رومینگ جهانی استارلینک در دسترس قرار گرفت؛ اینترنت ماهواره‌ای «در تقریباً تمامی نقاط دنیا»

پنج‌شنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
آدرس سایت اینترنت استارلینک Starlink روی آیفون اپل iOS سافاری
سرویس رومینگ جهانی استارلینک دسترسی به اینترنت را در تقریباً تمامی نقاط دنیا (شامل نقاط خارج از ناحیه‌ی پوشش‌دهی سرویس عادی) امکان‌پذیر می‌‌کند.
تبلیغات

به‌روزرسانی (۲۵ اسفند ۱۴۰۱): بر اساس گزارش ورج، سرویس رومینگ جهانی استارلینک که Starlink Roam نام دارد در دسترس قرار گرفته است. برخلاف آنچه انتظار داشتیم، استارلینک تصمیم گرفته این سرویس را جایگزین سرویس Starlink RV کند. نسخه‌ای منطقه‌ایِ سرویس جدید استارلینک ماهانه ۱۵۰ دلار و نسخه‌ی جهانی ماهانه ۲۰۰ دلار قیمت دارد.

کاربران سرویس Starlink RV صرفا می‌توانستند یکی از دیش‌های اینترنت ماهواره‌ای را در داخل یک قاره با خود حمل کنند، با این‌حال در Starlink Roam می‌توان آنتن قابل‌حمل را با قیمت ۵۹۹ دلار تهیه کرد. کاربر در صورت تمایل می‌تواند یک آنتن ویژه را که به هنگام جابه‌جایی نیز فعالیت می‌کند با قیمت ۲٬۵۰۰ دلار بخرد.

اسپیس ایکس می‌گوید Starlink Roam صرفا در کشورهایی قابل‌خرید است که استارلینک در آن‌ها فعالیت رسمی دارد.

خبر اصلی (۳۰ بهمن ۱۴۰۱): اسپیس ایکس در حال آزمودن سرویس اینترنت ماهواره‌ای جدیدی است که به ادعای این شرکت، به کاربران امکان می‌دهد «از تقریباً تمامی ناحیه‌های جهان» به اینترنت وصل شوند. اسپیس ایکس از طریق پروژه‌ی استارلینک در تلاش است دسترسی به اینترنت را در مناطق محروم امکان‌پذیر کند.

اسپیس ایکس نسخه‌ی جدید اینترنت استارلینک را «سرویس رومینگ جهانی» می‌نامد و می‌گوید کاربران برای دسترسی به این سرویس باید ماهانه ۲۰۰ دلار پرداخت کنند. تهیه‌ی کیت استارلیتک (شامل دیش و یک‌سری لوازم دیگر) ۵۹۹ دلار هزینه‌ی جداگانه روی دست کاربران می‌گذارد.

سرویس جدید از ارتباطات بین‌ماهواره‌ای (لیزرهای فضایی) به‌منظور ارائه‌ی اینترنت در سراسر دنیا استفاده می‌کند. اسپیس ایکس در پیامی که برای کاربران ارسال کرده، گفته است سرویس رومینگ جهانی «سرعت بالا و تأخیر کم استارلینک را به‌همراه دوره‌های کوتاه اتصال ضعیف یا قطع کامل اتصال» ارائه می‌دهد، اما این وضعیت در گذر زمان «به‌شکلی قابل‌توجه بهبود پیدا می‌کند.»

بر اساس گزارش ورج، مشخص نیست که اسپیس ایکس چگونه در تلاش است اینترنت ماهواره‌ای را در تمام نقاط دنیا ارائه دهد. این شرکت در برخی از کشورها مثل هند و پاکستان منتظر دریافت مجوز از دولت است و تا زمان صادر نشدن مجوز، اجازه ندارد نسخه‌ی عادی استارلینک را در این کشورها ارائه دهد. وزیر ارتباطات ایران گفته قواعد سرزمینی مربوط به فعالیت اینترنت ماهواره‌ای در کشور به اسپیس ایکس ابلاغ شده است.

برخی از خبرگزاری‌ها می‌گویند اسپیس ایکس سرویس رومینگ جهانی را در ناحیه‌هایی مثل گرینلند که خارج از ناحیه‌ی پوشش‌دهی استارلینک هستند، ارائه داده است.

استارلینک به کاربران امکان می‌دهد که دیش‌های اینترنت ماهواره‌ای را جابه‌جا کنند، با این‌حال به نظر می‌رسد سرویس رومینگ جهانی محدودیت کمتری دارد. پلن RV استارلینک که ماهانه ۱۳۵ دلار قیمت دارد، به کاربران امکان می‌دهد خودروی کاروان را به دیش استارلینک مجهز کنند تا به هنگام سفر به اینترنت پرسرعت دسترسی داشته باشند. این پلن صرفاً در ناحیه‌های محدودی در دنیا قابل‌دسترس است.

اتصال مستقیم به اینترنت ماهواره‌ای با موبایل؛ استارلیک برنامه بزرگی برای سال ۲۰۲۳ دارد
اتصال مستقیم به اینترنت ماهواره‌ای با موبایل؛ استارلیک برنامه بزرگی برای سال ۲۰۲۳ دارد
مطالعه '2

افزونه‌ی Portability استارلینک ماهانه ۲۵ دلار هزینه‌ی اضافه به اشتراک ۱۱۰ دلاری اینترنت ماهواره‌ای اضافه می‌کند و به کاربران امکان می‌دهد دیش را با خود به جاهای مختلف ببرند، البته به شرطی که از قاره‌ی محل زندگی خود خارج نشوند. همچنین در صورتی که کاربر زمان زیادی را دور از خانه بگذراند، اسپیس ایکس از او می‌خواهد که آدرس منزل را عوض کند. اسپیس ایکس همچنین پلن Maritime را با قیمت ماهانه ۵٬۰۰۰ دلار ارائه می‌دهد. این پلن دسترسی به اینترنت را در دریا ممکن می‌کند.

اسپیس ایکس به‌طور صریح گفته افرادی که در خارج از آمریکا هستند باید مطمئن شوند که کیت استارلینک با قوانین محلی کشورشان سازگاری دارد. آن‌ها همچنین باید وظیفه‌ی پرداخت هزینه‌های گمرکی و مالیات واردات را برعهده بگیرند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات