مالزی و جاذبه‌های گردشگری ناشناخته‌ی آن

سه‌شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۰
مطالعه 10 دقیقه
مالزی جاهای دیدنی کشف نشده بسیاری دارد. جاهایی که اگر از نزدیک از آن‌ها بازدید نکنید، باور نخواهید کرد که اصلا وجود داشته‌اند!
تبلیغات

محتوای اصلی این مطلب متعلق به سایت کجارو بوده و در زومیت بازنشر شده است.

با وجود آب‌و‌هوای گرم و بناهای تاریخی دورافتاده، بیرون‌رفتن و گردش در سازندهای طبیعی و ساخته دست بشر در سراسر کشور مالزی قطعا ارزش امتحان‌کردن را دارد. در این مقاله، کجارو قصد دارد تا برخی از بهترین مکان‌های گردشگری را که هنوز توسط گردشگران اشغال نشده‌اند، به شما معرفی کند.

به یاد داشته باشید، کجارو به مسافرانی که قصد سفر با تور مالزی را دارند، این امکان را می‌دهد که از میان تورهای ده‌ها آژانس گردشگری معتبر و سرشناس، آفر مورد نظر را از لحاظ قیمت مقایسه کرده و ارزان‌تر از هر جای دیگر پکیج موردنظر خود را تهیه کنند.

۱. صباح؛ جزایر سیپیدان (Sipadan Islands)

مالزی جاهای دیدنی

دهکده ییلاقی سیپیدان، عکس از متیو لی

جزایر سیپیدان که به‌عنوان یکی از بهترین نقاط شیرجه در جهان شناخته می‌شوند، فعالیت‌های ساحلی و زیردریایی بسیاری برای پیشنهاد به شما دارند. با وجودی که این منطقه، یک هدف خاص برای علاقه‌مندان به اقیانوس به حساب می‌آید، تفریحات ویژه‌ای هم برای گردشگرانی که به‌دنبال غواصی اسکوبا نیستند، در نظر گرفته شده است.

از سکوت سواحل شنی و جنگل کوچک جزیره لذت ببرید، جایی که پرندگان وحشی و دیگر گونه‌های حیات وحش بدون دخالت بشر، آزادانه زندگی می‌کنند. به جزایر نزدیک به این منطقه نیز سری بزنید، مکان‌هایی که فرهنگ شهرنشینی بیشتری در آن‌ها دیده می‌شود و زندگی کماکان بدون ازدحام گردشگران در فضایی آرام به جلو می‌رود.

  • تلفن: ۶۶۹ ۲۵۷ ۸۸ ۰ ۶۰+
  • آدرس: Sipadan Island, Sabah, Malaysia

۲. کوالا سلانگور؛ آبشارهای لپو (Lepoh Falls)

کوالا سلانگور

مارمولک بزمجه بومی، عکس از فالین اوی

آبشار لپو، آبشاری کوچک اما زیبا در تپه‌های هولو لنگات (Hulu Langat)، در نزدیکی گونانگ نوآنگ پنهان شده است. از کوالالامپور با یک سواری کوتاه جاده‌ای می‌توانید به اینجا برسید. مناظر دهکده‌های مالزیایی عجیب و جالب در طول مسیر و تماشای اینکه چگونه روند زندگی از یک شهر پر جنب‌و‌جوش تا روستاهای دنج، آرام می‌شود، برای برخی از افراد بسیار لذت‌بخش و آرامش‌بخش است.

آبشارهای لپو برای آب سرد کوهستانی مشهور هستند که از جریان‌های مختلف آن به‌سمت پایین سرازیر می‌شوند. دو جریان این آبشار، یک سرسره آبی طبیعی فوق‌العاده را به‌سمت استخر فرح‌بخشی ایجاد کرده‌اند که برای رسیدن به آن حدود دو ساعت باید پیاده‌روی کنید.

اکثر گردشگرانی که به دیدن این آبشار می‌آیند، مردم ساکن در نزدیکی آنجا هستند و گاهی هم گروه‌هایی از سر اتفاق گذرشان به این منطقه طبیعی مسحورکننده می‌افتد؛ بنابراین برای پیداکردن محلی مناسب برای پیک‌نیک کمی زودتر به آنجا بروید. همچنین به یاد داشته باشید که پس از اتمام گشت‌و‌گذارتان، آن محدوده را تمیز کنید، زیرا این آبشار یک منطقه آزاد است و هیچ ارگان دولتی از آن نگه‌داری و مراقبت نمی‌کند.

  • آدرس: Lepoh Waterfalls, Hulu Langat, Selangor, Malaysia

۳. پنانگ؛ جزیره جرجاک (Pulau Jerejak)

مالزی

نوک جزیره، عکس از ماروفیش

جزیره جرجاک با وجود ویرانه‌های باستانی در عمق جنگل انبوه، از تاریخی غنی در میان مردم پنانگ برخوردار است و علت آن هم به پیشامدهای ناخوشایند این جزیره برمی‌گردد. جزیره جرجاک در دوران اوج خود در تصرف حاکمان بریتانیایی بود؛ علاوه‌بر این، خانه بیماران مبتلا به سل و جذام، یک زمین استراحت تشریفاتی برای سربازان نیروی دریایی که در دریای هند گم شده‌ بودند، منطقه قرنطینه و تا همین اواخر یعنی تا سال ۱۹۹۳، زندان بوده است.

هم‌اکنون یک اقامتگاه و اسپای زیبا در این منطقه وجود دارد، اما به‌علت گذشته‌ی بحث‌انگیز آن، بسیار خلوت و خالی از گردشگر است. این جزیره برای کاوشگران و عاشقان طبیعتی که پر از سازندهای ساخت بشر است، رازهای بسیاری برای کشف‌کردن دارد. رفتن به جزیره جرجاک برای کسانی که به حد کافی شجاع هستند و به شایعات اهمیت نمی‌دهند، تجربه‌ای فوق‌العاده و فراموش‌نشدنی خواهد بود.

  • تلفن: ۷۱۱۱ ۶۵۸ ۴ ۶۰+
  • آدرس: Pulau Jerejak, Penang, Malaysia

۴. نگاری سمبیلان؛ جنگل تفریحی گونانگ داتوک (Gunung Datuk)

طبیعت گونانگ

طبیعت گونانگ داتوک، عکس از برایان چی

با وجود قله‌ای درخشان بر فراز جنگل اطراف و چشم‌اندازی خارق‌العاده که در یک روز صاف و بدون ابر از ایالت ملاکا در همسایگی آن تا تنگه‌های آبی امتداد دارد، جای بسی شگفتی است که گونانگ داتوک در میان گردشگران به‌اندازه‌ی دیگر کوه‌های مالزی شبه‌جزیره‌ای، مشهور و محبوب نیست.

این کوهستان و جنگل تفریحی قدیمی با وجود افسانه‌های فولکلور و تاریخ غنی، از کاشت انبوه باغستان‌ها در امان مانده و به سنگ‌های باستانی و درختان غول‌پیکر اجازه داده که به دور از دخالت انسانی به بقای خود ادامه دهند و به این ترتیب، زندگی جنگلی منحصربه‌فرد در قرن گذشته در اینجا به‌خوبی حفظ شده است.

مسیر این کوهستان از نظر سختی با وجود سربالایی‌های عمودی و راه‌های پرپیچ‌وخم جنگلی در رده متوسط قرار دارد، پس به علائم خطر توجه کنید و برای پیک‌نیکی مفرح در قله با خود غذاهای انرژی‌زا به‌همراه داشته باشید.

  • تلفن: ۸۰۰۳ ۲۲۶ ۱۷ ۶۰+
  • آدرس: Gunung Datuk Recreation Forest, Kota, Negeri Sembilan, Malaysia

۵. صباح؛ کارخانه تولید شیر دزا (Desa Diary Farm)

مالزی مکان های افسانه ای

چراگاه، عکس از چئون فونگ لیو

تجربه‌ی بدیع دیدن مزرعه تولید شیر در بالای کوهستانی زیبا ممکن است از آنچه انتظارش را دارید به شما نزدیک‌تر باشد. به‌جای سفر به هلند یا نیوزیلند می‌توانید از مزرعه تولید شیر دزا در کانداسنگ (Kundasang) در ایالت صباح بازدید کنید؛ جایی که گاوهای سفید و سیاه فربه در مراتع سبز و آب‌و‌هوای خنک به‌همراه بزها، چرا می‌کنند. در این کارخانه تولید شیر، بازدیدکنندگان اطلاعات فوق‌العاده‌ای به دست می‌آورند از اینکه چگونه شیر تازه تهیه می‌شود، چه فرآیندهایی قبل از خروج از کارخانه روی آن صورت می‌گیرد و همچنین نحوه زندگی گاوها برای تولید بهترین کیفیت شیر چگونه است.

درکنار غذادادن به بزغاله‌ها و گوساله‌های بامزه می‌توانید از محصولات تازه لبنی مانند بستنی، ماست و پنیر که همه به‌صورت محلی تهیه و با مزه‌های مشهور مالزیایی طعم‌دار می‌شوند، لذت ببرید.

  • تلفن: ۵۶۲ ۸۸۹ ۸۸ ۶۰+
  • آدرس: Desa Cattle Diary Farm, Kundasang, Sabah, Malaysia

۶. صباح؛ پارک سه جزیره (Pulau Tiga Park)

مالزی؛ ۱۰ مکان افسانه‌ای که حتی محلی‌ها هم از آن بی‌خبرند

سه جزیره، عکس از پائول وایت

با وجود اینکه پارک سه جزیره، یکی از لوکیشن‌های برنامه تلویزیونی مشهور سروایور است، کماکان مقصد گردشگری خلوتی به شمار می‌آید، شاید به این دلیل که موج‌های بلند فرسایشی باعث به وجود آمدن سدی ساحلی در یکی از این سه جزیره شده‌اند. اما به هیچ‌وجه اجازه ندهید که این مسئله شما را دلسرد کند، زیرا این دسته از جزایر درکنار چشم‌اندازی مسحورکننده از شن‌های سفید در احاطه آب‌های آبی کریستالی، پیشنهادهای متعددی را به شما ارائه می‌کنند.

در گِل‌های شفابخش و احیاکننده آتشفشان‌های غیرفعال زیردریایی که این جزایر را شکل داده‌اند، آبتنی کنید و در هفت کیلومتر مسیر صخره‌های مرجانی زیبا به اسنورکلینگ بپردازید. کمی محتاط باشید؛ چراکه یکی از این جزایر، محل شناخته‌شده‌ای برای تولیدمثل مارهای دریایی است که غالبا سمی هستند.

  • تلفن: ۶۹۵ ۸۸۴ ۸۷ ۶۰+
  • آدرس: Kuala Penyu, Sabah, Malaysia

۷. جوهور؛ معبد هندی آرولمیگو سری را جا کالیامان (Arulmigu Sri Rajakaliamman)

مالزی؛ ۱۰ مکان افسانه‌ای که حتی محلی‌ها هم از آن بی‌خبرند

داخل معبد هندی

معابد مالزی همیشه یکی از هیجان‌انگیزترین جاذبه های گردشگری و جاهای دیدنی مالزی به شمار می‌آیند، زیرا در طول تاریخ، چندین دین و فرهنگ وارد این کشور شده‌اند. معبد هندی «آرولمیگو سری را جا کالیامان» در میان مکان‌های مقدس خیره‌کننده، تنها معبد شیشه‌ای مالزی است که البته در نوع خود در جهان نیز اولین محسوب می‌شود.

این معبد با الهام از تابش نور خورشید از میان شیشه، با کاشی‌ها و موزائیک‌های شیشه‌ای مزین شده و یک تالار درونی کریستالی زیبا را خلق کرده است. با وجودی که اینجا یک معبد هندی است، اما مجسمه‌هایی از دیگر ادیان نیز در محوطه آن وجود دارد تا فضای متوازن بین‌الادیانی مردم مالزی را انعکاس و پیام صلح و عشق به هر ادعای دینی را رواج دهند.

  • تلفن: ۱۵۲ ۲۴۵ ۷۲ ۶۰+
  • آدرس: Jalan Tun Abdul Razak 1/1, Wadi Hana Johor Bahru, Johor, 80300, Malaysia

۸. ترنگانو؛ جزیره الماس (Gem Island)

جزیره الماس، به‌عنوان جزیره‌ای خصوصی در مالزی، یک دروازه نهایی دست‌نخورده و دورافتاده است. تنها اقامتگاه این جزیره کوچک با اتکا به روش‌های دوستدار محیط‌زیست و خودکفایی برای تأمین آب و برق، بازدیدکنندگان را به وقت‌گذرانی بیشتر در آب‌های آبی زیبا و به دور از تهویه هوای مطبوع تشویق می‌کند.

اگر خوش‌شانس باشید، زمان بازدید شما با فصل تخم‌گذاری لاکپشت‌ها هم‌زمان خواهد شد؛ سکوت و آرامش جزیره الماس به نسبت جزیره شلوغ و پر از گردشگر ردانگ (Redang) در نزدیکی این جزیره، برای لاکپشت‌ها بسیار مطلوب و خوشایند است.

از گردشگرانی که برای ماه عسل با تور مالزی سفر می‌کنند و همین طور خانواده‌های شلوغ، دور شوید و در این جزیره به استراحت بپردازید؛ در این الماس فاقد اینترنت می‌توانید از تعطیلاتی ساده، اما مجلل لذت ببرید. چه به‌صورت دسته‌جمعی به این جزیره سفر کنید و چه تنها، مکانی ایده‌آل برای تعطیلاتی شایسته و بدون مزاحمت است.

  • تلفن: ۵۵۵۵ ۶۲۰۵ ۳ ۶۰+
  • آدرس: Gem Island Resort and Spa, Lot 2804, Pulia Gemia, Mukim Risula,, Dearah Marang, Gemia Island, Terengganu, Malaysi

۹. کلانتان؛ پانتای چاهایا بولان یا ساحل مهتاب (Pantai Cahaya Bulan)

مالزی؛ ۱۰ مکان افسانه‌ای که حتی محلی‌ها هم از آن بی‌خبرند

صبح در ساحل، عکس از روسانا

ساحل خلوت «پانتای چاهایا بولان» برای رسم قدیمی عاشقانه‌ای مشهور است که در حقیقت نام آن نیز به همان فولکلور بازمی‌گردد؛ مکانی که عاشقان، عشق خود را زیر نور مهتاب به معشوق ابراز می‌کنند. این ساحل در بخش سنتی‌تر مالزی واقع شده است و تفریحات لذت‌بخش و ساده کلانتانی مانند غذای دریایی سرخ‌شده و همچنین پرواز با کایت را تقدیم شما می‌کند.

سفر  از کوتا بهارو به این ساحل، به‌واسطه‌ی تماشای دهکده‌های باستانی کوچک و مردم محلی صمیمی که در آرامش و سادگی زندگی می‌کنند، تجربه‌ای بسیار جالب و لذت‌بخش است. با وجودی که شاید ساحل مهتاب در سطح سایر سواحلِ دارای امکانات و مجهز به‌نظر نیاید، اما جاذبه‌های بسیاری چون لذت‌بردن از آرامش نسیم دریایی و تماشای غروب خورشید در حال خوردن یک کاسه نودل خرچنگ کلانتانی اصیل را می‌توان در اینجا تجربه کرد.

در جریان باشید که برخی از بخش‌های ساحل ممکن است به‌علت جریان‌های تند آب و تخته‌سنگ‌های بزرگی که برای مقابله با رخداد تأسف‌بار فرسایش در آنجا قرار گرفته‌اند، برای شنا نامناسب باشند.

  • آدرس: Pantai Cahaya Bulan, Kelantan, Malaysia

۱۰. کوالا سلانگور؛ ساساران

ساساران، این جاذبه کاملا فصلی در آبراه‌های باریک کوالا سلانگور قطعا ارزش صبرکردن را دارد؛ به‌خصوص زمانی‌که ماسه‌های یکدست، درست مانند انعکاس زیبای کویر نمک بولیوی، آسمان را بازتاب می‌دهند، نام مستعار «آینه آسمان» را برای این مکان به ارمغان می‌آورند.

یک روز کامل را در این منطقه به گشت‌و‌گذار بپردازید و درباره انواع گونه‌های دریایی که در این ماسه‌های متراکم زندگی می‌کنند مانند انواع زیاد خرچنگ‌ها و صدف‌ها، مطالب مفیدی بیاموزید. تورهای در دسترس محلی همچنین به شما توضیح می‌دهند که چگونه دریا در ساحل حرکت می‌کند، چطور جریان آب و آب‌و‌هوا بر تمام موجودات زنده از ستاره‌های دریایی کوچک گرفته تا مردم ساکن در کرانه‌های مرتفع‌تر ساحلی، تأثیر می‌گذارند و اینکه به چه ترتیب، مراقبت صحیح از اکوسیستم منجر به اثربخشی مثبت بر کل این جامعه می‌شود.

ازآنجاکه پدیده آینه طبیعی کاملا وابسته به شرایط آسمان و دریا است، این سفر باید با احتیاط برنامه‌ریزی شود؛ در غیر این صورت، روز شما می‌تواند با خوردن اسنک‌های دریایی و بازدید از دیگر جاذبه‌های گردشگری در منطقه مانند معابد محلی و دهکده‌های ماهیگیری، پر شود.

  • تلفن: ۶۶۶۵ ۲۶۶ ۱۹ ۶۰+
  • آدرس: Jeti Kebun Kerang Sungai Buluh, Sungai Buluh Jeram, Jeram, Selangor, Malaysia
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات