اینترنت اکسپلورر حتی پس از مرگ به زندگی در کره جنوبی ادامه می‌دهد

دوشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
پایان پشتیبانی مایکروسات از مرورگر اینترنت اکسپلورر
�با وجود بازنشسته شدن اینترنت اکسپلورر، کره‌ی جنوبی با گذشت ۲۷ سال از معرفی این مرورگر همچنان به آن وفادار است و از آن استفاده می‌کند.
تبلیغات

کره‌ی جنوبی یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای جهان ازنظر فناوری است و محدودیت‌های کمی برای انجام کارهایی که می‌توان به‌راحتی در فضای آنلای انجام داد دارد، البته درصورتی‌که از مرورگر اینترنت اکسپلورر استفاده کنید.

شما نمی‌توانید به‌عنوان مشتری یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های خارجی که در کره‌ی جنوبی فعالیت دارد، با استفاده از مرورگر گوگل کروم پرداخت‌های تجاری آنلاین انجام دهید. اگر از سافاری اپل استفاده می‌کنید نیز قادر نخواهید بود ازطریق وب‌سایت ملی فرهنگ‌وهنر برای کمک‌های مالی هنرمندان درخواست ارائه دهید. همچنین امکان استفاده از فایرفاکس برای مالکان مرکز مراقبت از کودکان وجود ندارد زیرا نمی‌تواند با این مرورگر، چنین سازمان‌هایی را در وب‌سایت وزارت بهداشت‌ و رفاه این کشور ثبت کرد. در همه‌ی موارد اشاره شده، استفاده از مرورگر اینترنت اکسپلورر مایکروسافت می‌تواند مشکل را حل کند.

براساس آنچه IndianExpress می‌نویسد، پس از این‌ که مایکروسافت در تاریخ ۱۵ ژوئن برای همیشه‌ به پروژه‌ی اینترنت اکسپلورر پایان داد، اعلام کرد که در ماه‌های آینده قصد دارد کاربران را به مروگر جدیدتر و مدرن اج خود هدایت کند. این اعلامیه، الهام‌بخش جوک‌ها و میم‌هایی درمورد مرورگر قدیمی غول فناوری مستقر در ردموند شد. البته اینترنت اکسپلورر در کره‌ی جنوبی همچنان برای انجام برخی اقدامات بانکی و دولتی موردنیاز است و بسیاری از مردم این کشور نمی‌توانند بدون استفاده از این مرورگر، کارهای آنلاین خود را انجام دهند.

وفاداری کره‌ی جنوبی به اینترنت اکسپلورر، آن‌هم ۲۷ سال پس از معرفی این مرورگر و پایان روند توسعه‌ی آن، طعنه‌های زیادی به‌همراه دارد؛ کشوری که به داشتن پهنای‌ باند بالا و دستگاه‌های نوآورانه معروف است، به نرم‌افزاری پر از باگ و ناامن وابستگی دارد که بیشتر کشورهای جهان از خیلی وقت قبل، استفاده از آن را کنار گذاشته‌اند.

بیشتر وب‌سایت‌های کره‌ی جنوبی روی همه‌ی مرورگرها کار می‌کنند که ازجمله می‌توان به گوگل کروم اشاره کرد که ۵۴ درصد از مصرف اینترنت این کشور را به‌خود اختصاص داده است. طبق آمار Statecounter، سهم اینترنت اکسپلورر از مصرف پهنای باند این کشور کمتر از یک درصد است. بااین‌حال، حتی پس از اعلام مایکروسافت در آخرین لحظه‌، درگیری‌هایی میان برخی سایت‌های ضروری برای کوچ از این مرورگر قدیمی به مرورگرهای مدرن‌تر وجود داشت.

لوگو مرورگر اینترنت اکسپلورر مایکروسافت Internet Explorer

چارترد که یکی بانک‌های فعال انگلیسی در کره‌ی جنوبی است درماه می به مشتریان خود هشدار دارد که برای دسترسی به پلتفرم بانک‌داری اینترنتی Straight2Bank باید از مرورگر اج در حالت IE استفاده کنند. وب‌سایت‌های مختلف دولتی کره نیز به کاربران اعلام کرده‌اند اگر برخی دسترسی به برخی از سرویس‌ها را از اج استفاده نکنند، احتمالاً با مشکلاتی مواجه خواهند شد.

ناور یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های اینترنتی کره‌ی جنوبی در ماه مه ویژگی مرورگر Whale خود را دوباره روی زبان‌ها انداخت؛ قابلیتی که امکان دسترسی به اینترنت اکسپلورر را دراختیار کاربران قرار می‌دهد. کیم هیو، سرپرست تیم ناور Whale گفت این شرکت گزینه‌ی مورد اشاره را ابتدا در سال ۲۰۱۶ ارائه کرد و او اعتقاد داشت پس از پایا‌ن‌ کار اینترنت اکسپلورر، دیگر به چنین قابلیتی نیاز نخواهد بود. اما با نزدیک شدن به روزهای پایانی عمر IE، کیم متوجه شد برخی از وب‌سایت‌های کره‌ای نمی‌توانند به‌سرعت به مرورگر‌های جدید کوچ کنند و بنابراین این قابلیت را حفظ کرد و نام آن را به «IE Mode» تغییر داد. او گفت مدرن کردن وب‌سایت‌هایی که طی دهه‌های گذشته از اینترنت اکسپلورر پشتیبانی می‌کردند، کار بسیار بزرگی بود.

اتکای کره‌ی جنوبی به اینترنت اکسپلورر به دهه‌ی ۱۹۹۰ برمی‌گردد، زمانی‌که این کشور در استفاده از اینترنت برای ارائه‌ی خدمات بانکی و خرید در جهان پیشرو شد. دولت این کشور به‌منظور محافظت از تراکنش‌های آنلاین، در سال ۱۹۹۹ قانونی را تصویب کرد تا برای هر موردی که قبلاً به امضای شخص نیاز داشت، گواهی‌های دیجیتال رمزنگاری‌شده صادر شود.

تأیید هویت یک فرد نیازمند نرم‌افزار دیگری است که به مرورگر متصل می‌شود و می‌توان به‌عنوان افزونه از آن استفاده کرد. دولت کره‌ی جنوبی به پنج شرکت اجازه داد با استفاده از افزونه‌ی ActiveX مایکروسافت چنین گواهی‌نامه‌های دیجیتالی را صادر کنند، اما این وصله‌های نرم‌افزاری فقط روی اینترنت اکسپلورر کار می‌کرد.

استفاده از افزونه‌ی مایکروسافت در آن زمان یک انتخاب واضح به‌نظر می‌رسید. سیستم‌عامل ویندوز در دهه‌ی ۱۹۹۰ بر بازار رایانه‌های شخصی تسلط داشت و اینترنت اکسپلورر از این موقعیت برای تبدیل‌شدن به مرورگر غالب استفاده کرده بود. ازآنجاکه وب‌سایت‌های کلیدی کره‌ای به اینترنت اکسپلورر نیاز داشتند، وب‌سایت‌های دیگر شروع به ارائه‌ی خدمات به مروگر مایکروسافت کردند و اهمیت آن را افزایش دادند. طبق یک تخمین، اینترنت اکسپلورر ۹۹ درصد از بازار کره را در فاصله‌ی بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹ دراختیار داشت.

جیمز کیم که از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۵ نمایندگی مایکروسافت را در کره‌ی جنوبی رهبری کرد، گفت: «ما در آن زمان تنها شرکت فعال در بازار بودیم.»

کیم درحال‌حاضر ریاست اتاق بازرگانی آمریکا را در سئول برعهده دارد و اعلام کرده که مایکروسافت تلاشی برای خنثی‌ کردن روند رقابت نکرد و این یعنی بسیاری از خدمات آنلاین بدون اینترنت اکسپلورر کار نمی‌کردند.

هنگامی‌که کیم درسال ۲۰۲۲ پس از تدریس در خارج از کشور به کره‌ی جنوبی بازگشت، متوجه شد که با رایانه‌ی مجهز به لینوکس که جایگزینی رایگان و متن‌باز برای ویندوز است، نمی‌تواند کارهای آنلاین را به‌راحتی انجام دهد. او هربار به یک کافی‌نت مراجعه می‌کرد تا با اینترنت اکسپلورر به رایانه دسترسی پیدا کند و از آن‌ طریق مالیات خود را در یک وب‌سایت دولتی ثبت کند.

کیم در سال ۲۰۰۷ شکایتی را علیه مؤسسه‌ی ارتباطات و تسویه‌حساب‌های مالی کره‌ی جنوبی که یکی از پنج شرکت خصوصی مورد تأیید دولت این کشور برای صدور گواهی‌های دیجیتال بود، تنظیم کرد. استدلال او این بود شرکتی که حدود ۸۰ درصد از گواهی‌های کره‌ی جنوبی را صادر می‌کند، با اجازه ندادن به مرورگرهای دیگر، به ناحق علیه او تبعیض قائل شده است.

اینترنت اکسپلورر / Internet Explorer

کیم طی دوره‌ای سه‌ ساله، پرونده را باخت و درخواست تجدیدنظر بر رأی دادگاه را نیز از دست داد و بدین‌ترتیب در دادگاه عالی کره‌ی جنوبی شکست خورد. اما نبرد دادگاه او توجهات بیشتری را به مشکلات سیستم این کشور جلب کرد، به‌خصوص پس از این‌ که مهاجمان طی یک حمله‌ی سایبری در سال ۲۰۰۹ از ActiveX برای انتشار بدافزار روی رایانه‌های کره‌ای از آن سوءاستفاده کردند.

کره‌ی جنوبی مانند بسیاری از کشورهای جهان با ظهور گوشی‌های هوشمند، صنعتی که بر پایه‌ی نرم‌افزارهای اپل و گوگل ساخته شده بود، سعی کرد میزان اتکا به مایکروسافت را کاهش دهد. این کشور در سال ۲۰۱۰ دستورالعمل‌هایی را صادر کرد که وب‌سایت‌های دولتی باید به سه‌مرورگر وب مختلف سازگار باشند اما اعمال چنین تغییری در اینترنت کره‌ی جنوبی، کار آسانی نبود، به‌خصوص که بانک‌ها و شرکت‌های کارت‌های اعتباری همچنان به استفاده از سیستم‌های موجود پافشاری کردند.

با تغییر افکار عمومی، کاربران از این‌ که برای خرید کالاهای آنلاین به استفاده از ActiveX نیاز دارند، شکایت‌هایی مطرح کردند. استدلال منتقدان این بود که این فناوری نتوانسته است به هدف خود دست یابد، زیرا درواقع امنیت کاربران را درمعرض خطر قرار می‌دهد.

مایکروسافت اج در سال ۲۰۱۵ به‌عنوان جایگزینی برای اینترنت اکسپلورر معرفی شد و این شرکت اعلام کرد که در مرورگر جدید خود از ActiveX پشتیبانی نمی‌کند.

کره‌ی جنوبی در سال ۲۰۲۰ قانون سال ۱۹۹۹ را اصلاح کرد تا نیاز به گواهی‌های دیجیتال را از بین ببرد؛ اقدامی که به‌نظر می‌رسید پرونده‌ی ActiveX و اینترنت اکسپلورر را بسته است. مایکروسافت در همان سال شروع به حذف پشتیبانی از IE در برخی خدمات آنلاین خود کرد. یک‌سال بعد نیز این شرکت اعلام کرد که قصد دارد اینترنت اکسپلورر را به‌طور کامل بازنشسته کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات