که این دستورها در مقایسه با نسخه‌های پیشین تغییر چندانی را به خود ندیده است. استفاده از ترکیب دو، سه و حتی چهار انگشت و اجرای ژست‌های حرکتی روی ترک‌پد قابلیت‌های متعددی را دراختیار کاربران قرار می‌دهد. برای مثال با کشیدن دو انگشت از سمت راست به چپ روی ترک‌پد می‌توان مرکز اعلانیه‌ها را مشاهده کرد. کلیک با استفاده از دو انگشت به منزله‌ی راست کلیک بوده و با کشیدن سه انگشت از بالا به پایین می‌توان پنجره‌های در حال اجرا از یک اپلیکشن را درکنار هم مشاهده کرد.

MacForce 2

به واقع باید به این موضوع اشاره کرد که ترک‌پد مک‌بوک‌های اپل همواره در میان لپ‌تاپ‌های موجود در بازار یکی از بهترین‌ها بوده است، از این‌رو ایجاد تغییرات مثبت که تجربه‌ی استفاده از این ترک‌پد را بهبود بخشد، کار بسیار دشواری است. هرچند فورس تاچ فناوری بسیار مدرن و جالب توجهی است، اما امکانات و ویژگی‌های نرم‌افزاری همراه‌با آن در مک بوک پرو و سیستم‌‌عامل مکینتاش بسیار محدود است، از این‌رو نمی‌توان وجود این فناوری را دلیلی برای به‌روزرسانی نسخه‌ی پیشین مک بوک و خرید نسخه‌ی جدید خواند.

بلندگو

مک بوک پرو 13

شاید یکی از نکات منفی این لپ‌تاپ از نگاه من، بلندگوهای مورد استفاده در مک بوک پرو باشد. در مقایسه با شماری از رقبای ویندوزی که توجه ویژه‌ای را به بلندگوهای لپ‌تاپ خود داشته و فناوری‌های متعددی را برای بالا بردن کیفیت آن‌ها به کار می‌برند، مک بوک پروی اپل عملکرد چندان قابل قبولی ندارد، از این‌رو ترجیح روی استفاده از هدفون در زمان تماشای فیلم یا گوش دادن به موسیقی یا هر نوع محتوای صوتی است. صدای خروجی از بلندگوهای مک‌بوک پرو به‌صورت آزاردهنده‌ی بم به‌نظر می‌رسد. البته باتوجه‌به کاربری این لپ‌تاپ نبابد انتظار عملکرد فوق‌العاده را نیز در این مورد داشته باشیم.

مک بوک پرو 13

جمع بندی

 مک بوک پرو اپل را باید یک لپ‌تاپ قدرتمند با دراختیار داشتن فاکتورهای موثری خواند که این محصول را از هر جنبه به یک انتخاب عالی تبدیل می‌کند. شاید نگاهی به آمار فروش مک‌بوک‌های اپل در فصول اخیر که هم‌زمان با افول فروش در بازار پی‌سی است، گواهی بر کیفیت بالای این محصول باشد. البته در این بین نباید این محصول را گزینه‌ای ایدئال برای تمام کاربران خواند، چراکه تمام ویژگی‌های این محصول از نظر برخی کاربران چندان کاربردی نیست، برای مثال می‌توان به سیستم مکینتاش اشاره کرد که برخی قابلیت‌های سیستم‌عامل ویندوز را نداشته و از این‌رو کاربرانی که الزاما باید از ویندوز استفاده کنند، نمی‌توانند مک‌بوک را به‌عنوان لپ‌تاپ خود انتخاب کنند.

macbook pro 14

شاید نصب هم‌زمان ویندوز را گزینه‌ی خوبی برای استفاده از مک‌بوک بدانید، اما باید این نکته را نیز به یاد داشته باشید که با نصب ویندوز، خبری از عملکرد باتری مشابه آنچه که اشاره کردیم، نخواهد بود. انتشار ویندوز ۱۰ و ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد این سیستم‌عامل نیز تاحدودی کفه ترازو را به سمت گزینه‌های مبتنی بر ویندوز سنگین‌تر کرده است. البته با انتشار آخرین نسخه از سیستم‌عامل مکینتاش با نام اِل کاپیتان، بوت کمپ نیز به‌روزرسانی شده و نسخه‌ی ۶ آن روی مک بوک نصب می‌شود. اپل در بوت‌کمپ ۶ درایورهای مورد نیاز برای کارکرد صحیح ویندوز ۱۰ را قرار داده تا افرادی که در پی نصب ویندوز ۱۰ روی مک‌بوک پرو خود هستند نیز بتوانند به‌راحتی آن را نصب کرده و از ویندوز نیز درکنار مکینتاش استفاده کنند. بااین‌حال ویندوز تاچ‌پد و برخی دیگر از امکانات سخت‌افزاری به خوبی آنچه در مک‌ تجربه می‌کنید، کار نمی‌کنند.

در حالت کلی مک‌بوک پرو ۱۳.۳ اینچی یک گزینه‌ی ایده‌ال برای افرادی است که عملکرد باتری را به‌عنوان فاکتور اصلی در نظر دارند. سرعت بالای کامپوننت‌های مورد استفاده نظیر تراشه‌ی نسل پنجمی برادول، حافظه‌ی اس اس دی و حافظه‌ی رم ۸ گیگابایتی و دوام باتری بالا این محصول را به رقیب قدرتمندی در بازار تبدیل کرده است.

مک‌بوک پرو یک لپ‌تاپ بسیار زیبا و شیک در قالب بدنه‌ای فلزی و فوق‌العاده باکیفیت است که سخت‌افزار درون آن نیز از هر نظر سریع و قوی است. تنها موردی که در زمان استفاده با مک‌بوک باید به آن عادت کنید بحث نرم‌افزار و سیستم‌عامل مک است. بسیاری از نرم‌افزارها عینا در ویندوز و مک وجود دارند اما برخی مانند مجموعه‌ی آفیس حتی نزدیک به معادل ویندوزی خود نیز، نیستند.

مک بوک پرو 13

نقاط قوت

  • زیبا، فوق‌العاده باکیفیت
  • عمر باتری بالا
  • حافظه‌ی SSD با نرخ انتقال بالا و پردازنده‌ی گرافیک قدرتمند
  • صفحه‌ی نمایش با کیفیت
  • کیبورد با استفاده راحت

نقاط ضعف

  • محدودیت‌های سیستم‌عامل مکینتاش برای کاربران ویندوز
  • عدم کاربرد تعیین کننده‌ی فناوری فورس تاچ
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات