لایک و به‌ اشتراک‌گذاری پست‌ها در شبکه‌های اجتماعی ابراز خشم کاربران را افزایش می‌دهد

سه‌شنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
مشوق‌های شبکه‌های اجتماعی نظیر «لایک»‌ و به اشتراک‌گذاری پست‌ها باعث می‌شود کاربران برای جلب توجه بیشتر، به مرور زمان خشم بیشتری در پست‌های خود نشان بدهند.
تبلیغات

طبق نتایج مطالعه جدیدی در دانشگاه ییل، پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی نظیر توییتر به مرور زمان ابراز «خشم اخلاقی» کاربران را افزایش می‌دهند؛ زیرا مکانیزم‌هایی نظیر لایک و به اشتراک‌گذاری پست به آن‌ها می‌آموزد با ابراز چنین خشمی که برآمده از مشاهده زیر پا گذاشتن اصول اخلاقی است، پاداش دریافت می‌کنند. 

محققان دانشگاه ییل مقدار ابراز خشم اخلاقی در توییتر را در طول رویدادهای جنجالی اندازه‌گیری کردند و رفتار افراد شرکت‌کننده در این مطالعه را در آزمایش‌های کنترل‌شده مورد بررسی قرار دادند تا ببینند آیا الگوریتم‌های رسانه‌های اجتماعی که به کاربران برای ارسال مطالب محبوب پاداش می‌دهند، آن‌ها را به ابراز هرچه بیشتر خشم تشویق می‌کنند یا خیر.

به گفته یکی از این محققان، این مطالعه اولین مدرکی است که ثابت می‌کند برخی افراد به خاطر مکانیزم لایک و به اشتراک‌گذاری پست‌ها به مرور زمان می‌آموزند که بیشتر از قبل خشم خود را در اینترنت ابراز کنند. 

خشم اخلاقی می‌تواند نیروی محرکی قوی برای منفعت اجتماعی، تشویق به همکاری جمعی و اصلاحات اجتماعی باشد؛ اما جنبه تاریکی دارد که باعث آزار و اذیت گروه‌های اقلیت، گسترش اطلاعات غلط و جنجال‌سازی سیاسی می‌شود.

مشوق‌های شبکه‌های اجتماعی افراد میانه‌رو را به مرور زمان افراطی می‌کند

اما شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک و توییتر مدعی هستند فقط پلتفرمی بی‌طرف برای گفتگو در اختیار کاربر قرار می‌دهند که ممکن بود در هر جای دیگری اتفاق بیفتد؛ اما بسیاری بر این باورند که رسانه‌های اجتماعی خشم افراد را افزایش می‌دهند. به گفته محققان، شواهد محکمی برای اثبات این ادعا وجود نداشت؛ چرا که اندازه‌گیری دقیق ابراز احساسات پیچیده اجتماعی مانند خشم اخلاقی با چالش فنی همراه است.

این تیم برای جمع‌آوری شواهد از نرم‌افزار یادگیری ماشینی استفاده کرد که قادر است خشم اخلاقی را در پست‌های توییتر ردیابی کند. محققان به کمک این نرم‌افزار، ۱۲٫۷ میلیون توییت ارسال‌شده از ۷۳۳۱ کاربر را بررسی کردند تا ببینند آیا کاربران به مرور زمان خشم بیشتری از خود بروز می‌دادند و اگر این‌طور است، دلیل آن چیست.

این تیم دریافت که مشوق‌های شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر، بر محتوایی که افراد در اینترنت به اشتراک می‌گذارند، تأثیر می‌گذارد؛ به عبارت دیگر، کاربرانی که هنگام ابراز خشم خود در توییتر «لایک» و «ریتوییت» بیشتری دریافت می‌کردند، در پست‌های بعدی خشم بیشتری بروز می‌دادند. محققان برای اثبات این یافته‌ها، آزمایش‌های رفتاری کنترل‌شده‌ای ترتیب دادند تا نشان بدهند که دریافت پاداش برای ابراز خشم باعث می‌شود کاربران به مرور زمان در پست‌های خود عصبانیت بیشتری نشان بدهند.

نتایج این مطالعه همچنین نشان داد افرادی که دیدگاه‌های سیاسی افراطی دارند، خشم بیشتری از کاربران میانه‌رو در شبکه‌های اجتماعی بروز می‌دهند؛ اما افراد میانه‌رو بیشتر تحت تأثیر مشوق‌های اجتماعی قرار دارند: 

مطالعات ما نشان می‌دهد افرادی که دارای دوستان و فالوورهای میانه‌رو هستند، به بازخوردهای اجتماعی حساسیت بیشتری نشان می‌دهند که این ابراز خشم آن‌ها را تقویت می‌کند. این نشان می‌دهد که پاداش‌های رسانه‌های اجتماعی ابراز خشم را تشدید و گروهای میانه‌رو را به مرور زمان افراطی می‌کند.

البته هدف از این مطالعه اثبات مفید یا مضر بودن افزایش ابراز خشم اخلاقی برای جوامع نبود؛ اما این یافته‌ها می‌تواند برای رهبرانی که از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند و سیاست‌گذارانی که در حال بررسی این هستند که آیا لازم است برای این شبکه‌ها قانون‌گذاری کنند یا خیر، پیامدهایی داشته باشد. 

با توجه به اینکه خشم اخلاقی نقش مهمی در تغییرات اجتماعی و سیاسی دارد، باید توجه داشته باشیم که شرکت‌های تکنولوژی با طراحی پلتفرم‌های خود می‌توانند بر موفقیت یا شکست جنبش‌های جمعی تأثیر بگذارند.

محققان همچنین به این نتیجه رسیدند که شبکه‌های اجتماعی تنها نشان‌دهنده آنچه در جامعه اتفاق می‌افتد، نیستند؛ بلکه با ایجاد مشوق‌ها و مکانیزم پاداش، نحوه واکنش کاربران به رویدادهای سیاسی را در طول زمان تغییر می‌دهند. 

نظر شما درباره نتایج این مطالعه چیست؟‌ آیا شبکه‌های اجتماعی واقعا پلتفرم‌های بی‌طرفی هستند یا مکانیزم‌های لایک و ریتوییت بر رفتار کاربران و ابراز خشم آن‌ها تأثیر می‌گذارد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات