مرورگر واقعیت مجازی Firefox Reality به پایان راه رسید

جمعه ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
فایرفاکس ریلیتی، مرورگر واقعیت مجازی موزیلا، سرانجام به پایان راه رسید. از کد منبع این مرورگر در مرورگری جدید استفاده خواهد شد.
تبلیغات

پس از دورانی چهار ساله، موزیلا اعلام کرده است که قصد دارد به فعالیت مرورگر فایرفاکس ریلیتی (Mozilla Firefox Reality) که برای استفاده در محیط‌های واقعیت مجازی طراحی شده بود پایان دهد. بر‌‌ اساس گزارش ZDNet مرورگر متن‌باز مورد اشاره به کاربران امکان می‌داد از‌ طریق هدست‌های مستقل واقعیت مجازی و واقعیت افزوده به وب دسترسی پیدا کنند و در فروشگاه‌های وایوپورت، آکیولس و دی‌دریم در‌ دسترس بود.

به هنگام استفاده از فایرفاکس ریلیتی کاربر می‌توانست از URLهای استاندارد بازدید کند، جست‌و‌جو انجام دهد و در ‌نهایت بین وب‌سایت‌های دوبعدی و تجربه‌های همه‌جانبه بر بستر وب جابه‌جا شود. موزیلا گفته است که پس از پایان فعالیت فایرفاکس ریلیتی قصد دارد از فناوری به‌کاررفته در این مرورگر در جوامع و سازمان‌های دیگری بهره بگیرد تا به رشدش ادامه دهد و همچون WebAssembly و Rust و Servo به توسعه‌ی وب کمک کند.

موزیلا می‌گوید با وجود پایان فعالیت فایرفاکس ریلیتی، کد منبع این مرورگر قرار است در مرورگر واقعیت مجازی Wolvic ایگالیا مورد استفاده قرار بگیرد. بنا ‌به اعلام موزیلا، فایرفاکس ریلیتی مرورگری متن‌باز بود که به حریم خصوصی شما احترام می‌گذاشت و Wolvic نیز قرار است ادامه‌دهنده‌ی همین راه باشد. Wolvic هفته‌ی آینده برای سیستم‌های XR مستقل مبتنی‌بر AOSP و سیستم‌های متصل‌به هارمونی OS نظیر آکیولس، هواوی VR گلس، وایو، پیکو و لینکس در‌ دسترس قرار می‌گیرد.

نسخه‌ای از مرورگر Wolvic که هفته‌ی آینده منتشر می‌شود در فاز بتا به سر خواهد برد و ایگالیا به مرور زمان قابلیت‌های ارائه‌شده توسط موزیلا را به مرورگر اضافه خواهد کرد. مرورگر فایرفاکس ریلیتی درحال‌حاضر همچنان در فروشگاه‌های واقعیت مجازی در‌ دسترس است، بااین‌حال در هفته‌های آینده حذف می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات