فیسبوک اطلاعات حساسی مثل دیدگاه‌های مذهبی و سیاسی را از پروفایل کاربران حذف می‌کند

پنج‌شنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
فیسبوک از هفته‌ی دوم آذر اطلاعاتی مثل دیدگاه‌های مذهبی و سیاسی و گرایش جنسی را از پروفایل کاربران حذف می‌کند. پروفایل‌های فیسبوک از زمان تولد این شبکه‌ی اجتماعی حاوی چنین اطلاعاتی بوده‌اند.
تبلیغات

براساس نوشته‌ی گیزمودو، فیسبوک تصمیم گرفته است برخی از اطلاعات نظیر دیدگاه‌های مذهبی و سیاسی، آدرس‌ها و بخش علاقه‌مندی‌ها را که شامل مواردی مثل گرایش جنسی می‌شود، از پروفایل کاربران حذف کند. ظاهراً تغییرات جدید فیسبوک قرار است از روز ۱ دسامبر ۲۰۲۲ (۱۰ آذر ۱۴۰۱) وارد مرحله‌ی عملیاتی شوند.

تغییر نسبتاً کوچک ولی مهم فیسبوک که نخستین بار توسط کاربران تیزبین این شبکه‌ی اجتماعی گزارش شد نشان می‌دهد که متا می‌خواهد دیدگاه مردم نسبت‌به پلتفرم پراستفاده‌اش تغییر کند. در روزهای نخست فیسبوک، کاربران ساعت‌ها مشغول وارد کردن اطلاعات مختلف در پروفایل می‌شدند، اما امروزه بخش پروفایل پلتفرم‌های اجتماعی تفاوت‌های قابل توجهی با آن دوران دارد.

در نسخه‌های اولیه‌ی فیسبوک اطلاعات پروفایل نقش بسیار پررنگی ایفا می‌کردند. در شبکه‌های اجتماعی امروزی معمولاً کل اطلاعات ازطریق بخش بایو ارائه می‌شود که شامل چند خط متن و لینک است. یک دهه مشکلات حریم خصوصی باعث شده است بسیاری از کاربران برخلاف قبل تمایلی نداشته باشند که تمامی اطلاعات خود را در شبکه‌های اجتماعی وارد کنند. شماری از کاربران اطلاعات جعلی وارد می‌کنند تا الگوریتم‌ها را فریب دهند.

فردی به نمایندگی از متا (شرکت مادر فیسبوک) در بیانیه‌ای می‌گوید: «به‌عنوان بخشی از تلاش‌هایمان برای ساده‌تر کردن ناوبری در فیسبوک و استفاده از این شبکه‌ی اجتماعی، چند بخش را از پروفایل‌ها حذف می‌کنیم: علاقه‌مندی‌ها، دیدگاه‌های مذهبی، دیدگاه‌های سیاسی و آدرس. برای افرادی که اطلاعات خود را در این بخش‌ها وارد کرده‌اند نوتیفیکیشن ارسال می‌کنیم تا از حذف شدن آن‌ها آگاه باشند. این تغییر باعث نمی‌شود که کاربران نتوانند داده‌های این بخش‌ها را در سایر نقاط فیسبوک به اشتراک بگذارند.»

حذف شدن بخش‌هایی حساس از پروفایل کاربران نشان می‌دهد که متا در حال سازگاری با شرایط جدید است. متا اکنون می‌خواهد به‌طور غیرمستقیم بگوید که از اطلاعات حساس پروفایل شما برای تبلیغات استفاده نمی‌کند. فیسبوک از مدت‌ها پیش مجبور شده نمایش تبلیغات هدفمندِ مبتنی‌بر اطلاعات حساس مثل نژاد و گرایش جنسی را متوقف کند. با همه‌ی این‌‌ها متا همچنان از تاریخچه‌ی وب‌گردی یا داده‌های لوکیشن برای تبلیغات بهره می‌گیرد.

یک مطالعه‌ی مستقل نشان می‌دهد فیسبوک ویژگی‌های جمعیت‌شناختیِ افرادی را که تصویر آن‌ها در تبلیغات وجود دارد تجزیه‌و‌تحلیل می‌کند و از این داده‌ها برای نمایش هدفمندتر تبلیغات بهره می‌گیرد. برای نمونه احتمال این‌که افراد سفیدپوست تبلیغات شامل افراد سیاه‌پوست را ببینند، کمتر است.

متا در حال حاضر وارد دوران بحران شده و ۱۱٬۰۰۰ نفر از کارکنان خود را اخراج کرده است. با وجود کاهش متوالی درآمد متا در دو فصل، این شرکت همچنان به سرمایه‌گذاری در متاورس ادامه می‌دهد. فیسبوک و اینستاگرام دو منبع اصلی درآمد متا هستند و این شرکت برای بالا بردن مخاطبان آن‌ها دست به هر کاری می‌زند. فیسبوک مدت‌ها است که شبکه‌ی اجتماعی محبوبی به‌حساب نمی‌آید. متا در تلاش است با اعمال تغییرات، بار دیگر پلتفرم قدیمی خود را محبوب کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات