آخرین وضعیت سفر به مشهد در شرایط کرونا

یک‌شنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
شهر زیارتی مشهد پس از پیک پنجم کرونا در مرداد و شهریور، اکنون در وضعیت زرد به سر می‌برد و امکان سفر به این شهر زیارتی وجود دارد.
تبلیغات

شهر مشهد مهم‌ترین مقصد سفر زیارتی ایرانیان به حساب می‌آید و با افزایش واکسیناسیون عمومی، امیدها برای شروع دوباره گردشگری بیشتر شده است. در این میان اطلاع از شرایط جدید سفر به مشهد می‌تواند کمک بسزایی برای انجام سفری ایمن و بدون خطر باشد.

محدودیت‌های کرونایی براساس نقشه رنگ‌بندی شهرها تعیین می‌شود و به‌عنوان مثال، در نوروز ۱۴۰۰ که مشهد در وضعیت زرد قرار داشت، امکان سفر به این شهر زیارتی با تور مشهد فراهم بود. گردشگران با نصب اپلیکیشن ماسک می‌توانستند از نقشه ابتلا به کرونا در کشور مطلع شوند. ضمن اینکه به آن‌ها توصیه می‌شد،‌ به‌جای اتوبوس و قطار، با هواپیما سفر کنند؛ چراکه زمان کمتری در راه بودند و نکات بهداشتی در هواپیماها بیشتر رعایت می‌شد.

همان‌طور که می‌دانید، آخرین پیک کرونا در ماه‌های مرداد و شهریور رخ داد و شدیدترین موج کرونا در خراسان رضوی رقم خورد. در همین راستا هیچ خودروی غیربومی از داخل و خارج استان اجازه ورود به مشهد را نداشت و تخطی از این امر به جریمه یک میلیون تومانی منتهی می‌شد. در نتیجه، حدود ۵۰ درصد کاهش تردد و سفر به مشهد اتفاق افتاد. همچنین ظرفیت پروازها در این بازه زمانی، ۵۰ درصد کمتر شد. هتل‌ها نیز همچون بسیاری از کسب‌وکارها تعطیل شدند و این موضوع اقامتگاه‌ها را متحمل ضررهای اقتصادی زیادی کرد.

مجسمه اسب سوارها روی سکوی سنگی

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: مصطفی موسوی)

در مهر ۱۴۰۰ رئیس پلیس‌راه خراسان رضوی اعلام کرد که با توجه به قرارگیری مشهد در وضعیت زرد کرونایی، خودروهای غیربومی هیچ ممنوعیتی برای ورود به این شهر نخواهند داشت. بااین‌حال، از مسافران خواسته شد تا از سفرهای غیرضروری بپرهیزند؛ زیرا خراسان رضوی به‌تازگی از وضعیت قرمز بیرون آمده بود و امکان تشدید همه‌گیری در اثر ازدحام گردشگر وجود داشت.

پس از پیک پنجم کرونا که کل کشور و همین طور مشهد را درگیر خود کرده بود، زمزمه‌های شیوع پیک ششم کرونا در آبان ۱۴۰۰ به گوش می‌رسد؛ موضوعی که به مذاق گردشگران و همین طور کسبه این شهر خوش نمی‌آید. مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ۱۰ آبان اعلام کرد که نمی‌توان به‌طور قطعی از آغاز پیک ششم صحبت کرد. او افزود:

آمار مراجعان سرپایی افزایش پیدا کرده است؛ اما موردی که در آغاز پیک برای ما اهمیت دارد، افزایش بستریان مبتلا به کرونا است و تا زمانی که آمار بستریان افزایش پیدا نکند، پیک جدید شروع نمی‌شود.

در واقع، با سیر صعودی مبتلایان به کرونا در خراسان رضوی احتمال افزایش بستریان در مشهد وجود دارد. با این همه، اگر مردم استقبال بیشتری از واکسیناسیون انجام دهند، خطر پیک ششم کاهش می‌یابد. به این ترتیب، گردشگران و زائران با محدودیت‌های ناشی از این موضوع مواجه نخواهند شد.

بی‌شک غلبه بر کرونا با تداوم واکسیناسیون، استفاده از ماسک، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی، پرهیز از ترددهای غیرضروری و دورهمی‌ها میسر خواهد شد.

در اوایل آبان ۱۴۰۰ نیز وزارت راه و شهرسازی همراه با معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کردند که هواپیماها می‌توانند به‌صورت ۱۰۰ درصدی مسافران را پذیرش کنند و این امکان برای شناورها، قطارها و اتوبوس‌ها به میزان ۸۰ درصد است. بنابراین، مسافرانی که برای بازدید از جاهای دیدنی مشهد لحظه‌شماری می‌کنند؛ از نظر تردد زمینی و هوایی به این مقصد گردشگری مشکلی نخواهند داشت.

برای سفر به مشهد با هواپیما،‌ اتوبوس و قطار باید کارت واکسیناسیون یا تست منفی PCR با اعتبار ۷۲ ساعت داشته باشید. علاوه‌براین، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در زمان تخلیه و پذیرش مسافر همچنان به قوت خود باقی است.

پارک آبی

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: هادی ایزدپناه)

به همین منوال، هتل‌های مشهد نیز براساس رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی پذیرای گردشگران و زائران هستند و شرایط با اوایل شیوع کرونا یکسان نیست و امکان اقامت مردم به‌راحتی وجود دارد. بسیاری از هتل‌ها در زمان شیوع کرونا از در خودکار استفاده کرده‌اند تا مهمانان هتل دیگری نیازی به لمس در برای باز و بسته کردن نداشته باشند. همچنین برخی از هتل‌ها اقدام به استخدام کارکنانی با تجهیزات بهداشتی کرده‌اند که وظیفه باز و بسته کردن در ورودی هتل را دارند. مسئولان هتل برای اینکه هیچ ابهامی از نظر بهداشت وجود نداشته باشد، همه کارکنان خود را موظف به پوشیدن دستکش و ماسک کرده‌اند تا مانع انتشار ویروس شوند. یکی دیگر از اقدامات جالب بسیاری از هتل‌ها که در دوران شیوع کرونا به چشم می‌خورد و همچنان وجود دارد، امکان تسویه حساب به‌صورت آنلاین است که به این وسیله کارت عابر بانک میان چند نفر دست به دست نمی‌شود.

استفاده از لوازم پلاستیکی و یک‌بارمصرف به‌جای لوازم چینی و شیشه‌ای، وجود مایع ضدعفونی‌کننده در اتاق‌ها، لابی، آسانسور و بخش‌های دیگر هتل نیز به گردشگران این اطمینان را می‌دهد که در طول سفر خود به مشهد، احتمال ابتلا به ویروس کرونا را نخواهند داشت.

تا پیش از شیوع کرونا، شهر مشهد به‌طور میانگین پذیرای ۲۰ میلیون گردشگر در طول سال بود که با توجه به محدودیت‌های کرونایی، تعداد مسافران این شهر به‌شدت کاهش یافت. امروزه به‌لطف تسریع واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، امید می‌رود که هرچه زودتر وضعیت مشهد به حالت عادی قبل از کرونا برگردد. به این ترتیب، گردشگران می‌توانند مجددا برای سفر به شهر زیارتی مشهد، بازدید از دیدنی‌های جذاب مانند پارک‌های مشهد و خرید سوغات مشهد در بازارها و مراکز خرید مشهور برنامه‌ریزی کنند تا گردشگری این شهر جانی تازه بگیرد.

عکس کاور: ویکی مدیا (عکاس: شکیبا پیامنی)

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات