احتمال توقف کامل فعالیت موتور جستجوی گوگل در استرالیا

شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
گوگل در واکنش به ارائه‌ی یک لایحه در استرالیا، این کشور را به حذف کامل موتور جستجوی خود تهدید کرد.
تبلیغات

 گوگل را می‌توان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری دنیا و موتور جستجوی این شرکت را می‌توان معروف‌ترین سرویس آن دانست که تقریبا همه‌ جا مورد استفاده قرار می‌گیرد. گستره‌ی سرویس‌دهی این شرکت از قدرت بسیار زیاد آن خبر می‌دهد. البته موتور جست‌وجو تنها بخش گوگل نیست و این شرکت محصولات و سرویس‌های دیگری به کاربران ارائه می‌دهد که از آن‌ جمله می‌توان به نقشه گوگل، جیمیل، تلفن هوشمند پیکسل و موارد این‌چنینی اشاره کرد. عموما این شرکت خود را درگیر مسائل حاشیه‌ای نمی‌کند تا روی خواسته‌های کاربران و توسعه محصولاتش تمرکز بیشتری داشته باشد؛ اما اخیرا گزارشی در فضای مجازی منتشر شده است که از اختلاف نظر گوگل و مقامات استرالیا خبر می‌دهد.

براساس گزارش The Verge، گوگل استرالیا را به حذف کامل موتور جستجوی خود در کل این کشور تهدید کرده است. دلیل این اقدام گوگل لایحه‌ی پیشنهادی استرالیا است که این شرکت را مجبور به پرداخت هزینه به تولیدکنندگان محتوای خبری می‌کند. درست است که گوگل یک شرکت بزرگ محسوب می‌شود؛ اما مطمئنا نمی‌تواند چنین کاری انجام بدهد.

مل سیلوا، مدیرعامل گوگل استرالیا و نیوزیلند، امروز به کمیته قانون‌گذاری اقتصاد سنای استرالیا گفت:

اگر این لایحه به قانون واقعی تبدیل شود، به غیر از توقف کامل موتور جستجوی گوگل در استرالیا هیچ گزینه دیگری برای ما وجود نخواهد داشت. ما مجبور شدیم پس از بررسی دقیق قوانین، نتیجه بگیریم که با خطرات مالی و عملیاتی، راهی برای ادامه خدمت‌رسانی در استرالیا نمی‌بینیم.

توضیحات این مسئول به قدری صریح است که هیچ جایی برای شک نمی‌گذارد؛ در صورت عملیاتی شدن این قانون، استرالیایی‌ها باید از گوگل برای همیشه خداحافظی کنند. این شرکت که اکنون ماه‌ها است علیه طرح استرالیا لابی می‌کند، مخالفت با این لایحه را به مشکلاتی که ممکن است برای مدل کسب‌وکار کلی گوگل پیش بیاید ارتباط می‌دهد. به گفته‌ی مسئولان گوگل، لایحه مذکورموتور جست‌وجو را مجبور می‌کند به اخبار رسانه‌های مختلف لینک بدهد و این مسئله باعث اختلال در مدل کلی کسب‌وکار گوگل می‌شود. به عقیده آن‌ها، سیاست مذکور حتی می‌تواند به اقتصاد دیجیتال آسیب وارد کند.

گوگل دلایل خود را به‌طور کامل شرح داده و منتظر واکنش مسئولان استرالیایی است. اسکات موریسون، نخست وزیر این کشور نیز به‌سرعت پاسخ تهدید غول فناوری را داده است. موریسون با صراحت کامل نسبت به موضع گوگل درباره‌ی این لایحه گفت:

ما به تهدیدها پاسخ نمی دهیم. استرالیا قوانین ما را برای کارهایی که می‌توان در این کشور انجام داد، وضع می‌کند. این مسئله در پارلمان ما انجام می‌شود. قانون‌گذاری توسط دولت ما انجام می‌شود. و این تنها شیوه‌ای است که برای انجام همه‌ کارها در استرالیا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

درست است که موریسون کاملا مستقیم نظر خود و کشورش درباره‌ی تهدید گوگل را گفت؛ اما این شرکت متحدان برجسته‌ای دارد که با موضع‌گیری آن در مقابل این لایحه موافق هستند. برای مثال سر تیم برنرز-لی، خالق شبکه جهانی وب، نظر خود را این‌گونه بیان می‌کند:

این لایحه با الزام پرداخت هزینه برای لینک دادن بین محتوای خاص آنلاین، ممکن است یک اصل اساسی در وب را نقض کند.

وینت سرف، بنیان‌گذار دیگر اینترنت که به طراحی TCP / IP کمک شایانی کرده است، نظرمشابهی درباره این موضوع با کمیته به اشتراک گذاشت؛ البته باید به این مسئله اشاره کرد که این فرد در حال حاضر به‌عنوان مدیر تبلیغات اینترنتی گوگل فعالیت می‌کند.

کمیسیون رقابت و مصرف استرالیا (ACCC) که این لایحه را ارائه کرده، در ماه آگوست گفت این امر نباید تأثیری بر تجارت موتور جستجوی گوگل داشته باشد. به گفته‌ی این کمیسیون،، گوگل ملزم به دریافت هزینه از استرالیایی‌ها برای استفاده از خدمات رایگان خود مانند موتور جست‌وجو و یوتیوب نیست؛ مگر اینکه بخواهد این کار را انجام دهد. مسلما چنین مطلبی از سوی این غول فناوری قابل قبول نیست.

همان‌طور که گوگل در بیانیه کامل سیلوا و همچنین یک پست در وب‌سایت خود توضیح داده است، ترجیح می‌دهد به ناشران از طریق محتوای منتشرشده در سرویس Google News پول پرداخت کند. برنامه پرداخت حقوق تولیدکنندگان محتوای خبری پیش‌تر در ماه ژوئن در استرالیا، آلمان و برزیل معرفی شده بود. اما به نظر مقامات استرالیا این مبلغ کافی نیست. کمیسیون رقابت و مصرف استرالیا معتقد است که لایحه پیشنهادی «نابرابری قابل‌ توجه پرداختی‌های مشاغل رسانه‌ای خبری استرالیا، گوگل و فیسبوک» را برطرف می‌کند. یکی از خبرنگارانی که درباره این موضوع تحقیق کرده است، می‌گوید:

لایحه پیشنهادی استرالیا که News Media Bargaining Code نامیده می‌شود، ‌اکنون در دست بررسی است و در کنار گوگل، فیسبوک را نیز هدف قرار می‌دهد. این لایحه ادامه‌دهنده‌ی مسیر تحقیقات سال ۲۰۱۹ در استرالیا است که نشان داد با اینکه بسیاری از محتوای گوگل از طریق سازمان‌های رسانه‌ای تأمین می‌شود، این غول فناوری سهم زیادی از درآمد تبلیغات آنلاین را برای خود برمی‌دارد. به گزارش گاردین، از آن زمان که صنعت اخبار و رسانه‌ها به‌شدت تحت تأثیر همه‌گیری ویروس کرونا قرار گرفته‌اند، بیش از صد روزنامه محلی در استرالیا مجبور شده‌اند به دلیل کاهش درآمد تبلیغات، روزنامه‌نگاران را اخراج یا چاپ را برای مدتی متوقف کنند.

همان‌طور که در متن منتشرشده توسط این خبرنگار مشخص شد، فیسبوک نیز توسط این لایحه تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. مسئولان این شرکت مانند گوگل تصمیم به تهدید استرالیا گرفته و اعلام کرده‌اند اگر چنین اتفاقی رخ بدهد، انتشار اخبار در استرالیا را مسدود می‌کنند. هر دو شرکت‌ گفته‌اند تنها در صورت رخ دادن بدترین اتفاق سرویس‌های خود را در استرالیا مسدود می‌کنند. همچنین گوگل اصرار دارد که اصلا قصد تهدید کردن مقامات استرالیا را نداشته است.

نظر شما کاربران زومیت درباره مشکلات استرالیا و گوگل چیست؟ در نهایت کدام یک مجبور به قبول کردن پیشنهاد طرف دیگر می‌شود؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات