بزرگ‌ترین مارکت پلیس غیر قانونی دارک وب از دسترس خارج شد

شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
DarkMarket، بزرگ‌ترین مارکت‌پلیس غیر قانونی بر بستر دارک وب که گفته می‌شود از ۵۰۰ هزار کاربر میزبانی می‌کرد، رسما از دسترس خارج شد.
تبلیغات

براساس گزارش ورج به‌ نقل از مقامات دولتی ایالات متحده، بزرگ‌ترین مارکت‌پلیس غیر قانونی مبتنی ‌بر دارک وب که با نام DarkMarket شناخته می‌شد، طی عملیات بین‌المللی هماهنگ‌شده با یورپول (Europol)، از دسترس خارج شد.

نهاد اجرای قانون در آلمان از دستگیری مردی استرالیایی خبر داد که گفته می‌شود گرداننده‌ی وب‌سایت DarkMarket بوده است. این نهاد همچنین اعلام کرد ۲۰ سرور میزبان DarkMarket ضبط شده‌اند تا نهایتا وب‌سایتی که به محفلی برای انجام فعالیت‌های غیر قانونی تبدیل شده بود به پایان راه برسد.

آن‌طور که در بیانیه‌ی مطبوعاتی یوروپول می‌خوانیم،‌ تا پیش از بسته شدن DarkMarket، این وب‌سایت میزبان تقریبا ۵۰۰ هزار کاربر بود؛ همچنین از زمان آغازبه‌کار DarkMarket بیش از ۳۲۰ هزار معامله بر بستر آن انجام گرفته است. در این مارکت‌پلیس مبتنی‌ بر دارک وب همه‌ چیز معامله می‌شد؛ از مواد مخدر و پول تقلبی گرفته تا جزئیات دزدیده‌شده‌ی کارت‌های بانکی و بدافزار.

براساس تخمین‌های یوروپول، مجموع معاملات انجام‌شده در DarkMarket به ‌پول امروز ارزشی معادل ۱۴۰ میلیون یورو پیدا می‌کند. ظاهرا معاملات این مارکت‌پلیس از طریق رمزارزهای بیت کوین (Bitcoin) و مونرو (Monero) انجام می‌گرفت. 

مقامات رسمی اروپایی قصد دارند از سرورهای ضبط‌شده‌ی DarkMarket که مربوط ‌به اوکراین و مولداوی هستند به‌ منظور انجام تحقیقات در مورد خریداران و فروشندگانی که از این وب‌سایت برای فعالیت‌های مجرمانه بهره گرفته‌اند، استفاده کند. خبرگزاری گاردین در گزارشی می‌نویسد DarkMarket در جریان تحقیقاتی بزرگ‌تر روی شرکت Cyberbunker که در زمینه‌ی سرور فعالیت می‌کند، کشف شده است.

 Cyberbunker که مقر اصلی‌اش در یکی از پناهگاه‌های پیشین ناتو واقع شده است، سابقه‌ی میزبانی از سرورهای The Pirate Bay و WikiLeaks در کارنامه دارد و کشف DarkMarket نشان می‌دهد Cyberbunker ممکن است از وب‌سایت‌های غیر قانونی دیگری هم میزبانی کند و انجام تحقیقات بیشتر  در مورد این شرکت ضروری به ‌نظر می‌رسد.

طی سال‌های گذشته نهادهای امنیتی به ‌شکلی جدی‌تر سراغ مارکت‌پلیس‌های غیر قانونی دارک وب نظیر DarkMarket رفته و شرایط را برای آن‌ها سخت‌تر کرده‌اند. Wall Street Market، مارکت‌پلیس دیگر دارک وب، در سال ۲۰۲۰ پس از تحقیقاتی گسترده توسط نهادهای اروپایی با سرنوشتی مشابه DarkMarket مواجه شد. وب‌سایت‌های دیگری نظیر Empire Market به‌طور کامل از فضای وب ناپدید شده‌اند؛ دلیل ناپدید شدن آن‌ها می‌تواند ترس مسئولانشان از دستگیر شدن باشد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات