آمازون طرح اولیه آنتن اینترنت ماهواره ای Kuiper را رونمایی کرد

شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
آمازون از طرح اولیه‌ی پایانه‌ی زمینی اینترنت ماهواره‌ای Kuiper پرده‌برداری کرده است که وزن کمتر و ابعاد کوچک‌تری از پایانه‌های استارلینک دارد.
تبلیغات

چند روز پیش، آمازون رسما طراحی پایانه‌های زمینی پروژه‌ی کایپر (Project Kuiper) را رونمایی کرد. آمازون می‌گوید پایانه‌های زمینی پروژه‌ی کایپر دو ویژگی مهم دارند: قیمت ارزان و ابعاد کوچک. پروژه‌ی کایپر به‌عنوان رقیب مستقیم پروژه‌ی استارلینک شرکت اسپیس ایکس شناخته می‌شود و برای ارائه‌ی اینترنت ماهواره‌ای پرسرعت تلاش می‌کند.

ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس ایکس، پیش‌تر در مصاحبه‌ای گفته بود بزرگ‌ترین مشکل او تولید پایانه‌هایی بوده است که تهیه‌کردنشان برای مشتریان استارلینک چندان هزینه‌بر نباشد. قطر پایانه‌ی زمینی استارلینک ۴۸ سانتی‌متر؛ اما قطر پایانه‌ی آرایه‌ی فازی (Phased Array) آمازون ۳۰ سانتی‌متر است. آرایه‌ی فازی فعلا به‌صورت آزمایشی تولید شده است. آمازون می‌گوید پایانه‌ی زمینی استارلینک کوچک‌تر و سبک‌تر از آنتن‌های قدیمی است. ابعاد کوچک پایانه باعث می‌شود که هزینه‌های تولید و به‌تبع هزینه‌ی فروشش کاهش پیدا کند. 

راجیو بادیال، قائم‌مقام بخش فناوری در تیم پروژه‌ی کایپر آمازون، می‌گوید اگر بخواهید تغییری در زندگی ساکنان مناطق محروم ایجاد کنید، سرویس را با قیمتی باید ارائه دهید که برای مشتریان منطقی باشد. به‌گفته‌ی راجیو بادیال و براساس گزارش خبرگزاری ZDNet، آنچه گفتیم به‌عنوان یکی از منابع الهام مهم آمازون به‌منظور روی‌کار‌آوردن پروژه‌ی کایپر عمل کرده است.

آمازون از همان ابتدا تلاش کرد آنتن آرایه‌ی فازی کوچک و سبک‌وزنی بسازد تا به تولید پایانه‌ی زمینی مقرون‌به‌صرفه منتهی شود. بادیال ادامه می‌دهد: «دیدن محصولی در این ابعاد کوچک که می‌تواند چنین سرعت و عملکردی ارائه دهد، شگفت‌انگیز است». آمازون تأکید می‌کند پایانه‌ی کوچک‌تر و سبک‌تر باعث می‌شود هزینه‌های تولید به ‌مقداری عظیم کاهش پیدا کند. 

اواسط سال گذشته‌ی میلادی، کمیسیون فدرال ارتباطات موسوم ‌به FCC مجوزهای لازم را به آمازون داد تا بتواند ۳،۲۳۶ ماهواره‌ی مربوط ‌به پروژه‌ی کایپر را به مدار پایینی زمین در فواصل ۵۹۰ و ۶۱۰ و ۶۳۰ کیلومتری از سطح زمین پرتاب کند. آمازون قصد دارد ۱۰ میلیارد دلار در پروژه‌ی کایپر سرمایه‌گذاری کند. طبق گفته‌های این شرکت، نمونه‌ی اولیه‌ی پروژه‌ی کایپر حداکثر سرعتی برابر با ۴۰۰ مگابیت‌برثانیه ارائه می‌دهد و این سرعت به‌مرورزمان بهبود پیدا می‌کند.

اسپیس ایکس بسته‌های ۶۰ تایی از ماهواره‌های استارلینک را ازطریق موشک‌های فالکون ۹ به مدار زمین می‌فرستد. این ماهواره‌ها به‌صورت اختصاصی تولید می‌شوند و امکان استفاده‌ی چندباره از آن‌ها وجود دارد. بااین‌حال، آمازون قصد دارد برای فرستادن ماهواره‌هایش به مدار زمین، سراغ همکاری با چندین شرکت برود. این در حالی است که جف بزوس، مدیرعامل ثروتمند آمازون، شرکتی به نام بلو اوریجین (Blue Origin) دارد که در زمینه‌ی پرواز به فضا فعالیت می‌کند. دیوید لیمپ، قائم‌مقام ارشد دستگاه‌ها و خدمات در آمازون، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری تک‌کرانچ اعلام کرد برای همکاری با آمازون از تمامی شرکت‌هایی دعوت می‌کند که بتوانند موشک به فضا بفرستند.

اواخر سال گذشته‌ی میلادی، بلو اوریجین موفق شد موشک نیو شپرد (New Shepard) خود را برای سیزدهمین بار به فضا بفرستد و با این کار رکورد جدیدی برای موشک‌هایی ثبت کند که می‌توان مجددا از آن‌ها استفاده کرد. دیوید لیمپ می‌گوید تغییرات اخیر در صنعت موشک‌های فضایی باعث شده‌اند این صنعت به جایگاه بسیار مناسبی برسد و آمازون به ارسال ماهواره‌های بیشتر ترغیب شود. 

آنتن تولیدشده‌ی آمازون می‌تواند ویدئوهای دارای وضوح 4K را از ماهواره‌‌های زمین ثابت (GEO) استریم کند. این نوع ماهواره‌ها در فاصله‌ی ۳۵،۷۸۶ کیلومتری سطح زمین مشغول گردش به ‌دور زمین هستند.

کمیسیون فدرال ارتباطات از آمازون درخواست کرده است تا ۳۰ جولای ۲۰۲۶ (۸ مرداد ۱۴۰۵) نیمی از ماهواره‌هایش را به مدار زمین بفرستد و آن‌ها را در وضعیت عملیاتی قرار دهد و سایر ماهواره‌ها را تا ۳۰ جولای ۲۰۲۹ (۹ مرداد ۱۴۰۸) پرتاب کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات