صداهای نوستالژیک در پروژه Cities and Memory برای همیشه زنده می‌مانند

سه‌شنبه ۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
شاید تا ۵۰ سال دیگر، کسی صدای ماشین تحریر یا وصل‌شدن مودم‌‌های قدیمی یا شاتر دوربین را به‌یاد نیاورد؛ اما در وب‌سایت Cities and Memory تمام این صداهای نوستالژیک در‌حال آرشیو‌شدن هستند.
تبلیغات

اگر صدای ضبط‌شده تایپ با ماشین تحریر، تلفن‌های قدیمی با آن صفحه‌ی چرخان شماره‌گیر یا صدای وصل‌شدن مودم‌های قدیمی با کارت اینترنت به خط تلفن را برای کودکی پخش کنید، اصلاً نمی‌داند دارد به چه صدایی گوش می‌دهد؛ اما همین صداها را برای فردی بزرگ‌سال پخش کنید تا از یادآوری خاطرات نوستالژیک، لبخندی بر صورتش بنشیند و ساعت‌ها درباره‌ی خاطراتش با این صداها برایتان حرف بزند.

اگر شما نیز جزو همین افراد هستید، احتمالاً از شنیدن اینکه فردی در انگلیس پروژه‌ای را برای جمع‌آوری و حفظ این صداهای نوستالژیک و به‌یادماندنی راه‌اندازی کرده است، خوشحال خواهید شد. استوارت فاکس که درزمینه‌ی ویرایش صدا و ضبط صدای محیط فعالیت می‌کند، وب‌سایتی با نام Cities and Memory را راه‌اندازی کرده که بخش بزرگی از آن به گردآوری صداهای وسایل قدیمی اختصاص دارد.

او در مصاحبه‌ای رادیویی با BBC می‌گوید:

اکنون در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که طول عمر صداها بسیار کوتاه‌تر از هر وقت دیگری است؛ مثلاً صدای رینگ‌تونی که پنج‌شش سال پیش به آن گوش می‌کردید، حالا به‌شدت قدیمی به‌نظر می‌آید.صداهای خاصی وجود دارد که برای هر‌کدام از ما خاطره‌انگیز هستند و با شنیدن آن خاطره‌‌ای در ما زنده می‌شود؛ ازاین‌رو، فکر می‌کنم مهم است تمام این صداها در آرشیوی کنار‌هم گردآوری شوند و بتوان آن‌ها را پخش کرد. چون فکر می‌کنم هر‌کسی که به آن‌ها گوش دهد، واکنش متفاوتی به آن نشان خواهد داد. برای مثال، آن‌ها را به دوران کودکی‌شان می‌برد یا حس‌و‌حال تجربه‌ای که در گذشته داشته‌اند، برایشان زنده می‌کند.

اگر به وب‌سایت Cities and Memory سر بزنید، به‌ دلیل وجود کلمه‌ی «شهرها» در این نام پی خواهید برد؛ چرا‌که آرشیو این وب‌سایت فقط مخصوص صدای وسایل قدیمی و از‌دست‌رفته نیست؛‌ بلکه صداهای مربوط به فرهنگ‌های مختلف نیز در نقشه‌ای که در صفحه‌ی اول وب‌سایت قرار دارد، دردسترس است. برای مثال، اگر در نقشه روی تهران کلیک کنید، با آهنگ نوروز رو‌به‌رو خواهید شد.

پروژه‌ Cities and Memory

فاکس می‌گوید پروژه‌ی Cities and Memory منبع الهامی برای آهنگ‌سازان است و آنان می‌توانند از آرشیو صداها برای ضبط آهنگ‌های خود استفاده کنند. گفتنی است ایده‌ی جمع‌آوری صداهای نوستالژیک موضوع جدیدی نیست و جست‌وجویی سریع در گوگل شما را به چند وب‌سایت فارسی با ایده‌ی مشابه هدایت خواهد کرد.

بااین‌حال، وب‌سایت Cities and Memory پروژه‌ی به‌مراتب بزرگ‌تری است که هرروز بر حجم داده‌های آن اضافه می‌شود. علاوه‌براین، گردآوری صداهای مربوط به فرهنگ‌های مختلف از ارزشمندترین بخش‌های این وب‌سایت است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات