نکاتی ساده برای ثبت عکس‌های زیبا از بارش‌های شهابی

پنج‌شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
یکی از رویدادهای نجومی سالانه، بارش شهابی است که اواخر مرداد ماه به اوج خود می‌رسد. اگر به عکاسی از این پدیده علاقه دارید، نکاتی ساده برای ثبت عکس‌های بهتر را همراه ما مرور کنید.
تبلیغات

محتوای اصلی این مقاله متعلق به کجارو است که بخشی از آن در زومیت منتشر شده است.

کمتر از یک هفته دیگر، شاهد بارش شهابی برساوشی 98 در آسمان خواهیم بود. عکاسی از بارش شهابی نوعی تمرین صبر است. چون شهاب‌ها با سرعتی زیاد و بدون اطلاع قبلی در آسمان دیده می‌شوند؛ ولی با نکته‌هایی که در ادامه عنوان می‌کنیم و با شانس خوب، می‌توانید عکس‌های جذابی بگیرید. این نکته‌ها برای دوربین‌های DSLR و بدون آینه است؛ ولی برای برخی از دوربین‌های کامپکت با تنظیمات دستی هم قابل استفاده است.

۱. بهترین فرصت را برای عکاسی انتخاب کنید

هر شب در هر ساعت چندین شهاب را ممکن است در آسمان ببینید؛ ولی زمانی‌که تعداد آن‌ها بسیار بیشتر می‌شود، آن را بارش شهابی می‌نامند. برخی از بارش‌های شهابی، سالانه یا در فواصل منظم اتفاق می‌افتند؛ مثلا زمانی‌که زمین از مسیر غبارهای باقی‌مانده از دنباله‌دارها می‌گذرد. بارش‌های شهابی را معمولا براساس اسم ستاره یا صورت فلکی‌هایی نام‌گذاری می‌کنند که بارش شهابی در نزدیکی آن‌ها به وقوع می‌پیوندد یا از آن نقطه شروع می‌شود.

قبل از بیرون رفتن، حتما آب‌و‌هوا و گام‌های ماه را در نظر بگیرید. هوای ابری یا ماه کامل و نور شدید ماه، شانس دیدن شهاب را حتی در بهترین بارش‌های شهابی از بین می‌برد.

بارش شهابی

در این عکس با نوردهی ۳۰ ثانیه‌ای، شهابی را می‌بینید که از آسمان اسپروس ناب در غرب ویرجینیا می‌گذرد. این عکس در جریان بارش شهابی برساوشی در سال ۲۰۱۶ ثبت شده است.

۲. از نور شهر فاصله بگیرید و جایی با تاریک‌ترین آسمان را پیدا کنید

بارش شهابی

نور زیاد باعث می‌شود که نتوانید شهاب‌ها را ببینید. همچنین عکس‌های شما تار می‌شود و تابش نور در آن‌ها مشخص است. نور صفحه‌نمایش دوربین را تا کمترین حد ممکن کم کنید تا چشم شما به تاریکی عادت کند.

عکاسی از بارش شهابی و نکته‌ هایی که باید بدانید

در این عکس که با نوردهی ده ثانیه‌ای ثبت شده، یک شهاب از آسمانی بر فراز واشینگتون می‌گذرد. این عکس در بارش شهابی برساوشی سال ۲۰۱۵ ثبت شده است.

۳. از سه پایه استفاده کنید

بارش شهابی

عکاسی از بارش شهابی نیازمند نوردهی‌های طولانی است و حتی قوی‌ترین دست‌ها نمی‌تواند یک دوربین را در حالت ثابت برای مدت طولانی نگه دارد تا تصویری واضح و بدون تاری ثبت شود. سه‌پایه‌های سنگین‌تر کمک می‌کنند که لرزش ناشی از باد و سایر عوامل به کمترین مقدار خود برسد؛ ولی سه‌پایه‌های سبک وزن هم برای این کار مناسب هستند.

می‌توانید با استفاده از وزنه‌ها و کیسه‌های شن، پایه‌های سه پایه را در جایی محکم کنید و آن را سنگین‌تر کنید. اگر سه پایه ندارید، باید دوربین را در جای ثابتی در اطراف خود بگذارید؛ ولی اطمینان حاصل کنید که در جای خود محکم شده باشد و امکان افتادن آن وجود نداشته باشد.

در این عکس که با نوردهی سی ثانیه‌ای و لنز چشم ماهی دایره‌ای (Circular Fisheye Lens) گرفته شده است، شهابی را بر فراز ویرجینیای غربی می‌بینید. این عکس در بارش شهابی برساوشی در سال ۲۰۱۶ ثبت شده است.

شما می‌توانید ادامه‌ی این مقاله را در وب‌سایت کجارو از طریق لینک زیر دنبال کنید:

عکاسی از بارش شهابی و نکته‌ هایی که باید بدانید

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات