درآمد ۶۰۰ میلیون دلاری موزیلا در سال ۲۰۲۲ به‌لطف گوگل

پنج‌شنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
فایرفاکس فوکوس
در فراز و نشیب دنیای مرورگرها، موزیلا با درآمد ۶۰۰ میلیون دلاری در سال ۲۰۲۲ توانست پول خوبی به جیب بزند.
تبلیغات

شرکت موزیلا با رویکرد درست خود نه تنها در میدان رقابت باقی خواهد ماند، بلکه با ذوق و خلاقیت هرچه بیشتر نیز در حال پیشرفت است. معامله‌ی آن‌ها با گوگل نقش مهمی در این موضوع ایفا کرده است؛ اگرچه، چالش‌هایی پیشِ روی این شرکت وجود دارد.

موزیلا با انتشار گزارش مالی خود در سال ۲۰۲۲، نشان داده است که آنها سهم بیشتری از بازار می‌خواهند. شرکت سازنده‌ی فایرفاکس در سال گذشته با درآمدی به ارزش ۵۹۳ میلیون دلار، جایگاه نسبتاً مستحکمی برای خود ساخت. این عدد، عقب‌گردی ناچیز از سال ۲۰۲۱، اما جهشی بزرگ نسبت به سال ۲۰۲۰ است.

جالب است که بیشترِ این درآمد، از بزرگترین رقیب موزیلا یعنی گوگل به دست آمده است. معامله‌ی موتور جست‌وجوی گوگل برای موزیلا بسیار سودمند بوده و آورده‌ای ۵۱۰ میلیون دلاری به همراه داشته است.

درآمد موزیلا نسبت‌به سال ۲۰۲۱ کاهش و نسبت‌به سال ۲۰۲۰ افزایش پیدا کرده است

با وجود کاهش جزئی درآمد نسبت به سال ۲۰۲۱، به طور کلی گوگل سنگ بنای جریان درآمدی موزیلا در سال‌های اخیر بوده است. کاهش درآمد آن‌ها را می‌توان به عوامل مختلفی مانند ریزش احتمالی کاربران یا سایر فراز و فرودهای بازار نسبت داد.

درآمد حاصل از حق اشتراک و تبلیغات موزیلا نیز با افزایش قابل توجهی روبه‌رو شده و به ۷۵ میلیون دلار رسیده است. این شرکت از جریان‌های درآمدی جدید خود مانند سرویس‌های Firefox Monitor و Mozilla VPN و Firefox Relay در سال ۲۰۲۲ بهره‌‌ی خوبی برده است.

خرید سرویس بازبینی و بررسی FakeSpot و رشد مداوم سرویس Pocket نیز به این درآمد تنوع بخشیده است. با وجود این، موزیلا بخش زیادی از این درآمد را خرج کرده، چون در سال گذشته هزینه‌های این شرکت ۴۲۵ میلیون دلار بوده است.

افزایش هزینه‌ها بیشتر ناشی از سرمایه‌گذاری در توسعه‌ی نرم‌افزار، ساخت برند، بازاریابی و هزینه‌های اداری است. این سرمایه‌گذاری‌ها برای چشم‌انداز موزیلا در بلندمدت و ماندن در میدان رقابت مرورگرها حیاتی هستند.

دارایی‌های خالص موزیلا با کسر هزینه‌ها تقریباً ۱۵۰ میلیون دلار افزایش داشته و در مجموع به ۱٫۱۹ میلیارد دلار رسیده است. در سال ۲۰۲۲، موزیلا و گوگل قرارداد جست‌وجوی خود را برای ۳ سال دیگر تمدید کردند و با اینکه بقای موزیلا به قراردادهای موتور جست‌وجو بستگی دارد، سایر منابع درآمدی نشان می‌دهد موزیلا تا چه اندازه رویکردی چند وجهی برای افزایش درآمد خود داشته است.

از طرفی دیگر دستمزد مدیرعامل شرکت یعنی میشل بیکر در سال ۲۰۲۲ نیز خبرساز شد. در سال گذشته، او ۶٫۹ میلیون دلار درآمد داشته که ۲ میلیون دلار بیشتر از سال ۲۰۲۱ بوده است. آن هم در زمانی که فایرفاکس، ۳۰ میلیون نفر از کاربرانش را در ۳ سال اخیر از دست داده است.

فایرفاکس اکنون با چالش جدیدی دست و پنجه نرم می‌کند؛ دستورالعملی از سیستم طراحی وب دولت ایالات متحده (USWDS) در هفته‌ی گذشته منتشر شده که ممکن است به کاهش بیشتر کاربران آن منجر شود.

USWDS برای طراحی وب‌سایت‌های دولتی آمریکا استاندارد تعیین می‌کند. دستورالعمل جدید آن‌ها «قانون ۲ درصد» نام دارد و تعیین می‌کند وب‌سایت‌های دولتی فقط از مرورگرهایی با سهم بازار بیش از ۲ درصد پشتیبانی کنند.

فایرفاکس در حال حاضر دارای سهم بازار ۲٫۲ درصدی است که بسیار نزدیک به این آستانه است. اکنون نگرانی جدید فایرفاکس این است که اگر سهم بازارش به زیر ۲ درصد برسد، وبسایت‌های دولتی دیگر نیازی به پشتیبانی از آن‌ها نخواهند داشت.

این تغییر ابتدا می‌تواند بر جامعه‌ی توسعه‌دهندگان وب و فناوری اطلاعات شرکت‌ها تأثیر بگذارد. آن‌ها ممکن است پشتیبانی از فایرفاکس را برای کاهش زمان و هزینه‌های خود کمتر کنند. در ادامه نیز می‌تواند موجب واکنش زنجیره‌ای دیگر شرکت‌ها شود و حتی موجودیت فایرفاکس را هدف قرار دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات