کدام ایرلاین های خارجی در ایران کار می‌کنند؟

دوشنبه ۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰
مطالعه 13 دقیقه
با ایرلاین‌های خارجی که در ایران فعالیت می‌کنند آشنا شوید تا برای سفر به خارج کشور مشکل شناخت آن‌ها را نداشته باشید.
تبلیغات

مدتی است که فعالیت ایرلاین‌های خارجی در ایران به‌دلیل تحریم‌ها محدود شده و حتی در دو سال گذشته تعدادی از آن‌ها اقدام به جمع‌آوری دفاتر فروش بلیط هواپیما در ایران کرده‌اند. همین مسئله باعث ایجاد سردرگرمی و حتی دشواری خرید بلیط هواپیما برای افرادی شده است که بنا به هر دلیلی قصد سفر به خارج از کشور را دارند.

نکته قابل‌توجه اینکه با وجود کلیه موارد، تعدادی از ایرلاین‌های خارجی همچنان به فعالیت خود در ایران ادامه می‌دهند. از اینرو، در ادامه به معرفی اجمالی ایرلاین‌های خارجی فعال در ایران و مقصدهای پروازی در ایران آن‌ها خواهیم پرداخت.

سان اکسپرس (Sun Express)

شرکت هواپیمایی سان اکسپرس (SunExpress) یکی از ایرلاین‌های کشور ترکیه است که با شعار «سفر ارزان» تأسیس شده است و فرودگاه آنتالیا قطب اصلی آن محسوب می‌شود. البته به‌دنبال افزایش پروازهای داخلی و خارجی، در سال ۲۰۰۶ سان اکسپرس فرودگاه عدنان مندرس ازمیر را به‌عنوان دومین قطب خود انتخاب کرد. همچنین، سان اکسپرس اولین شرکت هواپیمایی خصوصی در ترکیه محسوب می‌شود که پروازهای سیستمی برنامه‌ریزی شده در مسیر ترکیه و اروپا، به‌خصوص آلمان، را راه‌اندازی کرد.

در حال حاضر، شرکت هواپیمایی سان اکسپرس با داشتن ۷۰ فروند هواپیما در ناوگان خود، روزانه به ۵۲ مقصد داخلی و بین‌المللی در اروپا، آسیا و آفریقای شمالی پرواز دارد و با ۳۰۰۰ کارمند بزرگ‌ترین مؤسسه آنتالیا محسوب می‌شود.

  • مقصدهای پروازی در ایران: فرودگاه امام خمینی تهران (از فرودگاه بین‌المللی آنتالیا و فرودگاه عدنان مندرس ازمیر)
ایرلاین

فری‌برد ایرلاینز (Free Bird)

فری‌برد ایرلاینز، ایرلاینی چارتری متعلق به کشور ترکیه است که قطب اصلی آن در فرودگاه آتاترک استانبول قرار دارد و دو فرودگاه آنتالیا و دالامان هاب‌های آن محسوب می‌شوند. فری‌برد از جمله ایرلاین‌های خصوصی ترکیه است که مالکیت آن در اختیار گوزن هلدینگ (Gozen Holding) قرار دارد. فری‌برد نخستین ایرلاین در ترکیه است که تمامی گواهینامه‌های Jar Ops-1، 145Jar، IOS 9001:2008 و IOSA را دریافت کرده است.

  • مقصدهای پروازی در ایران: فرودگاه امام خمینی تهران 
ایرلاین

تیلویند ایرلاینز (Tailwind Airlines)

تیلوند ایرلاینز (Tailwind Airlines)، با کد یاتا TI و ایکائو TWI، ایرلاینی خصوصی و ارزان‌قیمت متعلق به کشور ترکیه است که با ناوگانی جدید پروازهای چارتری را به بیش از ۴۰ مقصد در اقصی نقاط جهان انجام می‌دهد. دفتر مرکزی این ایرلاین در شهر استانبول قرار دارد و فرودگاه‌ بین‌المللی آنتالیا و فرودگاه صبیحه گوکچن قطب‌های آن محسوب می‌شوند.

  • مقصدهای پروازی در ایران: فرودگاه‌های تبریز، امام خمینی، مشهد و اصفهان
ایرلاین

ایرفلوت (Aeroflot)

ایرفلوت (aeroflot) هواپیمایی حامل پرچم روسیه و بزرگ‌ترین ایرلاین این کشور است که تاریخ تأسیس آن به سال ۱۹۲۳ بر می‌گردد. این شرکت هواپیمایی که یکی از قدیمی‌ترین ایرلاین‌های جهان است، در زمان اتحاد جماهیر شوروی، ایرلاین ملی این کشور محسوب می‌شد و بزرگ‌ترین شرکت هواپیمایی جهان بود. فرودگاه بین‌المللی شرمتیوو  قطب اصلی این ایرلاین محسوب می‌شود.

  • مقصدهای پروازی در ایران: فرودگاه امام خمینی تهران
ایرلاین

هواپیمایی تای ایرویز (Thai airways)

هواپیمایی تای ایرویز (Thai airways) ایرلاین ملی و حامل پرچم کشور تایلند است و یکی از بزرگ‌ترین ایرلاین‌های دنیا محسوب می‌شود. قطب اصلی این شرکت هواپیمایی فرودگاه سوارنابومی در بانکوک است و شهرهای چیانگ مای، پوکت و سئول شهرهای مرکزی آن برای پرواز محسوب می‌شوند.

  • مقصدهای پروازی در ایران: فرودگاه بین‌المللی امام خمینی تهران
ایرلاین

هواپیمایی ایر عربیا (Air Arabia Airline)

هواپیمایی ایر عربیا (Air Arabia Airline) یکی از ایرلاین‌های کشور امارات مانند امارات، اتحاد و فلای دبی است که پرواز های ارزان‌قیمت (Low Cost) ارائه می‌دهد و دارای بیش از ۳۸ هواپیمای مسافربری و باربری است. دفتر مرکزی و فرودگاه مرکزی (فرودگاه بین‌المللی شارجه) این ایرلاین در شهر شارجه کشور امارات متحده عربی قرار دارد.

  • مقصدهای پروازی در ایران: فرودگاه‌های مشهد، شیراز، لار و امام خمینی تهران
ایرلاین

قطر ایرویز (Qatar Airways)

قطر ایرویز (Qatar Airways) شرکت هواپیمایی ملی قطر و حامل پرچم این کشور است که از ماه اکتبر ۲۰۱۳ عضو اصلی اتحادیه بین‌المللی وان‌ورلد شده است. قطر ایرویز از جمله ایرلاین‌های معتبر خاورمیانه است که هم‌اکنون مالکیت آن به‌طور کامل در اختیار دولت قطر است. این شرکت در سال ۲۰۱۲ به‌عنوان ایرلاین سال شناخته شد.

  • مقصدهای پروازی در ایران: فرودگاه‌های شیراز، اصفهان، مشهد و امام خمینی تهران
ایرلاین

عمان ایر (Oman Air)

هواپیمایی عمان ایر ایرلاین ملی کشور عمان است که قطب اصلی آن در فرودگاه بین‌المللی مسقط، واقع در السیب (در نزدیکی مسقط) قرارگرفته است. هواپیمایی عمان، عضو سازمان حمل‌ و نقل هوایی عرب است. از ابتدای مارس ۲۰۱۰، هواپیمایی عمان به اولین شرکت هواپیمایی در جهان به خاطر ارائه خدمات تلفن همراه و خدمات اینترنت Wi-Fi در مسیرهای مشخص، تبدیل‌ شده است. در سال ۲۰۱۱، هواپیمایی عمان جایزه طلا را برای «بهترین هواپیمایی سال» در فرانسه دریافت کرد. قطب اصلی این ایرلاین در فرودگاه بین‌المللی مسقط واقع در السیب در نزدیکی مسقط قرار دارد.

  • مقصدهای پروازی در ایران: فرودگاه‌های امام خمینی تهران و شهید هاشمی‌نژاد مشهد

تاجیک ایر (Tajik Air)

تاجیک ایر هواپیمایی و ایرلاین ملی کشور تاجیکستان است که در سال ۱۹۲۳ به‌عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت هواپیمایی ایرفلوت (شرکت هواپیمایی حامل پرچم کشور روسیه و ایرلاین ملی شوروی سابق) تأسیس شد. دفتر مرکزی شرکت تاجیک ایر در شهر دوشنبه، تاجیکستان قرار دارد و فرودگاه بین‌المللی دوشنبه و فرودگاه خجند، قطب‌های این شرکت هواپیمایی محسوب می‌شوند.

  • مقصدهای پروازی در ایران: فرودگاه بین‌المللی امام خمینی تهران
ایرلاین

هواپیمایی چین جنوبی (China Southern Airlines)

 هواپیمایی چین جنوبی یا چاینا ساترن ایرلاین هواپیمایی جنوبی چین، ششمین ایرلاین بزرگ جهان براساس تعداد انتقال مسافر و بزرگ‌ترین شرکت هواپیمایی قاره آسیا براساس شمار ناوگان است. دفتر مرکزی این شرکت در شهر گوانگژو چین قرار دارد و فرودگاه بین‌المللی پکن، فرودگاه بین‌المللی چنگچینگ ییانگبی، فرودگاه بین‌المللی بایون گوآنگجو و فرودگاه بین‌المللی اورومچی دیووپو، قطب‌های اصلی آن به حساب می‌آیند. 

  • مقصدهای پروازی در ایران: فرودگاه بین‌المللی امام خمینی تهران
ایرلاین

هواپیمایی اتریشی (Austrian Airlines)

هواپیمایی اتریش، ایرلاین ملی و حامل پرچم کشور اتریش و یکی از شرکت‌های هواپیمایی تابع ایرلاین لوفت هانزا است. مقر اصلی این شرکت هواپیمایی شهر اشوخات (Schwechat)، در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی وین است. 

  • مقصدهای پروازی در ایران: فرودگاه بین‌المللی امام خمینی تهران 
ایرلاین

هواپیمایی فلای دبی (Flydubai)

هواپیمایی فلای دبی که ایرلاین ارزان قیمتی متعلق به دولت مرکزی دبی است که دفتر مرکزی آن در ترمینال دو فرودگاه بین‌المللی دبی قرار دارد. این ایرلاین با داشتن ۵۲ فروند هواپیمای مسافربری، به بیش از ۹۰ مقصد در اروپا، آسیا، آفریقا و خاورمیانه پرواز دارد.

  • مقصدهای پروازی در ایران: فرودگاه‌های لار، شیراز، اصفهان و مشهد
ایرلاین

هواپیمایی امارات (Emirates)

شرکت هواپیمایی امارات یکی از ایرلاین‌های موفق خاورمیانه و شناخته شده در سطح جهان است که نقش پررنگی در جابه‌جایی مسافران در تمام دنیا ایفا می‌کند، به‌طوری‌که آن‌ را بزرگ‌ترین شرکت هوپیمایی منطقه‌ خاورمیانه می‌دانند. مقر این شرکت هواپیمایی در شهر دبی قرار داشته و یکی از زیرمجموعه‌های شرکت عظیم «The Emirates Group» متعلق به دولت محلی دبی است.

طبق آمار منتشرشده، «امارات ایرلاین» هر هفته بالغ بر ۳۴۰۰ پرواز از فرودگاه دبی به مقصد بیش از ۱۴۲ شهر از ۷۸ کشور جهان صورت می‌دهد. پروازهای این ایرلاین تقریبا تمام ۶ قاره‌ی جهان را پوشش می‌دهد. از این رو، این شرکت یکی از ده هواپیمایی برتر جهان در رنکینگ جهانی مسافت پرواز نیز است.

  • مقصدهای پروازی در ایران: فرودگاه بین‌المللی امام خمینی تهران
ایرلاین

آذربایجان ایرلاینز (AZAL)

هواپیمایی آذربایجان یا به‌عبارتی آذربایجان ایرلاینز (AZAL) شرکت هواپیمایی اصلی حامل پرچم کشور آذربایجان است و یکی از پیش‌گامان صنعت حمل‌و‌نقل هوایی در اتحادیه همسود (CIS) آذربایجان و یکی از معتبرترین اعضای انجمن حمل‌و‌نقل هوایی بین‌المللی موسوم به یاتا (IATA) محسوب می‌شود. در حال حاضر، این ایرلاین به ۴۰ مقصد در اقصی نقاط جهان پرواز دارد. دفتر مرکزی آذربایجان ایرلاینز در فرودگاه بین‌المللی حیدر علی‌اف شهر باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان، قرار دارد.

  • مقصدهای پروازی در ایران: فرودگاه بین‌المللی امام خمینی تهران
ایرلاین

پگاسوس ایرلاینز (Pegasus Airlines)

شرکت هواپیمایی پگاسوس، ایرلاین ارزان‌قیمت کشور ترکیه و یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های هواپیمایی ارزان‌قیمت در قاره اروپا است. قطب اصلی این ایرلاین در فرودگاه بین‌المللی صبیحه گوکچن قرار دارد و فرودگاه‌های آدانا، عدنان مندرس ازمیر، آنتالیا و اسن‌بوغا شهرهای کانونی آن محسوب می‌شوند.

  • مقصدهای پروازی در ایران: فرودگاه بین‌المللی امام خمینی تهران
ایرلاین

شرکت هواپیمایی ایجین ایرلاینز (Aegean Airlines)

هواپیمایی ایجین بزرگ‌ترین ایرلاین کشور یونان است و پروازهای عادی و چارتری را از مبدا آتن به مقصدهای داخلی و خارجی انجام می‌دهد. این ایرلاین  از سال ۲۰۰۹ به جایگاه بزرگ‌ترین شرکت هواپیمایی یونان دست پیدا کرده است و در سال ۲۰۱۷ نیز برای ششمین سال متوالی به‌عنوان ایرلاین برتر خطوط هوایی منطقه اروپا معرفی شد.

  • مقصدهای پروازی در ایران: فرودگاه بین‌المللی امام خمینی تهران
ایرلاین

شرکت هواپیمایی بوراجت (Borajet Airlines)

شرکت هواپیمایی بوراجت (Borajet Airlines) یکی از خطوط هواپیمایی خصوصی ترکیه است. پروازهای این شرکت هوایی به‌صورت چارتری است و قطب اصلی آن در فرودگاه صبیحه گوکچن استانبول قرار دارد. این ایرلاین هفت فروند هواپیمای امبرائر E-190 و شش فروند هواپیمایی امبرائر 195در اختیار دارد.

  • مقصدهای پروازی در ایران: فرودگاه‌های امام خمینی تهران، تبریز، مشهد، اصفهان و شیراز
ایرلاین

شرکت هواپیمایی اطلس گلوبال (Atlasglobal)

شرکت هواپیمایی اطلس گلوبال (با نام پیشین اطلس جت، Atlasjet) یکی از جوان‌ترین شرکت‌های هوایی کشور ترکیه است که در طول مدت فعالیت کوتاه خود توانسته به دلیل کیفیت بالای خدمت‌رسانی در کلیه کلاس‌های پروازی خود به یکی از محبو‌ب‌ترین خطوط هوایی ارزان‌قیمت به‌ویژه برای گردشگران ایرانی تبدیل شود. دفتر مرکزی شرکت اطلس جت در شهر استانبول، ترکیه قرار دارد و فرودگاه استانبول قطب این شرکت هواپیمایی محسوب می‌شود.

  • مقصدهای پروازی در ایران: فرودگاه بین‌المللی امام خمینی تهران
ایرلاین

شرکت هواپیمایی اوکراین اینترنشنال (Ukraine International Airlines)

شرکت هواپیمایی اوکراین اینترنشنال (Ukraine International Airlines) بزرگ‌ترین شرکت هواپیمایی کشور اوکراین محسوب می‌شود و در حال حاضر، روزانه به ۷۵ مقصد در اقصی نقاط اروپا، آسیا، خاورمیانه و آمریکا پروازهای مستقیم انجام می‌دهد. دفتر مرکزی این شرکت در شهر کی‌یف اوکراین قرار دارد و فرودگاه بین‌المللی بوریسپیل، قطب اصلی این شرکت است.

  • مقصدهای پروازی در ایران: فرودگاه بین‌المللی امام خمینی تهران
ایرلاین

هواپیمایی عراق (Iraqi Airways)

هواپیمایی ملی عراق که با نام عراق ایرویز نیز شناخته می‌شود، هواپیمایی ملی کشور عراق است و قطب اصلی آن در فرودگاه بین‌المللی بغداد قرار دارد و قدیمی‌ترین خط هوایی خاورمیانه محسوب می‌شود. همچنین، این شرکت یکی از اعضای اتحادیه حمل‌و‌نقل هوایی عربی موسوم به AACO است.

  • مقصدهای پروازی در ایران: فرودگاه بین‌المللی امام خمینی تهران و شهید هاشمی‌نژاد مشهد
ایرلاین

هواپیمایی کویت ایرویز (Kuwait Airways)

هواپیمایی کویت ایرویز (Kuwait Airways) مهم‌ترین شرکت هوایی کشور کویت است که دفتر مرکزی آن در فرودگاه بین‌المللی کویت قرار دارد. این شرکت پروازهای منظمی از فرودگاه کویت به خاورمیانه، هند، اروپا، آسیای جنوب شرقی و آمریکای شمالی انجام می‌دهد. همچنین، کویت ایرویز عضو پیمان حمل ‌و نقل هوایی عرب است.

  • مقصدهای پروازی در ایران: فرودگاه بین‌المللی امام خمینی تهران و شهید هاشمی‌نژاد مشهد
ایرلاین

شرکت هواپیمایی لوفت‌هانزا (Lufthansa)

شرکت هواپیمایی لوفت‌هانزا هواپیمایی ملی آلمان و شرکت هواپیمایی حامل پرچم این کشور است که از نظر میزان درآمد به‌ عنوان بزرگ‌ترین شرکت هواپیمایی جهان شناخته می‌شود. دفتر اصلی این شرکت در شهر کلن آلمان قرار دارد ولی مقر اصلی و ناوگان آن در فرودگاه بین‌المللی فرانکفورت مستقر شده است. اکثر پروازهای اصلی آن نیز از مبدا همین فرودگاه انجام می‌شوند. قطب دوم لوفت‌هانزا فرودگاه مونیخ و قطب سوم آن فرودگاه کوچک دوسلدورف است. 

  • مقصدهای پروازی در ایران: فرودگاه بین‌المللی امام خمینی تهران
ایرلاین

هواپیمایی ترکیش ایر (Turkish Airlines)

هواپیمایی ترکیش ایر اولین شرکت هواپیمایی ترکیه است که به‌عنوان هواپیمایی ملی و حامل پرچم این کشور فعالیت می‌کند و یکی از بهترین خطوط هوایی بین‌المللی محسوب می‌شود. دفتر مرکزی شرکت ترکیش ایرلاینز در شهر استانبول قرار دارد و فرودگاه‌های استانبول و صبیحه گوکچن، قطب‌های این شرکت هواپیمایی محسوب می‌شوند. 

  • مقصدهای پروازی در ایران: فرودگاه‌های بین‌المللی اهواز، اصفهان، کرمانشاه، مشهد، شیراز، تبریز و امام خمینی تهران
ایرلاین

هواپیمایی آلیتالیا (Alitalia)

هواپیمایی آلیتالیا (Alitalia)، ایرلاین ملی و حامل رسمی پرچم کشور ایتالیا است. آلیتالیا از سال ۱۹۹۹ فعالیت خود را آغاز کرده است. این شرکت هواپیمایی که نام آن به‌معنی بال‌های ایتالیا است، بزرگ‌ترین ایرلاین این کشور محسوب می‌شود. قطب اصلی این شرکت هواپیمایی فرودگاه لئوناردو داوینچی رم و قطب دوم آن فرودگاه اصلی میلان است. دفتر مرکزی این شرکت هواپیمایی نیز در شهر فیومیچینو رم قرار دارد.

  • مقصدهای پروازی به ایران: فرودگاه بین‌المللی امام خمینی تهران
ایرلاین

اگر قصد خرید سفر با هواپیما را دارید، با استفاده از موتور جست‌وجوی پرواز کجارو می‌توانید بلیط ارزان هواپیما به مقصد مورد نظرتان را یافته و به‌آسانی از فروشنده‌های معتبر تهیه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات