پلتفرم خانه فراگیر کوالکام پشتیبانی از وای‌فای 6 و 6E را به روترهای مش می‌آورد

یک‌شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
پلتفرم ۲۱۰ و ۳۱۰ خانه فراگیر، راهکار کوالکام برای پشتیبانی از افزایش هم‌زمان تعداد وسایل متصل به شبکه خانگی و پهنای باند مصرفی در خانه‌های هوشمند است.
تبلیغات

بین افزایش تعداد وسایل جانبی متصل در خانه‌های هوشمند از یک سو و افزایش نرخ دیتای سرویس‌های پخش آنلاین و سرعت بیشتر اینترنت از سوی دیگر، نیاز اکثر کاربران به تأمین پهنای باند مورد نیاز تنها توسط یک روتر تأمین نخواهد شد.

روترهای مش با قول پوشش و پهنای‌ باند بیشتر برای تعداد بیشتری دستگاه به‌صورت هم‌زمان، وارد این حوزه شده‌اند. اما با روی آوردن تعداد بیشتری از کاربران به بلندگو و صفحه‌نمایش هوشمند، راهکارهای موجود مبتنی بر وای‎فای نسخه ۵ دیگر جوابگو نخواهند بود. در سوی دیگر، وای‌فای 6 و 6E گستره وسیعی از بهبودها را از کاهش ترافیک شبکه تا افزایش پهنای باند برای تعداد بیشتری از کاربران به‌صورت هم‌زمان به ارمغان می‌آورند. راهکار ماژولار کوالکام برای نسل بعدی روترهای مش، پلتفرم خانگی همه‌جانبه است.

پلتفرم خانگی همه‌جانبه کوالکام

به‌عنوان نسل بعدی راهکار شبکه‌ی مش، پلتفرم خانگی همه‌جانبه کوالکام، از چهار پلتفرم مختلف در دو سطح تشکیل شده است تا طیف وسیعی از قیمت‌ها را پوشش دهد. سری ۲۱۰ خانه فراگیر کوالکام راهکاری مبتنی بر دو باند و شامل بهبود خانواده IPQ4 فعلی کوالکام، از گزینه‌های مبتنی بر نسل ۵ وای‌فای است. تمرکز اصلی در این سری بر افزایش تعداد دستگاه‌هایی است که به‌صورت هم‌زمان امکان اتصال به روتر دارند؛ درحالی‌که هم‌زمان پهنای باند (سرعت اتصال دستگاه به روتر) و برد نیز بهبود خواهند یافت. به گفته کوالکام، پلتفرم به‌روزشده تا ۲٫۵ برابر راهکارهای نسل قبل پهنای باند (بر حسب وات) بیشتری ارائه می‌کند که به کاهش سایز و قیمت منجر خواهد شد.

در همین حال، سری ۳۱۰ خانه فراگیر کوالکام یک بازطراحی بسیار کارآمدتر است. این پلتفرم بر مبنای سه باند وای‌فای ۶ (به‌جای اتصال از طریق کانال ۵ گیگاهرتز موجود) از یک کانال اختصاصی بک‌هال وای‌فای 6E استفاده می‌کند تا از حفظ سرعت و عدم ازدحام مشابه شرایط کانالهای ۲٫۴ و ۵ گیگاهرتز قدیمی اطمینان حاصل کند.

مشخصات پلتفرم‌های خانه فراگیر کوالکام

 

Qualcomm Immersive Home 214

Qualcomm Immersive Home 216

Qualcomm Immersive Home 316

Qualcomm Immersive Home 318

پردازنده

1.0GHz

Dual-core Cortex A53

1.0GHz

Dual-core Cortex A53

1.0GHz

Dual-core Cortex A53

1.0GHz

Dual-core Cortex A53

استاندارد وای‌فای

Wi-Fi 6

Wi-Fi 5

802.11 a/b/g/n

Wi-Fi 6

Wi-Fi 5

802.11 a/b/g/n

Wi-Fi 6E

Wi-Fi 6

Wi-Fi 5

802.11 a/b/g/n

Wi-Fi 6E

Wi-Fi 6

Wi-Fi 5

802.11 a/b/g/n

باندهای پشتیبانی شده

2.4GHz, 5GHz

2.4GHz, 5GHz

2.4GHz, 5GHz, 6GHz

2.4GHz, 5GHz, 6GHz

استریم فضایی

Up to 4

Up to 6

6

Up to 8

حداکثر سرعت

Up to 3.0Gbps (Peak PHY rate)

Up to 5.4Gbps (Peak PHY rate)

Up to 5.4Gbps (Peak PHY rate)

Up to 7.8Gbps (Peak PHY rate)

بلوتوث

5.1

5.1

5.1

5.1

امکانات

160MHz channel support, OFDMA, MU-MIMO, TxBF, TWT, Qualcomm Wi-Fi SON, EasyMesh

160MHz channel support, OFDMA, MU-MIMO, TxBF, TWT, Qualcomm Wi-Fi SON, EasyMesh

160MHz channel support, OFDMA, MU-MIMO, TxBF, TWT, Qualcomm Wi-Fi SON, EasyMesh

160MHz channel support, OFDMA, MU-MIMO, TxBF, TWT, Qualcomm Wi-Fi SON, EasyMesh

هر دو پلتفرم ۲۱۴ و ۲۱۶، به‌صورت مشابه از راهکار مبتنی بر دو باند استفاده می‌کنند اما کلید تفاوت این دو پلتفرم در پشتیبانی نسخه ۲۱۶ از استریم فضایی است. یک استریم فضایی (Spatial Stream) راهکار انتقال داده‌ای است که اجازه می‌دهد چندین سیگنال داده از هر یک از آنتن‌های مجزا استفاده کنند. این ۲ جریان‌داده اضافه در مدل ۲۱۶ به‌صورت تئوری اجازه افزایش سرعت از ۳ گیگابیت بر ثانیه به ۵٫۴ گیگابیت بر ثانیه خواهد داد. در استفاده‌های روزمره، می‌توانید انتظار داشته باشید که تعداد دستگاه و سرعت انتقال داده بیشتری در شبکه خانگی خود تجربه کنید یا حتی محتوای 4K را روی تعداد بیشتری صفحه‌نمایش به‌صورت هم‌زمان پخش کنید.

هنگام مقایسه دو پلتفرم ۲۱۰ و ۳۱۰، تفاوت‌ها شدیدتر خواهند بود. سری ۳۱۰ پلتفرم خانه فراگیر کوالکام وای‌فای 6E را به مجموعه این چهار پلتفرم اضافه می‌کند. آخرین به‌روزرسانی استاندارد وای‌فای ۶ امکان دسترسی به طیف ۶ گیگاهرتز را برای این استاندارد فراهم کرده است. علاوه بر این، انتقال‌ داده بین نودهای مجزا یا نقاط دسترسی از طریق باند ۶ گیگاهرتز انجام می‌شود که نه‌تنها به‌صورت محسوسی سریع‌تر است، بلکه هر دو کانال ۲٫۴ و ۵ گیگاهرتز را بدون هیچ بار اضافه آزاد باقی می‌گذارد.

باند رادیویی اضافه، امکان استفاده از پهنای باند ۱۲۰۰ مگاهرتز را که برای کاهش ترافیک شبکه حیاتی است آزاد می‌کند. همچنین می‌تواند موارد استفاده‌ای مانند استریم با کیفیت 8K با سرعت واقعی بیش از ۱ گیگابیت بر ثانیه و تأخیر کم را امکان‌پذیر کند.

مشابه سری ۲۱۰، تفاوت کلیدی پلتفرم‌های ۳۱۶ و ۳۱۸ مربوط به پشتیبانی از جریان داده فضایی می‌شود. درحالی‌که پلتفرم ۳۱۶ از ۶ باند پشتیبانی می‌کند، پلتفرم ۳۱۸ این میزان را به ۸ باند افزایش می‌دهد که امکان انتقال داده هم‌زمان بیشتر و در نتیجه امکان دستیابی به سرعت ۷٫۸ گیگابیت بر ثانیه را در تئوری فراهم می‌کند.

دستاورد پلتفرم‌های ۲۱۰ و ۳۱۰ کوالکام برای خریداران چه خواهد بود

مش روتر Deco P9 شرکت TP Link

پلتفرم خانه فراگیر کوالکام اولین تلاش این شرکت در حوزه راهکارهای مبتنی بر وای‌فای ۶ نیست؛ اما ارائه گزینه‌های بیشتر در بخش قیمت می‌تواند رقابت سنگین‌تری در حوزه تراشه‌های شبکه به وجود آورد.

در حال حاضر شرکت‌های برادکام و مارول گزینه‌هایی برای این حوزه ارائه کرده‌اند، اما گزینه‌های بیشتر و ارزان‌تر می‌تواند منجر به ارائه طیف گسترده‌تر روترهای مش ارزان‌قیمت شود که آخرین استاندارد را پشتیبانی می‌کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات