وای فای را فراموش کنید؛ «لای فای» با ۱۰۰ برابر سرعت بیشتر در راه است!

جمعه ۲۳ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
مرد جوان کت شلواری با فناوری لای فای و موبایل
فناوری لای فای که بر لیزر اتکا می‌کند، ۱۰۰ برابر سرعت بیشتر نسبت‌به وای فای خواهد داشت.
تبلیغات

جدیدترین استانداردهای Wi-Fi از اینترنتی که هم‌اکنون در خانه‌ی خود استفاده می‌کنید سریع‌تر هستند؛ اما حتی سریع‌ترین شبکه‌های بی‌سیم نیز نمی‌توانند به گرد پای Li-Fi برسند.

مؤسسه‌ی مهندسان برق و الکترونیک (IEEE) استاندارد ارتباطی جدید را که مبتنی‌بر نور است، منتشر کرده و یک گروه صنعتی گفته است که از این استاندارد حمایت می‌کند.

به روایت اکستریم‌تک، لای فای قرار نیست جایگزین وای فای شود؛ اما گزینه‌ای پرسرعت و مفید برای انتقال داده‌ها به‌حساب می‌آید.

شرکت‌های pureLiFi و Fraunhofer HHI به توسعه‌ی استاندارد لای فای متعهد شده‌اند. Fraunhofer HHI معتقد است که لای فای می‌تواند ازطریق وسایل روشنایی موجود در ساختمان، شبکه را تقویت کند.

ماژول لای فای Li-Fi در موبایل

ازطرفی شرکت pureLiFi ماژول ۱۴٫۵ میلی‌متری جدیدی به نام Light Antenna ONE تولید کرده است که وارد گوشی و لپ تاپ و سایر دستگاه‌های الکترونیکی می‌شود. ابعاد ماژول موردبحث مشابه ماژول آنتن شبکه‌ی 5G mmWave است.

وای فای به‌شدت فراگیر شده است، چون دامنه‌ی کافی دارد و سرعت مناسبی ارائه می‌دهد. یک هات‌اسپات وای‌فای می‌تواند به‌تنهایی اینترنت پرسرعت را برای خانه یا دفتر به‌ارمغان بیاورد چون امواج رادیویی می‌توانند از داخل موانع عبور کنند. سیگنال‌های دارای فرکانس بالاتر نظیر لیزر می‌توانند داده‌های بسیار حجیم‌تری منتقل کنند، اما به شرطی که مانعی در مسیر وجود نداشته باشد.

اتحادیه‌ی لای فای ادعا می‌کند که این فناوری می‌تواند ۱۰۰ برابر سریع‌تر از وای فای شود، اما این گفته فعلا یک تئوری است و سخت‌افزار مناسب برای آزمودن ادعای اتحادیه‌ی لای فای وجود ندارد.

استاندارد لای فای می‌تواند ۲۲۴ گیگابایت داده را در یک ثانیه منتقل کند که معادل تقریبا ۱٬۷۰۰ گیگابیت‌برثانیه است. سرعت استاندارد وای فای ۶ به ۹٫۶ گیگابیت‌برثانیه و استاندارد وای فای ۷ به ۴۰ گیگابیت‌برثانیه می‌رسد. لیزرهای فضایی ناسا با سرعت ۲۰۰ گیگابیت‌برثانیه داده‌ها را انتقال می‌دهند.

لای فای از نور فروسرخ استفاده می‌کند که برای چشم انسان غیرقابل‌رؤیت است؛ اما ممکن است در عملکرد دوربین‌های امنیتی دید در شب یا جاروبرقی‌های رباتیک که از لیزر برای جابه‌جایی استفاده می‌کنند، اختلال ایجاد کند.

احتمالا نخستین بار نسخه‌ی عملیاتی فناوری لای فای را در اوایل سال ۲۰۲۴ و به هنگام برگزاری نمایشگاه‌های تجاری نظیر CES و MWC خواهیم دید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات