مصاحبه جدید تیم کوک: علاقه به بیت کوین و صحبت جنجالی در رابطه با بارگذاری جانبی برنامه‌ها

چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۵
مطالعه 6 دقیقه
تیم کوک در مصاحبه‌ای با نیویورک تایمز به مسائل مختلفی همچون محصولات آینده اپل، سلامت روان کاربران و ارزهای دیجیتال پرداخته و اعلام کرده است که شخصا به بیت کوین علاقه دارد.
تبلیغات

اگر اخبار فناوری را دنبال کرده باشید، همواره گمانه‌زنی برای ورود اپل به حوزه رمزارز بسیار داغ بوده است و برخی گمان می‌کنند که پذیرش بیت کوین توسط این شرکت می‌تواند تأثیر بسزایی در پیشبرد این حوزه داشته باشد. اکنون تیم کوک، مدیرعامل اپل، در مصاحبه‌ای طولانی‌مدت با آرون راس سورکین از نیویورک تایمز در مورد موضوعات مختلف مرتبط با اپل و صنعت فناوری صحبت کرده و از علاقه‌ی شخصی خود به بیت کوین گفته است. در بخش جالبی از این مصاحبه از کوک پرسیده می‌شود که آیا بیت کوین در اختیار دارد یا خیر و در جواب کوک می‌کوید:

من فکر می‌کنم منطقی است که آن (بیت کوین) را به‌عنوان بخشی از یک مجموعه سرمایه‌گذاری متنوع داشته باشیم.

به‌طورکلی، دور از انتظار نیست که اپل بخشی از نقدینگی خود را به بیت کوین تبدیل کند؛ زیرا تاکنون بسیاری از شرکت‌های بزرگ فناوری از جمله تسلا چند میلیارد دلار بیت کوین (BTC) به ذخایر استراتژیک خود اضافه کرده‌اند. بااین‌حال، کوک احتمال پذیرفتن بیت کوین توسط اپل به‌عنوان پرداخت برای محصولاتش یا خرید بیت کوین به‌عنوان سرمایه‌گذاری شرکتی را رد می‌کند. وی در این باره می‌گوید:

من روی ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری نمی‌کنم، نه به این دلیل که پول خودم را سرمایه‌گذاری نمی‌کنم؛ بلکه به این دلیل که فکر نمی‌کنم مردم سهام اپل را برای ورود به فضای کریپتو بخرند.

مدیرعامل اپل می‌افزاید که این شرکت در حال بررسی حوزه ارزهای دیجیتال است؛ اما ظاهرا هیچ برنامه فوری در قبال این موضوع وجود ندارد. اپل با ارزشی بالغ بر با ۲٫۴ تریلیون دلار، باارزش‌ترین شرکت بازار محسوب می‌شود و طبق برآوردها، کوپرتینویی‌ها بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار پول نقد در اختیار دارند؛ بنابراین، اپل حتی با اختصاص بخش بسیار ناچیزی از سرمایه خود می‌تواند تأثیر انکارناپذیری در این بازار داشته باشد.

با گذر از ارزهای دیجیتال، کوک در محصابه مذکور همچنین در مورد سلامت روان و تأثیر شرکت‌های بزرگ در این زمینه نیز اظهارنظر کرده است. وی می‌گوید که این مقوله نیازمند تحقیقات و توجه بیشتری است. او خاطرنشان می‌کند باید تمامی افراد به ساخت محصولاتی که به سلامت روان کمک می‌کنند، اهمیت بدهند و مقابل آن ایستادگی نکنند. کوک از ویژگی Screen Time را به‌عنوان نمونه‌ای از روش‌هایی یاد کرد که شرکت‌ها می‌توانند برای حفظ سلامت روان از آن الهام بگیرند و اظهار داشت که رفتار خود را براساس داده‌های استفاده از آیفون که این ویژگی ردیابی می‌کند، تغییر داده است.

شبکه های اجتماعی

مدیرعامل اپل در رابطه با تأثیرات منفی و مثبت رسانه‌های اجتماعی معتقد است که به خود هر شخص بستگی دارد که چگونه از این فضا استفاده کند. به گفته او، نقش اپل صرفا ارائه اطلاعات به کاربران برای انتخاب آگاهانه است. کوک اضافه کرد:

اگر بی‌خیال اسکرول می‌کنید یا به خودتان اجازه می‌دهید که روی منفی‌گرایی بچرخید، فکر می‌کنم این بد است و برای سلامت روان شما و اطرافیانتان مضر خواهد بود؛ اما فردی که در نهایت باید تصمیم بگیرد همان شخص است.

مدتی است که قضیه سایدلودینگ یا بارگیری جانبی در گوشی‌های آیفون بسیار جنجال‌برانگیز بوده است. در ماه ژوئن تیم کوک در واکنش به تغییرات نظارتی کنونی اروپا که منجر به امکان بارگیری جانبی در آیفون می‌شود، اعلام کرد که این تغییر باعث می‌شود آیفون با مشکل اساسی در مقوله امنیت مواجه شود. کوک گفت چنین اقدامی امنیت آیفون را از بین می‌برد.

در مصاحبه جدید کوک اذعان دارد کاربران بهره‌گیری از قابلیت سایدلودینگ می‌توانند گوشی اندرویدی تهیه کنند. او می‌گویید:

من فکر می‌کنم مردم امروز حق انتخاب دارند؛ زیرا اگر می‌خواهید بارگذاری جانبی داشته باشید، می‌توانید یک گوشی اندرویدی بخرید؛ بنابراین این انتخاب وجود دارد و اگر برای شما مهم است، پس باید یک گوشی هوشمند اندرویدی بخرید.

کوک اجازه بارگذاری جانبی را با استفاده و عدم استفاده از کیسه‌هوا در خودرو تشبیه می‌کند. به‌گفته وی اجازه بارگذاری جانبی در iOS را خیلی خطرناک است: زیرا اگر امنیت و حریم خصوصی را به حداکثر نرساند، قطعا با ماهیت آیفون سازگار نخواهد بود.

برای یاد‌آوری، کوک پیش‌تر ادعا کرده بود که اندروید ۴۷ برابر بیشتر از بیشتر از iOS با حمله بدافزارها مواجه می‌شود و ظاهرا اپل iOS را به‌گونه‌ای طراحی کرده است که در آن فروشگاه نرم‌افزاری واحدی وجود داشته باشد و تمامی برنامه‌ها قبل از ورود به فروشگاه بررسی شوند. اپل استدلال می‌کند که بدافزارهای موبایل، تهدیدات امنیتی و حریم خصوصی به‌طور فزاینده‌ای رایج هستند و عمدتا در سیستم‌عامل‌هایی که امکان بارگذاری جانبی دارند، دیده می‌شوند.

اپل و چین

مصاحبه مذکور همنچنین شامل پرسش‌هایی در رابطه با سیاست‌های اپل در کشور چین و بازار آن است. اپل همواره با چالش‌های متعددی در این کشور مواجه شده و مدتی است که تأمین‌کنندگان واقع در چین اتهام‌های زیادی در رابطه با استفاده از نیروی کار اجباری دست‌وپنچه نرم می‌کنند. تاکنون تأمین‌کنندگان بزرگی همچون فاکسکان، پگاترون، ویسترون و... بارها قوانین کار را نقض و به‌صورت موشکافانه‌ای توجه دستگاه‌های نظارتی را به خود جلب کرده‌اند.

بااین‌حال، کوک از رویکرد اپل دفاع می‌کند و می‌گوید که از نگرانی‌ها آگاه است؛ اما اپل باید متناسب با قوانین هر کشور رفتار کرد. وی بیان کرد:

مسئولیت اپل این است که در هر جایی که می‌توانیم تجارت کنیم که به معنای پیروی از مقررات فردی هر کشور است. تعامل رویکرد درستی است و حضور در حاشیه هرگز مکان خوبی حداقل برای تجارت نیست.

کوک در رابطه با نقش مدیرعاملی نیز می‌گوید: «من به این فکر می‌کنم که وارد سیاست نشوم، بلکه به نوعی به خط مشی پایبند باشم. می‌دانید، اپل یکی از معدود شرکت‌های متوسط ​​یا بزرگی است که حتی PAC هم ندارد؛ بنابراین ما سعی می‌کنیم از سیاست روی چیزی دوری کنیم.»

کانسپت منتسب به اپل کار

در پایان مصاحبه، از کوک درباره محصولات آینده همچون خودرو خودران این شرکت موسوم به اپل کار (Apple Car) سؤال شد؛ ولی او از اظهار‌نظر خودداری کرد. کوک گفت: «درباره محصولات آینده باید برخی اسرار را حفظ کنم. همیشه چیزی باید در آستینمان باشد؛ بنابراین، نمی‌خواهم چیزی را توضیحی بدهم.»

اعتقاد بر این است که تیم کوک با توجه اقتضای سن احتمالا طی سالیان آینده بازنشسته خواهد شد؛ اما احتمالا پیش از آن، از هدست واقعیت مجازی در سال آینده میلادی و عینک واقعیت افزوده اپل در سال ۲۰۲۵ رونمایی خواهد کرد.

شاید عده‌ای بر این باور باشند که محصول بزرگ بعدی کوپرتینویی‌ها یک وسیله نقلیه الکتریکی با نام احتمالی اپل کار باشد که اخیرا بارها اخبار و شایعات متعددی درباره آن منتشر شده است؛ اما شواهد نشان می‌دهند که بازه و برنامه مشخصی برای رونمایی از اپل کار وجود ندارد و ممکن است بعد از بازنشستگی کوک رونمایی شود؛ بنابراین، محتمل‌ترین محصول بزرگ بعدی هدست واقعیت مجازی یا واقعیت ترکیبی خواهد بود.

شنیده‌ها از آن حکایت دارند که نخستین هدست واقعیت ترکیبی اپل با مشخصات سخت‌افزاری بسیار قوی در سال ۲۰۲۲ معرفی و عرضه خواهد شد. از قرار معلوم، اپل در این دستگاه برای غوطه‌وری بیشتر کاربر، تلفیقی از فناوری واقعیت افزوده و واقعیت مجازی ارائه خواهد داد. کانون توجه اپل می‌تواند بر ارائه‌ی بازی‌ یا احتمالا بهره‌وری و برنامه‌های آموزشی معطوف شود. گفته می‌شود این دستگاه با نام رمز N301، کاربر را در محیطی کاملا مجازی، مانند هدست آکیولس کوئست غرق می‌کند و مانع دید محیطی کاربر می‌شود؛ اما منظره‌ای از جهان اطراف او ارائه می‌دهد تا یک اثر واقعیت ترکیبی ایجاد کند. گفته می‌شد این محصول در آخرین مرحله از توسعه‌ی نمونه‌ی اولیه قرار دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات