ضبط ۳ میلیارد دلار بیت‌کوین از سیلک‌رود، غرامت راس اولبریکت را سرانجام صاف می‌کند

دوشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
۷ هزار بیت‌کوین سرقت‌شده از بازار سیاه سیلک‌رود که حالا ۳ میلیادر دلار ارزش دارد، به‌دست پلیس فدرال افتاده و قرار است برای جبران غرامت ۱۸۳ میلیون دلاری راس اولبریکت، گرداننده سیلک‌رود، استفاده شود.
تبلیغات

راس اولبریکت را به‌خاطر می‌آورید؟ همان خالق و گرداننده‌ی موفق‌ترین بازار سیاه اینترنتی خریدوفروش موادمخدر معروف به سیلک‌رود (Silk Road) که معتقد بود هر خرید‌و‌فروشی که در بستر سیلک‌رود انجام می‌شد، قدمی به‌سمت رسیدن به آزادی جهانی و چالشی علیه ساختار قدرت است؟

اولبریکت قصد داشت با راه‌اندازی سیلک‌رود، فروشندگان مواد را در بستر اینترنت در تماس با خریداران قرار دهد تا بدین‌ترتیب «به افراد تجربه‌ای دست‌اول از زندگی در جهانی عاری از خشونت سیستمی» بدهد.

باوجوداین، بعد از آنکه سیلک‌رود به پلتفرمی برای خریدوفروش هر جنس غیرقانونی از گذرنامه‌های جعلی گرفته تا اسلحه و اعضای بدن تبدیل و پای پلیس به ماجرا باز شد، سرنوشت بسیار تلخی گریبان اولبریکت را گرفت.

اولبریکت که ماه گذشته تولد ۳۸ سالگی‌اش را در زندان جشن گرفت، هیچ‌گاه از ترحم سیستم قضایی آمریکا برخوردار نشده است. سال ۲۰۱۵ به حبس ابد بدون آزادی مشروط و پرداخت میلیون‌ها دلار خسارت محکوم شد و درخواست تجدیدنظر او درباره‌ی رأی دادگاه و درخواست عفوش از رئیس جمهور ترامپ رد شد.

حالا به‌نظر می‌رسد گشایشی در کار اولبریکت ایجاد شده است: بدهی نُه‌رقمی او به دولت آمریکا به‌عنوان بخشی از محکومیت او پاک خواهد شد؛ آن‌هم به‌لطف کشف و ضبط گنجینه‌ی عظیمی از بیت‌کوین که هکری چند سال پیش و در زمان فعال‌بودن سیلک‌رود‌، از این وب‌سایت دزدیده و تمام این مدت احتکار کرده بود.

سال گذشته، دادستان‌های درگیر پرونده‌ی سیلک‌رود توافق‌نامه‌ای درباره‌ی اولبریکت امضا کردند که به‌موجب آن، بخشی از بیت‌کوین‌های به‌سرقت‌رفته از سیلک‌رود که از یک هکر ناشناس کشف و ضبط شده بود، برای جبران خسارت ۱۸۳ میلیون دلاری او در نظر گرفته شود؛ رقمی که از مجموع خریدو‌فروش غیرقانونی در سیلک‌رود براساس نرخ ارز در زمان انجام هر تراکنش محاسبه شده است.

با اینکه بیت‌کوین‌های تازه‌کشف‌شده که اکنون میلیاردها دلار ارزش دارند، خود از راه‌های غیرقانونی به‌دست آمده‌اند و درآمد مجرمانه محسوب می‌شوند، وزارت دادگستری آمریکا با اولبریکت توافقی امضا کرده است تا از هرگونه مطالبه‌ی او درباره‌ی بیت‌کوین‌ها جلوگیری کند. در ازای توافق اولبریکت به سلب مالکیت از بیت‌کوین‌ها، بخشی از این ۳ میلیارد دلار پول ضبط‌شده برای بازپرداخت کل غرامت او استفاده خواهد شد.

۷۰ هزار بیت‌کوین سرقت‌شده از سیلک‌رود به هکرش نیز وفا نکرد

ناگفته نماند مجازات حبس ابد اولبریکت همچنان پابرجا است. او تاکنون ۸ سال از این حکم به‌ظاهر ناعادلانه را در زندان‌های نیویورک و ندامتگاه‌های کلرادو و آریزونا گذرانده است. بااین‌حال، بازپرداخت غرامت او بدین‌معنی است که او حالا می‌تواند در زندان کسب درآمد کند و آن را بین خانواده یا دوستانش تقسیم کند یا اگر جایی بیت‌کوینی ذخیره کرده است،‌ به‌شرطی که ربطی به سیلک‌رود یا هر منبع غیرقانونی دیگری نداشته باشد، می‌تواند برای خودش نگه دارد.

اگر کمپین چندساله «راس را آزاد کنید» به‌سرانجام برسد و محکومیت او شامل تخفیف شود، می‌تواند بدون نگرانی از پرداخت میلیون‌ها دلار بدهی به زندگی عادی شهروندی خود بازگردد. دراین‌بین، موضوع عجیب و نامتعارف درباره‌ی این توافق‌نامه آن است که هیچ‌یک از دادستان‌های درگیر پرونده اولبریکت روحشان از آن خبر نداشته و این قضیه بدون هماهنگی با دادگاه صادرکننده‌ی حکم صورت گرفته است. دلیل این امر احتمالاً این بوده است که دولت نمی‌خواسته در طول فرایند توقیف بیت‌کوین‌ها، خود را درگیر دردسرهای حقوقی کند.

این در حالی است که به‌باور نیک ویور، اگر مراحل قانونی به‌درستی طی شده بود، اولبریکت می‌توانست با گرفتن وکیل، به ضبط بیت‌کوین‌ها اعتراض کند و حتی ۲ درصد بخت برنده‌شدن او به‌معنی پرداخت چند‌صد‌میلیون‌دلاری به وکیل بود. درباره‌ی نیک ویور نیز باید بگوییم او محققی است که سال‌ها پرونده اولبریکت را به‌دقت دنبال و حتی در محاکمه اولبریکت ثابت کرد بیت‌کوین‌هایش ردیابی‌شدنی هستند.

شروع سری اتفاقات عجیبی که در‌نهایت به بازپرداخت غرامت اولبریکت منجر شد، به نوامبر ۲۰۲۰ برمی‌گردد؛ زمانی که وزارت دادگستری اعلام کرد نزدیک به ۷۰ هزار بیت‌کوین را از شخصی ضبط کرده است که فقط به‌عنوان فرد X از آن یاد می‌شود. این فرد ناشناس بیت‌کوین‌ها را با هک‌کردن آسیب‌پذیری امنیتی موجود در سیلک‌رود زمانی که وب‌سایت هنوز آنلاین بود، دزدیده بود.

اولبریکت آن‌ زمان تا پای تهدید X به پس‌دادن بیت‌کوین‌ها پیش رفت؛ اما X این گنجینه بزرگ و ارزشمند را تا ۷ سال پیش خود نگه داشت تا اینکه ارزش بیت‌کوین به‌طرز نجومی افزایش یافت. بااین‌حال، این بیت‌کوین‌ها به این هکر نیز وفا نکردند؛‌ چراکه تحقیقات جنایی پرونده موفق شد رد این وجوه را بیابد و X را شناسایی و متقاعد کند پول دزدیده‌شده از سیلک‌رود را به آن‌ها تحویل دهد تا از پیگرد قانونی در امان بماند.

تا زمانی که ۷ هزار بیت‌کوین به‌دست پلیس افتاد، ارزش آن‌ها به بیش از یک‌میلیارد دلار رسیده بود و به ارزشمندترین کشف و ضبطی تبدیل شد که تا آن زمان وزارت دادگستری انجام داده بود. البته این رکورد بعداً با توقیف ۳٫۶ میلیارد دلار از زوج نیویورکی متهم به پول‌شویی درآمدهای حاصل از هک صرافی بیت‌فینکس شکسته شد.

اتفاق جالب دیگری که در این پرونده افتاد، این است که وزارت دادگستری از زمان ضبط بیت‌کوین‌ها، به‌‌دلیل ادعاهایی به‌ظاهر پوچ برای دستیابی به آن‌ها موفق نشده بود آن‌ها را به‌سرعت بفروشد و درنتیجه، ارزش آن‌ها همین‌طور افزایش یافت تا به ۳ میلیارد دلار رسید. هنگامی که بیت‌کوین‌ها سرانجام فروخته شوند و این مبلغ به خزانه‌داری آمریکا اضافه شود، می‌تواند به‌راحتی غرامت اولبریکت را پوشش دهد و میلیاردها دلار هم باقی بماند.

وزارت دادگستری نتوانست بیت‌کوین‌ها را بلافاصله بفروشد و حالا ارزش آن‌ها به ۳ میلیارد دلار رسیده است

لین، مادر اولبریکت، از زمان دستگیری پسرش از او سرسختانه دفاع کرده و دنبال پرونده‌ی عفو او بوده است. وی در نامه‌ای به WIRED، بازپرداخت غرامت را پیروزی مهمی دانست و نوشت: «بسیار خرسندیم مجازات مالی‌ای که به‌اشتباه علیه راس اعمال شده بود، پس گرفته شده است؛ همان‌طورکه دیگر اتهام‌های نابجا علیه او پس از محاکمه در دادگاه فدرال پس گرفته شد.»

منظور لین از این اتهام‌های نابجا، متهم‌کردن اولبریکت به اجیر‌کردن آدم‌کش به کشتن چند نفر بود که پس از حبس ابد، کنار گذاشته شد. لین در‌ادامه نوشت: «این فقط یادآوری دیگری است که پرونده‌ی جنایی علیه راس از اول نادرست بوده است و مشتاقانه منتظر روزی هستیم که حکم ناعادلانه راس اصلاح شود و او بتواند به دنیای آزاد برگردد و به جامعه خدمت کند.»

لین خاطر نشان می‌کند که پسرش مثل هر زندانی دیگری نمی‌تواند بیش از مقدار لازم برای رفع نیازهای اولیه، پول در زندان نگه دارد. برای مثال، فروش اخیر NFTهای آثار هنری اولبریکت به جمع‌آوری بیش از ۶ میلیون دلار منجر شد؛ اما به‌گفته‌ی لین، پول‌های جمع‌‌شده به صندوق دفاع از اولبریکت و کمک‌های خیریه به سایر زندانیان و خانواده‌هایشان تعلق گرفت.

به‌گفته‌ی نیک ویور، بازپرداخت غرامت امید به عفو یا تخفیف در حکم اولبریکت را زیاد نمی‌کند. تنها اتفاق مثبت ماجرای یادشده این است: «کسی که در روزهای اولیه سیلک‌رود در این پروژه دخیل بوده، دیگر با خشم پلیس مواجه نخواهد داشت؛ چون خسارت پرداخت شده است و راس دیگر لازم نیست دغدغه این بدهی سنگین را داشته باشد. این ماجرا برای تمام طرف‌های درگیر، برد محسوب می‌شود.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات