هر آنچه باید درباره هواپیمایی ایران ایر تور بدانید

شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
هواپیمایی ایران ایر تور یکی از ایرلاین‌های قدیمی ایرانی است که با هدف توسعه گردشگری و سفرهای زیارتی و انجام تورهای داخلی و خارجی تأسیس شده است.
تبلیغات

هواپیمایی ایران ایر تور یکی از ایرلاین‌های قدیمی ایرانی است که با هدف توسعه گردشگری و سفرهای زیارتی و انجام تورهای داخلی و خارجی (چارتر و برنامه‌ای) تحت پوشش شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران تأسیس شد و تا به امروز به فعالیت خود در مسیرهای پروازهای داخلی و خارجی ادامه می‌دهد.

اگر قصد خرید بلیط هواپیما از ایرلاین ایران ایر تور یا سایر شرکت‌های هواپیمایی را دارید، می‌توانید ازطریق موتور جستجوی پرواز کجارو، بلیط ارزان هواپیما به مقصد مورد نظر خود را یافته و به آسانی خریداری کنید.

ایران ایر تور

تاریخچه

شرکت هواپیمایی ایران ایرتور (Iran Airtour Airline) یک ایرلاین خصوصی ایرانی است که در سال ۱۳۵۱ توسط ایران ایر (هواپیمایی هما) راه‌اندازی شد. ایران ایرتور از سال ۱۳۶۱ تورهای منظمی در مسیر مشهد مقدس را آغاز و استقبال از این تورها موجب شد تا دو سال بعد از آن اقدام به توسعه آن به سایر کشورها کند که تورهای شارجه، دبی، چین، هند، کوالالامپور و سنگاپور از جمله آن هستند. درکنار آن نیز به منظور توسعه گردشگری و جلب جهانگرد از سایر کشورها، اقدام به برگزاری سمینارهایی با شرکت مدیران و مسئولان شرکت‌های توریستی کرده و کسب جایزه‌هایی از کشورهای مختلف نظیر آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، سوئیس، اتریش، انگلستان، امارات، بحرین و کویت از افتخارات آن است.

فعالیت پروازی ایران ایرتور از سال ۱۳۷۱ شروع و شهر مشهد مقدس به‌عنوان مرکز عملیات پروازی انتخاب و به این ترتیب ارتباط هوایی مستقیم مشهد با ۱۳ مرکز استان میسر شد. علاوه‌بر آن مسئولیت انجام ۵۵ درصد از پروازهای حج عمره و حج تمتع از شهرهای مختلف و پروازهای منطقه ای مانند دمشق، استکهلم، مسکو، عشق آباد و تاشکند را با استفاده از ۱۹ فروند هواپیما برعهده داشت.

این شرکت که تا سال ۱۳۸۹، یکی از ایرلاین‌های دولتی ایران محسوب می‌شد، براساس اصل ۴۴ قانون اساسی، با قیمت ۵۴ میلیارد تومان به شرکت هسایار، یکی از زیرمجموعه‌های وزارت دفاع ایران، واگذار شد؛ ولی به‌دلیل برگشت خوردن چهار چک پرداخت متوالی این شرکت، این واگذاری لغو شد و مزایده دیگری در پنجم دی ۱۳۹۴ انجام شد که به موجب آن، این شرکت هواپیمایی، با قیمت ۳۴ میلیارد تومان به بخش خصوص واگذار شد.

ایران ایر تور

ناوگان هواپیمایی ایران ایرتور

در حال حاضر، ناوگان هواپیمایی ایران‌ ایر تور دارای پنج فروند هواپیمای MD-82-83 است. 

مقاصد پروازی هواپیمایی ایران ایرتور

در حال حاضر، پروازهای ایرانی ایر تور به مقصدهای داخلی و خارجی زیر انجام می‌شوند:

  • مقصد داخلی: آبادان، اهواز، بندرعباس، بوشهر، چابهار، دزفول، اصفهان، کرمانشاه، مشهد، رشت، ساری، شیراز، تبریز، تهران، ارومیه، یزد، زاهدان
  • مقصد خارجی: بغداد، دبی
ایران ایر تور

قوانین بار مسافر در هواپیمایی ایران‌ ایرتور

مقدار بار رایگان مجار در پروازهای ایران‌ایرتور برای مسافران به شرح زیر است:

  • پرواز داخلی: در کلاس نرخ معمولی، بار رایگان مجاز برای هر مسافر ۲۰ کیلوگرم است.
  • پرواز خارجی: در کلاس نرخ معمولی، بار رایگان مجاز برای هر مسافر ۳۰ کیلوگرم است.

مقدار بار رایگان برای کودکان زیر دو سال، هم در مسیرهای داخلی و هم در مسیرهای خارجی، ده کیلوگرم به همراه یک کالسکه‌ی کاملاً تاشو است. مسافران ناتوان و معلولان نیز می‌توانند علاوه‌بر بار مجاز، یک صندلی چرخ‌دار معمولی (بدون باتری) با هر وسیله‌ی دیگری که برای حرکت به آن نیاز دارند را حداکثر تا وزن ۲۰ کیلوگرم همراه داشته باشند.

هر مسافر می‌تواند علاوه‌بر توشه‌ی مجاز رایگان، یک ساک دستی کوچک را نیز بدون پرداخت اضافه‌ بار، همراه خود داخل کابین هواپیما ببرد؛ البته به شرط اینکه این ساک دستی، برای قرار دادن در قفسه‌ بالای سر یا صندلی مسافر مناسب باشد. مجموع ابعاد این ساک دستی نباید از ۱۱۵ سانتی‌متر و وزن آن برای مسافران درجه‌ی معمولی از ۵ کیلوگرم بیشتر باشد.

ایران ایر تور

سوانح هواپیمایی ایران ایرتور

  • در ۱۹ بهمن ۱۳۷۱ هواپیمای توپولوف-۱۵۴ شرکت ایران ایرتور که در حال برخاستن از فرودگاه مهرآباد تهران بود با یک هواپیمای سوخو-۲۴ متعلق به نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که در حال فرود بود برخورد کرد. در این حادثه ۱۳۱ نفر کشته شدند.
  • در ۲۳ بهمن ۱۳۸۰ (۱۲ فوریه) هواپیمای توپولوف-۱۵۴ پرواز ۹۵۶ ایران ایرتور مسیر تهران-خرم‌آباد در نزدیکی خرم‌آباد، در منطقه کوهستانی سفیدکوه و در ارتفاع ۹۱۰۰ پایی به کوه برخورد کرد و منهدم شد و ۱۱۹ نفر سرنشین آن کشته شدند.
  • در ۱۰ شهریور ۱۳۸۵ هواپیمای توپولوف-۱۵۴ مسیر بندرعباس-مشهد به هنگام فرود در باند فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد به علت ترکیدگی یکی از لاستیک‌های هواپیما از باند خارج شد که متعاقب آن هواپیما دچار آتش‌سوزی در قسمت جلوی بدنه شد. در این حادثه ۲۸ نفر کشته و ۵۴ نفر زخمی شدند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات