واکنش فلایتیو به اتفاقات پس از تعلیق: اتهام خرابکاری داخلی و توطئه سهامداران سابق
در هفتههای اخیر، روایتهای متفاوتی از بحران «فلایتیو» و کوچ اجباری به «فلایتور» همراه با اظهارات تند ساسان نایب (مدیرعامل سابق) شنیده میشود، تیم فعلی فلایتیو امروز به این اتفاقات واکنش نشان داد.
این شرکت در بیانیهای که در وبلاگ خود منتشر کرده، ریشه بحرانهای اخیر را نه در مدیریت فعلی، بلکه در «توطئه سهامداران سابق»، «خرابکاری تعمدی از داخل» و یک «جریان هماهنگ برای زمین زدن برند» دانسته است.
به گزارش زومیت، دعوای سهامداری در یکی از قدیمیترین پلتفرمهای فروش بلیط آنلاین، وارد فاز امنیتی و اتهامزنیهای مستقیم شده است. فلایتیو که این روزها با تعلیق مجوز، مسدودی درگاهها و سیل شکایات کاربران و حتی تغییر نام دستوپنجه نرم میکند، در متنی با عنوان «قصهها و غصهها»، انگشت اتهام را مستقیما به سمت کسانی نشانه رفته که تا دیروز خود را «دلسوز برند» معرفی میکردند.
اگرچه در بیانیه نامی از شخص خاصی برده نشده، اما زیر پوست حرفهای مطرح شده آنقدر نشانههای روشنی وجود دارد که ذهنها ناخودآگاه به سمت بنیانگذاران اصلی این مجموعه میرود.
فلایتیو مدعی است جریانی هماهنگ دقیقا زمانی فعال شد که پیشنهاد خرید مجدد شرکت توسط سهامداران سابق، با مخالفت سهامدار عمده (احتمالا هلدینگ آرنیکا) مواجه شد. در بخشی از بیانیه آمده است:
«صحبت از سهامداری است که در سالهای گذشته، بهدلیل مشکلات جدی مالی و حقوقی… پیشتر نیز آسیبهای قابلتوجهی به این برند وارد کرده است.» این بخش احتمالاً اشارهای به حواشی مالی گذشته بنیانگذاران است که فلایتیو اکنون آن را بهعنوان پاشنه آشیل آنها مطرح میکند.
شاید سنگینترین بخش بیانیه، ادعای «خرابکاری تعمدی» باشد. مدیران فعلی فلایتیو میگویند بحرانهای اخیر صرفا ناشی از بیکفایتی مدیریتی نیست، بلکه نتیجه یک نفوذ سازمانیافته است.
طبق این ادعا، مدیران میانی و پرسنل وابسته به تیم قبلی که تا سال ۱۴۰۳ در بدنه شرکت باقی مانده بودند، اقداماتی نظیر کنسلیهای سازمانیافته بلیط مسافران، ایجاد اختلال عمدی در فرآیندهای عملیاتی و سرقت یا سوءاستفاده از دادهها و دانش انباشته شرکت را انجام دادهاند تا فلایتیو را ناکارآمد جلوه دهند.
سناریوی «زمین سوخته» برای تصاحب ارزان؟
تحلیل فلایتیو از وضعیت فعلی این است که رقبای داخلی (سهامداران اقلیت یا سابق) قصد دارند با ابزار فشار رسانهای، تحریک کاربران به شکایت و بستن درگاهها، سهامدار عمده را به نقطهای برسانند که عطای شرکت را به لقایش ببخشد و سهام را با قیمتی نازل واگذار کند.
فلایتیو در متنی که منتشر کرده میپرسد: «چگونه ممکن است کسبوکارهای دیگر هم قربانی شرایط جنگ و کنسلی پروازها باشند، اما همزمان تمام راههای تنفسی (اینماد، درگاه، همکاری صنفی) فقط روی فلایتیو بسته شود؟»
این بیانیه در حالی منتشر میشود که کاربران ناراضی همچنان در شبکههای اجتماعی از عدم بازگشت پولهایشان گلایه دارند. فلایتیو بخشی از این مشکلات را ناشی از «شرایط جنگی و توقف پروازها» میداند، اما منتقدان معتقدند سوءمدیریت مالی هلدینگ بالادستی (ارنیکا) عامل اصلی خالی شدن خزانه شرکت بوده است.
اکنون جنگ روایتها متفاوت شده است؛ یک سو ساسان نایب که خود را قربانی سیاستهای هلدینگ میداند و سوی دیگر مدیریت فعلی که نایب و تیمش را تلویحا «ستون پنجم» و عامل خرابکاری معرفی میکند.
باید دید مراجع قضایی در برابر ادعای «خرابکاری داخلی» و «سرقت داده» چه واکنشی نشان خواهند داد. آنچه مسلم است، قربانی اصلی این آتشبازی میان سهامداران، «اعتماد کاربران»، بازار تجارت الکترونیکی و برند ۱۰ سالهای است که معلوم نیست به کجا میرسد.