ایالات متحده آمریکا: هواوی می‌تواند به داده‌های موشکی و نظامی دسترسی پیدا کند

شنبه ۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
وزارت بازرگانی ایالات متحده به‌دلیل مسائل امنیتی و نگرانی درباره‌ی تجهیزات هواوی نزدیک پایگاه‌های نظامی، علیه هواوی تحقیق می‌کند.
تبلیغات

ایالات متحده در حال تحقیق از هواوی به‌ دلیل نگرانی درباره‌ی نزدیکی تجهیزات این شرکت به پایگاه‌های نظامی این کشور و احتمال ارسال داده‌های حساس ازطریق این تجهیزات به مقامات چین است.

وزارت بازرگانی ایالات متحده آمریکا به‌طور جدی شرکت فناوری چینی هواوی را در رابطه با نگرانی‌های موجود پیرامون تجهیزات نصب‌شده‌ی این شرکت روی برج‌های سلولی ایالات متحده و در نزدیکی پایگاه‌های نظامی و سیلوهای موشکی مورد تحقیق و بررسی قرار داده است. نگرانی‌ها حاکی از آن است که این تجهیزات می‌توانند اطلاعات حساس منطقه را ضبط کرده و به چین منتقل کنند.

منابع آگاه به این مسئله به رویترز اطلاع دادند که تحقیقات در این باره بلافاصله بعد از شروع رسمی کار ریاست جمهوری توسط جو بایدن در اوایل ۲۰۲۱ میلادی (۱۴۰۰ شمسی) راه‌اندازی شد. یک سند ۱۰ صفحه‌ای توسط رویترز مشاهده شده است که به احضاریه‌ای در سال ۲۰۲۱ میلادی (۱۴۰۰ شمسی) اشاره می‌کند تا درباره‌ی نحوه‌ی اشتراک‌گذاری داده‌های هواوی با طرف‌های خارجی بیشتر بدانید.

برندن کار، عضو کمیسیون فدرال ارتباطات مدعی است که برج‌های سلولی نزدیک وایگاه نیروی هوایی مالمستورم در مونتانا زمانی از فناوری هواوی استفاده می‌کرد. داده‌های گوشی‌هایی که از آن برج برای برقراری ارتباط استفاده کردند ممکن است اطلاعات حیاتی زیادی را درباره‌ی فعالیت‌های نظامی آن پایگاه نظیر تحرکات نیروها برملا کنند.

آقای کار گفت:

درواقع، نگرانی اصلی این است که اگر یک حمله موشکی قاره‌پیما (ICBM) اتفاق بیفتد، ممکن است این فناوری‌ها به‌عنوان یک سیستم هشدار اولیه به‌کار گرفته شود.

وزارت بازرگانی ایالات متحده در پایخ به پرسش خبرنگار درباره‌ی موضوع تحقیقات واکنشی نشان نداد و درواقع گفت که وجود یا نبود تحقیقات را نمی‌تواند تأیید یا رد کند. البته یکی از اعضا خاطرنشان کرد که: «حفاظت از شهروندان ایالات متحده و امنیت آن‌ها دربرابر جمع‌آوری اطلاعات مضر، برای حفاظت از اقتصاد و امنیت ملی ما حیاتی است.»

Huawei Cell Tower USA

همچنین، هواوی به درخواست اظهار نظر درباره‌ی تحقیقات ایالات متحده پاسخی نداد. سفارت چین در واشنگتن ازطریق یک بیانیه‌ی ایمیل‌شده به رویترز گفت که دولت ایالات متحده از مفهوم امنیت ملی و قدرت حکمیت خود سوءاستفاده می‌کند تا در مسیر سرکوب هواوی و سایر شرکت‌های مخابرات چینی بدون اتکا به ادلّه و ارائه‌ی مدارک محکمی مبنی‌بر اینکه این شرکت‌ها تهدید امنیتی برای ایالات متحده و دیگر کشورها به‌شمار می‌روند، اقدامات بدون پشتوانه‌ی خود را دنبال می‌کند.

رویترز می‌گوید که نمی‌توان پیش‌بینی کرد که اگر آژانس امنیت ملی هواوی را تهدیدی برای ایالات متحده بداند، چه اقداماتی ممکن است اتخاذ کند. همچنین، در ادامه گفت که به‌طور مستقل نمی‌تواند تأیید کند که آیا تجهیزات هواوی توانایی جمع‌آوری و اشتراک‌گذاری این نوع اطلاعات حساس را دارند یا خیر.

دولت ایالات متحده مدت‌ها است که شرکت هواوی را به جاسوسی از طرف دولت چین متهم می‌کند و اقداماتی در راستای کاهش خطر احتمالی نیز اجرا شده است. دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق ایالات متحده، در سال ۲۰۱۸ میلادی (۱۳۹۷ شمسی) لایحه‌ دفاعی امضا کرد که براساس آن دولت ایالات متحده و پیمانکارانش را از استفاده از برخی فناوری‌های خاص شرکت‌های هواوی، ZTE و سایر شرکت‌های چینی منع می‌کرد. یک سال بعد نیز، شرکت هواوی به فهرست سیاه صادراتی که توسط دولت ابقا می‌شود، اضافه شد.

دیدگاه شما در رابطه با احتمال سوءاستفاده‌ی چین از هواوی برای شنود و دسترسی به اطلاعات مناطق حساس چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات