چرا مایکروسافت Minecraft را تصاحب کرد؟

شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
آیا ماینکرفت ارزش خرید داشت؟ مایکروسافت با خرید ماینکرفت چه چیز را بدست می‌آورد.
تبلیغات

هفته‌ی گذشته خبری مبنی بر خرید ماینکرفت توسط مایکروسافت به مبلغ ۲.۵ میلیارد دلار منتشر شد که در زومیت به آن پرداختیم. با پرداخت این مبلغ مایکروسافت تمامی حقوق مادی و معنوی مربوط به این بازی و استودیوی تولیدکننده‌ی این بازی را با نام Majong در سوئد به فعالیت می‌پردازد، از آن خود کرد. اما چرا مایکروسافت این کمپانی را تصاحب کرد؟

هر چند شاید بسیاری پرداخت مبلغ ۲.۵ میلیارد دلار را برای خرید این بازی کمی زیاد بدانند، اما این مبلغ برای مایکروسافت با در اختیار داشتن منابع مالی که میزان آن ۸۴ میلیارد دلار برآورد می‌شود، چندان زیاد هم محسوب نمی‌شود. ۲.۵ میلیارد دلار پرداخت شده برابر ۳ درصد از کل پول نقد این کمپانی است.

مایکروسافت در خصوص خرید کمپانی موجنگ بیانیه‌ای را منتشر کرده است که در آن از جملات جالب توجهی استفاده شده که می‌توان با نگاه دقیق‌تر به این جملات نیت این کمپانی از خرید موجنگ را درک کرد. انگجت با بررسی دقیق جملات مورد استفاده در این بیانیه، به بررسی اهدافی پرداخته که مایکروسافت با خرید موجنگ در پی تحقق آن‌ها است.

انگجت استفاده از ترکیب جمله‌ی Microsoft expects the acquisition to be break-even in FY15 on a GAAP basis در بیانیه‌ی این کمپانی بسیار جالب توجه خوانده است، به‌طوریکه خود این جمله را به پیش‌بینی برای کسب درآمد بالا از طریق خرید موجنگ و بازی ماینکرفت تعبیر کرده که می‌توان آن را مهم‌ترین دلیل برای خرید این کمپانی توسط مایکروسافت خواند.

انگجت این جمله‌ی ساده را در عین کوتاهی به دربرداشتن مفاهیم زیادی تعبیر کرده و با تقسیم جمله به عبارات کوچکتر سعی در روشن کردن مفاهیم پشت پرده دارد. براساس برآوردهای انگجت مایکروسافت با استفاده از وکلا و حسابداران خود تمامی گزارش‌های مالی مربوط به دو تا پنج سال گذشته موجنگ را بررسی کرده است و پس از بررسی تمامی جوانب مربوط به درآمد و سود کمپانی بیانیه‌ی خود را با این مضمون که در انتظار به‌دست آوردن سود در سال مالی ۲۰۱۵ است، منتشر کرده است.

انتظار برای کسب درآمد از طریق خرید موجنگ و بازی آن، ماینکرفت به معنای کسب تمامی ۲.۵ میلیارد دلار صرف شده برای خرید این کمپانی نیست، بلکه بدین معنا است که مایکروسافت قادر است تا با این خرید درآمدی بیش از ۲۵ میلیون دلار را از آن خود کند. براساس گفته‌های مایکل‌پاچر که در جریان گفتگویی در Game Beat 2014 به آن پرداخته، منظور مایکروسافت از سود حاصل از خرید موجنگ مبلغی در حدود ۲۵ میلیون دلار است که این کمپانی می‌تواند با قراردادن ۲.۵ میلیارد دلار پرداختی به موجنگ در بانک از آن خود کند. وی در این خصوص چنین اظهار نظر کرده است:

سود پرداختی به سپرده‌ی ۲.۵ میلیارد دلاری توسط بانک مبلغی برابر ۲۵ میلیون دلار برای یک سال است، از این‌رو با در نظر داشتن این موضوع نمی‌توان به‌دست آوردن تمامی ۲.۵ میلیارد دلار را منظور مایکروسافت عنوان کرد. مایکروسافت پیش‌بینی کرده که می‌تواند با خرید این کمپانی درآمدی بیش از آنچه که در زمان قرارگرفتن پول در بانک حاصل خواهد شد، به دست می‌آورد.

اما رسیدن به سوددهی در سال مالی ۲۰۱۵ به چه معنا است؟ سال مالی مورد استفاده توسط کمپانی مایکروسافت متفاوت سال مالی استانداردی است که استفاده می‌شود و این موضوع را جالب‌تر می‌کند. شاید جالب باشد تا بدانید که هم‌اکنون مایکروسافت در حال سپری کردن سال مالی ۲۰۱۵ است، چراکه سال مالی این کمپانی از اول جولای آغاز و در ۳۰ ژوئن سال بعدی خاتمه می‌‌پذیرد و این بدین معنی است که مایکروسافت انتظار دارد تا در طول ۹ ماه پیش رو سود مورد نظر را از آن خود کند.

MinecraftInt

مطمئنا صرف هزینه‌ی ۲.۵ میلیاردی در برابر بازده ۲۵ میلیون دلاری از نظر عددی بسیار متفاوت است، اما این رقم برای کمپانی مایکروسافت که ۸۵ میلیارد دلار پول نقد در حساب خود دارد، رقم چندان زیادی نیست.

ماینکرفت، فراتر از یک بازی رایانه‌ای

موجنگ در کنار بازی شناخته شده‌ی ماینکرفت چند بازی دیگر را نیز توسعه داده است که هیچ‌یک محبوبیتی به اندازه‌ی میانکرفت نیافته‌اند. این بازی را می‌توان تقریبا روی تمامی پلتفرم‌های موجود بازی کرد و این بازی برای کنسول سونی و ایکس‌باکس مایکروسافت نیز عرضه می‌شود، بطوریکه این دو کمپانی به‌دلیل اهمیت بازی بصورت اختصاصی کنفرانس‌های مطبوعاتی را برای اعلام عرضه‌ی ماینکرفت برای کنسول خود برگزار می‌کنند. تمامی این مشخصات برای یک بازی که از سال ۲۰۱۱ که پا به عرصه‌ی وجود نهاده، بسیار فوق‌العاده است.

ماینکرفت برای پلتفرم‌هایی چون اندروید و iOS عرضه شده و حتی می‌توان این بازی را روی فایر تی‌وی آمازون نیز بازی کرد. باید به این دو پلتفرم امکان بازی روی کنسول‌های تولیدی نینتندو و به‌همراه پلی‌استیشن ویتا را نیز اضافه کرد. شاید عرضه‌ی این بازی از این پس توسط مایکروسافت برای پلتفرم‌های نام برده کمی عجیب باشد. فیل‌اسپیسر مدیر ایکس‌باکس در مراسم اعلام خرید کمپانی موجنگ به صراحت اعلام کرد که مایکروسافت همچنان به عرضه‌ی این بازی برای تمامی پلتفرم‌ها که شامل اندروید، iOS، پلی‌اسیتشن، ایکس‌باکس و پی‌سی می‌شود ادامه خداهد داد.

موجنگ آمار و اطلاعاتی را از تعداد نسخه‌های به‌فروش رفته‌ی این بازی برای کنسول‌ها و پلتفرم‌های مختلف ارائه نداده است، هرچند می‌توان آمار مربوط به فروش این بازی برای پی‌سی و مک را در ۲۴ ساعت اخیر مشاهده کرد که در زمان در ۲۴ ساعت اخیر برابر ۷٫۵۰۰ نسخه است که ارزش آن برابر ۲۰۰٫۰۰۰ دلار می‌شود. با احتساب این آمار می‌توان فروش ۷۳ میلیون دلار بازی را برای یک سال تخمین زد که این رقم تنها محدود به فروش نسخه‌های پی‌سی و مک است. آمار روزانه‌ی مربوط به فروش این بازی در بعضی از روزها به ۱۵٫۰۰۰ نسخه نیز می‌رسد.

باید حوزه‌های دیگر کسب درآمد از طریق ارائه‌ی گواهی و تولید سایر محصولات مرتبط را نیز به مجموع درآمدهای کسب شده توسط کمپانی موجنگ اضافه کرد که مایکروسافت همه‌ی آن را در اختیار خواهد گرفت.

MinecraftInt2

بار فرهنگی ماینکرفت

ماینکرفت یک بازی ساده نیست و این روز‌ها می‌توان انواع تی‌شرت‌ها و عروسک‌ها با محوریت ماینکرفت را در گوشه و کنار دید. میلیون‌ها کودک از جمله‌ی مخاطبان این بازی هستند و که خرید آن قدرت و امکان تبلیغاتی بزرگی را در اختیار مایکروسافت می‌گذارد که از این‌رو می‌توان چنین خریدی را بسیار ارزشمند عنوان کرد. شخصیت‌های اصلی این بازی این روزها بسیار شناخته شده‌اند و در صورتی که حتی شخصی از این بازی اطلاعاتی نداشته باشد، شاید تصویری از شخصیت‌های این بازی را از نزدیک دیده است. از نظر شما آیا مایکروسافت می‌تواند به اهداف خود در خرید این کمپانی برسد؟ آیا ماینکرفت می‌تواند منجر به بالا رفتن فروش تلفن‌های‌هوشمند ویندوزفونی مایکروسافت در کنار کسب سود از خود بازی شود؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات