نارضایتی برخی از کارمندان فیسبوک از کارزار تبلیغاتی علیه قابلیت‌های حریم خصوصی اپل

چهارشنبه ۳ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
برخی از کارمندان فیسبوک معتقدند حملات اخیر غول شبکه‌های اجتماعی به اپل ناشی از ویژگی‌های مبتنی‌بر شفافیت حریم خصوصی iOS، ممکن است توجیه‌ناپذیر باشد.
تبلیغات

رابطه‌ی اپل و فیسبوک بسیار پیچیده و گاهی اوقات با نفرت و خشم و دشمنی همراه‌ است. این دو شرکت به‌نوعی دشمن‌های خونی یکدیگر به‌حساب می‌آیند و از تلاش برای ضربه‌زدن به‌هم دریغ نخواهند کرد. مدتی است جدال بین آن‌ها به‌دلیل قابلتی موسوم به ATT از هر زمانی جدی‌تر شده است.

اعتراض فیسبوک به این واقعیت مربوط می‌شود که سیستم‌عامل‌ iOS سال آینده برنامه‌ها را مجبور می‌کند برای ارائه‌ی تبلیغات هدفمند از کاربر اجازه بگیرند و انتظار می‌رود اکثر کاربران از این امر امتناع کنند. این بدان‌معنی است که برنامه‌ها نمی‌توانند به‌راحتی تبلیغات شخصی را ارائه دهند؛ ازاین‌رو، فیسبوک نیز بیانیه‌هایی تمام‌صفحه در روزنامه‌ها و آگهی‌های درون‌برنامه‌ای و سایر کمپین‌ها برای مقابله با شفافیت حریم خصوصی اپل منتشر کرده است. حال مشخص شده است که برخی از کارمندان خود فیسبوک نیز از حملات رسانه‌ای به اپل متعجب هستند.

فیسبوک در بیانیه‌هایش می‌گوید سیاست‌های حریم خصوصی اپل برای مشاغل کوچک ویرانگر خواهد بود و مشاغل برای جبران آسیب واردشده به تجارتشان ممکن است هزینه‌ی اشتراک‌ها را افزایش دهند و در‌نهایت، اینترنت به مکانی گران‌قیمت تبدیل شود؛ اما این بیانیه‌ها منتقدانی نیز دارند.

برای مثال، بنیاد حریم الکترونیکی (EFF) حمله‌ی فیسبوک به اقدامات ضدردیابی اپل را کارزاری خنده‌‌دار خوانده است. EFF می‌گوید این امر درواقع اقدامی علیه مشاغل کوچکی است که فیسبوک آن‌ها را محور قرار داده و ادعا می‌کند قصد دارد از آن‌ها حمایت کند؛ زیرا اغلب درآمد تبلیغات هدفمند را دلالان می‌دهند و شرکت‌های بزرگی مثل فیسبوک دریافت می‌کنند و اجازه‌ی خودنمایی شرکت‌های کوچک را نمی‌دهند.

اکنون، به‌دنبال انتقادات از حملات فیسبوک به اپل مشخص شده است که در گفت‌وگویی داخلی با محوریت کارزار تبلیغاتی علیه اپل، کارمندان فیسبوک سؤالاتی درباره‌ی عواقب احتمالی این حملات مطرح کرده‌اند و از قرار معلوم، برخی از کارمندان فیسبوک رفتار این شرکت در‌برابر اپل و قوانین حریم خصوصی را قبول ندارند. ازاین‌رو، یکی از مهندسان فیسبوک در پستی داخلی به دنی لوی، رئیس بخش تبلیغات فیسبوک می‌گوید:

احساس می‌شود با مخفی‌شدن در پشت افراد و شرکت‌ها، با پیامی دلسوزانه می‌کوشیم کار اشتباهی را توجیه کنیم. نگران نیستیم مواضع درباره‌ی حمایت از مشاغل کوچک و متوسط نتیجه معکوس بدهد؛ زیرا مردم آن را قابلیتی درقبال محافظت از تجارت خودشان می‌دانند؟

یکی دیگر از کارمندان فیسبوک در یادداشتی گفت تلاش‌های فعلی فیسبوک می‌تواند به روابط‌عمومی این شرکت ضربه بزند؛ زیرا مردم به قابلیت‌های حریم خصوصی اهمیت می‌دهند و تلاش‌های شرکت علیه آن، با دیدی منفی دیده می‌شود. کارمند دیگری نیز به این نکته اشاره می‌کند که چگونه غول رسانه‌های اجتماعی می‌توانند پیامی انتخاب کند که به‌نظر می‌رسد خودش در آن زمینه کم‌کاری کرده است. گراهام مود، معاون اصلی بازاریابی محصولات فیسبوک، در پاسخ به پرسش‌های کارمندان می‌گوید:

تأثیرات ویژگی‌های حریم خصوصی اپل، ازجمله در بخش‌های اصلی شرکت ما [فیسبوک] کاملا واضح بوده است و تلاش نمی‌کنیم آن را مخفی کنیم. می‌دانید که ما شرکتی سودآور و بزرگ هستیم و می‌خواهیم محصولاتمان با این ظرفیت همگام و از آن بهرمند شوند؛ اما کسانی که قرار است تحت‌تأثیر این موضوع قرار بگیرند، مشاغل کوچک هستند؛ به‌همین‌دلیل، آن‌ها را مخاطب پیام قرار دادیم. 

افزون‌براین، برخی از کارمندان فیسبوک اذعان دارند غول رسانه‌های اجتماعی باید شفافیت بیشتری انتخاب و به‌تبع آن، کاربران را به انتخاب گزینه‌ی ردیابی برای تبلیغات هدفمند ترغیب می‌کرد. معاون بازاریابی فیسبوک در‌این‌باره می‌گوید:

بازاریابی اپل مشغول کار روی متقاعدکردن کاربران برای قربانی‌شدن ما است تا آن‌ها بتوانند درباره‌ی نحوه‌ی کار اینترنت تصمیم بگیرند؛ حتی فراتر از دستگاه‌هایی که آن‌ها تولید می‌کنند. خوش‌بینم که در زمینه‌ی فناوری کار می‌کنم؛ زیرا فکر می‌کنم فناوری می‌تواند اهرمی برای دموکراتیک‌سازی دسترسی و ایجاد فرصت برای مشاغل باشد. اگر فکر می‌کنید این کار با تبلیغات شخصی متوقف خواهد شد، مخالفم خواهم بود.

فیسبوک با کمک برنامه‌هایش داده‌های بسیاری از کاربران جمع‌آوری می‌کند؛ بنابراین، برچسب‌های جدید حریم خصوصی اپل تأثیر بسزایی بر کاهش درآمد فیسبوک خواهد گذاشت. این شرکت پیش‌بینی می‌کند ۶۰ درصد از درآمدش به‌دلیل تغییرات یادشده کاهش خواهد یافت. گفتنی است غول فناوری کوپرتینو قرار بود قابلیت ATT را تا پایان سال ۲۰۲۰ در سیستم‌عامل‌هایش اجرایی کند؛ اما انتشار آن را تا اوایل سال ۲۰۲۱ به‌تأخیر انداخت تا فرصت بیشتری برای ایجاد تغییرات لازم دراختیار توسعه‌دهندگان قرار دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات