سرویس Direct to Cell معرفی شد؛ اینترنت ماهواره‌ای برای گوشی‌های 4G معمولی!

پنج‌شنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۱
مطالعه 2 دقیقه
آدرس سایت اینترنت استارلینک Starlink روی آیفون اپل iOS سافاری
اسپیس‌ایکس در سال ۲۰۲۵ با سرویس Direct to Cell اینترنت ماهواره‌ای را به «گوشی‌های LTE موجود» اضافه می‌کند.
تبلیغات

اسپیس‌ایکس، شرکت فضایی ایلان ماسک، تبلیغ برای سرویس ماهواره‌ای Direct to Cell را در وب‌سایت رسمی استارلینک شروع کرده است. بر اساس گفته‌ی اسپیس‌ایکس، این سرویس سال آینده برای گوشی‌های فعلی ارائه می‌شود و در نهایت انتقال متن، صدا و داده را امکان‌پذیر خواهد کرد.

صفحه‌ی اختصاصی Direct to Cell در وب‌سایت استارلینک اعلام می‌کند که این سرویس در سال ۲۰۲۴ امکان ارسال پیام متنی را فراهم خواهد کرد و در سال ۲۰۲۵ «قابلیت صدا و داده» به Direct to Cell اضافه خواهد شد.

اسپیس‌ایکس می‌گوید پس از راه‌اندازی و تکمیل توسعه‌ی Direct to Cell در سال ۲۰۲۵، «در هر جا که باشید می‌توانید به پیام‌رسانی، تماس و وب‌گردی دسترسی پیدا کنید.» اسپیس‌ایکس همچنین گفته است که با Direct to Cell از دستگاه‌های مبتنی‌بر اینترنت اشیاء پشتیبانی خواهد کرد.

اسپیس‌ایکس نخستین بار در سال ۲۰۲۲ گفت که به راه‌اندازی سرویس ارتباط ماهواره‌ای برای گوشی‌ هوشمند علاقه دارد. در آن زمان اسپیس‌ایکس گفت که سرویس ماهواره‌ای را در همکاری با اپراتور آمریکایی تی‌موبایل ارائه می‌دهد و در ابتدا روی ایالات متحده متمرکز می‌شود.

اسپیس‌ایکس اکنون می‌گوید که افزون‌بر تی‌موبایل، با اپراتور Rogers در کانادا، Optus در استرالیا، One NZ در نیوزیلند، Salt در سوئیس و KDDI در ژاپن قرارداد امضا کرده است. بر اساس گفته‌ی اسپیس‌ایکس، این اپراتورها «دسترسی متقابل جهانی در همه‌ی کشورهای همکار» ارائه می‌دهند.

اسپیس‌ایکس می‌گوید سرویس Direct to Cell با «گوشی‌های LTE موجود» سازگاری دارد و به هیچ‌گونه تغییر در سخت‌افزار و نرم‌افزار گوشی‌ها نیازی نیست. همچنین کاربر برای دسترسی به سرویس پیام، تماس و اینترنت ماهواره‌ای، به نصب اپلیکیشنی خاص نیاز ندارد. مشخص نیست که اسپیس‌ایکس صرفاً سرویس 4G ارائه می‌دهد یا روی 5G هم متمرکز خواهد شد.

بر اساس بیانیه‌ی اسپیس‌ایکس، Direct to Cell مثل «برج مخابراتی در فضا» عمل می‌کند و توانایی پشتیبانی از رومینگ را دارد. فعلاً به قیمت سرویس ماهواره‌ای جدید اسپیس‌ایکس اشاره نشده است.

پس از رونمایی آیفون ۱۴ با سرویس ارتباط ماهواره‌ای، این قابلیت بیش‌ از‌ پیش در مرکز توجه قرار گرفت. کوالکام، بزرگ‌ترین شرکت در بازار پردازنده موبایل، تراشه‌های جدیدی معرفی کرده است تا گوشی‌های معمولی توانایی اتصال به ماهواره را داشته باشند. سامسونگ و مدیاتک نیز تراشه‌های مشابهی رونمایی کرده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات