رایج‌ترین اشتباه‌های مسافران در فرودگاه کدامند؟

شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
برخی از مسافران در فرودگاه‌ها اشتباهاتی را مرتکب می‌شوند که فرایند سوار شدن به هواپیما را مشکل‌تر و توام با دردسر می‌کند.
تبلیغات

امروزه در فرودگاه‌ها مشکلات رایجی به چشم می‌خورد؛ از مشکلات ناشی از تحویل بار گرفته تا استفاده بی ملاحظه از Wi-Fi رایگان فرودگاه‌ها. با داشتن آگاهی در مورد این مشکلات، به آسانی می‌توانید راه چاره را بیابید یا اصلاً گرفتار آن‌ها نشوید.

۱. دانلود نکردن اپلیکیشن‌های ایرلاین یا فرودگاه‌ها

استفاده از اپلیکیشن‌های مربوط‌به ایرلاین نه‌تنها در فرودگاه مهم است، بلکه قبل از اینکه به فرودگاه برسید هم برای شما مفید خواهد بود. اغلب ایرلاین اپلیکیشن‌هایی دارند که شما می‌توانید با دانلود آن‌ها روی گوشی هوشمند خود، قبل از اینکه به فرودگاه بروید از تأخیر داشتن یا کنسل شدن پرواز خود باخبر شوید.

جالب این است که اغلب، اطلاعات این اپلیکیشن ها به مراتب به‌روزتر از اطلاعات تابلوی اعلانات ترمینال فرودگاه‌ها است. فرودگاه‌های زیادی هستند که اپلیکیشن‌هایی برای کمک به مسافران طراحی کرده‌اند؛ برنامه‌هایی که شامل ردیابی ترمینال‌ها با استفاده از نقشه، فهرست خدمات و بسیاری موارد دیگر هستند. یکی از این اپلیکیشن های بسیار سودمند «GateGuru» است که بیش از ۲۰۰ فرودگاه را تحت پوشش خود قرار داده است.

فرودگاه

۲. تهیه نکردن بلیط به‌صورت اینترنتی

شما می‌توانید به‌جای آنکه برای خرید بلیط مدتی طولانی در صف بایستید، از اینترنت استفاده کرده و به‌راحتی خرید اینترنتی بلیط هواپیما را انجام دهید. تنها در مواردی به کیوسک‌های بلیط فروشی مراجعه کنید که مشکل غیر قابل حلی برایتان پیش آمده باشد. در این صورت بلیط شما به موبایلتان ازطریق پیامک یا ایمیل ارسال می‌شود. بنابراین، به‌راحتی و بدون اتلاف وقت می‌توانید بلیط خود را به‌راحتی خریداری کنید. 

اگر به‌دنبال خرید آسان و آنلاین بلیط هواپیما هستید، می‌توانید ازطریق موتور جستجوی پرواز کجارو، بلیط ارزان هواپیما به مقصد مورد نظر خود را یافته و از فروشنده‌های معتبر خریداری کنید.

فرودگاه

۳. اقدام نکردن برای دریافت امتیاز «پیش بازرسی اداره امنیت حمل‌و‌نقل»

اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که بیش از چند مرتبه در سال سفر هوایی دارید، پیشنهاد می‌کنیم برای «پیش بازرسی اداره امنیت حمل‌و‌نقل» درخواست دهید. البته خطوط «پیش بازرسی» مانند خطوط عادی متداول نیستند و در هرجایی یافت نمی‌شوند. از آن‌جایی که نیازی به برداشتن لپ‌تاپ، کفش یا نوشیدنی‌هایتان از درون چمدان‌ها نیست، این خطوط بسیار سریع‌تر حرکت می‌کنند. تصورش را بکنید خطوط امنیت فرودگاه شما را چک نمی‌کنند و نیازی به درآوردن کمربند و کفش نیست. یا نیازی نیست مایعات و لپ‌تاپ خود را از درون کیف دربیاورید تا چک شوند.

یا می‌توانید بدون هیچ استرسی دیرتر به فرودگاه بروید. برای استفاده از این امکانات عالی شما باید فرم درخواست را پرکنید و مبلغ ۸۵ دلار هم هزینه غیرقابل استرداد پرداخت کنید و در یکی از بیش از ۳۸۰ مرکز ثبت‌نام، نوبتی برای خود رزرو کنید. به نظر می‌رسد برای استفاده از این امکانات مراحل زیادی را باید طی کرد اما مطمئن باشید که ارزش دارد؛ چراکه تا پنج سال اعتبار خواهد داشت و در عوض پرداخت این مبلغ می‌توانید در وقت خود صرفه‌جویی کنید و از تنش‌های پرواز بکاهید.

فرودگاه

۴. استفاده از غذای رستوران فرودگاه به‌جای بردن غذای سبک خانگی همراه خود

برای همه کاملاً واضح است که غذاهای فرودگاه، چه از رستورانی با امکان نشستن تهیه شوند چه از رستوران‌های بیرون‌بر، قیمت گزافی دارند و با وجود گران بودن معمولاً از کیفیت خوبی برخوردار نیستند. بنابراین، بهتر است ساندویچ سبکی با خود ببرید. شما می‌توانید در بار خود خوراکی‌هایی مثل ساندویچ، چیپس، کلوچه و میوه بگذارید که از نظر اداره امنیت حمل‌و‌نقل (TSA) هم هیچ‌گونه مشکلی ندارد. تنها خوراکی‌هایی نظیر مایعات، سس سالاد، سوپ، ماست و چند مورد دیگر غیر مجاز هستند. برای اطلاع از سایر غذاهای ممنوعه می‌توانید سری به وب‌سایت TSA بزنید.

فرودگاه

۵. نپوشیدن لباس‌های مناسب و راحت

لباسی که برای سوار شدن به هواپیما به تن می‌کنید علاوه‌بر راحت بودن برای نشستن در هواپیما، باید از نظر استراتژیکی برای سریع راه رفتن در صف هم مناسب باشد. حتی اگر TSA را هم از قبل چک کرده باشید، ممکن است در شرایطی قرار بگیرید که خطوط در حال بسته شدن باشند و شما تازه در انتهای آن‌ها باشید؛ دراین صورت تنها کاری که می‌توانید بکنید این است که کفش و کمربند خود را باز کنید و به سرعت از خط عبور کنید. بنابراین می‌بینید که لباس راحت پوشیدن در این مواقع مفید است.

همچنین، بهتر است هر آنچه را که صدای آژیر اسکنر بدن را در می‌آورد همراه نداشته باشید؛ مثلاً اقلام فلزی و جواهرات. کفش ساده‌ای به پا کنید که سریع و راحت بتوانید به هواپیما سوار و پیاده شوید. درضمن فراموش نکنید که حتماً جوراب بپوشید.

۶. توجه نکردن به توصیه مسئولان بازرسی وسایل

اگر جزو افرادی هستید که همیشه وسایلی برای تحویل دادن به بخش بار هواپیما دارید، می‌توانید بارهای خود را قبل از تحویل دادن چک کنید تا متحمل هزینه‌های بیشتر نشوید. معمولاً مسئولان گیت هم در فرودگاه اعلام می‌کنند که هر کس می‌خواهد برای بررسی وسایل خود بیاید، تا درصورت بیشتر بودن وزن آن مجبور به پرداخت جریمه نشود.

شما می‌توانید چیزهایی را که در هواپیما نیاز دارید، در کیفی قرار دهید که زیر صندلیتان جا بگیرد یا از فضای بالای سرتان، البته اگر در پروازی هستید که اجازه استفاده از این فضا را دارید، استفاده کنید. بنابراین، بار کمتری را تحویل دهید و اگر با یک هواپیما، پروازی متصل دارید از حمل وسایل خود در فرودگاه راحت شوید.

فرودگاه

۷. خوشرو نبودن با مسئولان فرودگاه

گاهی مواقع مشکلی برایتان پیش می‌آید که نیاز به کمک دیگران دارید. فرقی ندارد مسبب این مشکل خودتان باشید یا ایرلاین؛ به هرحال هرگز نباید عصبانی و ناراحت شوید. صبور باشید و همواره لبخند بر لب داشته باشید. یکی از کارکنان ایرلاین می‌گوید:

گاهی اوقات برخی افراد تقاضای خود را آنقدر خوب مطرح می‌کنند که نمی‌توانیم به آن‌ها نه بگوییم. مثلاً وزن چمدان‌هایشان بیش از حد مجاز است، اما بدون پرداخت هیچ‌گونه جریمه‌ای از گیت عبور می‌کنند، یا با مهربانی تقاضای تعویض صندلی می‌کنند. ما هم صندلی آن‌ها را جابه‌جا می‌کنیم.

حتی اگر به خواسته خود هم نرسیدید و نیازتان برآورده نشد، همیشه یادتان باشد بهترین رفتار ممکن را از خود نشان دهید.

فرودگاه

۸. تهیه نکردن پاسپورت از سالن فرودگاه

در سالن فرودگاه‌ها اگر مسافری زیرک نباشید یا مراحل ثبت‌نام کارت اعتباری را انجام نداده باشید، ممکن است تحت تأثیر چرب زبانی کارکنان فرودگاه قرار گرفته و خریدهای گزافی بکنید. اما دراین‌میان فرصت‌های بسیار مناسبی هم می‌توان به دست آورد که کاملاً به صرفه هستند مثلاً اگر وقفه بین‌المللی طولانی داشته باشید می‌توانید به‌راحتی پاسپورتی یک روزه از سالن فرودگاه تهیه کنید. چنین خریدی قطعاً به‌صرفه و ارزشمند خواهد بود!

یکی از مسافران ایرلاین می‌گوید:

چندی پیش وقفه‌ای هفت ساعته در «سان سالوادور» داشتم و با پرداخت تنها ۲۵ دلار نه‌تنها مکانی خوب برای استراحت به دست آوردم بلکه امکان استفاده از Wi-Fi رایگان، غذایی خوب و نوشیدنی‌های مختلف هم داشتم.

اغلب ایرلاین امریکا با دریافت ۵۰ تا ۶۰ دلار پاسپورت شما را برای یک روز شارژ می‌کنند که مقرون‌به‌صرفه است؛ البته شامل غذا و نوشیدنی نمی‌شود.

۹. ارسال اطلاعات شخصی ازطریق Wi-Fi فرودگاه

خوشبختانه اغلب فرودگاه‌ها خودشان صراحتاً اعلام داشته‌اند که Wi-Fi رایگان تنها برای راحتی مسافران نبوده است بلکه الزامی در وجود آن بوده است. Wi-Fi رایگان خیلی خوب است، اما هرگز فراموش نکنید که «رایگان» ابداً به‌معنای «ایمن» نیست. شبکه‌های  Wi-Fi عمومی از امنیت برخوردار نیستند. بنابراین، هنگام استفاده از آن‌ها، نباید در مورد اطلاعات شخصی، شناسه‌های کاربری، رمزهای عبور و... چیزی بنویسید. ممکن است پس از بازگشت از سفر متوجه شوید که حساب فیسبوک‌تان هک شده یا حساب بانکیتان خالی شده است. از اینرو، جانب احتیاط را رعایت کنید تا مشکلاتی از این قبیل گریبان گیرتان نشود.

فرودگاه

۱۰. متمایز نکردن چمدان خود از دیگران

وقتی از هواپیما پیاده می شودید و منتظرید تا چمدان خود را تحویل بگیرید، سیل عظیمی از چمدان‌ها را می‌بینید که کم و بیش شبیه یکدیگرند و شما مدام به حرکت آن‌ها نگاه می‌کنید تا چمدان خود را بیابید. چه بسا اشتباه هم بکنید و چمدان فرد دیگری را بردارید. برای آن‌که خود را از این زحمت رها کنید بهتر است وسایل خود را با برچسبی به رنگ روشن مثلاً نارنجی روشن از دیگران متمایز کنید. همچنین، اطلاعاتی از خود که بتوانند با شما در صورت گم شدن آن تماس بگیرند هم روی آن بنویسید. با انجام این کار ساده می‌توانید سریعاً چمدان خود را شناسایی کرده و بردارید؛ بدون آن‌که مثل دیگران معطل و سردرگم شوید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات