تیک تاک به‌ دلیل نشر محتوای مبتذل، دوباره در پاکستان مسدود شد

شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
قاضی ارشد دادگاه عالی پیشاور پاکستان در فرمانی فوری اعلام کرد تیک تاک به ‌دلیل نشر محتوای غیر اخلاقی، در این کشور مسدود می‌شود. این دومین باری است که پاکستان تیک تاک را مسدود می‌کند.
تبلیغات

پاکستان باری دیگر تیک تاک (TikTok) را به ‌دلیل نشر محتوای ناشایست مسدود کرده است. براساس گزارش ورج، این دومین باری است که پلتفرم موردبحثِ تحت مدیریت بایت‌دنس در پاکستان مسدود می‌شود.

در ماه اکتبر سال گذشته‌ی میلادی (مهر و آبان ۱۳۹۹) تیک تاک به ‌مدت ۱۰ روز در پاکستان مسدود شده بود. در آن زمان این شبکه اجتماعی به‌ دلیل میزبانی از ویدئوهای «غیر اخلاقی» و «ناشایست» مسدود شد؛ البته بایت‌دنس پس از ۱۰ روز موفق شد به مقامات دولت پاکستان اطمینان بدهد که «مطابق هنجارهای اجتماعی و قوانین این کشور»، روی ویدئوها نظارت می‌کند و چند روز پس از مسدودسازی، تیک تاک فعالیتش را در پاکستان از سر گرفت.

براساس آمار، تیک تاک ده‌ها میلیون کاربر در پاکستان دارد؛ اما دادگاه عالی پیشاور به اداره‌ی مخابرات پاکستان (PTA) دستور داده است این شبکه اجتماعی را مسدود کند. در بیانیه‌ی مطبوعاتی PTA می‌خوانیم: «با احترام به حکم دادگاه عالی پیشاور، اداره‌ی مخابرات پاکستان دستورالعمل‌های لازم را به ارائه‌دهندگان سرویس داده است تا دسترسی به تیک تاک به‌صورت فوری مسدود شود. امروز در جریان جلسه‌ی استماع این پرونده، دادگاه عالی پاکستان دستور مسدودسازی این اپلیکیشن را صادر کرد.»

هنوز مشخص نیست چرا قانونی بودن فعالیت تیک تاک در پاکستان بار دیگر زیر سؤال رفته است. شاید ترندی خاص در تیک تاک یا ویدئویی در این شبکه‌ی اجتماعی مقصر مسدودسازی آن در پاکستان باشد. خبرگزاری الجزیره در گزارشی می‌نویسد شکایت توسط قیصر رشید خان، قاضی ارشد دادگاه عالی پیشاور، ثبت شده است. به ادعای قیصر رشید خان، تیک تاک میزبان ویدئوهایی است که «برای جامعه‌ی پاکستان قابل‌پذیرش نیستند.» مطابق نوشته‌ی فایننشال تایمز، خان با مطرح کردن ادعای نقش داشتن تیک تاک در «نشر محتوای مبتذل»، در جلسه‌ی استماع پنج‌شنبه دستور داده است مسدودسازی این شبکه‌ی اجتماعی به ‌شکل فوری به مرحله‌ی عملیاتی برسد.

تیک تاک بیانیه‌ای در اختیار ورج قرار داده که در آن آمده است: «تیک تاک بر پایه‌ی ابراز تفکرات خلاقانه بنا شده است و قابلیت‌های حفاظتی قدرتمندی در آن پیاده‌سازی شده‌اند تا محتوای نامناسب از پلتفرم دور نگه داشته شود. ما تیم نظارتی با زبان محلی در پاکستان تشکیل داده‌ایم و مکانیسم‌هایی برای گزارش و حذف محتوای نقض‌کننده‌ی رهنمودهای جامعه‌ی کاربرانمان ارائه می‌دهیم. ما مشتاقیم همچنان به میلیون‌ها کاربر و خالق محتوای تیک تاک در پاکستان که خانه‌ای برای خلاقیت و سرگرمی پیدا کرده‌اند، خدمت‌رسانی کنیم.» 

این نخستین باری نیست که تیک تاک با چنین اتفاقی مواجه می‌شود. این شبکه‌ی اجتماعی تاکنون بارها در سراسر دنیا با مسدود شدن یا محدود شدن فعالیت‌هایش مواجه شده است. یکی از چشمگیرترین اتفاقات تاریخ تیک تاک، مسدودسازی این شبکه‌ی اجتماعی در سراسر کشور هند بود.

تیک تاک پس از جدال با دولت ترامپ، برای مدت‌زمانی طولانی تیتر یک بسیاری از رسانه‌های حوزه‌ی فناوری را به‌ خود اختصاص داده بود. ترامپ در آن زمان ادعا کرد تیک تاک اطلاعات کاربران آمریکایی را در دسترس دولت چین قرار می‌دهد و به ‌همین دلیل برای ادامه‌ی فعالیت در آمریکا باید با یکی از شرکت‌های آمریکایی به توافق برسد. گفته می‌شد واحد آمریکای تیک تاک ممکن است به زیرمجموعه‌ی شرکتی آمریکایی تبدیل شود و درنهایت، قراردادی بین تیک تاک و اوراکل امضاء شد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات