تفریحاتی که نباید در سفر به وان از دست دهید

پنج‌شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
وان یکی از شهرهای ترکیه و از مقاصد گردشگران ایرانی در تعطیلات نوروز و سایر ایام سال است؛ اما چه تفریحاتی در شهر وان وجود دارد؟
تبلیغات

وان شهری در شرق ترکیه است با ویژگی‌های منحصربه‌فرد که یکی از این ویژگی داشتن نژاد نادری از گربه‌ها است که در اطراف دریاچه وان زندگی می‌کنند. رنگ چشم گربه‌های وان متفاوت است، یعنی رنگ یک چشم آن‌ها آبی و رنگ چشم دیگر کهربایی است و مسئله شگفت‌انگیزی که در مورد آن‌ها وجود دارد، این است که دوست دارند در دریاچه وسیع وان شنا کنند. 

وان ترکیه علاوه‌بر گربه‌های عجیب و غریب، به تاریخ غنی خود که قدمت آن به ۵ هزار سال قبل از میلاد مسیح می‌رسد، افتخار می‌کند. تمدن‌ها و پادشاهی‌های مختلفی تاریخ وان را شکل داده‌اند: اورارتو، ارمنی، بیزانس، سلجوقی و عثمانی. هر یک از این سلطنت‌ها، سازه‌های قابل توجهی از جمله قلعه وان (اورارتوها) و کلیسای صلیب مقدس (ارمنی‌ها) را در این شهر به جا گذاشته‌اند. طبیعت وان نیز بسیار زیبا است و دریاچه وان، بزرگ‌ترین دریاچه ترکیه، در نزدیکی این شهر قرار دارد.

شما می‌توانید برای رزرو تور وان از کجارو کمک بگیرید. بهترین و ارزان‌ترین تورهای زمینی و هوایی وان را با چند کلیک در کجارو پیدا کنید، قیمت‌ها را مقایسه کنید و تور دلخواه‌تان را خریداری کنید.

در سال‌های اخیر گردشگران ایرانی به شهر وان توجه نشان داده‌اند و هر ساله چه در تعطیلات و چه در ایام دیگر، خیل عظیمی از گردشگران ایرانی که قصد تفریح و خرید دارند، عازم شهر وان می‌شوند. امسال نیز مثل سال‌های قبل، بسیاری از هموطنان‌مان، وان ترکیه را به‌عنوان مقصد تور نوروز انتخاب خواهند کرد. به همین دلیل قصد داریم تفریحاتی را که در این شهر برای گردشگران وجود را به شما معرفی کنیم تا درکنار خرید، از بازدید جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این شهر نیز بهره‌مند شوید.

از موزه وان دیدن کنید

موزه اصلی وان در زمین‌لرزه سال ۲۰۱۱ آسیب دید و این سازه شیشه‌ای جدید در دامنه قلعه وان در اواخر سال ۲۰۱۴ افتتاح شد. 

موزه وان، محلی است که می‌توانید اشیایی که متعلق به دوره‌های خاص و مهم ترکیه هستند (مثل دوره‌های ماقبل تاریخ، اورارتوها و دوران سلطنت عثمانی‌ها) را مشاهده کنید. یکی از بخش‌های جالب و قابل‌توجه این موزه، بخش مربوط‌به قتل عام است که در این بخش می‌توانید اطلاعات زیادی در مورد این کشتار خونین که در منطقه اتفاق افتاده است، کسب کنید. 

مقاله‌های مرتبط:

    موزه به دو بخش تقسیم شده است: حیاط و داخل موزه. در این موزه می‌توانید آثاری مثل لوح‌هایی از خط میخی، لوح سنگی حکاری، سنگ‌های قبر مربوط‌به دوران اورارتوها به همراه کتیبه‌های موجود از آن دوره، کوزه‌های سفالی، طلا و اشیای برنزی متعلق به دوران اورارتوها، سکه‌های باستانی و نسخه‌های خطی را مشاهده کنید.

    به بازدید قلعه وان بروید

    قلعه وان یکی از مهم‌ترین دیدنی‌های وان است که طبیعتی زیبا و چشم‌اندازی فوق‌العاده از شهر دارد. این قلعه در ۳ کیلومتری غرب مرکز شهر قرار گرفته و مکانی فوق‌العاده برای برپایی پیک نیک محسوب می‌شود. این قلعه ویرانه‌هایی ۳ هزار ساله از شهر قدیمی در دوران اورارتو است؛ قلعه‌ای ساخته شده از سنگ‌های بسیار بزرگ. قلعه وان بین قرن‌های ۹ تا ۷ قبل از میلاد مسیح ساخته شده و بزرگ‌ترین قلعه سنگی ساخته شده از سنگ بازالت و آجر گلی در منطقه است. 

    در نزدیکی قلعه، برج ساردور قرار دارد که کتیبه‌هایی از آغاز پادشاهی باستانی اوارتو در آن وجود دارد. این کتیبه در قرن پنجم پیش از میلاد به سه زبان فارسی قدیمی، بابلی و ایلامی توسط خشایارشاه نوشته شده است. در طول این مدت، این کتیبه از اتفاقات و حوادث مختلف جان سالم به در برده و در شرایط عالی قرار دارد. 

    با لنج‌ها به جزیره آکدامار یا آختامار سفر کنید

    وان ترکیه

    اگر با تور ترکیه به این شهر سفر کردید، حتما تورهایی که برای گشت‌و‌گذار در جزیره آکدامار و دریاچه وان اجرا می‌شود نیز رزرو کنید. این تورها، معمولا توسط راهنمایان فارسی زبان و در قبال دریافت وجهی اجرا می‌شود که واقعا ارزشش را دارد. جزیره آکدامار در وسط دریاچه وان قرار گرفته و چشم‌اندازی فوق‌العاده زیبا و رویایی، به‌ویژه در فصل بهار دارد، زمانی‌که درختان بادام جزیره به شکوفه می‌نشینند. نام این جزیره از یک افسانه گرفته شده است که گفته می‌شود در این جزیره اتفاق افتاده است. طبق این افسانه مردی بود که عاشق دختری از این جزیره شده بود. او هر شب برای دیدن معشوق، مسیر دریاچه را می‌پیمود؛ یک شب قایق او طعمه طوفان می‌شود و درحالی‌که داشت غرق می‌شد، فریاد می‌زد «آخ تامار» (نام دختر تامار یا تامارا بود). 

    اصلی‌ترین جاذبه گردشگری جزیره، کلیسای جامع ارمنی صلیب مقدس است که قدمت آن به سال ۹۱۵ میلادی می‌رسد. معماری این کلیسا زیبا و قابل‌توجه است؛ اما آنچه که بیش از همه در مورد کلیسای صلیب مقدس جلب توجه می‌کند، آثار هنری روی دیوارهای خارجی است که صحنه‌هایی برداشت‌شده از کتاب مقدس، انجیل را به تصویر می‌کشند. 

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات