اینترنت الگوی مهاجرت انسان‌ را متحول کرده است

یک‌شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۰
مطالعه 2 دقیقه
به‌تازگی محققان به نتایج جالب توجهی درباره‌ی نقش و تأثیر مثبت و منفی اینترنت بر مهاجرت  دست یافته‌اند.
تبلیغات

تحول دنیا به دست اینترنت موضوع جدیدی نیست؛ اما جالب توجه است که اینترنت با چه روش‌هایی چنین تحولی ایجاد می‌کند.

مطالعه‌ی جدید دانشگاه‌های مک‌گیل، آکسفورد، کالابریا و بوکونی ایتالیا، تئوری جدیدی از تحول زندگی انسان به دست اینترنت نشان می‌دهد. محققان این مطالعه دریافتند که اینترنت مستقیما بر مهاجرت جهانی تأثیر می‌گذارد. به عبارت دیگر، مردمان کشورهایی که کاربران اینترنتی بیشتری دارند، تمایل بیشتری به مهاجرت از خود نشان می‌دهند.

محققان در تحقیق مورد بحث با استفاده از داده‌ی حاصل از تحقیق پیمایشی شهروندان ۱۶۰ کشور، رابطه‌ی مصرف اینترنت و مهاجرت را بررسی کردند. این داده‌ها نشان داد چگونه اینترنت برای افراد مهاجر که با هدف دسترسی به فرصت‌های بهتر، کشورشان را ترک می‌کنند، در نقش کانال اطلاعاتی مهم عمل می‌کند. وجود ابزارهایی مانند شبکه‌های اجتماعی باعث می‌شود افراد خودشان را با مردمان سایر کشورها و گاهی کشورهای ثروتمندتر مقایسه کنند و چنین ابزارهایی آن‌ها را به مهاجرت ترغیب می‌کنند.

برای مثال، محققان با بررسی مهاجران ساکن در ایتالیا دریافتند مصرف اینترنت کشورهای مبدأ آن‌ها بیشتر بوده است. به عبارت بهتر، مصرف اینترنت آن کشورها با مهاجرت افراد به ایتالیا ارتباط زیادی داشته است. در مقام مقایسه‌ی فردی، ارتباط مصرف اینترنت و تمایل به مهاجرت در میان بانوان بیشتر بود.

لوکا ماریا پساندو، استادیار گروه جامعه‌شناسی و مرکز پویایی جمعیت دانشگاه مک‌گیل، در گفت‌وگو با رسانه‌ی دیجیتال‌ ترندز گفت:

صادقانه بگویم، ما هیچ پیش‌بینی دقیقی از نقش مثبت یا منفی اینترنت روی مهاجرت افراد نداشتیم. در حقیقت مطالعه‌ی اخیر هر دو رابطه‌ی مثبت و منفی تأثیر اینترنت و تصمیم به مهاجرت را فرضیه‌سازی کرد. تحقیقات انجام‌شده به‌ جای مهاجرت‌های بین‌المللی، بیشتر روی کشورهای مستقل و مهاجرت‌ داخلی متمرکز بود. نتایج به‌دست‌آمده ما را شگفت‌زده کرد و نشان داد در بیش از ۱۵۰ کشور، اینترنت در ترغیب و تصمیم‌گیری افراد به مهاجرت نقش مثبت دارد.

پساندو معتقد است در سال‌های آتی و با تحقق پروژه‌هایی مانند اینترنت ماهواره‌ای استارلینک، تأثیر اینترنت بر مهاجرت بیشتر می‌شود. چنین پروژه‌هایی روی فراهم‌ کردن اینترنت باکیفیت برای مردمان سراسر دنیا متمرکز هستند.

استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه مک‌گیل می‌افزاید: «از نظر من، نوآوری‌هایی مانند استارلینک، مهاجرت بین‌المللی به کشور‌های با درآمد بالا را بیشتر می‌کند و با فراهم ‌کردن دسترسی به اطلاعات برای مناطق دورافتاده، پویایی‌ بیشتری به کل دنیا می‌بخشد.»

به گفته‌ی پساندو، مشکل دسترسی به چنین نوآوری‌هایی برای کشور‌های با درآمد متوسط و پایین کمتر می‌شود؛ اما توسعه‌ی سیاست‌های اجتماعی با هدف فراهم ‌کردن مهارت‌های کافی برای استفاده از ارتباط دیجیتال و توانایی مجزا کردن اطلاعات نادرست و درست لازم است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات