بررسی لپ تاپ ایسوس Zenbook 2014

دوشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۴
مطالعه 14 دقیقه
بررسی اولترابوک فوق‌العاده با کیفیت ZENBOOK UX303L از کمپانی تایوانی ایسوس را آماده کردیم همراه ما باشید.
تبلیغات

در میان برندهای مختلفی که هر روز محصولات متنوعی را به بازار ارائه می‌دهند، اگر بخواهیم تولید کنندگانی که وظیفه‌ی تهیه و تولید اکثر سخت‌افزار موجود در محصولاتشان را بر عهده می‌گیرند را از بقیه جدا کنیم فقط چند نام باقی می‌ماند که یکی از مطرح‌ترین آن‌ها ایسوس است. قصد داریم یکی از آخرین و بهترین تولیدات این شرکت را بررسی کنیم. با زومیت همراه باشید در بررسی اولترابوک فوق‌العاده با کیفیت ZENBOOK UX303L از کمپانی تایوانی ایسوس.

پس از معرفی ویندوز ۸ و پشتیبانی کامل آن از سیستم تعاملی لمسی و رابط کاربری مدرن، شاهد عرضه‌ی تعداد زیادی از تبلت و لپ‌تاپ‌های هیبریدی با صفحه‌ی لمسی به بازار بودیم. برخی از آن‌ها با ظاهر جدید و برخی به همان تولیدات قبلی این قابلیت را اضافه کردند.

ایسوس نیز در خط تولید سری پرچم‌دار اولترابوک خود یعنی زن‌بوک این قابلیت را اضافه کرده است. اما صفحه‌ی لمسی تنها قابلیت اضافه شده به این دستگاه نیست، بلکه ایسوس در این اولترابوک خود سنگ تمام گذاشته و بهترین سخت افزار را در کنار یکی از بهترین طراحی‌های صنعتی اخیر قرار داده تا محصولی از هر جهت کم نقص را به بازار ارائه دهد.

این دستگاه انتظارات کاربران را از اولترابوک تغییر می‌دهد. در ادامه خواهید دید که سخت‌افزار UX 303L از همه جهت بالاتر از چیزی است که می‌توانید انتظار داشته باشید. عجیب است که این چنین سخت‌افزاری در این حجم کم جای می‌گیرد، پس لپ‌تاپ‌های دیگر برای چه آنقدر بزرگ و سنگین هستند! زن‌بوک جدید توسط دفتر ایسوس در ایران در اختیار زومیت قرار گرفت تا مورد نقد و بررسی قرار گیرد.

طراحی

در نگاه اول متوجه شباهت بی‌اندازه‌ی UX303L و مک‌بوک ایر اپل خواهید شد. صادقانه بگوییم طراحی این دستگاه از اپل الگو برداری شده و قیمتی اپلی نیز برای آن در نظر گرفته شده است. به جز چند دستکاری کوچک که ایسوس در این طراحی انجام داده و احتیاج به دقت بالا برای دیدن آن‌ها است، تمام ظاهر دستگاه شبیه مک‌بوک ایر است. شاید اگر رنگ براق خاکستری مایل به مسی و آرم بزرگ ASUS در پشت مانیتور نبود تشخیص آن از مک‌بوک ایر بسیار سخت می‌شد.

طراحی شبیه به مک‌بوک ایر، بدنه‌ی آلومینومی، رنگ خاکستری مایل به مسی

بدنه‌ی لپ تاپ ایسوس UX 303L را کاملا از فلز تراش خورده ساخته و با بهبودهایی که در ارگونومی این سری نسبت به نسل گذشته انجام داده، مشکلات نسخه قبلی را برطرف کرده است. وزن دستگاه کمتر از ۱.۵ کیلوگرم است که برای یک اولترابوک ۱۳.۳ اینچی فلزی وزن مناسبی به حساب می‌آید. بدنه‌ی خوش تراش دستگاه باریک و جمع و جور ساخته شده است. کناره‌ی جلویی از زیر به سمت بالا آمده و حالتی تیز و مثلثی به دستگاه داده است، اما وقتی لپ‌تاپ را روی میز قرار دادیم متوجه شدیم ضخامت جلو و پشت دستگاه تفاوتی ندارد و فقط کناره‌ها به سمت جلو باریک شده‌اند. لبه‌های دستگاه تیز هستند و ممکن است اگر مدت زیادی دستتان روی تاچ‌پد قرار بگیرد پوست دستتان را اذیت کند.

آلیاژ آلومینیوم به کار رفته در این دستگاه کیفیت بسیار خوبی دارد، اما کمی نرم‌تر از مک‌بوک‌ها است، دَرِ دستگاه‌ به خوبی با یک دست باز می‌شود و تاچ پد بزرگ و زیبا با کناره‌های تراش خورده لوکسی مشخص می‌شود. صفحه‌کلید جزیره‌ای با دکمه‌های پلاستیکی مشکی دقیقا مشابه آن چیزی است که در لپ‌تاپ‌های اپل می‌بینیم. بدنه‌ در قسمت صفحه‌کلید مقداری به داخل فرو رفته تا ارتفاع کلیدها دقیقا به اندازه‌ی روی لپ‌تاپ باشد.

بالای صفحه‌کلید تنها قسمت پلاستیکی بدنه یعنی لولای مانیتور قرار گرفته که باز هم شبیه مک‌بوک‌های اپل است با این تفاوت که رنگ آن با بدنه فرقی نمی‌کند. پایین‌تر از دکمه‌های جهت‌نمای صفحه‌کلید برند Bang & Olufsen Technology که به قابلیت صوتی دستگاه اشاره می‌کند وجود دارد و این تنها نوشته‌ی درج شده روی بدنه است. دکمه‌ی پاور که به بالا و سمت راست صفحه‌کلید نقل مکان کرده اکنون جزئی از صفحه‌کلید به حساب می‌آید و بالاتر از آن چند سوراخ ریز وجود دارد که نور کمی از آن‌ها به بیرون می‌تابد که نشان‌دهنده‌ی روشن بودن دستگاه و فعالیت حافظه ذخیره‌سازی است.

مانیتور با طلق شفافی محافظت می‌شود که عملیات لمسی را نیز بر عهده دارد. ایسوس به جنس این طلق اشاره‌ای نکرده، بنابراین احتمال این که از گوریلا گلس یا چیزی شبیه به آن باشد بعید به نظر می‌رسد. لبه‌های دور نمایشگر ضخامت مناسبی دارند اگرچه در پایین و بالا بر آن افزوده می‌شود. زیر نمایشگر لوگوی ایسوس حک شده و بالای آن نیز وب کم و سنسور تنظیم شدت روشنایی نور نمایشگر قرار گرفته است. در لبه‌‌ی سمت راست به ترتیب چراغ ال‌ای‌دی، شارژ باتری، جک 3.5 میلی‌متری هدست، درگاه HDMI، یک پورت USB 3.0، پورت Thunder Bolt و سپس سوکت منبع تغذیه قرار دارند. در لبه‌ی سمت چپ نیز درگاه SD Card و ۲ پورت USB 3.0 دیگر تعبیه شده است.

ایسوس مانند بقیه‌ی تولید‌کنندگان لپ تاپ گران قیمت در جعبه‌ی UX303L نیز یک پورت تادربولت به HDMI و USB به LAN قرار گرفته تا کاربر محدودیتی را از لحاظ قابلیت‌های اتصالی دستگاه حس نکند. این در حالی است که اگر بخواهید همین مبدل‌ها را برای مک‌بوک خود تهیه کنید باید حدود ۳۰۰ هزار تومان هزینه کنید. در لبه جلویی و پشت دستگاه هیچ پورت و نشانگری جود ندارد.

مشخصات فنی Zenbook UX303L

  • پردازنده Core i7-4510U نسل چهارم (Haswell)
  • سیستم‌عامل ویندوز ۸.۱
  • حافظه‌ی رم 12 گیگابایت DDR3
  • گرافیک GeForce GT840M با ۲ گیگابایت حافظه‌
  • اسپیکر استریو با پشتیبانی از فناوری Bang & Olufsen
  • وب کم ۱ مگاپیکسل و میکروفون
  • بلوتوث ۴، وای فای 802.11ac
  • صفحه‌نمایش ۱۳.۳ اینچ با رزولوشن Full HD معادل ۳۲۰۰ در ۱۸۰۰ پیکسل
  • ابعاد ۳۲.۲ در ۲۲.۳ در ۱.۸ سانتی‌متر
  • وزن ۱.۴ کیلوگرم

هنگامی که دَرِ دستگاه را باز می‌کنیم در زیر مانیتور و فضای بین لولا و بدنه، شبکه‌هایی برای ورود و خروج هوا می‌بینیم که بسیار شبیه به تهویه هوای لپ‌تاپ‌های اپلی است. البته با یک تفاوت که در قسمت ورودی، فیلتری آهنی به کار رفته که احتمالا ورود گرد و غبار را محدود می‌کند و در نتیجه برای تمیز کردن سیستم تهویه کمتر به بازکردن دستگاه نیاز پیدا می‌شود.

در این بخش ایسوس طراحی بهتری نسبت به اپل داشته است. سیستم تهویه هوای ایسوس در این دستگاه بسیار خنک و کم صدا کار می‌کند. به لطف پردازنده‌ی کم مصرف و قدرتمند i7 اینتل به ندرت پیش می‌آید که متوجه انتقال گرما از بدنه‌ی فلزی به دست‌هایتان شوید؛ مخصوصا در قسمت تاچ‌پد و جلوی دستگاه. جنس کف دستگاه نیز آلیاژ آلومینیوم با رنگ مایل به مسی است که ۴ پایه لاستیکی وظیفه‌ی چسباندن محکم آن را به سطوح صاف بر عهده دارند. در قسمت جلویی و کف دستگاه ۲ خروجی مشبک صدا به چشم می‌خورد و بالاتر از آن چند نشان تجاری درج شده است. شبکه‌ای برای سیستم خنک‌کننده نیز وجود دارد.

لبه‌های منحنی مخصوصا در قسمت جلویی باعث می‌شود در حالت بسته، دستگاه بسیار شیک و خوش‌دست به نظر برسد و حمل و نقل آن نیز ساده‌تر شود. اما روی دستگاه یا پشت مانیتور نیز از فلز ساخته شده و مقداری شفاف‌تر و جلاخورده‌تر از بقیه‌ی بدنه است. روی آن از همان طراحی معروف زن ایسوس که نمادی از حرکت امواج آب است، استفاده شده است، دایره‌های متحد المرکزی که از برند ایسوس در مرکز بدنه شروع و به اطراف پراکنده شده‌اند. باید توجه کنید که این شفافیت و جلا بی‌هزینه نبوده و در اثر مالیده شدن در دستگاه به اشیا دیگر به‌راحتی روی آن خط می‌افتد و بدنه‌ی جلاخورده شفاف و یک‌دست شدت این ناهماهنگی‌ها را بیشتر هم نشان خواهد داد. خوشبختانه ایسوس یک کاور مشکی خوش دوخت و باکیفیت با در مغناطیسی به همراه دستگاه ارائه می‌دهد. ضخامت بدنه فقط ۱.۸ سانتی‌متر است که به زیبایی آن بسیار کمک کرده است.

صفحه‌نمایش

نمایشگر ۱۳.۳ اینچی لمسی این دستگاه از رزولوشن خارق‌العاده‌ی ۳۲۰۰ در ۱۸۰۰ پیکسل بهره می‌برد. وضوح تصویر شگفت‌انگیز نمایشگر باعث می‌شود فونت‌ها بسیار تیز و واضح دیده شوند. پنل IPS لمسی آن به گفته‌ی خود ایسوس ۳۰۰ نیت روشنایی دارد و کنتراست آن ۷۷۰ به ۱ است. نور زیاد پس‌زمینه باعث می‌شود با وجود براق بودن نمایشگر، مشکلی از لحاظ خوانایی در محیط‌های پر نور حس نکنید. تنظیم نور نمایشگر مانند تلفن‌های هوشمند فعلی یا لپ‌تاپ‌های اپل به صورت اتوماتیک انجام می‌شود، اما در صورت نیاز می‌توانید با فشردن هم‌زمان دکمه‌های Fn و A این قابلیت را غیر فعال کنید. طی مدتی که از این دستگاه استفاده کردم مشکلی بابت تنظیم اتوماتیک روشنایی حس نکردم.

صفحه‌نمایش بی‌نقص با رزولوشن خارق‌العاده‌ی ۳۲۰۰ در ۱۸۰۰ پیکسل

به خاطر استفاده از همین پنل باکیفیت رنگ‌ها زیبا و زنده دیده می‌شوند و افرادی که برای اولین بار نمایشگر این دستگاه را می‌بینند از کیفیت آن متعجب خواهند شد. با وجود سایز نسبتا کوچک، تماشای فیلم و عکس در زن‌بوک جدید ایسوس بسیار لذت بخش است.

ایسوس از نمایشگر این دستگاه به عنوان Quad HD یاد کرده، اما با کمی جستجو متوجه شدیم وضوح نمایشگر کمی از مقداری که ایسوس گفته، پایین‌تر است و به این رزولوشن +WQXGA می‌گویند. ۳۲۰۰ در ۱۸۰۰ پیکسل تا ۵ برابر وضوح بیشتری از رزولوشن HD در لپ‌تاپ‌های معمولی ارائه می‌دهد، بنابراین هرچقدر دقت کنید، در این نمایشگر پیکسل‌ها را نخواهید دید. زاویه‌ی دید نیز مانند اکثر نمایشگرهای مبتنی بر تکنولوژی IPS خوب است، اما فوق‌العاده نیست، از کنار با زاویه‌های بالا کمی تصاویر دچار مشکل می‌شوند.

به علت وضوح بالای نمایشگر فونت‌ها و آیکون‌ها مقداری کوچک می‌شوند که البته این مشکل به علت ناسازگاری نرم‌افزاری سیستم‌عامل ویندوز ۸.۱ با این رزولوشن بسیار بالا به وجود آمده که در بخش نرم‌افزار بیشتر درباره‌ی آن توضیح خواهیم داد.

در کل یکی از قابلیت های رقابتی زن‌بوک ۲۰۱۴، صفحه‌نمایش بی‌نقص و فوق‌العاده با کیفیت آن است که چشمان هر کاربری را خیره می‌کند.

اسپیکر و سیستم صوتی

ایسوس در UX303L در کنار تکنولوژی Sonic Master که در اکثر محصولاتش استفاده می‌کند از تکنولوژی Bang & Olufsen ICEpower نیز بهره برده که در نتیجه صدای دستگاه بسیار بلند و واضح است. اما به دلیل کوچک بودن خروجی صدا در زن‌بوک، کیفیت اسپیکرهای درونی دستگاه زیاد خوب نیست و مخصوصا وقتی صدا را زیاد کردیم با مقداری تخریب صدا مواجه شدیم. در واقع صدای خروجی آنقدر بلند است که تمام بدنه‌ی دستگاه را می‌لرزاند. اما اسپیکرهای کوچک توانایی ایجاد بیس زیادی را ندارند پس برای پخش موسیقی بهتر است از اسپیکر مجزا استفاده کنید. در عوض کیفیت صدای خروجی از هدفون بسیار خوب و قوی است و اگر مراقب حجم صدا نباشید ممکن است به گوش‌هایتان آسیب برساند!

صفحه‌کلید و تاچ پد و نمایشگر لمسی

صفحه‌کلید UX303L نیز مانند بیشتر لپ‌تاپ‌های ایسوس از نوع جزیره‌ای است و با همان دکمه‌های مشکی و زیبا طراحی شده است. ارتفا‌ع کلیدها در صفحه‌کلید زن‌بوک سال گذشته آنقدر کم بود که تایپ کردن باهاش دشوار شده بود، اما در زن‌بوک جدید،  ارتفاع دکمه‌ها بیشتر شده و فشاری که در تماس با نوک انگشتان دست وارد می‌کنند نیز خوب است. صفحه‌کلید جزیره‌ای باعث می‌شود بین کلیدها کمتر گرد و خاک و آلودگی قرار بگیرد و در صورت ریختن مایعات روی لپ‌تاپ چینش دکمه‌ها مانند قیف مایع را به سمت مدارهای الکترونیکی هدایت نکند.

بهبود اساسی در صفحه‌کلید نسبت به نسل قبل

از لحاظ عکس‌العمل تجربه‌ی لذت‌بخشی را با این دستگاه حس خواهید کرد اما نه به آن کیفیتی که در محصولات اپل دیده‌ایم. جنس فلزی بخشی از بدنه‌ی دستگاه که کلید‌های صفحه‌کلید در آن قرار گرفته آنقدر مستحکم و مقاوم نیست. اگر کلید‌ها را فشار دهید صفحه‌ی زیر آن کمی به داخل فرو می‌رود. البته این موضوعی است که در اکثر لپ‌تاپ‌ها بیشتر از این دیده می‌شود، ولی ما بخاطر قیمت و طراحی مشابه این دستگاه آن را با مک‌بوک‌ها مقایسه می‌کنیم. نور پس‌زمینه‌ی صفحه‌کلید سفید و مقدار آن قابل تنظیم است که مخصوصا در تاریکی نمای زیبایی را به دستگاه می‌دهد. همچنین مقداری نور از میان پنجره‌های ورودی هوا به روی لولای نمایشگر می‌تابد که نمای زیبایی را به وجود می‌آورد. زیر دکمه‌ی پاور یک لامپ کوچک قرار گرفته که جدا از بقیه کلیدها نشانگر روشن بودن دستگاه است و خاموش نمی‌شود.

تاچ‌پد بزرگ با قابلیت پشتیبانی از دستورها چند لمسی یکی از نقاط قوت این دستگاه به شمار می‌رود. به لطف استفاده از مشخصات سخت‌افزاری قدرتمند و نرم‌افزاری کارا، شناسایی حرکات چند لمسی تاچ‌پد به نرمی و با دقت بالا انجام می‌شود، در نتیجه به‌راحتی می‌توانید از نرم‌افزارهای گرافیکی یا بازی‌ها بدون اتصال موس استفاده کنید. از سوی دیگر آپشن دیگری به نام صفحه‌ی نمایش لمسی برای تعامل با سیستم عامل وجود دارد که آن هم نه‌تنها به خوبی و دقت بالا کار می‌کند بلکه قابلیت شناسایی تا ۱۰ انگشت را دارد. البته سیستم عامل از این قابلیت استفاده‌ای نمی‌کند. کسانی که تاکنون از لپ‌تاپ‌های با صفحه‌ی لمسی استفاده نکرده‌اند پس از مدتی به آن عادت می‌کنند و به‌راحتی از هر دو قابلیت این دستگاه استفاده خواهند کرد. البته توصیه می‌کنیم از پاک کردن اثر انگشت از روی نمایشگر غافل نشوید.

نرم‌افزار

نمونه‌ای که در اختیار زومیت قرار گرفت به‌طور پیش‌فرض به ویندوز ۸.۱ مجهز شده بود. علاوه بر درایورها و نرم‌افزار تشخیص چند لمسی تاچ‌پد چند نرم‌افزار کم کاربرد نیز در زن‌بوک وجود داشتند که با پیغام‌های وقت و بی وقت که به نمایش در می‌آوردند، مجبور شدیم آن‌ها را پاک کنیم. پس از استقبال تولید‌کنندگان از محصولات لمسی مایکروسافت در آخرین نسخه از ویندوز قابلیت‌های لمسی را بهبود بخشید، طوری که در ویندوز ۸.۱ شاهد ۲ رابط کاربری مختلف هستیم، یکی رابط کاربری مدرن که به فروشگاه ویندوزی متکی است و دیگری رابط کاربری سنتی و البته کاربردی‌تر دسکتاپ.

محیط دسکتاپ ویندوز ۸.۱ با رزولوشن بالای زن‌بوک سازگار نیست

با بالا رفتن رزولوشن نمایشگرها، اپل سیستم عامل خود را به سرعت با این وضوح از تصویر هماهنگ کرد. مدت‌ها است سیستم‌عامل‌هایی مانند اندروید اندازه‌ی فونت‌ها و آیکون‌ها و کل رابط کاربری را بر اساس اندازه‌ی نمایشگر تنظیم می‌کنند نه رزولوشن صفحه‌ی نمایش. مشکل از آنجا شروع می‌شود که دو رابط کاربری ویندوز ۸.۱ از ۲ دنیای متفاوت در این سیستم عامل جمع شده‌اند.

درحالی‌که در رابط کاربری مدرن به خوبی اندازه‌ی فونت‌ها و آیکون‌ها و همه چیز مناسب اندازه‌ی نمایشگر چیده شده است، وقتی به دسکتاپ میرویم فونت‌ها ریز می‌شوند و حتی آیکون نرم‌افزارهای پیش‌فرض ویندوز نیز به حدی کوچک هستند که نمی‌توانید به‌سادگی‌ها آن‌ها را انتخاب کنید و البته دستکاری‌های نرم‌افزاری و بزرگ‌کردن سایز فونت‌ها این مشکل را تا حدودی رفع می‌کند اما هنوز از رزولوشن بالای صفحه‌نمایش در محیط دسکتاپ نهایت استفاده برده نمی‌شود. این اندازه‌ها را در یک نمایشگر ۱۳.۳ اینچی تصور کنید!

media-player

برای این که بیشتر با عمق مشکل آشنا شوید همینقدر بگویم که در مرور سایت زومیت که روبروی شما است مجبور بودیم از زوم ۵۰۰ درصد استفاده کنیم. این مشکل را در کنار پشتیبانی نه چندان مناسب از صفحات لمسی در محیط دسکتاب بگذارید تا با تجربه‌ای شبیه آن چه ۱۰ سال پیش و با ویندوز CE داشتیم رو‌به‌رو شوید.

درحالی‌که نمایشگر از قابلیت چند لمسی خوبی بهره می‌برد برای باز کردن آیکون‌ها باید دوبار انگشت را روی صفحه لمس کنیم یا برای راست کلیک باید انگشت را روی آیکون مدتی نگه داریم تا منوی مورد نظر باز شود و البته هیچ استفاده‌ای از لمس با دو انگشت یا بیشتر نخواهید برد. امیدواریم با به‌روزرسانی به ویندوز ۹ این مشکلات نیز حل شوند.

open-option

قدرت و بازده

پرازنده‌ی ۲ هسته‌ای Core i7-4510U یکی از بهترین پردازنده‌های کم مصرفی است که برای به نمایش درآوردن عملکرد مناسب در کنار مصرف کم توسط اینتل ساخته شده است. سری Core i7 از بهترین تکنولوژی‌ها و قابلیت‌های اینتل بهره می‌برند و البته قیمت بالاتری نیز نسبت به بقیه دارند. ۲ هسته‌ی ۲ گیگاهرتزی این پردازنده به صورت مجازی تا ۴ پردازش هم‌زمان را پشتیبانی می‌کند و سیستم عامل آن را به عنوان یک پردازنده‌ی ۴ هسته‌ای می‌شناسد.

هر کدام از هسته‌های آن می‌توانند به سرعت ۳.۱ گیگاهرتز نیز دست پیدا کنند. البته 4510U (سری اولترابوک) قدرت پردازنده‌های ۴ هسته‌ای سری M (موبایل) اینتل را ندارد؛ اما در یک اولترابوک که برای سبکی و مصرف کم و خنک طراحی شده بهترین انتخاب به حساب می‌آید. این پردازنده به ۴ مگابایت حافظه‌ی کش مجهز است و با لیتوگرافی ۲۲ نانومتری تولید شده است، همچنین پردازنده گرافیکی HD 4400 اینتل وظیفه‌ی پشتیبانی از پردازش‌های گرافیکی را در استفاده‌های معمول بر عهده دارد. اما ایسوس در قابلیت‌های سخت‌افزاری UX303L سخاوت بسیار زیادی نشان داده و علاوه بر نمایشگر فوق‌العاده و پردازنده‌ی قوی، پردازنده گرافیک مجزای Geforce 840M را به همراه ۲ گیگابایت حافظه‌ مستقل رم نیز به کار گرفته است.

تاکنون اولترابوکی که به تراشه گرافیکی مجزا مجهز باشد بررسی نکرده بودیم، البته با وجود این نمایشگر نیاز به پردازنده گرافیکی قوی کاملا حس می‌شود. به لطف وجود این پردازنده گرافیکی می‌توانید اکثر بازی‌ها را با جزئیات معمولی بازی کنید. در ادامه می‌توانید نتایج بنچمارک‌های سخت‌افزاری را مشاهده و با دستگاه‌های دیگر مقایسه کنید. فراموش نکنید بعضی از بنچمارک‌های گرافیکی به علت اجرا شدن روی نمایشگری با رزولوشن چند برابر بالاتر از بقیه نتایجی کمتر از تراشه‌های مشابه ارائه داده‌اند:

لپ‌تاپ

3D Mark ۲۰۰۶

PC Mark ۲۰۰۷

3D Mark ۲۰۱۱

Nova

Bench

3D Mark 2013

Ice / Cloud / Fire

ASUS ZENBOOK UX303L

10.336

4.991

2.379

723

17.667 / 5.748 / 1.318

ASUS X553

1.988

1.601

490

684

-

Lenovo Flex 2

10.101

2.790

2.316

684

47.280 / 5.836 / 1.288

Lenovo Yoga 2 Pro

5.711

5.274

1.373

704

569 / 3.412 / 23.096

Lenovo ThinkPad Tablet 2

463

1.215

-

222

-

Asus ET2321 AIO

8.807

3.784

1.893

654

12.230 / 4.494 / 1.032

Acer Aspire S7 2013

6.166

5.408

903

689

16.365 / 4.634 / 706

Lenovo T430

9.792

2.704

1.218

778

33.519 / 3.663 / 489

Fujitsu AH552/SL

 5.580

 2.988

 661

 

 

TransformerBook TX 300 - i5

 2.081

2.450

550

 

 

Samsung 550P5C-S02

13.038

2.239

2.359

 

 

Samsung 900X3C-A02

5.520

3.630

 543

 

 

 3D Mark 2013 آخرین نسخه از نرم‌افزار بررسی قدرت سخت‌افزار گرافیکی است که قدرت دستگاه را در انجام به روز ترین بازی‌ها نشان می‌دهد.

3D Mark ۲۰۱۱ ورژن کمی قدیمی‌تر از این نرم‌افزار است که برای مقایسه سخت‌افزارها در بازی‌های معمولی کاربرد دارد.

 بنچمارک 3D Mark ۲۰۰۶ که در آن تمرکز روی پردازنده‌ی گرافیکی (GPU) است:

 بنچمارک PC Mark نشان‌دهنده‌ی قدرت پردازشی دستگاه است که در آن سرعت حافظه‌ی ذخیره‌سازی، قدرت پردازنده‌ی گرافیکی، سرعت انتقال اطلاعات در حافظه‌ی رم و قدرت پردازنده‌ی اصلی (CPU) تأثیر گذار است:

 بنچمارک Nova benchmark  که تمرکز اصلی آن روی قدرت پردازنده‌ی گرافیکی است:

 رم ۱۲ گیگابایت با کانال دوگانه هنگامی که با ۲۵۶ گیگابایت درایو SSD ساخت San Disk همراه شود هیچ کاربری را از لحاظ سرعت نا امید نمی‌کند. با توجه به این که دیسک سخت این دستگاه از RAID 0 بهره نمی‌برد، یکی از بهترین نتایج را در ذخیره و خواندن اطلاعات ارائه داده است. درایو ۲۵۶ گیگابایتی حجمی کافی دارد مگر آن که بخواهید تمام آرشیو فیلم و موسیقی خود را در اولترابوک نگه دارید. برای بررسی سرعت خواندن و نوشتن دیتا در حافظه SSD این اولترابوک از نرم‌افزار همیشگی HD Tune Pro استفاده کردیم که نتایج آن را در جدول مقایسه‌ای زیر مشاهده می‌کنید.

لپ‌تاپ / سرعت انتقال اطلاعات

نوع حافظه

حداکثر سرعت

حداقل سرعت

میانگین

Asus Zenbook UX303L

SSD

426.6MB/s

344.3MB/s

388.9MB/s

Lenovo Flex 2

HDD

116.2MB/s

48.5MB/s

86.6MB/s

Lenovo Yoga 2 Pro

SSD

326.7MB/s

207.8MB/s

240.6MB/s

Lenovo ThinkPad Tablet 2

e-MMC

54.2MB/s

23.9MB/s

50.5MB/s

ET2321 INTH

HDD

190.2MB/s

23.0MB/s

138.5MB/s

Asus N550JV

HDD

107.5MB/s

18.3MB/s

80.5MB/s

Acer Aspire S7 2013

SSD

932.6MB/s

766.6MB/s

915.8MB/s

Lenovo T430

HDD

135.0MB/s

5.5MB/s

96.2MB/s

Fujitsu AH552/SL

HDD

 86.7MB/s

 8.1MB/s

 70.3MB/s

 

TransformerBook TX 300

SSD+HDD

 229.0MB/s

 178.7MB/s

 213.3MB/s

Samsung 550P5C-S02

HDD

 112.3MB/s

 0.9MB/s

 76.9MB/s

Samsung 900X3C-A02

SSD

328.1MB/s

300.4MB/s

305.1MB/s

Sony VPCSA33GX/BI

SSD

 177.8MB/s

149.5MB/s

129.9MB/s

Samsung 530UC

SSD

 332MB/s

 217MB/s

 278.4MB/s

Samsung 350U2A

HDD

 87.4MB/s

 33.2MB/s

 66.5MB/s

Asus K53V

HDD

 92Mb/s

 22MB/s

 75MB/s

Samsung 300E5Z

HDD

106MB/s

1.2MB/s

68.9MB/s

 به علت استفاده از درایو SSD در این دستگاه، ما هم علاوه بر بنچمارک همیشگی‌مان، نرم‌افزار بنچمارک AS SSD را نیز اجرا نمودیم.نتایج این بنچمارک را می‌توانید در نمودار زیر مشاهده کنید:

طول عمر باتری

باتری به مراتب پایین‌تر از کلاس اولترابوک‌ها

در بررسی قدرت باتری Zenbook UX303L روال همیشگی را که شامل دو آزمایش پخش پشت سر هم فیلم Thor با رزولوشن 1080P و نرم‌افزار خورنده‌ی باتری Battery Eater است را انجام دادیم. در هر دو آزمایش شدت روشنایی نور نمایشگر را روی ۵۰ درصد تنظیم شده و شبکه‌ی وای-فای خاموش بود. در تست پخش ویدئو اولترابوک ایسوس ۲ ساعت و ۲۷ دقیقه توانست فیلم را پخش کند، دلیل این مدت زمان کم نیز به دلیل استفاده‌ی دستگاه از کارت گرافیک انویدیا حتی در هنگام پخش ویدئو بود. اگر این کارت گرافیک را غیرفعال کنید طول عمر باتری نسبتا بالاتری را با گرافیک مجتمع با پردازنده‌ای اصلی تجربه خواهید کرد. زن‌بوک ۲۰۱۴ در آزمایش Battery Eater به میزان ۲ ساعت و ۵ دقیقه دوام آورد. این طول عمر باتری با توجه به سخت‌افزار در حد متوسطی قرار می‌گیرد.

جمع بندی

لپ تاپ ایسوس UX303L از تمام لحاظ دستگاهی ارزشمند به شمار می‌رود. قرار گرفتن مشخصات سخت‌افزاری قدرتمند در این حجم فشرده کم سابقه است، علاوه بر مشخصات سخت‌افزاری پیشرو از لحاظ طراحی و جنس بدنه نیز با یکی از خوش ساخت ترین اولترابوک‌های موجود مواجه هستیم. زن‌بوک ۲۰۱۴ از بدنه‌ی فلزی نازک، سبک و لوکسی بهره می‌برد که حتی مشکل پسندترین افراد را نیز به خود جلب می‌کند. طراحی خلاقانه‌ی ایسوس برای خروجی  هوا باعث می‌شود حتی در سنگین‌ترین پردازش‌ها فقط مقداری زیر دستگاه گرم شود که اصلا آزار دهنده نیست.

وزن کمتر از ۱.۵ کیلوگرم حمل و نقل زن‌بوک جدید ایسوس را آسان کرده است. تاچ‌پد و نمایشگر لمسی این لپ‌تاپ بسیار خوب طراحی شده‌اند تا در استفاده از آن کمبودی احساس نشود. صفحه‌کلید خوش ساخت با نور پس‌زمینه‌ی قوی، اسپیکر با صدای بلند و نمایشگر فوق‌العاده از UX303L اولترابوکی رویایی ساخته است. البته ممکن است بعضی از مشکلات نرم‌افزاری در سیستم عامل کمی کاربران را آزار دهد که امیدواریم با بروز رسانی‌های بعدی حل شوند. اگر به انجام بازی‌های سنگین در اولترابوک فکر نمی‌کنید سخت افزار این دستگاه شما را راضی نگه خواهد داشت البته اگر بتوانید با قیمت ۱۷۰۰ دلاری آن کنار بیایید!

نقاط قوت

  • کیفیت ساخت عالی و طراحی شیک
  • صفحه‌کلید و تاچ‌پد زیبا و راحت
  • نمایشگر خیره کننده و لمسی
  • سخت افزار قدرتمند
  • درگاه‌های متنوع ورودی و خروجی
  • وزن مناسب

نقاط ضعف

  • عمر باتری نه چندان مناسب
  • عدم پشتیبانی صحیح ویندوز در محیط دسکتاپ از رزولوشن بالای صفحه‌نمایش
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات